Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan

Vierailija
17.07.2023 |

Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.

Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.

Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.

Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.

HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.

Kommentit (450)

Vierailija
61/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuullut samaa tarinaa muualtakin. Ongelmana tässä on se, että kaikki lääkärit eivät halua potilaan parasta(parantuvan), kunhan pääsevät vain pätemään. Ne jotka yrittää,  saattavat saada kollegoiden vihat niskaan ja kostot päälle, google varmaan kertoo jos tarina ei ole tuttu.

Tervetuloa hyvinvointi valtioon! Sitten valitetaan, että emme hoida potilaina itseämme hyvin. Kun emme vit.. Pääsee sinne hoitoon

Ap

Kaikilla lääkäreillä ei edes oikeuksia, määrätä kaikkia kilpirauhaslääkkeitä

Osan kilpirauhaslääkeistä voi määrätä vain, kilpirauhassairauksiin erikoistunut lääkäri.

Millä kilpirauhaslääkkeillä on myös sivuvaikutuksensa ihmisen elimistöön.

Ei niitä lääkkeitä voi kevyesti kirjoitella sinne tänne, vain siksi

että POTILAS ITSE HALUAA niitä.

Mitähän kilpirauhaslääkkeitä ei saa määrätä muut kuin kilpirauhassairauksiin erikoistunut lääkäri? Itselleni ainakin on t3-lääkettä (jos sitä tarkoitat) määrännyt ihan yleislääkäri. Ja tyroksiinia tietenkin voi kuka vaan lääkäri määrätä.

Eri asia on suostuuko määräämään. Suurin osa ei valitettavasti suostu.

Kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito Suomessa on yksi iso vitsi.

Vierailija
62/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy ottamassa kattava setti kokeita:

https://www.puhti.fi/tuote/laaja-puhti-terveystarkastus-nainen/

Väsymys ja mahdollinen painonnousu voi johtua myös alhaisista rauta-arvoista.

Tai ennemminkin masennuksesta ja siihen käytettävistä masennuslääkkeistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis THS 7 on tosi korkea ja ei ihme, jos olet väsynyt. Voitko mitenkään käydä toisellä lääkärillä? 

Ei ole.

Pääsääntöisesti lääkitys aloitetaan, kun arvo on yli 10.

Onko Suomen kilpirauhastilannne noin huono? Raja-arvot olivat ennen Tsh 4. Miksi ihmeessä ihmisten halutaan kärsivän näinkin yksinkertaisessa asiassa kuin kilpirauhaslääkitys?

Minä sain lääkityksen kun TSH oli vähän yli 4 ja t4 alle 10. Silti lääkäri intti ettei minulla voi olla vajaatoiminta. Vaikka puolet suvun naisista sairastaa samaa. Kaikki sairastuneet työkyvyttömiä, nuoria ja keski-ikäisiä. Pari viikkoa lääkitystä minimiannoksella ja turvotuksesta lähti puolet pois. Jaksoin liikkua ja monet muut oireet lähtivät. 15 kg lähti kevyesti pois. Sitten yhtäkkiä olo alkoi romahtaa, meni tasapaino ja kävelykyky huteraksi. Annosnosto ja oireet poistuivat. Työkyvytön edelleen, ollut jo vuosia.

Ei tätä kukaan osaa eikä halua hoitaa Suomessa.

Niin katsos kun lääkärit on tieteellisesti koulutettu.

He uskovat LÄÄKETIETEESEEN JA FAKTOIHIN.

Potilaat selittelevät omia luulojaan ja uskomuksiaan lääkäreille, ja potilas luulee että hän oikeassa ja tietää asiat.

Ja tietää asiat vielä jopa oikein.

Lääkärit tarvitsevat tutkimusten tulokset ja käsittävät senkin, etteivät viitearvot ole kiveen hakattuja arvoja.

Ne vaihtelee eri ihmisillä, ja yli tai alle viirearvojen, suurin osa ihmisistä voi elää normaalia elämää, ilman mitään lääkitystä.

Katsos kun ihminen tuntee oman kehonsa ja osaa kyllä pistää merkille kun joku muuttuu terveydessä/voinnissa. Jokaisen geenit ovat erilaiset ja kehot toimivat hieman eri tavalla. Siksi esimerkiksi jollain leviää syöpä nopeasti ja toisella hitaasti. Sinä voit pyyhkiä pers**si niillä tieteilläsi. Niillä ei tee mitään kun on kyse ihmisen elämästä. Osaava lääkäri hoitaa yksilöä eikä ole narsistikusipää, joka vetoaa "tieteeseen" että voi jättää hoitamatta.

