Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi asumistukia, työttömyystukia yms ei saisi leikata?

Vierailija
20.07.2023 |

Perustele.

Kommentit (220)

Vierailija
141/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittaja asuu Helsingissä, niin sieltä loppuvat kokonaan matalapalkka-alojen työntekijät tai sitten palkkoja pitää nostaa niin, että työssäkäynti siellä on kannattavaa. Se tarkoittaa palvelujen hintojen nousua. Halvemmista vuokra-asunnoista tulee pulaa ja vuokranantajat joutuvat miettimään, pitävätkö asunnon tyhjillään vai laskevatko vuokria. Jos vuokraa ei halua laskea, asunnon voi joutua myymään ja sitten markkinoille tulee paljon pieniä asuntoja. Tarjonnan kasvaessa asuntojen hinnat laskevat.

Kyllä sille siivoojalle ja koulunkäyntiavustajalle asumistuen voi maksaa, mutta miksi sitä maksetaan ihmisille, jotka eivät käy töissä eivätkä opiskele? Voisivat hyvin asua jossain kodittomien asuntolassa.

Töissä ei noin vaan käydä. Töitä haetaan ja köydään sitten vasta jos työnantaja palkkaa. Se ei ole työttömän syy että työpaikkoja paljon vähemmän kuin työttömiä eikä se jos työnantaja ei palkkaa. Niiltä tuöttömiltä toki voisi poistaa jotka eivät edes yritä saada työpaikkaa. Sitten jos tuo hallitusohjelma toteutuu niin käsittääkseni ei kannata enää osa-aikatöitä tehdä .

Jos hallitusohjelma toteutuu tuollaisenaan muiltakin osin niin se kohdistuu myös heihin jota kokevat olevansa korvaamattomia työnantajalle. Eli mikään työpaikka ei ole enään varma tai ainakaan suurin osa työpaikoista. Itse olen kokopäivätyössä "vakituisessa"

Kyllä niitä töitä alkaa löytyä ja niihin mennään, jahka tuet pienevät tai poistuvat. Kuulostaa todella oudolta ajatus siitä, ettei osa-aikatöitä kannattaisi tehdä, jos tuet poistuvat. Silloinhan niitä juuri kannattaa tehdä ja mielellään useampaa.

Minä sairastuin töissä fyysisesti niin, että tällä hetkellä en pysty tekemään töitä ollenkaan. Muutunko siis työkykyiseksi, kun minulta poistetaan asumistuki? Taloudellinen ahdinko ei aina ole laiskuutta, työhaluttomuutta tai oma valinta.

Sairautesi vuoksi saat joko sairaseläkettä tai kuntoutusrahaa ja kuulut eläkkeensaajan asumistuen piiriin, jossa on erilaiset ehdot ja johon puuttumisesta ei ole edes puhuttu.

Minä jouduin työttömäksi sairauden takia ja olen työtön työnhakija.

Tämä selitys ei oikeastaan mene läpi, koska myös määräaikaisesta työstä voi jäädä sairaslomalle ja päätyä kuntoutustuelle. Jossakin on joku tehnyt virheen.

Ei ole mitään virhettä.

Lopulliseen irtisanomiseen meni 3v. Olin sairaslomilla, kuntoutuksessa, tutkimuksissa, uudelleen koulutuksessa jne.

Pyydä kuntoutussuunnitelmaa ja hae kuntoutustukea.

Vierailija
142/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittaja asuu Helsingissä, niin sieltä loppuvat kokonaan matalapalkka-alojen työntekijät tai sitten palkkoja pitää nostaa niin, että työssäkäynti siellä on kannattavaa. Se tarkoittaa palvelujen hintojen nousua. Halvemmista vuokra-asunnoista tulee pulaa ja vuokranantajat joutuvat miettimään, pitävätkö asunnon tyhjillään vai laskevatko vuokria. Jos vuokraa ei halua laskea, asunnon voi joutua myymään ja sitten markkinoille tulee paljon pieniä asuntoja. Tarjonnan kasvaessa asuntojen hinnat laskevat.

Kyllä sille siivoojalle ja koulunkäyntiavustajalle asumistuen voi maksaa, mutta miksi sitä maksetaan ihmisille, jotka eivät käy töissä eivätkä opiskele? Voisivat hyvin asua jossain kodittomien asuntolassa.

Töissä ei noin vaan käydä. Töitä haetaan ja köydään sitten vasta jos työnantaja palkkaa. Se ei ole työttömän syy että työpaikkoja paljon vähemmän kuin työttömiä eikä se jos työnantaja ei palkkaa. Niiltä tuöttömiltä toki voisi poistaa jotka eivät edes yritä saada työpaikkaa. Sitten jos tuo hallitusohjelma toteutuu niin käsittääkseni ei kannata enää osa-aikatöitä tehdä .

Jos hallitusohjelma toteutuu tuollaisenaan muiltakin osin niin se kohdistuu myös heihin jota kokevat olevansa korvaamattomia työnantajalle. Eli mikään työpaikka ei ole enään varma tai ainakaan suurin osa työpaikoista. Itse olen kokopäivätyössä "vakituisessa"

Kyllä niitä töitä alkaa löytyä ja niihin mennään, jahka tuet pienevät tai poistuvat. Kuulostaa todella oudolta ajatus siitä, ettei osa-aikatöitä kannattaisi tehdä, jos tuet poistuvat. Silloinhan niitä juuri kannattaa tehdä ja mielellään useampaa.

Minä sairastuin töissä fyysisesti niin, että tällä hetkellä en pysty tekemään töitä ollenkaan. Muutunko siis työkykyiseksi, kun minulta poistetaan asumistuki? Taloudellinen ahdinko ei aina ole laiskuutta, työhaluttomuutta tai oma valinta.

Sairautesi vuoksi saat joko sairaseläkettä tai kuntoutusrahaa ja kuulut eläkkeensaajan asumistuen piiriin, jossa on erilaiset ehdot ja johon puuttumisesta ei ole edes puhuttu.

Tämä selitys ei oikeastaan mene läpi, koska myös määräaikaisesta työstä voi jäädä sairaslomalle ja päätyä kuntoutustuelle. Jossakin on joku tehnyt virheen.

Ei ole mitään virhettä.

Lopulliseen irtisanomiseen meni 3v. Olin sairaslomilla, kuntoutuksessa, tutkimuksissa, uudelleen koulutuksessa jne.

Yleensä tuosta kuviosta päädytään joko kuntoutustuelle tai sairaseläkkeelle.

Satukirjassa joo, todellisuudessa ei läheskään aina. Miksi jankkaat vastaan, kun et selkeästi tiedä, mikä on todellisuus  tänä päivänä?

t. eri, joka on vastaavassa tilanteessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään virhettä.

Pyydä kuntoutussuunnitelmaa ja hae kuntoutustukea.

Kultapieni, jos ihminen on ollut kuntoutuksessa, hänestä on jo tehty kuntoutussuunnitelma. Kuntoutustukea vaan ei automaationa saa, vaikka sitä hakisi. Ei ole ihan niin simppeli tämä meidän systeemimme.

t. eri

Vierailija
144/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaat unohtavat, että jos leipään ei riitä enää rahat niin se leipä silti hankitaan. Se tarkoittaa sitten teidän iäkkäiden vanhempien kauppareissujen tai lasten tikkariostosten varastamista. Ja isokokoisemmat tai aseelliset käyvät myös teidän kimppuun. 

Tällasille kusipäille saisi olla joku ihan oma maansa, saisivat siellä keskenään elellä ja toisiltaan varastella.

Juuri näistä syistä kannatan ehdottomasti tulevia leikkauksia. Nämä ihmiset täytyy saada pois tukien piiristä tuottaviksi yhteiskunnan jäseniksi.

Palkkaisitko tällaisen kusipään?

Vierailija
145/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaat unohtavat, että jos leipään ei riitä enää rahat niin se leipä silti hankitaan. Se tarkoittaa sitten teidän iäkkäiden vanhempien kauppareissujen tai lasten tikkariostosten varastamista. Ja isokokoisemmat tai aseelliset käyvät myös teidän kimppuun. 

Tällasille kusipäille saisi olla joku ihan oma maansa, saisivat siellä keskenään elellä ja toisiltaan varastella.

Juuri näistä syistä kannatan ehdottomasti tulevia leikkauksia. Nämä ihmiset täytyy saada pois tukien piiristä tuottaviksi yhteiskunnan jäseniksi.

En tietenkään. En minä mitään vastuuta mistään ole valmis ottamaan. Minä vain räkytän av-palstalla, koska sillähän sitä työttömyys Suomesta poistetaan. 

Vierailija
146/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kusipäitä on työelämä täynnä, kyllä sinne sekaan aina yksi mahtuu. Kannattaa lähteä kokeilemaan.

Vierailija
147/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kusipäitä on työelämä täynnä, kyllä sinne sekaan aina yksi mahtuu. Kannattaa lähteä kokeilemaan.

Moneltako voin huomenna tulla sinulle töihin? Vai tulisinko jo tänään iltavuoroon? Sinua ei varmaan haittaa, jos otan palkkaennakkona vähän arvoesineistäsi matkaan työpäivän jälkeen :) 

Vierailija
148/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tulee tunne, ettei minua edes haluta auttaa työttömyydestä pois, vaan omalla kohdallani rangaista vain siitä mitä olen nuorempana tehnyt tai jättänyt tekemättä ja siitä, etten silloin uskonut itseeni tai tulevaisuuteeni, enkä tiennyt mitä haluan. En löytänyt paikkaani, enkä yhtään hyvää ja pysyvää ihmistä elämääni. Yksinäisenä ja liian kilttinä roikuin kiinni ihmisissä, jotka olivat vain huonoksi minulle. Jossain vaiheessa menetin täysin uskon itseeni ja aloin nähdä tulevaisuuteni joka tapauksessa huonona, tein sitten mitä tahansa.

Kärsin nuoruuteni valinnoista tarpeeksi jo nyt, vaikka tulen vielä juuri ja juuri toimeen. En itse noin vain ahkerammin töitä hakemalla pääse työttömyydestä pois, koska suhteita ei ole, cv on tyhjä ja ikää on jo 30. Kouluun minun pitäisi mennä siis ja pärjätä silloin taloudellisesti myös. Olen jo työkokeiluissa ollut useita kertoja, eivätkä ne ole minun elämääni millään tapaa vieneet eteenpäin. Silti jostain syystä niitä minulle vaan suositellaan ja tyrkytetään, eikä kouluun menemistä. Ehkä ajattelevat, ettei tuo todennäköisesti enää työllisty, vaikka jonkun koulun saisikin loppuun käytyä.

Vierailija
149/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyin valittamaan ja liityin tukielätiksi 12 vuotta sitten. Myin asuntoni ja piilotin rahat. Hyvin olen pärjännyt säästöilläni ja tuilla. Alunperin minulla oli 450 000€ ja nyt 12 vuoden jälkeen on vielä 300 000€. Pärjään kyllä mainiosti elämäni loppuun asti.

Vierailija
150/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä oli toukokuun lopussa 36 004 työtöntä työnhakijaa, joista pitkäaikaistyöttömiä oli peräti 16 525. 

Pitkäaikaistyöttömien suurin osuus työttömistä on juuri Helsingissä -jossa Suomen kallein vuokrataso. 

Näettekö te muut tässä jotain ristiriitaa?

Vierailija
151/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verot alas ja kaikki tuet pois aikuisilta.

Sosiaaliturvamenoista 40% menee eläkeläisiin, 8 % työttömiin ja loput terveydenhoitoon.

Vierailija
152/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä oli toukokuun lopussa 36 004 työtöntä työnhakijaa, joista pitkäaikaistyöttömiä oli peräti 16 525. 

Pitkäaikaistyöttömien suurin osuus työttömistä on juuri Helsingissä -jossa Suomen kallein vuokrataso. 

Pitkäaikaistyötön = vuoden työttömänä ollut

Vierailija
153/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaanhan niitä leikata mutta perustoimeentulon määrää ei voida laskea. Eli ihan sama millä nimellä se tuki maksetaan koska se joka tapauksessa on maksettava. Suomen perusturva on euroopan pienimpiä suhteutettuna mediaanituloon ja hintatasoon. Tästä EU on huomauttanut Suomea jo useita kertoja. Eli siitä vain leikkaamaan eri nimisiä tukia mutta mitään ette voi perusturvan määrälle.

Vierailija
154/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita, palolaitoksella toimistotöissä jne.

Vierailija
155/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyötön = vuoden työttömänä ollut

Ai jaa, no käsitettä on sitten muutettu 2 vuodesta yhteen, -ei ole aina ollut.

Vierailija
156/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas sama spede uhkailee ryöstöillä ja väkivallalla parempi osasia jos tuet laskee.voin taata et täältä et omin jaloin kävele jos tänne ryöstelemää tulet

Vierailija
157/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen joka kuvittelee asumistukien vaikuttavan vuokriin on täysin kujalla. Vuokriin vaikuttaa kysyntä ja tarjonta. Suurimmissa kaupungeissa on kovat vuokrat koska on paljon enemmän kysyntää kuin tarjontaa. Jos KAIKKI sosiaalituet lakkautettaisiin huomenna, ja niiden avulla vuokran maksaneet joutuu kadulle niin vuokriin ei tulisi mitään laskupainetta, ainakaan suurimmissa kaupungeissa. Maksukykyisiä vuokralaisia kyllä riittää täyttämään ne kämpät.

Miten luulet asumistuen vaikutavan kysyntään?

Kyllä ne joilla on omasta takaa maksukykyä etsivät omistusasuntoa, eivät vuokrakämppää.

Vierailija
158/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen rehellinen niin nyt köyhillä halutaan maksattaa tämä suomen maailman kunnian himoisin ilmasto ja energiapolitiikka..

Tosiasia että tämä EUn ilmasto,energia ja luontopolitiikka on vain jättimäisiä tulonsiirtoja Suomesta muualle Eurooppaan

Jälkimmäisessä pointissa olet oikeassa, mutta ensimmäisen suhteen ne rahat tulevat edelleen hyvin toimeentulevilta. Ne vain ohjataan eri kohteeseen, maksaja on sama.

Vierailija
159/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tukia pitäisi saada tietyn aikaa, että saa itsensä jaloilleen. Mutta ikuiset tuet vaan passivoivat. Suomi tarvitsee työntekijöitä. Ei ole reilua, että osa saa saman rahan kuin pienipalkkainen vain kotona makaamalla. Ei muuallakaan Euroopassa saa näin paljon tukia. Monilla ihmisillä on kaksi työtä, että voi maksaa elämisen.

Suomi tarvitsee palkanmaksuhalukkaita työnantajia. Suurin osa työttömistä menisi töihin vaikka heti, jos löytisi paikka, jossa a) otetaan töihin, b) maksetaan sellaista palkkaa, jolla pärjää ilman tukia.  

Mikä esimerkiksi sinun mielestäsi on sellainen palkka, jolla pärjää ilman tukia?

Ja toisaalta, jos hypoteettisesti oletetaan että Suomessa lakattaisiin maksamasta tukia, olisiko se palkka ottaa työtä vastaan edelelen sama?

Vierailija
160/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska asuminen on kallista ja jokaisella on kuitenkin oikeus suojaan ja muihin perustarpeisiin. Näin säästytään myös kodittomuuden lieveilmiöiltä kuten rikollisuus.

Paras keino vähentää asumistuen tarvetta on maksaa työssäkäyville OIKEAA PALKKAA jolla tulee toimeen.

En olekaan koskaan ollut töissä joista saa vain leikkipalkkaa. Kerran työpaikassani tosin oli tällainen valtion tuella työelämään tullut, aivan mainio ihminen. Sai sen 9 euroa päivä siltä kaudelta, mutta toisaalta sai sen jälkeen vakituisen työpaikan toisesta saman alan firmasta. Tässä tapauksessa tuo tuki toimi juuri niin kuin sen kuuluukin, eli työtön työllistyi.

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, mikä on OIKEA PALKKA? Suomessa tulee kyllä toimeen vaikka 1800 euron bruttopalkalla kuussa, mutta ihmisten omat kulutustavat saattavat vaatia enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi