Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi asumistukia, työttömyystukia yms ei saisi leikata?

Vierailija
20.07.2023 |

Perustele.

Kommentit (220)

Vierailija
161/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen tarvitsee asumistukea niin silloin se asuu liian kalliissa asunnossa tuloihinsa nähden. 

Työttömyystuen pitäisi olla väliaikainen eikä se saa olla normaali tilanne. 

Työttömät töihin ja asumaan sellaiseen asuntoon jossa on varaa asua. 

Asumistuki pois koska en halua maksaa muiden ihmisten asumiskuluja koska ne asuu liian kalliissa asunnoissa. 

Vierailija
162/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukien taso ja sen riittävyys pitäisi suhteuttaa hintatasoon eikä euroihin kun niitä vertailuja tehdään .

Suomentuolla kyllä eläisi herroiksi jossain halpamaassa mutta ei suomessa jossa hintataso tilataan veroilla ylös

Ja miksi verotetaan niin paljon? Ai niin, koska halutaan tukea kaikkia työssäkäymättömiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä oli toukokuun lopussa 36 004 työtöntä työnhakijaa, joista pitkäaikaistyöttömiä oli peräti 16 525. 

Pitkäaikaistyöttömien suurin osuus työttömistä on juuri Helsingissä -jossa Suomen kallein vuokrataso. 

Näettekö te muut tässä jotain ristiriitaa?

Pitkäaikaistyöttömiä sitoo kannustinloukku. Viimekädessä aina "sossu" on se joka kustantaa ylikalliin asuntovuokran hesassa.

Vierailija
164/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voidaanhan niitä leikata mutta perustoimeentulon määrää ei voida laskea. Eli ihan sama millä nimellä se tuki maksetaan koska se joka tapauksessa on maksettava. Suomen perusturva on euroopan pienimpiä suhteutettuna mediaanituloon ja hintatasoon. Tästä EU on huomauttanut Suomea jo useita kertoja. Eli siitä vain leikkaamaan eri nimisiä tukia mutta mitään ette voi perusturvan määrälle.

Se ei ole EU muuten joka siitä huomauttelee. Euroopan neuvosto on eri asia. Asumistukea ei taideta tuossa edes huomioida. Perustulossa voitaisiin korjata asia sormia näpsäyttämällä, kun kaikki tuet olisi laitettu yhden ja saman nimen alle.

Vierailija
165/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa leikata luvallani. Annan luvan Suomen kansan puolesta. Kaikki osallistuvat tähän.

Vierailija
166/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi palkkoja ja eläkkeitä ei saa leikata?

Vierailija
167/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä tulee tunne, ettei minua edes haluta auttaa työttömyydestä pois, vaan omalla kohdallani rangaista vain siitä mitä olen nuorempana tehnyt tai jättänyt tekemättä ja siitä, etten silloin uskonut itseeni tai tulevaisuuteeni, enkä tiennyt mitä haluan. En löytänyt paikkaani, enkä yhtään hyvää ja pysyvää ihmistä elämääni. Yksinäisenä ja liian kilttinä roikuin kiinni ihmisissä, jotka olivat vain huonoksi minulle. Jossain vaiheessa menetin täysin uskon itseeni ja aloin nähdä tulevaisuuteni joka tapauksessa huonona, tein sitten mitä tahansa.

Kärsin nuoruuteni valinnoista tarpeeksi jo nyt, vaikka tulen vielä juuri ja juuri toimeen. En itse noin vain ahkerammin töitä hakemalla pääse työttömyydestä pois, koska suhteita ei ole, cv on tyhjä ja ikää on jo 30. Kouluun minun pitäisi mennä siis ja pärjätä silloin taloudellisesti myös. Olen jo työkokeiluissa ollut useita kertoja, eivätkä ne ole minun elämääni millään tapaa vieneet eteenpäin. Silti jostain syystä niitä minulle vaan suositellaan ja tyrkytetään, eikä kouluun menemistä. Ehkä ajattelevat, ettei tuo todennäköisesti enää työllisty, vaikka jonkun koulun saisikin loppuun käytyä.

Etkö voi itse selata eri koulutuksia ja katsoa jonkin sinulle sopivan ja johon sinun on mahdollista päästä ja hakea sinne ja jättää omaan arvoon ne, jotka suosittelevat ja tyrkyttävät sinulle vain työkokeilua?

Vierailija
168/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkoja siksi että ne ovat työntekijän osuus hänen työnantajan hyväksi tekemästään työstä ja eläkkeitä siksi, että työntekijä on itse ansainnut sen.

Vierailija
169/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä oli toukokuun lopussa 36 004 työtöntä työnhakijaa, joista pitkäaikaistyöttömiä oli peräti 16 525. 

Pitkäaikaistyöttömien suurin osuus työttömistä on juuri Helsingissä -jossa Suomen kallein vuokrataso. 

Näettekö te muut tässä jotain ristiriitaa?

Pitkäaikaistyötön = vuoden työttömänä ollut

Ai jaa, no käsitettä on sitten muutettu 2 vuodesta yhteen, -ei ole aina ollut.

Ei ole muutettu, tuo oli voimassa jo 1990-luvulla.

Vierailija
170/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään hyvää perustelua. Kaikki tuet on lakkautettava, ne jotka eivät pysty itseään elättämään työn teolla, taikka kootulla mammonalla, eivät ansaitse paikkaa yhteiskunnassa. Tämänhän sanoo evoluutiokin, voimakkaat vievät ja heikot vikisevät!

Vierailija
171/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten ei pitäisi jatkuvasti joutua perustelemaan, osa on tehnyt sitä koko elämänsä että aina jotain asiaa ruoditaan, se on monille uuvuttavaa. Lue aiempia keskusteluja. Ihmiset kiduttuvat ja nääntyvät, kun tuet ovat minimi. Kuin leirillä tai vankilassa, osalla ei sukulaisia apuna, on hätää. Kaikille ura ei mahdollinen. Asumisen jälkeen ja laskujen monille ei jää juuri mitään, energialaskut myös isoja. 

Suomessa ei ole perustuloa. Jos toisen kukkarolla käyt, perustelet syyn jokaisen pennin tarpeeseen.

Ura ja työpaikka eivät ole sama asia. Ihmisen tulee ottaa vastaan se työ, minkä saa. Helsingissäkin (siellä varsinkin) on siivoustöitä ja muita hanttihommia, joita tällä hetkellä tekevät ma mut. Niitä voi tehdä ja niitä tulee tehdä jokaisen, joka ei muuta työtä saa. Ne ovat hyviä töitä siinä missä mikä tahansa muukin.

Kannattaa miettiä itsestä itsenäisesti huolehtimista myös vapautena tehdä itse mitä haluaa eikä vastata tekemisistään toisille. Sinä olet itse valinnut tämän reitin. Todellisuudessa ihan jokainen ihminen löytää jonkun työn, joksikin aikaa vuoden sisällä, joten pitkäaikaistyöttömyys on ihmisen itse itselleen tekemä / suoma olotila.

Toistan: Suomessa ei ole perustuloa.

Nyt on kyllä kukkupuhetta tuo, että ihan jokainen löytää jonkun työn vuoden sisällä, JOSTA SAA PALKKAA. Siis työn, jolla ELÄTTÄÄ ITSENSÄ ILMAN TUKIA. Ihmisillä on sellaisia rajoitteita (esim. mt-ongelmat tai vaikka vaan >50 v ikä), joiden vuoksi työnantaja valitsee tilalle jonkun soveliaamman. Joidenkin ihmisten työpanos on myös sellainen, että tämän ihmisen työllisenä pitäminen maksaa enemmän kuin tuottaa. Perustapa sinä nyt yritys, joka palkkaa näitä rajoitteisia pitkäaikaistyöttömiä, maksaa heille palkkaa sen verran, että tulevat toimeen ja tuottaa sinullekin voittoa. Voit työllistää etänä myös syrjäkylien työttömät. Hankit heille sopivat työvälineet, maksat muut työvarusteet, koulutat tehtäviin, valvot työsuoritteet, maksat palkat sivukuluineen ja lomat.

Miksi vajaakuntoisille pitäisi maksaa sellaisia palkkoja, että eivät tarvitsisi muita tukia?