Vierailija
64/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis THS 7 on tosi korkea ja ei ihme, jos olet väsynyt. Voitko mitenkään käydä toisellä lääkärillä? 

Se on TSH. 7 ei ole erityisen korkea, kun TSH nousee > 10, on se vasta oireettomallakin edellytys Thyroxinin aloittamiselle.

Vierailija
65/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sulla muuten elämäntavat,elämänhallinta kunnossa?  voi olla noissa se syy miksi et saa reseptiä

Vierailija
66/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Onko Suomen kilpirauhastilannne noin huono? Raja-arvot olivat ennen Tsh 4. Miksi ihmeessä ihmisten halutaan kärsivän näinkin yksinkertaisessa asiassa kuin kilpirauhaslääkitys?

Minä sain lääkityksen kun TSH oli vähän yli 4 ja t4 alle 10. Silti lääkäri intti ettei minulla voi olla vajaatoiminta. Vaikka puolet suvun naisista sairastaa samaa. Kaikki sairastuneet työkyvyttömiä, nuoria ja keski-ikäisiä. Pari viikkoa lääkitystä minimiannoksella ja turvotuksesta lähti puolet pois. Jaksoin liikkua ja monet muut oireet lähtivät. 15 kg lähti kevyesti pois. Sitten yhtäkkiä olo alkoi romahtaa, meni tasapaino ja kävelykyky huteraksi. Annosnosto ja oireet poistuivat. Työkyvytön edelleen, ollut jo vuosia.

Ei tätä kukaan osaa eikä halua hoitaa Suomessa.

Niin katsos kun lääkärit on tieteellisesti koulutettu.

He uskovat LÄÄKETIETEESEEN JA FAKTOIHIN.

Potilaat selittelevät omia luulojaan ja uskomuksiaan lääkäreille, ja potilas luulee että hän oikeassa ja tietää asiat.

Ja tietää asiat vielä jopa oikein.

Lääkärit tarvitsevat tutkimusten tulokset ja käsittävät senkin, etteivät viitearvot ole kiveen hakattuja arvoja.

Ne vaihtelee eri ihmisillä, ja yli tai alle viirearvojen, suurin osa ihmisistä voi elää normaalia elämää, ilman mitään lääkitystä.

Ihmisyksilö ei ole mikään fakta, jonka voit ennalta määrittää. Tajuaa sen kai tyhmempikin.

Vierailija
67/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on TSH. 7 ei ole erityisen korkea, kun TSH nousee > 10, on se vasta oireettomallakin edellytys Thyroxinin aloittamiselle.

No nimenomaan oireettomalla sen odottamisen ymmärtää, mutta en oireellisen kanssa.

Vierailija
68/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oireinen potilas on oireinen.

Vierailija
69/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy ottamassa kattava setti kokeita:

https://www.puhti.fi/tuote/laaja-puhti-terveystarkastus-nainen/

Väsymys ja mahdollinen painonnousu voi johtua myös alhaisista rauta-arvoista.

Muuten hyvä, mutta 139€ on liikaa. THS ja S-T4 on otettu viime perjantaina. S-TPO puuttuu. Lounalab:ssa tuo testaus maksaisi 28,50€. Eikä nuo kaksi edellä mainittua oiretta ole ainoita. Olen myös alkanut ylensyödä, vaikka syönkin painoa laskevaa masennuslääkettä. Tämä auttoi aiemmin ylensyöntiin, mutta väsymys ja masennus ovat muuttaneet tilannetta.

No jätät ne kaljat ja sipsit ostamatta muutaman kerran niin se on siinä. Omapa on valintasi.

Ja kuka sut pakottaa "ylensyömään"?

No ei varmaan ainakaan Thyroxinin puute, vaan ap on kehittänyt itselleen myös syömishäiriön.

Mikä se masennuslääke on, joka sinulla on nyt ap käytössä ja kauanko sitä on käytetty?

Vierailija
70/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Jos ei ole kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita, aloitetaan lääkistys vasta, kun TSH>10.

Vierailija
71/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suosittele tätä keinoa kenellekään, en yhtään kenellekään!

Mutta kerronpahan oman kokemukseni. Multa leikattiin aivolisäkkeen kasvain, jonka seurauksena voi olla mm. kilpparin vajaatoiminta. Se on vain paljon vaikeampi todeta, koska TSH- arvo esim. pysyy normaalina, se ei siis ole validi mittari. Jostain syystä kuitenkin lääkärit tätä tuijottavat. Olen sote-alalla, joten mulla on pääsy esim. duodecimin lääkäreille tarkoitettuihin ohjeisiin jossa tämä selkeästi sanotaan. Silti lääkäri tuijotti tuota normaalia TSH-arvoa. Oli vielä endokrinologi, joten luulisi tietävän.

Mun kilppari-arvot on olleet aina viitteissä, mutta lähellä vajaatoimintaa, siinä rajoilla. Tämä on ollut siis luontaista minulle ja viitearvothan ovat vain tilastollisia.

Leikkauksen jälkeen arvot olivat lähellä vajaatoimintaa ja olo oli sen mukainen, kuitenkin juuri ja juuri viitteissä. Muutos arvoissa oli siis kuitenkin suuri.

Ensimmäinen endon lääkäri ei suostunut määräämään kokeeksi thyroksiinia. Vaadin toisen lääkärin mielipiteen, tietyn jonka olin tavannut aikaisemmin ja tiesin kokeneemmaksi.

Joku sekaannus siinä sattui ja olin siinä käsityksessä, että en toisen lääkärin mielipidettä saa, vaikka se pitäisi mahdollisuuksien puitteissa potilaalle antaa.

Aloitin siis thyroksiinin pienelle annoksella ominpäin (sain tutulta). Samana aamuna kun olin aloittanut, tuo toinen lääkäri kuitenkin soitti. Oli sitä mieltä, että lääkettä ei nyt kannata vielä aloittaa, seurataan tilannetta. Totesin aloittaneeni ko. päivänä lääkkeen käytön ja sanoin suoraan saavani thyroksiinini tutultani. Lääkäri totesi vaan, että parempi sitten tehdä kontrolloidusti, määräsi reseptin ja 3 kk:den jälkeen labrat. Siirsi mut potilaakseen.

3kk:den jälkeen olo parempi, mutta lieviä oireita edelleen. Nostettiin annosta hieman ja nyt sitten taas 3kk:den päästä seuranta.

Aika harva lääkäri todennäköisesti toimisi kuten hän, mutta uskalsin tuolla thyroksiinilla tämän tehdä koska väärinkäyttö potentiaalia ei ole ja muutenkin on aivolisäkekasvaimen poiston jälkeinen vajaatoiminta on hyvin vaikea todeta, kokeilemalla siis mennään.

Sanon nyt vielä, että en suosittele tätä kenellekään. Mutta tuo oli mulle ainoa epätoivoinen keino saada lääkitys, varsinkaan kun yksityiselle ei ole varaa mennä.

Ap:n tilanteessa kehoittaisin pyytämään toisen lääkärin mielipiteen! Ja kirjoittamaan kaikkia oireensa ylös ja perustelemaan kantansa.

Vierailija
72/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa on poistettu koko kilpirauhanen ja uusi tk-lääkäri rupesi pihistämään tyroksiinireseptiä.

Minä siis kuolen jos en saa sitä lääkitystä.

Kilpirauhasongelmia hoidetaan Suomessa surkeasti.

Mullekin tk-lääkäri haluaisi työkyvyttömän tilan, jotta saataisiin TSH viitearvoon. Siis myös poistettu kilpirauhanen. Olen sanonut, että tästä ei voi nipistää yhtään tai tarvitsen 2-3 päikkärit JOKA PÄIVÄ. Silti mussutetaan, että annosta pitää vähentää, vaikka T4V viitteessä ja olo siedettävä (keikkuu vajaatoiminnan oireiden lähellä eli sinne suuntaan ei voi mennä).

Onko sulla mahdollisesti astma ja käytössä kortisonia. Onko Kortisoliarvoa tarkistettu? Entä verensokeri?

Vierailija
73/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan käyttänyt tätä palvelua?! https://laakaritaskussa.fi/tuotteet/kilpirauhaspaketti/

Kysyin jo aiemmin, mutta kukaan ei vastannut. Kela-korvauksen jälkeen saisi kuulemma hintaan 29,80€

Ap

Vierailija
74/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain arvolla tsh 2.5 yksityiseltä lääkkeet. Vasta kkun olin raskaana lääkäri myönsi vajaatoiminnan, koska raskaus nosti niitä arvoja huimasti. Yli 20v olen nyt syönyt. 

Vierailija
75/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en suosittele tätä keinoa kenellekään, en yhtään kenellekään!

Mutta kerronpahan oman kokemukseni. Multa leikattiin aivolisäkkeen kasvain, jonka seurauksena voi olla mm. kilpparin vajaatoiminta. Se on vain paljon vaikeampi todeta, koska TSH- arvo esim. pysyy normaalina, se ei siis ole validi mittari. Jostain syystä kuitenkin lääkärit tätä tuijottavat. Olen sote-alalla, joten mulla on pääsy esim. duodecimin lääkäreille tarkoitettuihin ohjeisiin jossa tämä selkeästi sanotaan. Silti lääkäri tuijotti tuota normaalia TSH-arvoa. Oli vielä endokrinologi, joten luulisi tietävän.

Mun kilppari-arvot on olleet aina viitteissä, mutta lähellä vajaatoimintaa, siinä rajoilla. Tämä on ollut siis luontaista minulle ja viitearvothan ovat vain tilastollisia.

Leikkauksen jälkeen arvot olivat lähellä vajaatoimintaa ja olo oli sen mukainen, kuitenkin juuri ja juuri viitteissä. Muutos arvoissa oli siis kuitenkin suuri.

Ensimmäinen endon lääkäri ei suostunut määräämään kokeeksi thyroksiinia. Vaadin toisen lääkärin mielipiteen, tietyn jonka olin tavannut aikaisemmin ja tiesin kokeneemmaksi.

Joku sekaannus siinä sattui ja olin siinä käsityksessä, että en toisen lääkärin mielipidettä saa, vaikka se pitäisi mahdollisuuksien puitteissa potilaalle antaa.

Aloitin siis thyroksiinin pienelle annoksella ominpäin (sain tutulta). Samana aamuna kun olin aloittanut, tuo toinen lääkäri kuitenkin soitti. Oli sitä mieltä, että lääkettä ei nyt kannata vielä aloittaa, seurataan tilannetta. Totesin aloittaneeni ko. päivänä lääkkeen käytön ja sanoin suoraan saavani thyroksiinini tutultani. Lääkäri totesi vaan, että parempi sitten tehdä kontrolloidusti, määräsi reseptin ja 3 kk:den jälkeen labrat. Siirsi mut potilaakseen.

3kk:den jälkeen olo parempi, mutta lieviä oireita edelleen. Nostettiin annosta hieman ja nyt sitten taas 3kk:den päästä seuranta.

Aika harva lääkäri todennäköisesti toimisi kuten hän, mutta uskalsin tuolla thyroksiinilla tämän tehdä koska väärinkäyttö potentiaalia ei ole ja muutenkin on aivolisäkekasvaimen poiston jälkeinen vajaatoiminta on hyvin vaikea todeta, kokeilemalla siis mennään.

Sanon nyt vielä, että en suosittele tätä kenellekään. Mutta tuo oli mulle ainoa epätoivoinen keino saada lääkitys, varsinkaan kun yksityiselle ei ole varaa mennä.

Ap:n tilanteessa kehoittaisin pyytämään toisen lääkärin mielipiteen! Ja kirjoittamaan kaikkia oireensa ylös ja perustelemaan kantansa.

Korjaan: Ennen leikkausta lähellä liikatoimintaa.

Vierailija
76/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuullut samaa tarinaa muualtakin. Ongelmana tässä on se, että kaikki lääkärit eivät halua potilaan parasta(parantuvan), kunhan pääsevät vain pätemään. Ne jotka yrittää,  saattavat saada kollegoiden vihat niskaan ja kostot päälle, google varmaan kertoo jos tarina ei ole tuttu.

Tervetuloa hyvinvointi valtioon! Sitten valitetaan, että emme hoida potilaina itseämme hyvin. Kun emme vit.. Pääsee sinne hoitoon

Ap

Kaikilla lääkäreillä ei edes oikeuksia, määrätä kaikkia kilpirauhaslääkkeitä

Osan kilpirauhaslääkeistä voi määrätä vain, kilpirauhassairauksiin erikoistunut lääkäri.

Millä kilpirauhaslääkkeillä on myös sivuvaikutuksensa ihmisen elimistöön.

Ei niitä lääkkeitä voi kevyesti kirjoitella sinne tänne, vain siksi

että POTILAS ITSE HALUAA niitä.

Mitähän kilpirauhaslääkkeitä ei saa määrätä muut kuin kilpirauhassairauksiin erikoistunut lääkäri? Itselleni ainakin on t3-lääkettä (jos sitä tarkoitat) määrännyt ihan yleislääkäri. Ja tyroksiinia tietenkin voi kuka vaan lääkäri määrätä.

Eri asia on suostuuko määräämään. Suurin osa ei valitettavasti suostu.

Kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito Suomessa on yksi iso vitsi.

Eikä ole ainut sairaus, jonka hoito on täysi vitsi.

Vierailija
77/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 7 voi jos mitä oireita aiheuttaa ? Paljonko t- 4 oli ? Käy yksityisellä näkee sinun arvot koneelta, pikku annos jo näyttää mihin suuntaan menet.

Vierailija
78/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa on poistettu koko kilpirauhanen ja uusi tk-lääkäri rupesi pihistämään tyroksiinireseptiä.

Minä siis kuolen jos en saa sitä lääkitystä.

Kilpirauhasongelmia hoidetaan Suomessa surkeasti.

Mullekin tk-lääkäri haluaisi työkyvyttömän tilan, jotta saataisiin TSH viitearvoon. Siis myös poistettu kilpirauhanen. Olen sanonut, että tästä ei voi nipistää yhtään tai tarvitsen 2-3 päikkärit JOKA PÄIVÄ. Silti mussutetaan, että annosta pitää vähentää, vaikka T4V viitteessä ja olo siedettävä (keikkuu vajaatoiminnan oireiden lähellä eli sinne suuntaan ei voi mennä).

Onko sulla mahdollisesti astma ja käytössä kortisonia. Onko Kortisoliarvoa tarkistettu? Entä verensokeri?

Verensokeri on ok, uniapneaa ei ole. Tuo on suoraan linjassa tyroksiiniannostuksen kanssa -> lasken lääkettä, aivot menee sumuun ja uneliaisuus sekä en pysty pitämään mielessä deadlineja = stressaantumaan niistä riittäväksi muistaakseni ja jaksaakseni hoitaa ne. Kun nostan annosta takaisin lähtötilanteeseen, alkaa jaksaa pysyä hereillä ja hoitaa tehtäviään. 

Voi olla vikaa myös lisämunuaisen erittämissä hormoneissa/välittäjäaineissa, mutta kukapa niitä tutkisi, kun tämä on tällaista kuin tässä ketjussa on tullut ilmi. 

Vierailija
79/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on 15 vuotta sitten hoidettu vajaatoimintaa lääkkeillä, niin sinulla täytyisi olla se vajaatoimintalääkitys edelleen käytössä, ei se vajaatoiminta korjaannu itsestään. Miksi lopetit sen?

Vierailija
80/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä pyydät lääkäriltä jotain lääkettä niin on varmaa että sä et sitä saa. Koska silloin polkaiset lääkärin varpaille niinsanotusti. 

Yleensä se menee niin päin, että lääkäri itse toteaa ettei tarvitse hoitaa. Vasta sitten anelet, että voisiko millään saada jonkun lääkkeen kokeiluun, kun vointi on niin huono. Ja lääkäri jatkaa tutulla linjallaan "en nyt näe tässä kohtaa että tarvitsisit hoitoa". Ja ovesta ulos, bye.

Joskus se lääkkeen kokeilu on haitallista. Esim jos kilpparilääkkeen aloittaa, niin se tuhoaa loputkin omat toiminnat kilpirauhasessa. Kannattaa aloittaa vasta sitten kun useampi mittaus osoittaa, että vajaatoiminta on tosiaan pysyvästi alkanut. Itse vielä sinnittelen, koska välillä mittausarvot on ihan kohdillaan.

Samoin masennuslääkkeitä tai unilääkkeitä ei kannata kokeilla, koska kumpikin vaikuttaa aivokemiaan niin voimakkaasti, että sen jälkiä joutuu pitkään korjailemaan. Adhd-lääkettä voi kokeilla, kun sillä ei ole mitään pysyviä vaikutuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi