Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pitkät jonot kolonoskopiaan julkisella?

Vierailija
18.07.2023 |

Kauanko olet itse odottanut?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Olin eräässä operaatiossa kokeneen sisätautien erikoislääkärin pakeilla joka sanoi että on syytä tehtä kolonoskopia. Terkkarissa kun menin pyytämään lähetettä, niin sanoivat että heidän kriteerien mukaan en sellaista tarvitse.

Suvussa suolistosyöpää ja oireet on juuri tähän viittaavia. Sitten vasta luultavasti saan ajan kun olen kuolemaisillani tms.

Pyysit lähetettä tältä erikoislääkäriltä?

No kun aika oli varattu toisenlaiseen operaatioon. Tietenkin kolonoskopiaan tarvittiin uusi ajanvaraus ja se piti saada terkkarilta.

Vierailija
22/39 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Olin eräässä operaatiossa kokeneen sisätautien erikoislääkärin pakeilla joka sanoi että on syytä tehtä kolonoskopia. Terkkarissa kun menin pyytämään lähetettä, niin sanoivat että heidän kriteerien mukaan en sellaista tarvitse.

Suvussa suolistosyöpää ja oireet on juuri tähän viittaavia. Sitten vasta luultavasti saan ajan kun olen kuolemaisillani tms.

Pyysit lähetettä tältä erikoislääkäriltä?

No kun aika oli varattu toisenlaiseen operaatioon. Tietenkin kolonoskopiaan tarvittiin uusi ajanvaraus ja se piti saada terkkarilta.

Niin ja siis tämä operaatio tehtiin sairaalassa. Tämmöistä tämä byrokratia on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu olisi päässyt puolessa vuodessa, mutta jonottamisen sijaan hän otti palvelusetelin. Onneksi ei jäänyt odottelemaan, koska skopiassa löytyi hyvänlaatuinen kasvain, jonka poistoon sentään pääsi nopeammin kuin 6 kuukaudessa!

Vierailija
24/39 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös suolisto-ongelmaa mutta köskevät vain syödä lääkkeitä enkä ole päässyt edes tähystysjonoon monesta yrityksestä huolimatta.

Vierailija
25/39 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa terveydenhuolto on täysin kriisissä.

Vierailija
26/39 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mitenkään voitte menkää omalla rahalla tutkimuksiin mikäli julkinen ei toimi riittävän nopeasti. Joskus voi olla sillä puolella vuodellakin väliä. Hintaluokka oli viitisen vuotta sitten muistaakseni tuhannen euron paikkeilla.

Vierailija
27/39 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistosyöpä on yleensä onneksi hitaasti etenevä mutta silloin kun on oireita on syytä toimia liiemmin aikaa hukkaamatta. Silloin se syöpä kun on voinut olla jo viisikin vuotta rauhassa kasvamassa. Oireet usein tulevat vasta kun tilanne on jo kohtalaisen paha, vaikka onneksi kaikki oireet eivät syöpää olekaan. Tutkimatta tätä ei kuitenkaan voi tietää. Mielestäni on törkeää pistää jonoon puoleksi vuodeksi jos oireet ovat olemassa, ehkä kuukauden jono vielä olisi ok.

Vierailija
28/39 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kolosnokopiaan ajan yli kolme kuukautta lääkärillä käyntini jälkeen, mutta peruin, koska lääkärin kanssa oli puhetta, että olisi syytä tehdä vihdoin viimein ohutsuolen mangneettikuvaus.  Kolosnokopia on nimittäin tehty useamman kerran edesmenneiden vuosien aikana, ja viimeisimmän kyseisen tutkimuksen aikana tutkiva alansa kirurgi mainitsi, että seuraavana ohutsuolen tutkimus pitäisi tehdä.  Sepä siitä sitten.  Oirehteminen jatkuu suolikanavan puolella, mutta edelleenkään ei mukamas tarvetta ohutsuolen magneettikuvaamiseen ole lääkärin mielestä.  

Näin Suomessa on sitten ihmetelty, että mikähän se on, kun jengiä kupsahtaa niin paljon suolistokasvaimien myötä.  Sehän se, kun ei ajoissa tutkita oireiden perusteella koko suolistoa, keskitytään vain tohon huokeammin tehtävään tutkimukseen ties monetta kertaa ja sekin tehdään todellakin viiveellä.                                     

Vierailija
29/39 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin hyvinvointialueesta ja lähetteesi kiireellisyydestä. Jos lähete on jo laitettu alueesi keskussairaalaan, niin soita sinne ja tiedustele asiaa.

Sanoivat etteivät välttämättä edes tee lähetettä vaikka on kuukausitolkulla ollut ripulia ja tulee ripulia myös housuun. On myös rauta arvojen laskua jne.

Ap

Eli on ensin arvioitava onko tähystys tarpeen? Onko sinulla joku lääkärin aika tulossa arviota varten? Voithan katsoa sen julkisen puolen kortin ensin ja sitten, jos jonot ovat pitkät, menetkin omilla rahoilla yksityiselle.