Juurihan täällä annettiin ymmärtää, että jokainen löytää töitä ja voi ottaa vastuun elämästään eikä elä tukien varassa. Ei sellaista työtä kannata kenenkään tehdä, jonka tekemisestä aiheutuu enemmän kuluja kuin työ tuottaa. Sinusta siis kannattaa esim. teettää sellaisella vajaakuntoisella työtä, joka tarvitsee esim. invataksikyydin työpaikalle ja sinne henkilökohtaisen avustajan tehdäkseen sen työsuoritteen. Keksi sinä nyt vaan niitä tuottavia töitä, joita jokainen pystyy tekemään ja joille oikeasti on kysyntää ja ala palkkaamaan niitä vajaakuntoisia.

Henkilökohtaista avustajaa tarvitsevat ihmiset ovat eläkkeellä, ja hallitus on nimenomaan erikseen korostanut että eläkkeisiin ei tulla puuttumaan.

Työelämään pyritään saamaan ne ihmiset jotka roikkuvat vuodesta toiseen työttömyysetuudella ja toimeentulotuella.

Vierailija
172/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten ei pitäisi jatkuvasti joutua perustelemaan, osa on tehnyt sitä koko elämänsä että aina jotain asiaa ruoditaan, se on monille uuvuttavaa. Lue aiempia keskusteluja. Ihmiset kiduttuvat ja nääntyvät, kun tuet ovat minimi. Kuin leirillä tai vankilassa, osalla ei sukulaisia apuna, on hätää. Kaikille ura ei mahdollinen. Asumisen jälkeen ja laskujen monille ei jää juuri mitään, energialaskut myös isoja. 

Suomessa ei ole perustuloa. Jos toisen kukkarolla käyt, perustelet syyn jokaisen pennin tarpeeseen.

Ura ja työpaikka eivät ole sama asia. Ihmisen tulee ottaa vastaan se työ, minkä saa. Helsingissäkin (siellä varsinkin) on siivoustöitä ja muita hanttihommia, joita tällä hetkellä tekevät ma mut. Niitä voi tehdä ja niitä tulee tehdä jokaisen, joka ei muuta työtä saa. Ne ovat hyviä töitä siinä missä mikä tahansa muukin.

Kannattaa miettiä itsestä itsenäisesti huolehtimista myös vapautena tehdä itse mitä haluaa eikä vastata tekemisistään toisille. Sinä olet itse valinnut tämän reitin. Todellisuudessa ihan jokainen ihminen löytää jonkun työn, joksikin aikaa vuoden sisällä, joten pitkäaikaistyöttömyys on ihmisen itse itselleen tekemä / suoma olotila.

Toistan: Suomessa ei ole perustuloa.

Valitettavasti siivoustyötäkään ei suomalaisena saa hakemisesta huolimatta, kokeile itse.

Kokeilin ja väärässä olet. Tein viime vuosikymmenellä 8 vuoden ajan osa-aikaisia ja kokoaikaisia siivoojan hommia eri kohteissa ja eri firmoille miten nyt sattui sopimaan opintojen aikana ja niiden jälkeen. Ilman siivoojan koulutusta ja autoa, mutta hygieniapassi oli.

Sulla on jotain pahasti vialla cvssä tai hakemuksessa jos et siivoamaan pääse. Haastatteluissa kysytään milloin voit aloittaa ja minkälaisia vuoroja pystyt tekemään.

Vierailija
173/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kiinosta työt ku kela maksaa kaiken mitä tarviin

Vierailija
174/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee lisäämään sosiaalitukia ihan älyttömästi. Itse olen saanut nyt useamman lapsen vanhempana vain muutaman satasen asumistukea. Kun se otetaan pois, tulen menemään toimeentulotukea hakemaan ja tulen saamaan sitä yli tonnin kuussa. En ole viitsinyt, kun minusta on tultu ihan hyvin toimeen ja osattu asuakin. Nyt viedään nämä edellytykset pois ja meinaan mennä hakemaan, mitä kuulemma kuuluukin.

Nimimerkillä Omistusasuja.

