Ostaisitko manuaalivaihteisen auton?
Kommentit (1451)
En ostaisi muita autoja kuin manuaali. Tarvitsen autoa paljon muuhunkin kuin perseeni liikuttamiseen töihin ja kauppaan
Automaatti askista kun jotain hajoaa niin jos sen edes pystyy korjaamaan niin se korjaus maksaa auton verran
Automaatti (kaksoiskytkin), suhteellisen tehokas moottori, neliveto ja adaptiivinen nopeudensäädin. Mukava, rento ajoasento penkissä - ei kiinnosta tippaakaan, mikä vaihde on päällä. Paikasta A paikkaan B mukavasti, valitettavasti vielä ei ole autoa, joka osaisi ajaa täysin itse. Ei tarvii kuin vähän jalka siirtää jarrulta kaasulle ja takaisin ruuhkassa. Mukavaa ja helppoa. Miksi vaivaisin itseäni asialla, jonka kone voi tehdä helposti puolestani? Sähköauto voisi olla vielä mukavampi ajaa mutta en viitsi vaivata itseäni vetämällä latausjohtoa kiinni joka päivä.
Samasta syystä käytän siivous- ja muita palveluja - miksi tekisin itse, varsinkin, kun voin omalla työtunnillani ostaa pari-kolme tuntia palveluja?
Noh, kukin taaplaa tavallaan. Kai kepinvatkaajilla on sähköstartin paikalle jälkiasennettu kampikäynnistys, jos vaikka starttimoottori vikaantuisi? ;)
En ikinä ostaisi manuaalia vaikka saisin ilmaiseksi.
Parikymmentä vuotta on ollut automaatti, enkä vaihtaisi manuaaliin.
Tuolla asialla ei ole mitään merkitystä mun valinnan kannalta. Auton muut ominaisuudet ratkaisee.
Tällä hetkellä manuaali, molempia on ollut. Ajanut päivittäin kohta 30 vuotta. Ihan sama kummalla ajaa.
Totta ihmeessä. Ei tuu kallista laatikkovikaa.
Olen ajatellut että olen vikapaikassa jos en pärjää vaihdekeppin kanssa. : )
Vierailija kirjoitti:
Automaatti (kaksoiskytkin), suhteellisen tehokas moottori, neliveto ja adaptiivinen nopeudensäädin. Mukava, rento ajoasento penkissä - ei kiinnosta tippaakaan, mikä vaihde on päällä. Paikasta A paikkaan B mukavasti, valitettavasti vielä ei ole autoa, joka osaisi ajaa täysin itse. Ei tarvii kuin vähän jalka siirtää jarrulta kaasulle ja takaisin ruuhkassa. Mukavaa ja helppoa. Miksi vaivaisin itseäni asialla, jonka kone voi tehdä helposti puolestani? Sähköauto voisi olla vielä mukavampi ajaa mutta en viitsi vaivata itseäni vetämällä latausjohtoa kiinni joka päivä.
Samasta syystä käytän siivous- ja muita palveluja - miksi tekisin itse, varsinkin, kun voin omalla työtunnillani ostaa pari-kolme tuntia palveluja?
Noh, kukin taaplaa tavallaan. Kai kepinvatkaajilla on sähköstartin paikalle jälkiasennettu kampikäynnistys, jos vaikka starttimoottori vikaantuisi? ;)
Toiset nauttii laiskuudesta ja toiset naittii tekemisestä. Sinun kohalla se on kyllä laiskuus kun jalan liikuttaminenkin koetaan rankkana
Vierailija kirjoitti:
Kun on automaattiin tottunut, ei paluuta manuaaliin enää ole. Kun mukana on vielä mukautuva nopeuden säädin, on matkanteko miellyttävää. Vain yksi huono puoli tullut vastaan ja se on start-stop-toiminto, jossa auto "sammuttaa" itsensä esim. pysähdyttäessä risteyksessä/liikennevaloissa. Manuaalivaihteisessa auto käynnistyy uudestaan, kun painaa kytkintä. Automaatissa pitää painaa kaasua, josta seuraa ärsyttävä viive ennenkuin auto käynnistyy ja lähtee liikkeelle. Onneksi toiminnon voi kytkeä pois päältä...
Meidän autossa se toimii jarrua hölläämällä eikä siis vaikuta mitenkään kun liikkeelle lähetään jokatapauksessa kaasulla. Viive on lyhyempi kun edellisessä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina ollut manuaali, kokeilemani automaatit ovat olleet huonoja. Ajan mäkisillä pienillä teillä, joilla joutuu välillä pysähtymään, jotta vastaantulija pääsee ohi.