On se vaan väärin että joutuu yksityisele maksamaan vakavasta tilanteesta. Tämä pitää kuulua ilmaishoitoon. 

Vierailija
30/39 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa terveydenhuolto on täysin kriisissä.

Jonot ovat täynnä ulkomaalaisia, joten eihän se homma toimi.

Tämä meidän systeemi on rakennettu meidän omalle väestöpohjalle, ja kun yhtälössä lisää yhtä tekijää, niin lopputulos muuttuu.

Mutta eihän tästä saa puhua.

Vierailija
31/39 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelin omaa aikaani noin kolme kuukautta ja luojan kiitos, mitään ei löytynyt:) 

Vierailija
32/39 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen odottanut kolonoskopia-aikaa noin 6kk - juuri tulin googlailemaan samasta aiheesta, ja taidanpa soitella HUSille ja kysyä ajanvarauksen etenemisestä. 

Vierailija
33/39 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taisin jonottaa n. 2 kuukautta.  Muutama viikko sitten kävin tähystyksessä. Verta tuli ja tulee edelleen ulostaessa.

Löytyi polyyppeja, joista olisi voinut kehittyä syöpä. Lääkäri sai nypittyä ne tähystyksessä pois.

Minulle ei annettu jostain syystä kipulääkettä vaikka olin sen pyytänyt jo aikoja sitten esihaastattelussa.

Kysyin sitä  operaation tehneeltä lääkäriltä viime viikolla ja hän sanoi suoraan ettei osaa vastata.

Väitti, että kun minulla on paniikkihäiriö kipu johtuikin siitä!

Ja kyllä, oli niin kivulias 60- minuuttinen että en muista minkään koskeneen ikinä niin paljon.

Että varmistakaa moneen kertaan, että saatte esilääkitystä.

Vierailija
34/39 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taisin jonottaa n. 2 kuukautta.  Muutama viikko sitten kävin tähystyksessä. Verta tuli ja tulee edelleen ulostaessa.

Löytyi polyyppeja, joista olisi voinut kehittyä syöpä. Lääkäri sai nypittyä ne tähystyksessä pois.

Minulle ei annettu jostain syystä kipulääkettä vaikka olin sen pyytänyt jo aikoja sitten esihaastattelussa.

Kysyin sitä  operaation tehneeltä lääkäriltä viime viikolla ja hän sanoi suoraan ettei osaa vastata.

Väitti, että kun minulla on paniikkihäiriö kipu johtuikin siitä!

Ja kyllä, oli niin kivulias 60- minuuttinen että en muista minkään koskeneen ikinä niin paljon.

Että varmistakaa moneen kertaan, että saatte esilääkitystä.

Kävin siis ihan paikkakuntamme terveyskeskuksessa.

Vierailija
35/39 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin hyvinvointialueesta ja lähetteesi kiireellisyydestä. Jos lähete on jo laitettu alueesi keskussairaalaan, niin soita sinne ja tiedustele asiaa.

Sanoivat etteivät välttämättä edes tee lähetettä vaikka on kuukausitolkulla ollut ripulia ja tulee ripulia myös housuun. On myös rauta arvojen laskua jne.

Ap

Mulla ei niinkään ripulia. Joskus jotain limaa lurahtaa ihan yhtäkkiä housuun ilman ennakkovaroitusta. Tähystyksessä ei löytyny mitään.

Siks jouduin tähystykseen kun oli tikkunäytteessä verta.

Vierailija
36/39 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyl menis suolentähystykseen julkisesti. kyllä ihan sisätiloissa ja sillonkin verho eteen.

T: Urpo

Vierailija
37/39 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en kyl menis suolentähystykseen julkisesti. kyllä ihan sisätiloissa ja sillonkin verho eteen.

T: Urpo

Sielä saa sellaset housut missä reikä just oikeallankohdalla. Ei sielä alasti tarvii olla. Sukkien antamista ihmettelin että miksi nekin.

Vierailija
38/39 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että vasemmisto oli Kela-korvauksien vähennyksen nostoja vastaan. Marinin hallitusta saamme  nyt kiittää siitä, että yksityispuoli ei pääse mukaan keventämään julkisen puolen jonoja. Kiurun väkisin runnoma sote takaa sen, että julkinen puoli venyy ja paukkuu. Yksitissektori olisi ollut valmis tulemaan mukaan julkisen kanssa yhteistyöhön, mikä olisi auttanut juuri tällaisissa tapauksissa.

Vierailija
39/39 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni meni 3 viikkoa, mutta tämä oli vuonna 2018. Hyvin matala hemoglobiini pisti lääkäriin vauhtia kun ei siihen syytä löydetty. Paksusuolen tulehdus sieltä löytyi ja elinikäinen lääkitys. Nyt käyn skopiassa säännöllisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme