Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan
Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.
Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.
Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.
Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.
HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ottamassa kattava setti kokeita:
https://www.puhti.fi/tuote/laaja-puhti-terveystarkastus-nainen/
Väsymys ja mahdollinen painonnousu voi johtua myös alhaisista rauta-arvoista.
Muuten hyvä, mutta 139€ on liikaa. THS ja S-T4 on otettu viime perjantaina. S-TPO puuttuu. Lounalab:ssa tuo testaus maksaisi 28,50€. Eikä nuo kaksi edellä mainittua oiretta ole ainoita. Olen myös alkanut ylensyödä, vaikka syönkin painoa laskevaa masennuslääkettä. Tämä auttoi aiemmin ylensyöntiin, mutta väsymys ja masennus ovat muuttaneet tilannetta.
Tuo on tosi halpa hinta siitä, että saisit lääkityksen ja itsesi kuntoon.
Toiselle lääkärille valittamaan.
Nuo arvotkin ovat yksilöllisiä missä kohtaa kukakin kulkee pää kainalossa. Toisella TSH ylittää 4 ja kulkee jo kuin puolikuollut.
Vierailija kirjoitti:
TSH 7 on yli viitearvojen, mutta vielä reilusti alle rajan, jossa lääkitystä aletaan kokeilla. Koska kilpirauhaslääkitys yleensä lamaa oman kilpirauhashormonituotannon kokonaan, siihen ei lähdetä, ellei arvot ole selvemmin pielessä tai jollei muita syitä oireisiin ole ensin poissuljettu.
Eli oletko varma, että dun ongelmat johtuvat juuri keilpirauhasesta? Eikö kannattaisi mieluummin ottaa slevää, midtä ne johtuvat ja sitten yrittää hoitaa sitä ongelmaa.
Kyllä kilpirauhashoito on näköjään ihan persuuksista. Lääkitys aloitetaan vasta, kun arvo on yli 10 vaikka potilaalla on kaikki oireet? Mikä ihmeen järki tässä nyt on?
Vierailija kirjoitti:
AP, olet vain hullu. Masennuslääkkeet pahentavat lihomistasi.
Päinvastoin ne on auttanut pudottamaan sitä ja pitämään painon tasaisena. Painoin ennen lääkitystä 69-72kg. Nyt 63-64kg ja olen 163g. Masennukseen ne eivät täysin auta, mutta paino tippui hyvin.
Ap
Minäkin pääsin eläkkeelle masennuksen takia vaikka kilppariarvot oli syy. Lääkkeitä en kilppariin saanut ja masislääkket heitin jo aiemmin pois
Vierailija kirjoitti:
Nuo arvotkin ovat yksilöllisiä missä kohtaa kukakin kulkee pää kainalossa. Toisella TSH ylittää 4 ja kulkee jo kuin puolikuollut.
Minä olin ihan puolikuollut, kun arvo oli yli 4. Nukuin vaan päivät pitkät ja lisäksi tuli muistiongelmia. Luulin, että mulla on aivokasvain tai jotain, mutta olin silloin opiskelija ja onneksi lääkäri kuunteli ongelmiani. Sanoin, että ei se nyt ole normaalia, että tässä iässä on tällaisia muistihäiriöitä, että pakko olla aivokasvain nyt. Lopulta se olikin vaan kilpirauhasen vajaatoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäisi mennä hyväksi todetulle yksityiselle. Ja kun on henkisessä lamassa niin vaikea toimia oman hoidonkaan suhteen (ja jos ei ole rahaa). Mikä masennuslääke? Vetoa siihen, että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta eikä se lähde, ellei kilpirauhastakin hoideta.
Paljon T4V?
16 viimeksi otettuna.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin ne on auttanut pudottamaan sitä ja pitämään painon tasaisena. Painoin ennen lääkitystä 69-72kg. Nyt 63-64kg ja olen 163g. Masennukseen ne eivät täysin auta, mutta paino tippui hyvin.
Ap
Kiva kuulla, että joku masennuslääke toimii painoa laskevasti. Mulla toimi toisinpäin. Ylipaino ei hirveästi nosta mielialaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Noilla kilomäärillä puhutaan kosmeettisesta painonnoususta tai -laskusta. Minulla masennuslääkitys nosti molemmilla kerroilla 15 kg painoa ja toisaalta kilpirauhasen liikatoiminta laski 8 kg ja vajaatoiminta on nostanut vuosien saatossa 20 kg, joista on todella tahmeaa yrittää päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiva kuulla, että joku masennuslääke toimii painoa laskevasti. Mulla toimi toisinpäin. Ylipaino ei hirveästi nosta mielialaa.
Voxra ainakin saattaa laskea. Minulla se on ainoa tähän mennessä toiminut mentaalipuolen lääke. - ei ap
Vierailija kirjoitti:
kuullut samaa tarinaa muualtakin. Ongelmana tässä on se, että kaikki lääkärit eivät halua potilaan parasta(parantuvan), kunhan pääsevät vain pätemään. Ne jotka yrittää, saattavat saada kollegoiden vihat niskaan ja kostot päälle, google varmaan kertoo jos tarina ei ole tuttu.