Toki ne ovat varmasti kehittyneet tässä vuosien varrella, joten voisin kokeilla uudelleen. En tee ostopäätös vaihteiston perusteella.
Automaatilla mäkipysähdykset ja lähdöt ovat tosi helppoja. Lähtee kaasulla eikä luisu mihinkään vaikka jarrun päästää.
Vierailija kirjoitti:
Jätätkö pois ilmastointilaitteen, ABS-jarrut ja sähköiset lasin nostimetkin koska silloin auto on halvempi?
Itse tykkään sähkömoottorisesta autosta, joka on moottorina kaikilla osa-alueilla pärisijää parempi. Ainoastaa "polttoaineen" mukana kuljettamisessa toi dinosaurusmehu on vielä toistaiseksi vähän näppärämpi, jos tarttee päivittäin ajella pitkiä matkoja.
Mutta se varsinainen kommentti, joka piti laittaa koski noita sähköisiä ikkunan nostimia, niin se ainakin on tuote josta en suostuisi erikseen maksamaan lisähintaa, kun ei noita ikkunoita tartte avata edes joka vuosi. (Tosin ne taitaa nykyään olla vakiovarusteita about joka autossa jo muutenkin, ja pitäis maksaa extraa jos ne haluais pois ;)
Mä en vaan jaksa vaihtaa vaihteita mä en vaan haluu.äiti tuu pyyhkimään.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, silloin sähköautoja ei enää ole.
Niinkö epäilet? Voi olla, että akkuun ladattua sähköä käyttävät autot eivät sillin enää ole sitä viimeistä huutona (Tosin luulen, tuon 10 v olevan liian vähän), mutta en kyllä osaa nähdä mitään, joka enää syrjäyttäisi sähkömoottorin. Ja esim. vetypolttokennoautokin liikkuu sähkömoottorilla.
Ostaisin siksi, koska vaihteita vaihtaessa saa enemmän ajamisen tunnetta. Erilaisissa liikennetilanteissa voi pelata vaihteiden välillä moottorijarrutuksen kanssa ja näin ollan välttää jarruttelua.
Automaatilla ajaminen on tylsää ja ajatus lähtee ainakin itselläni helpommin herpaantumaan, kun vain yhdelle jalalle on tekemistä.
-Manuaalin omistaja
Vai että ajamisen tunnetta manuaalilla. Liikenteessä ajaminen on niin apinahommaa, että tulisipa vaan ne täysin autonomiset autot. Taitaa vaan mennä vielä vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Ajan sähköllä, ja niissä ei ole vaihteita.
Sähköautoa edeltävä oli manuaali eikä ole ollut ikävä vaihteita.
et siis koskaan oppinut käyttämään vaihteita ja kytkintä?
Niitä ehtii enskapolulla käyttämään ihan tarpeeksi, ei enää tieliikenteessä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa tajuttiin jo useita kymmeniä vuosia sitten automaatin hyödyt. Siellä manuaalivaihteinen auto on harvinainen poikkeus. Täällä alkaa pikkuhiljaa ymmärrys lisääntymään ja automaatit yleistymään. Sen jälkeen kun ensimmäisen automaattivaihteisen ostin, ei tullut mieleenkään enää palata manuaaliin. Automaatti on vaan niin mukava.
Yhdysvallat onkin edistyksellinen maa, suomi tulee tässäkin 50v myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Automaatti on hyvä, jos tarvitsee paljon puuhailla kaikkea siinä ajon ohella. Muutenkin mukavampi. Seuraavaksi pitää ostaa lisäksi manuaali, niin ajokortin hankkija oppii senkin taidon.
Nämä "puuhailijat"aiheuttavat suomessa monia kolareita ja henkilövahinkoja joka vuosi,silloin kun ajetaan autoa niin keskitytään ajamiseen ei mihinkään muuhun.Kerran jalankulkijana näin kun eräs nuorehko nainen tuijotti puhelinta ja ajoi punaisiin pysähtyneen auton perään,no onneksi siinä lyttääntyi vain peltiä,mutta mitä jos pysähtyneenä olisi ollut moottoripyörä niin silloin siinä olisi varmasti käynyt tosi pahasti.
Automaatti on hyvä, jos tarvitsee paljon puuhailla kaikkea siinä ajon ohella. Muutenkin mukavampi. Seuraavaksi pitää ostaa lisäksi manuaali, niin ajokortin hankkija oppii senkin taidon.