Miksi se tulo- ja varallisuuserojen kasvu on jotenkin paha asia?
Kommentit (200)
Maailman rikkaimmilla ihmisillä on omaisuus, jota ei voi saada töitä tekemällä. Kaikki maailman rikkaimmat ovat rikastuneet toisten työpanoksen ansiosta, eivät omansa.
Vierailija kirjoitti:
Se pomo, joka käy lähikaupasta hakemassa maitopurkin ei varmasti työskentele yhtä kovasti kuin myyjänä, hyllyttäjänä, vartijana, sosiaalisena tukena ja terapeuttina pazkapalkalla toimiva kaupan työntekijä.
Mutta hän maksaa työntekijöidensä palkat.
Ei kenenkään tarvitse mennä yritykseen töihin jos tuntuu siltä että riistetään. Jokainen voi myös itse ryhtyä yrittäjäksi.
Ei ole. Olisi ihanaa saada 40-tuntia tekeviin verrattuna yli tuplapalkka kun teen töitä 100h/vko. Sen sijaan tuntipalkkani on progressiivisen verotuksen myötä pienempi kuin vähemmän tekevillä.
Vierailija kirjoitti:
Maailman rikkaimmilla ihmisillä on omaisuus, jota ei voi saada töitä tekemällä. Kaikki maailman rikkaimmat ovat rikastuneet toisten työpanoksen ansiosta, eivät omansa.
Nykyään rikastutaan viemällä start-up pörssiin ennen kuin sillä edes on yhtään työntekijää.
Riistokapitalismifantasiasi jäi 1800-luvulle. Sitä paitsi työntekijät on laiskoja ja rikastuminen heidän työllään jäätävän hidasta.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa joka ei näe varallisuus erojen haittoja on rikas itse. Haetko töllä jotain tekosyytä millä parannat omaa omatuntoasi kun olet rahan ahneudella tuhonnut parin perheen elämän vain sen takia kun halusit uuden mersun
Ei pidä paikkaansa, että vain rikkaat ei näe mitään ongelmaa. Samoin ajattelevat myös kaikki ne, jotka katsovat, että työnteko kannattaa ja siksi tekevät töitä. Ei kaikille kuulu kaikki, vaan jokaiselle kuuluu sen mukaan miten itse kukin tekee, ihan kaikessa, eikä vain rahassa ja työssä. Jos olet tympeä muille, sinulle ollaan tympeitä, jos autat, sinua autetaan. Jos teet töitä, saat siitä palkkaa, jos teet enemmän töitä, saat enemmän palkkaa, jos teet viisaasti töitä, saat vielä enemmän.
Niin sikäli, palatakseni takaisin ap:n kysymykseen: mikä siinä on erojen kasvussa muka on sitten niin pahaa ja väärin? Se on oikeudenmukaista. Sosialismi sen sijaan ei ole oikeudenmukaista, tietyn pisteen saavuttamisen jälkeen, ja se piste on tässä maassa ohitettu jo aikoja sitten.
Minä olen vaurastunut sijoitusyhtiöni avulla.
En työllistä ketään enkä kiusaa työntekijöitä työnteolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjän tulot tulee työntekijän selkänahasta.
Työntekijän tulot tulevat yrittäjän lompakosta.
Ne tulee asiakkaiden lompakosta.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, ettei esim. Jeff Bezoz ole tehnyt Amazonilla mitään työtä?
Jos omalla yrityksellä on niin helppo rikastua, niin miksei useammasta yrittäjästä tule rikkaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pomo, joka käy lähikaupasta hakemassa maitopurkin ei varmasti työskentele yhtä kovasti kuin myyjänä, hyllyttäjänä, vartijana, sosiaalisena tukena ja terapeuttina pazkapalkalla toimiva kaupan työntekijä.
Ei kenenkään tarvitse mennä yritykseen töihin jos tuntuu siltä että riistetään. Jokainen voi myös itse ryhtyä yrittäjäksi.
Yritä kätees.
Aina on ollut rikkaita ja köyhiä ja niin tulee olemaan, ei se miksikään koskaan muutu.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjän tulot tulee työntekijän selkänahasta.
Minulla ainakin koska olen osakeyhtiöni ainoa työntekijä. Siksi edes osingot matalalla verotuksella on kohtuullinen bonus, jos se otettais pois kuten käsi toisten taskulla-demarit olis halunnut niin olisi taas yksi paljon veroja tuottava yritys vähemmän tässä maassa. Minun osaamisella pääsee äkkiä lepäämään myös kunnan työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä kätees.
Vasemmiston kommentointi on aina näin laadukasta.
Rikkaiden rikkaudet ei hyldytä ketään muuta kuin rikasta itse, jos rikkailta otettaisiin ja annettaisiin enemmän köyhille niin koko yhteiskunta ja suomen valtiokin hyötyisi siittä että raha liikkuu eikä makaa rikkaan verokiertokuorissa tai pöytälaatikossa jossain veroparatiisissa. Ja muutenkin kun rikas hyvin harvoin on hankkinut rikkaudet täysin rehellisesti tai laillisesti.
Ei se tuloerojen kasvu olekaan paha asia. Meille on vain uskoteltu niin, jotta kukaan ei voisi nousta omaan täydelliseen potentiaalisuuttaan vastaavaan asemaan, jotta ne, jotka nyt on päättävässä asemassa ei joutuisi syrjäytetyksi ja saisi kuulla olevansa huonoja johtajia.
Minä ainakin arvostan työnantajaani, yrittäjää, joka palkkaa meitä yritykseensä töihin. Kohtelee meitä työntekijöitä hyvin ja saamme palkan työnteosta. Ylitöitä ei tarvitse tehdä ja lakisääteiset lomat saamme pitää ja jos on sairaana saa sairastaa rauhassa itsensä terveeksi.
Yrittäjä itse tekee pitkää työpäivää ja on vastuussa koko yrityksestä ja siitä, että yritys pysyy toimintakelpoisena ja me työntekijät saamme pitää työpaikkamme ja säännölliset tulot.
Ihmeellistä vastakkain asettelua tämä väite, että yrittäjät riistäisivät. Nämä "riistäjä"-välittäjät eivät itse ole kantaneet vastuuta koskaan mistään ja onneksi kuuluvat vähemmistöön. Muuten meillä ei olisi tätä nykyistä hyvinvointivaltiota.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaiden rikkaudet ei hyldytä ketään muuta kuin rikasta itse, jos rikkailta otettaisiin ja annettaisiin enemmän köyhille niin koko yhteiskunta ja suomen valtiokin hyötyisi siittä että raha liikkuu eikä makaa rikkaan verokiertokuorissa tai pöytälaatikossa jossain veroparatiisissa. Ja muutenkin kun rikas hyvin harvoin on hankkinut rikkaudet täysin rehellisesti tai laillisesti.
Ei hyötyisi yhteiskunta eikä Suomen valtio, koska rikkaat sanoisi, että minä en enää täällä pidä bisneksiäni ja vie ne muualle, sellaiseen maahan, missä ei rikkailta oteta ja anneta heidän omaansa köyhille.
Kansakunnan kannalta on hyväksi jos ihmiset voivat itse päättää omien rahojensa käytöstä. Vrt. esim. Sveitsi tai Singapore.
Rikkaat on rikkaita siksi, että ne tietää asioita. Sen saman tiedon voi kuka tahansa hankkia, joten älkää morkatko sellaista, mitä ette itse ole omaa laiskuuttanne tai tyhmyyttänne hankkinut itse itsellenne.
Suomessa on liian pieni väestö että voi luopua mahdollisuuksien tasa-arvosta. Varallisuuserojen kasvi käytännössä johtaa siihen.