Tervetuloa hyvinvointi valtioon! Sitten valitetaan, että emme hoida potilaina itseämme hyvin. Kun emme vit.. Pääsee sinne hoitoon
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäisi mennä hyväksi todetulle yksityiselle. Ja kun on henkisessä lamassa niin vaikea toimia oman hoidonkaan suhteen (ja jos ei ole rahaa). Mikä masennuslääke? Vetoa siihen, että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta eikä se lähde, ellei kilpirauhastakin hoideta.
Paljon T4V?
16 viimeksi otettuna.
Ap
Fiksut yksityislääkärit tajuavat, että yksilön tila on otettava huomioon viitearvojen lisäksi, ne ovat viitearvot. Itsellä ei homma toimi, ellei t4V ole vähintään 19, mielellään reilu 20. Ja vaikka olisi TSH 0,2 niin ei ole vieä liikatoiminnan oireita, kun T4V on viitearvossa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pääsin eläkkeelle masennuksen takia vaikka kilppariarvot oli syy. Lääkkeitä en kilppariin saanut ja masislääkket heitin jo aiemmin pois
Pääsit vai jouduit? Minä sanoin viimeksi lääkärille, että jos annostusta halutaan taas laskea, mulle pitää myöntää ensin eläke, koska työkyky lähtee saman tien ja joudun työssäni juridiseen vastuuseen ja ongelmiin. Toisaalta en kyllä haluaisi olla eläkkeelläkään aivokuolleena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ottamassa kattava setti kokeita:
https://www.puhti.fi/tuote/laaja-puhti-terveystarkastus-nainen/
Väsymys ja mahdollinen painonnousu voi johtua myös alhaisista rauta-arvoista.
Muuten hyvä, mutta 139€ on liikaa. THS ja S-T4 on otettu viime perjantaina. S-TPO puuttuu. Lounalab:ssa tuo testaus maksaisi 28,50€. Eikä nuo kaksi edellä mainittua oiretta ole ainoita. Olen myös alkanut ylensyödä, vaikka syönkin painoa laskevaa masennuslääkettä. Tämä auttoi aiemmin ylensyöntiin, mutta väsymys ja masennus ovat muuttaneet tilannetta.
28,50 e ei ole kallis. Olen joskus käynyt mittaamassa yksityisellä arvoja ja jos ovat olleet koholla, niin julkisella lääkärillä olen saanut apua. Kilpirauhasen arvot saattaa reilusti heitellä päivän aikana, joten joskus lääkärit haluaa odottaa ja ottaa toisen mittauksen. Mulla odoteltiin 3 kk ja arvot oli silloin kunnossa, joten lääkitustä ei aloitettu.
Minkä niminen lääke sinulla on masennukseen? Auttaako se? Joskus joillakin sivuvaikutus on päinvastainen mitä muilla. Eli sinulla se voi aiheuttaa ylensyöntiä.
Brintellix. Edelliset kaksi Voxra ja Venlafaxin. Kyllä Brintellix aluksi auttoi ylensyönnin kanssa, mutta nyt kun taustalla myös kilpirauhasen vajaatoimintaa, niin tilanne muuttunut. Brintellix pitää painon kurissa ja pahemman masennu poissa, muttei täysin. Ei riitä voimia edes tehdä asioita, joista ennen nautti.
Ap
Missä kunnossa rautavarastot on? Se että olet viimeksi teininä kärsinyt kilppariongelmista ja TSH on nyt 7 viittaa siihen että vika on jossain muualla ja "säteilee" kilpirauhasen toimintaan. Kannattaa testata veriarvot laajasti ja jos syynä on kilppari niin joudut jopa vääntämään "kokeilulääkityksestä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin ihan puolikuollut, kun arvo oli yli 4. Nukuin vaan päivät pitkät ja lisäksi tuli muistiongelmia. Luulin, että mulla on aivokasvain tai jotain, mutta olin silloin opiskelija ja onneksi lääkäri kuunteli ongelmiani. Sanoin, että ei se nyt ole normaalia, että tässä iässä on tällaisia muistihäiriöitä, että pakko olla aivokasvain nyt. Lopulta se olikin vaan kilpirauhasen vajaatoiminta.
Ai kamalaa. Nuo 1-3 tunnin päikkärit on niitä pahimpia. Illalla unilääkettä käyttäen nukkuu kyllä, mutta nykyisin mun unikin on katkonaista.
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnossa rautavarastot on? Se että olet viimeksi teininä kärsinyt kilppariongelmista ja TSH on nyt 7 viittaa siihen että vika on jossain muualla ja "säteilee" kilpirauhasen toimintaan. Kannattaa testata veriarvot laajasti ja jos syynä on kilppari niin joudut jopa vääntämään "kokeilulääkityksestä".
Muut veriarvot on ok, vaikka D-vitamiini on lievästi matala. Sen arvo oli 50 ja taulukon mukaan alle 50 on alhainen.
Juu ei ne enää määrää lääkkeitä. Suomessa lääkärin toimenkuva ei ole auttaa potilasta parantumaan tai voimaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon T4V?
16 viimeksi otettuna.
Ap
Onko ikinä mitattu edes TV3?
Olen onnekas, kun on varaa käydä ulkomailla uusimassa erikoisresepti kerran vuodessa. Ongelmia tulee varmaan sitten, kun joudun vanhainkotiin enkä pääse enää ulkomaille lääkäriin.