Idioottina muutin omistusasuntoon, kun pystyin ja asumistuki putosi ihan murto-osaan entisestä. Olinpa tyhmä.

Et sinä omistusasujana saa toimeentulotukea. Joudut myymään asuntosi ja muuttamaan vuokralle.

Vierailija
175/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai 1300e eläkkeistä pitäisi leikata? Monilla on pieni eläke.

Vierailija
176/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Kyllä saa leikata luvallani. Annan luvan Suomen kansan puolesta. Kaikki osallistuvat tähän.

Siis yhteiset talkoot, joihin osallistuvat vain pieni ja keskituloiset, koska on pakko. Suurituloisille mikä tahansa onkin sitten vapaaehtoista.

Vierailija
177/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittaja asuu Helsingissä, niin sieltä loppuvat kokonaan matalapalkka-alojen työntekijät tai sitten palkkoja pitää nostaa niin, että työssäkäynti siellä on kannattavaa. Se tarkoittaa palvelujen hintojen nousua. Halvemmista vuokra-asunnoista tulee pulaa ja vuokranantajat joutuvat miettimään, pitävätkö asunnon tyhjillään vai laskevatko vuokria. Jos vuokraa ei halua laskea, asunnon voi joutua myymään ja sitten markkinoille tulee paljon pieniä asuntoja. Tarjonnan kasvaessa asuntojen hinnat laskevat.

Kyllä sille siivoojalle ja koulunkäyntiavustajalle asumistuen voi maksaa, mutta miksi sitä maksetaan ihmisille, jotka eivät käy töissä eivätkä opiskele? Voisivat hyvin asua jossain kodittomien asuntolassa.

Töissä ei noin vaan käydä. Töitä haetaan ja köydään sitten vasta jos työnantaja palkkaa. Se ei ole työttömän syy että työpaikkoja paljon vähemmän kuin työttömiä eikä se jos työnantaja ei palkkaa. Niiltä tuöttömiltä toki voisi poistaa jotka eivät edes yritä saada työpaikkaa. Sitten jos tuo hallitusohjelma toteutuu niin käsittääkseni ei kannata enää osa-aikatöitä tehdä .

Jos hallitusohjelma toteutuu tuollaisenaan muiltakin osin niin se kohdistuu myös heihin jota kokevat olevansa korvaamattomia työnantajalle. Eli mikään työpaikka ei ole enään varma tai ainakaan suurin osa työpaikoista. Itse olen kokopäivätyössä "vakituisessa"

Kyllä niitä töitä alkaa löytyä ja niihin mennään, jahka tuet pienevät tai poistuvat. Kuulostaa todella oudolta ajatus siitä, ettei osa-aikatöitä kannattaisi tehdä, jos tuet poistuvat. Silloinhan niitä juuri kannattaa tehdä ja mielellään useampaa.

Minä sairastuin töissä fyysisesti niin, että tällä hetkellä en pysty tekemään töitä ollenkaan. Muutunko siis työkykyiseksi, kun minulta poistetaan asumistuki? Taloudellinen ahdinko ei aina ole laiskuutta, työhaluttomuutta tai oma valinta.

Sairautesi vuoksi saat joko sairaseläkettä tai kuntoutusrahaa ja kuulut eläkkeensaajan asumistuen piiriin, jossa on erilaiset ehdot ja johon puuttumisesta ei ole edes puhuttu.

En todella saa kumpaakaan vaan sairaspäivärahaa ja yleistä asumistukea kunnes palaan takaisin työhön. Tuskinpa kukaan "pääsee" eläkkeelle muutamia kuukausia kestävän sairauden takia.

Vierailija
178/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnainen on vieläkin liian pitkä. Sen pitäisi myös penentyä loppua kohden. Muutenkin on 95 prosenttisesti tuettu yht.kunnan varoin. Pitäisi oikestaan kuulua kaikille, jolloin tuki supistuisi murto-osaan.

Älä viitsi. On järkevämpää, että korkeakoulutettuja löytää oman alansa työtä.

Ystävälläni (valtiotieteen maisteri) meni tähän 1,5 vuotta. Oli hetken pitkäaikaistyötön. Hui!

