Ostaisitko manuaalivaihteisen auton?
Kommentit (1451)
Vierailija kirjoitti:
Sähköautolla kun on ajanut muutaman vuoden niin joku bensamanuaali kytkmineen tuntuu sen jälkeen lähinnä huonolta vitsiltä etenkin ruuhkassa.
Siksi sähköautoa ei edes kannata kokeilla. Oppii uusavuttomaksi.
En. Koska sähköautoja ei saa manuaalivaihteilla. Teinit menkööt autokouluun. sähkö on niin halpaa bensaan verrattuna, että erotuksella maksaa kahden lapsen autokoulut helposti.
Vierailija kirjoitti:
Manuaalivaihteisto vie keskittymistä pois liikenteestä. Sen takia sillä on oma ajokorttikin. Pitäisi manuaalit kieltää lailla.
Jos on jokin aivovamma niin noin varmaan onkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanut 20 vuotta manuaalibensoilla ja nyt kun on sähköauto alla niin eipä ole yhtään ikävä sitä kepinvetkutusta. Minä kyllä tällä kokemuksella tiedän mistä puhun. Sinä et tiedä, koska et ole sähköautossa koskaan edes sisällä istunut.
En edes halua tietää : )
Vierailija kirjoitti:
Manuaalivaihteisto vie keskittymistä pois liikenteestä. Sen takia sillä on oma ajokorttikin. Pitäisi manuaalit kieltää lailla.
Miksi manualivaihteisto pitäisi kieltää, koska se on ongelma lähinnä sinunlaisille uusavuttomille joiden keskittymiskyky ja motoriikka on jäänyt laiskuuttaan kehittymättä, mutta valtaosalle ei mikään ongelma? Manualivaihteisella autolla ajotaidottomille uusavuttomille onkin oma ajokortti, ja se menettää jos havaitaan tumpeloimasta manualivaihteisella. Ylipäätään kommenttisi kertoo enemmänkin omasta suppeasta ja kapeakatseisesta suhtautumis tavastasi mihinkä tahansa asiaan liittyen. Aivan kuin luulisit maailman pyörivän oman napasi ympärillä. Sinunlaiset ovat niitä, jotka räpäävät kännykkää ajaessaankin, kun vaihdekäsi on vapaa.
Automaattivaihteisissa pitäisi olla automaattinen GSM-blokkaus heti kun auto liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanut 20 vuotta manuaalibensoilla ja nyt kun on sähköauto alla niin eipä ole yhtään ikävä sitä kepinvetkutusta. Minä kyllä tällä kokemuksella tiedän mistä puhun. Sinä et tiedä, koska et ole sähköautossa koskaan edes sisällä istunut.
En edes halua tietää : )
Varmaankin vetkuttaa sitä omaa keppiään nyt innoissaan ajaessaan..
Käyttöautossa automaatti ja harrasteajoneuvossa manuaalilaatikko. Kummassakin hyvät/huonot puolet.sekä riippuu tietysti hieman autosta ja sen luonteesta.
Pitämällä turvavälin kunnossa ja ennakoimalla tottakai.
Ei kaupan kassallekka oo mitään järkee juosta täysillä ja sit äkkiä stopata jonon päähän, sama ennakointi sielläkin.
Liikenteessä monella on kiire valoihin vain jarruttamaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan aina manuaalivaihteisen auton koska en yksinkertaisena ihmisenä osaa ajaa automaattivaihteisella autolla, eikä minulla ole edes sellaiseen vaadittavaa inva-korttiakaan.
Eli automaatti on ainoa vaihtoehto aivoinvalideille?
Motoriikan hallitsemattomuus on puhtaasti aivoista johtuva oire. Myös masennus aiheuttaa haluttomuutta tehdä mitään. Silloin manualivaihteiston käyttämisen aiheuttama vaivakin tuntuu ylipääsemättömältä ongelmalta. Sellainen henkilö on muutenkin liikenteessä liikkuva miina. Noita ajautuu tuntemattomasta syystä vastaantulevien kaistalle rekannuppia päin.
Vierailija kirjoitti:
Manualilla ajetulla ajokortilla saa ajaa automaattivaihteista, muttei päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akoilla ja homoilla on automaatit.
Eli USA on täynnä akkoja ja homoja? Kummaksi minä muutuin, kun vaihdoin automaattivaihteiseen, mutta pidin vaimon?
Kaappihomo
Ap. Kumman itse ottaisit? Perustele.
En ostaisi. Pääasiallinen syy nivelrikko polvissa, kaupunkiajossa jatkuva kytkimen polkeminen rasittaa turhaan polvea. Automaatilla ajelu on lepposaa.
Manuali on aina taloudellisempi, koska sillä kuljettaja voi itse määrätä nopeuteen sopivan optimaalisen vaihteen pitäen moottorin kierrosluvun parhaan väännön alueella. Lisäksi esim. ohituksiin lähtiessä voi kätevästi vaihtaa pari pykälää pienemmälle ja sen jälkeen suoraan takaisin paripykälää isommalle. Pitkät mäet voi rullata vapaalla tai tarvittaessa sopivalla moottorijarrulla pitäen jyrkässäkin mäessä nopeuden vakiona. Manualilla kuljettaja vie autoa, eikä auto kuljettajaa - täydellistä tilannekohtaista hallintaa. Eikä edelliset edes vaikuta ajamiseen keskittymiseen, päinvastoin ne on vain pieni osa sitä. Siksi manuali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manualilla ajetulla ajokortilla saa ajaa automaattivaihteista, muttei päinvastoin.
Juuri sen takia, koska manuaali on niin hankala ja liikenteessä vaarallinen käyttää, että se vaatii erikoisajokortin ja erityisopetusta. Tuota ei huomaa, jos siihen on tottunut, mutta huomaa kyllä sitten kun vaihtaa automaatista tai sähköautosta takaisin manuaaliin. Ja ihan turha väittää vastaan, koska minulla on vuosikymmenien kokemus manuaalivaihteista. En ymmärrä miksi ihmisten pitää ottaa autot niin henkilökohtaisesti ja puolustaa museotekniikkaa. USA:ssa hylättiin manuaalit jo 50 vuotta sitten.
Edes F1-autoissa ei ole vaihdekeppiä enää. Sen verran surkea se on.
Vierailija kirjoitti:
Manuali on aina taloudellisempi, koska sillä kuljettaja voi itse määrätä nopeuteen sopivan optimaalisen vaihteen pitäen moottorin kierrosluvun parhaan väännön alueella. Lisäksi esim. ohituksiin lähtiessä voi kätevästi vaihtaa pari pykälää pienemmälle ja sen jälkeen suoraan takaisin paripykälää isommalle. Pitkät mäet voi rullata vapaalla tai tarvittaessa sopivalla moottorijarrulla pitäen jyrkässäkin mäessä nopeuden vakiona. Manualilla kuljettaja vie autoa, eikä auto kuljettajaa - täydellistä tilannekohtaista hallintaa. Eikä edelliset edes vaikuta ajamiseen keskittymiseen, päinvastoin ne on vain pieni osa sitä. Siksi manuali.
Sähköautolla kun ohittaa niin ei tarvitse "vaihtaa pienemmälle" vaan ainoastaan painaa hieman enemmän poljinta ja auto ampaisee hurjiin nopeuksiin hetkessä. Ymmärrätkö yhtään minkälaista museoroskaa manuaalivaihteet ovat? Kuljettajan tehtävä ei ole hoittaa moottorin hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan aina manuaalivaihteisen auton koska en yksinkertaisena ihmisenä osaa ajaa automaattivaihteisella autolla, eikä minulla ole edes sellaiseen vaadittavaa inva-korttiakaan.
Eli automaatti on ainoa vaihtoehto aivoinvalideille?
Motoriikan hallitsemattomuus on puhtaasti aivoista johtuva oire. Myös masennus aiheuttaa haluttomuutta tehdä mitään. Silloin manualivaihteiston käyttämisen aiheuttama vaivakin tuntuu ylipääsemättömältä ongelmalta. Sellainen henkilö on muutenkin liikenteessä liikkuva miina. Noita ajautuu tuntemattomasta syystä vastaantulevien kaistalle rekannuppia päin.
Myös sytytysennakkoa pitäisi ehdottomasti säätää käsin ja toisella kädellä pyörittää nokka-akselia.
Kaikki 7-vaihteiset DSG:t 1.6l koneella on korjaamoiden pääelinkeino. Tehdas ei tule vastaan ilman hirveetä taistelua edes takuuaikana. Koskee VW, Skoda, Seat ja Audi, ilmeisesti halpismerkki Dacia -merkkejä. Kaikki samaa kuraa. Älä koske pitkällä tikullakaan.
Lisäksi noista leviää moottorista jakopää, kun saksalainen ei osaa enää mitoittaa edes jakoketjua.
1-sarjan bemareissa myös jakoketjuongelma.
Ei liene tarvi edes mainita, mutta mainitsen silti; Jakoketjun katketessa ajossa, edessä tuhansien eurojen moottoriremontti, kun männät osuu venttiilileihin. Noista on mediassakin ollut karuja tarinoita vuosia.