Ostaisitko manuaalivaihteisen auton?
Kommentit (1451)
Vierailija kirjoitti:
35 vuotta tullu ajeltua manuaalilla.
Nyt oli pakko ostaa automaatilla.
Auto tarvii sen kun pitää automaattisesti etäisyyden edelläajavaan, ja autoparkkikin tarvii sen.
Ja onhan se automaatti helpompi ajettava, kun vaan oppii ettei hae sitä vaihdekeppiä :D
Vanha on vielä manuaali.
On minulla ollut liisari jossa oli manuaali ja silti adaptiivinen vakkari. Voi sanoa että yhdistelmä sopii loistavasti motarilla ajamiseen jota mellä on paljon. Mutta nyt kun ostettiin oma, siinä on automaatti, ei adaptiivista. Auto on muuten kyllä miellyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on vaarivainaan "viisaudet" näköjään iskostuneet nuorempiinkin. Oikeasti vain nuijalle myydään kepakkoauto. Ei niitä juuri enää tehdäkään.
Kyllä ne on heikossa fyysisessä kunnossa oleville ne automaatit. Juuri sellaisille joille on liian vaativaa käyttää manuaalilaatikkoa. Tai sitten ovat niin huonoja kuskeja joille manuaalivaihteisen auton ajaminen vie liikaa keskittymiskykyä pois liikenteestä.
Amerikassa tajuttiin jo useita kymmeniä vuosia sitten automaatin hyödyt. Siellä manuaalivaihteinen auto on harvinainen poikkeus. Täällä alkaa pikkuhiljaa ymmärrys lisääntymään ja automaatit yleistymään. Sen jälkeen kun ensimmäisen automaattivaihteisen ostin, ei tullut mieleenkään enää palata manuaaliin. Automaatti on vaan niin mukava.
Olen ajanut niin huonoilla automaateilla että semmoista en ottaisi, jotkut toimii hyvin, yleensä pienitehoiset miten sattuu. Mielellään keppi, jolla mahdollista kontrolloida omaa ajoa. Nyt kuitenkin käytössä sähköauto, jossa ei vaihteita ole ollenkaan. eli kysymyksenasettelu on vähän hassu, kun kohta ei vaihteita ole enää missään autossa.
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa tajuttiin jo useita kymmeniä vuosia sitten automaatin hyödyt. Siellä manuaalivaihteinen auto on harvinainen poikkeus. Täällä alkaa pikkuhiljaa ymmärrys lisääntymään ja automaatit yleistymään. Sen jälkeen kun ensimmäisen automaattivaihteisen ostin, ei tullut mieleenkään enää palata manuaaliin. Automaatti on vaan niin mukava.
Jenkeissä on isot moottorit kun suomessa oli 1,2 litran koneita johon ei automaattia voinu laittaa.
Lisäksi verotus piti huolen että ajetaan vanhoilla romuilla.
>>Manuaalilla ajaminen mahdollistaa taloudellisen ajon, ja minä haluan päättää, millä vaihteella mennään. Langat omissa käsissä.
Manuaalin voi työntää käyntiin.<<
Automaatin "epätaloudellisuus" on aika lailla myytti, ja pieni lisähinta mukavuudesta.
Automaateissa on jo kauan ollut manuaalipuoli (tiptronic, steptronic, autostick) , voi kätevästi itse päättää, millä vaihteella ajaa, ellei halua tietokoneen päättävän.
Yksin työntö ei taida tasamaallakaan onnistua? ;)
Automaattia ei saa tahattomasti sammumaan!
Ostettiin kun ei ollut mikään ongelma. Oli uusi näytillä oleva auto. Nyt 4 vuotta vanha. Ajetaan tuolla vielä 8 vuotta.
Sitten jotain muuta. Aika näyttää. Varmaan sähköauto.
Automaatti juuri niille jotka ei oikein hallitse sitä ajoansa.
Kannattais maistaa sitä maakuopassa kypsytettyä paistia.. Niin joo eihän kaupungissa ole ees mahdollista. Vedä sä ituja niin mä voin vetää rosvopaistit ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manuaalivaihteilla hinkkaavat varmastikin ajavat myös ilmastoimattomalla autolla, koska eihän sitä tarvitse Suomessa kuin kerran kesässä. :D :D :D :D :D :D :D :D
ja sähköiset ikkunannostimetkin ovat varmasti turhia. "kyllähän tosimies jaksaa veiviä kääntää. parempi vaste kahvassa kuin napissa. Haluan itse kontrolloida kuinka nopeasti ikkuna laskeutuu ja nousee".
Starttimoottorit ovat myös homoille. Sehän käy SÄHKÖLLÄ ja sitä varten on AKKU, joka voi RÄJÄHTÄÄ. Tosimies jaksaa vääntää kampea!
Kuule, monet homot ne vasta kaikkein eniten tosimiehiä ovat ja heillä on ne hienoimmat autot. Olen itse nähnyt. Monella on myös vaimo, jolta salaa he toteuttavat homouttaan.
Kuulostaapa miehekkäältä. Salaa vaimolta homoilemassa :D
Vierailija kirjoitti:
Automaatti on kuin apupyörät polkupyörässä. Kyllähän se ajoa helpottaa tietyissä tilanteissa mutta samalla vie paljon hauskuutta ja nautintoa ajosta kun ei itse ole ajoneuvon hallinnassa yhtä paljon.
Minä jätän apupyörät ja automaatit vammaisille.
Tämä. Manuaalisesti vaihtaminen on kuin tasapainoilu polkupyörällä, kun se osaa sitä ei huomaakaan. Toki jos ei osaa vaihtaa manuaalisesti tai tasapainoilla pyörällä, apupyöristä ja automaatista apua.
Tänäänkin ajelin kaupungin keskustassa manuaalilla, jälkeenpäin ajateltuna en kiinnittänyt mitään huomiota manuaalisesti vaihtamiseen. Paitsi tilanteissa missä halusi tietää mikä vaihde silmässä mahdollisimman sujuvaa ajoa varten, mukavaa kun ei automaattia arpomassa vaihteita vaan itsellä asia tiedossa.
Juljus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakon edessä on ostettava manuaalivaihteinen. Pienituloisena vuorotyötä tekevänä ja julkisen liikenteen puutteen vuoksi on ostettava joku vanha kulkine, että töihin pääsee. Ja eipä niissä hintaluokissa automaatteja ole.
Mä ostin mun Volvo 850:n 7 vuotta sitten 1000€:lla. Se on vm. 96 ja siinä on automaatti.
Kyllä niitä automaatteja on ihan kaikissa hintaluokissa.
No onhan niissäkin automaatteja, mutta kuka helv* haluaa oikeasti ajaa sellaisella?
Huomattavasti parempiakin autoja on olemassa, eikä joku vaikka 2015 vuotinen E-mersu, 100tkm ajettuna maksa enää paljon.
Että rahasta se ei ainakaan jää kiinni.
Ainoo vaan että se vm 96 volvo on paljon kestävämpi ja laadukkaampi kun 2015 E-mersu.
Totta on . Minun ex ajaa vieläkin -95 Volvo 900 sarjalaisella
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakon edessä on ostettava manuaalivaihteinen. Pienituloisena vuorotyötä tekevänä ja julkisen liikenteen puutteen vuoksi on ostettava joku vanha kulkine, että töihin pääsee. Ja eipä niissä hintaluokissa automaatteja ole.
Mä ostin mun Volvo 850:n 7 vuotta sitten 1000€:lla. Se on vm. 96 ja siinä on automaatti.
Kyllä niitä automaatteja on ihan kaikissa hintaluokissa.
No onhan niissäkin automaatteja, mutta kuka helv* haluaa oikeasti ajaa sellaisella?
Huomattavasti parempiakin autoja on olemassa, eikä joku vaikka 2015 vuotinen E-mersu, 100tkm ajettuna maksa enää paljon.
Että rahasta se ei ainakaan jää kiinni.
Ainoo vaan että se vm 96 volvo on paljon kestävämpi ja laadukkaampi kun 2015 E-mersu.
Nono, jätetäänpä ne haaveilut sikseen.
Se on totta, että noin vanhassa Volvossa ei varmasti elektroniikkaa ole läheskään niin paljon, niin ei voi mennä rikkikään.
Joten siinä suhteessa ei voi edes verrata.
Jaa, että elektroniikkako vain voi mennä rikki ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaatti on kuin apupyörät polkupyörässä. Kyllähän se ajoa helpottaa tietyissä tilanteissa mutta samalla vie paljon hauskuutta ja nautintoa ajosta kun ei itse ole ajoneuvon hallinnassa yhtä paljon.
Minä jätän apupyörät ja automaatit vammaisille.
Tämä. Manuaalisesti vaihtaminen on kuin tasapainoilu polkupyörällä, kun se osaa sitä ei huomaakaan. Toki jos ei osaa vaihtaa manuaalisesti tai tasapainoilla pyörällä, apupyöristä ja automaatista apua.
Tänäänkin ajelin kaupungin keskustassa manuaalilla, jälkeenpäin ajateltuna en kiinnittänyt mitään huomiota manuaalisesti vaihtamiseen. Paitsi tilanteissa missä halusi tietää mikä vaihde silmässä mahdollisimman sujuvaa ajoa varten, mukavaa kun ei automaattia arpomassa vaihteita vaan itsellä asia tiedossa.
Mulla onnollut vuokraVW ja vuokrasitikka. Sitikka oli piskuinen ja mainiosti varusteltu mutta siinä oli ykkönen huonosti synkattu ja siksi kakkoselta ykköselle vaihtaminen oli piinaa. Ikävä kaupungissa. Vw-ryhmän autoissa on kellon tarkka manuaali joten vaihtuminen sujui helposti.
Ennen valitsin manuaalivaihteisen, huonot automaatit kun oli huonoja ja laiskoja. Oli parempi kontrolloida itse.
Mutta nyt kun ajaa sähköautolla yhden polkimen ajoa, niin ei tulisi mieleenkään vaihtaa enää keppivaihteeseen. Ei tarvitse arpoa auton käytöstä esimerkiksi liikenteen sekaan sujahtaessa.
Automaattilaatikon korjaaminen on hankalampaa kuin manuaalilaatikon. Sen kokemuksen perusteella voisin palatakin manuaalilaatikkoon.
Nimim. automaattilaatikko hajosi ja soittokierrokselle korjaamoihin
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanut niin huonoilla automaateilla että semmoista en ottaisi, jotkut toimii hyvin, yleensä pienitehoiset miten sattuu. Mielellään keppi, jolla mahdollista kontrolloida omaa ajoa. Nyt kuitenkin käytössä sähköauto, jossa ei vaihteita ole ollenkaan. eli kysymyksenasettelu on vähän hassu, kun kohta ei vaihteita ole enää missään autossa.
Kuvittelet turhia. Kyllä manuaalivaihteisia autoja riittää liikenteeseen vielä kymmeniksi vuosiksi : ) Harrastepuolella vielä pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Ennen valitsin manuaalivaihteisen, huonot automaatit kun oli huonoja ja laiskoja. Oli parempi kontrolloida itse.
Mutta nyt kun ajaa sähköautolla yhden polkimen ajoa, niin ei tulisi mieleenkään vaihtaa enää keppivaihteeseen. Ei tarvitse arpoa auton käytöstä esimerkiksi liikenteen sekaan sujahtaessa.
Miten sitten kun sähköautot poistetaan liikenteestä?
Minulla on aina ollut manuaali, kokeilemani automaatit ovat olleet huonoja. Ajan mäkisillä pienillä teillä, joilla joutuu välillä pysähtymään, jotta vastaantulija pääsee ohi.
Toki ne ovat varmasti kehittyneet tässä vuosien varrella, joten voisin kokeilla uudelleen. En tee ostopäätös vaihteiston perusteella.
Et siis koskaan oppinut ymmärtämään lukemaasi?