Jännä, että äidit kyllä kykenevät töihin monen kotivuoden jälkeen.

Vierailija
179/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittaja asuu Helsingissä, niin sieltä loppuvat kokonaan matalapalkka-alojen työntekijät tai sitten palkkoja pitää nostaa niin, että työssäkäynti siellä on kannattavaa. Se tarkoittaa palvelujen hintojen nousua. Halvemmista vuokra-asunnoista tulee pulaa ja vuokranantajat joutuvat miettimään, pitävätkö asunnon tyhjillään vai laskevatko vuokria. Jos vuokraa ei halua laskea, asunnon voi joutua myymään ja sitten markkinoille tulee paljon pieniä asuntoja. Tarjonnan kasvaessa asuntojen hinnat laskevat.

Kyllä sille siivoojalle ja koulunkäyntiavustajalle asumistuen voi maksaa, mutta miksi sitä maksetaan ihmisille, jotka eivät käy töissä eivätkä opiskele? Voisivat hyvin asua jossain kodittomien asuntolassa.

Töissä ei noin vaan käydä. Töitä haetaan ja köydään sitten vasta jos työnantaja palkkaa. Se ei ole työttömän syy että työpaikkoja paljon vähemmän kuin työttömiä eikä se jos työnantaja ei palkkaa. Niiltä tuöttömiltä toki voisi poistaa jotka eivät edes yritä saada työpaikkaa. Sitten jos tuo hallitusohjelma toteutuu niin käsittääkseni ei kannata enää osa-aikatöitä tehdä .

Jos hallitusohjelma toteutuu tuollaisenaan muiltakin osin niin se kohdistuu myös heihin jota kokevat olevansa korvaamattomia työnantajalle. Eli mikään työpaikka ei ole enään varma tai ainakaan suurin osa työpaikoista. Itse olen kokopäivätyössä "vakituisessa"

Kyllä niitä töitä alkaa löytyä ja niihin mennään, jahka tuet pienevät tai poistuvat. Kuulostaa todella oudolta ajatus siitä, ettei osa-aikatöitä kannattaisi tehdä, jos tuet poistuvat. Silloinhan niitä juuri kannattaa tehdä ja mielellään useampaa.

Minä sairastuin töissä fyysisesti niin, että tällä hetkellä en pysty tekemään töitä ollenkaan. Muutunko siis työkykyiseksi, kun minulta poistetaan asumistuki? Taloudellinen ahdinko ei aina ole laiskuutta, työhaluttomuutta tai oma valinta.

Sairautesi vuoksi saat joko sairaseläkettä tai kuntoutusrahaa ja kuulut eläkkeensaajan asumistuen piiriin, jossa on erilaiset ehdot ja johon puuttumisesta ei ole edes puhuttu.

En todella saa kumpaakaan vaan sairaspäivärahaa ja yleistä asumistukea kunnes palaan takaisin työhön. Tuskinpa kukaan "pääsee" eläkkeelle muutamia kuukausia kestävän sairauden takia.

Et määrittele sen tarkemmin mitä töissä fyysisesti sairastuminen tarkoittaa, mutta ihmettelin kyllä sitä että miksi työpaikan vakuutus ei sitten korvannut sinulle tapahtunutta. Jopa se korvataan, jos liukastunut töihin mennessä ja vaikkapa katkaiset hampaan.

Vierailija
180/220 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaat unohtavat, että jos leipään ei riitä enää rahat niin se leipä silti hankitaan. Se tarkoittaa sitten teidän iäkkäiden vanhempien kauppareissujen tai lasten tikkariostosten varastamista. Ja isokokoisemmat tai aseelliset käyvät myös teidän kimppuun. 

Tällasille kusipäille saisi olla joku ihan oma maansa, saisivat siellä keskenään elellä ja toisiltaan varastella.

Juuri näistä syistä kannatan ehdottomasti tulevia leikkauksia. Nämä ihmiset täytyy saada pois tukien piiristä tuottaviksi yhteiskunnan jäseniksi.

Mutta pelkkä tukien poisto ei tuo sitä palkallista työpaikkaa eikä tee ihmisestä tuottavaa. Etkö nyt tuota jo käsitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi