Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan

Vierailija
17.07.2023 |

Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.

Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.

Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.

Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.

HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.

Kommentit (450)

Vierailija
41/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen onnekas, kun on varaa käydä ulkomailla uusimassa erikoisresepti kerran vuodessa. Ongelmia tulee varmaan sitten, kun joudun vanhainkotiin enkä pääse enää ulkomaille lääkäriin. 

Missä maassa käyt? Joku EU-maa? Olen ajatellut tehdä samoin.

Vierailija
42/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, olet vain hullu. Masennuslääkkeet pahentavat lihomistasi.

Päinvastoin ne on auttanut pudottamaan sitä ja pitämään painon tasaisena. Painoin ennen lääkitystä 69-72kg. Nyt 63-64kg ja olen 163g. Masennukseen ne eivät täysin auta, mutta paino tippui hyvin.

Ap

Noilla kilomäärillä puhutaan kosmeettisesta painonnoususta tai -laskusta. Minulla masennuslääkitys  nosti molemmilla kerroilla 15 kg painoa ja toisaalta kilpirauhasen liikatoiminta laski 8 kg ja vajaatoiminta on nostanut vuosien saatossa 20 kg, joista on todella tahmeaa yrittää päästä eroon. 

Siksi en aloittanutkaan lihottavia lääkityksiä. Sain itse päättää lääkityksen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kunnossa rautavarastot on? Se että olet viimeksi teininä kärsinyt kilppariongelmista ja TSH on nyt 7 viittaa siihen että vika on jossain muualla ja "säteilee" kilpirauhasen toimintaan. Kannattaa testata veriarvot laajasti ja jos syynä on kilppari niin joudut jopa vääntämään "kokeilulääkityksestä".

Muut veriarvot on ok, vaikka D-vitamiini on lievästi matala. Sen arvo oli 50 ja taulukon mukaan alle 50 on alhainen.

Poistettu kilpirauhanen ja vaikeuksia lääkityksen kanssa niin seuraavista pidän huolen:

- d-vitamiini vähintään sata

- rautavarasto (ferritiini) ihan vähintään 70-80, itsellä ferritiinin lasku nostaa hemoglobiinia ja nostaminen laskee hemoglobiinia keskemmälle viitealuetta

Vierailija
44/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TSH 7 on yli viitearvojen, mutta vielä reilusti alle rajan, jossa lääkitystä aletaan kokeilla. Koska kilpirauhaslääkitys yleensä lamaa oman kilpirauhashormonituotannon kokonaan, siihen ei lähdetä, ellei arvot ole selvemmin pielessä tai jollei muita syitä oireisiin ole ensin poissuljettu.

Eli oletko varma, että dun ongelmat johtuvat juuri keilpirauhasesta? Eikö kannattaisi mieluummin ottaa slevää, midtä ne johtuvat ja sitten yrittää hoitaa sitä ongelmaa.

Kyllä kilpirauhashoito on näköjään ihan persuuksista. Lääkitys aloitetaan vasta, kun arvo on yli 10 vaikka potilaalla on kaikki oireet? Mikä ihmeen järki tässä nyt on? 

Ei olekaan. Kilpirauhassairauden kehittyminen siihen pisteeseen että saat Suomessa lääkityksen kestää 10-20 vuotta. Aika kauan joutuu kärsimään.

Vierailija
45/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuullut samaa tarinaa muualtakin. Ongelmana tässä on se, että kaikki lääkärit eivät halua potilaan parasta(parantuvan), kunhan pääsevät vain pätemään. Ne jotka yrittää,  saattavat saada kollegoiden vihat niskaan ja kostot päälle, google varmaan kertoo jos tarina ei ole tuttu.

Tervetuloa hyvinvointi valtioon! Sitten valitetaan, että emme hoida potilaina itseämme hyvin. Kun emme vit.. Pääsee sinne hoitoon

Ap

Kaikilla lääkäreillä ei edes oikeuksia, määrätä kaikkia kilpirauhaslääkkeitä

Osan kilpirauhaslääkeistä voi määrätä vain, kilpirauhassairauksiin erikoistunut lääkäri.

Millä kilpirauhaslääkkeillä on myös sivuvaikutuksensa ihmisen elimistöön.

Ei niitä lääkkeitä voi kevyesti kirjoitella sinne tänne, vain siksi

että POTILAS ITSE HALUAA niitä.

Vierailija
46/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu homma. Ei elinikäistä lääkitystä määrätä ilman useampia kokeita ja seurantajaksoa. Noin se juuri meni, että muutama kuukausi väliä, uudet labrat ja myös Tbo Ab määritys. Aika kuluu nopeasti, mene vaan lääkärin ohjeiden mukaan.

Vierailija
47/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen onnekas, kun on varaa käydä ulkomailla uusimassa erikoisresepti kerran vuodessa. Ongelmia tulee varmaan sitten, kun joudun vanhainkotiin enkä pääse enää ulkomaille lääkäriin. 

Virossa on erinomaisesti kehuttu terveydenhuolto. Eri asia käykö kirjoittaja siellä.

-ei alkuperäinen kirjoittaja

Vierailija
48/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis THS 7 on tosi korkea ja ei ihme, jos olet väsynyt. Voitko mitenkään käydä toisellä lääkärillä? 

Ei ole.

Pääsääntöisesti lääkitys aloitetaan, kun arvo on yli 10.

Onko Suomen kilpirauhastilannne noin huono? Raja-arvot olivat ennen Tsh 4. Miksi ihmeessä ihmisten halutaan kärsivän näinkin yksinkertaisessa asiassa kuin kilpirauhaslääkitys?

Minä sain lääkityksen kun TSH oli vähän yli 4 ja t4 alle 10. Silti lääkäri intti ettei minulla voi olla vajaatoiminta. Vaikka puolet suvun naisista sairastaa samaa. Kaikki sairastuneet työkyvyttömiä, nuoria ja keski-ikäisiä. Pari viikkoa lääkitystä minimiannoksella ja turvotuksesta lähti puolet pois. Jaksoin liikkua ja monet muut oireet lähtivät. 15 kg lähti kevyesti pois. Sitten yhtäkkiä olo alkoi romahtaa, meni tasapaino ja kävelykyky huteraksi. Annosnosto ja oireet poistuivat. Työkyvytön edelleen, ollut jo vuosia.

Ei tätä kukaan osaa eikä halua hoitaa Suomessa.

Vierailija
49/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuullut samaa tarinaa muualtakin. Ongelmana tässä on se, että kaikki lääkärit eivät halua potilaan parasta(parantuvan), kunhan pääsevät vain pätemään. Ne jotka yrittää,  saattavat saada kollegoiden vihat niskaan ja kostot päälle, google varmaan kertoo jos tarina ei ole tuttu.

Tervetuloa hyvinvointi valtioon! Sitten valitetaan, että emme hoida potilaina itseämme hyvin. Kun emme vit.. Pääsee sinne hoitoon

Ap

Osan kilpirauhaslääkeistä voi määrätä vain, kilpirauhassairauksiin erikoistunut lääkäri.

Totta.

Eikä nuo ole ainoita asioita, joissa terveyskeskuslääkäri konsultoi erikoislääkäriä, potilaan hoidossa, eli kysyy erikoislääkärin mielipidettä.

Vierailija
50/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Belgiassa.. 

Vierailija
51/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitäisi mennä hyväksi todetulle yksityiselle. Ja kun on henkisessä lamassa niin vaikea toimia oman hoidonkaan suhteen (ja jos ei ole rahaa). Mikä masennuslääke? Vetoa siihen, että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta eikä se lähde, ellei kilpirauhastakin hoideta.

Paljon T4V?

16 viimeksi otettuna.

Ap

Onko ikinä mitattu edes TV3?

Eipä ole, kun sitä ei näytä mittaavan edes yksityisellä.

Ap

Vierailija
52/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa mielenkiintonen aloitus! Mulla puolikas kilppari joka on hoitanut homman ihan hyvin. Nyt TSH nousussa vuosi vuodelta vaikka vielä 3.69 mutta hirmusti oireita mitä ei mikään muu selitä. Odotan vastausta terveysasemalta mitä he ehdottaa. Jos eivät kirjoita meen yksityiselle. Koska mä olen mun kropan paras asiantuntija, ei mikään arvauskeskuslääkäri.

Viitearvot on huvittavia. Joka ihminen on yksilö eikä toista samanlaista oo. Mikä sopii toiselle ei sovi toiselle, lääkiksessä ei tätä varmaan opeteta ollenkaan.

En oo tienny et tää on yleinen ongelma.

Vierailija
53/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Luulisi yhteiskunnankin haluavan, jos potilas on työkyvytön.

Vierailija
54/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sä pyydät lääkäriltä jotain lääkettä niin on varmaa että sä et sitä saa. Koska silloin polkaiset lääkärin varpaille niinsanotusti. 

Yleensä se menee niin päin, että lääkäri itse toteaa ettei tarvitse hoitaa. Vasta sitten anelet, että voisiko millään saada jonkun lääkkeen kokeiluun, kun vointi on niin huono. Ja lääkäri jatkaa tutulla linjallaan "en nyt näe tässä kohtaa että tarvitsisit hoitoa". Ja ovesta ulos, bye.

Vierailija
55/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On se niin väärin kun potilas haluaa elämänsä takaisin.

Vierailija
56/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Belgiassa.. 

Onko ihan hirveän kallista?

Vierailija
57/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaamalla totuus löytyy.

Luin just artikkelin jossa potilaan korvista kasvoi aivohaarakkaat kun oli hormonit pielessä.

Toisessa artikkelissa henkilö kompastui joka toisella askeleella, syy: kilpirauhanen.

Vierailija
58/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis THS 7 on tosi korkea ja ei ihme, jos olet väsynyt. Voitko mitenkään käydä toisellä lääkärillä? 

Ei ole.

Pääsääntöisesti lääkitys aloitetaan, kun arvo on yli 10.

Onko Suomen kilpirauhastilannne noin huono? Raja-arvot olivat ennen Tsh 4. Miksi ihmeessä ihmisten halutaan kärsivän näinkin yksinkertaisessa asiassa kuin kilpirauhaslääkitys?

Minä sain lääkityksen kun TSH oli vähän yli 4 ja t4 alle 10. Silti lääkäri intti ettei minulla voi olla vajaatoiminta. Vaikka puolet suvun naisista sairastaa samaa. Kaikki sairastuneet työkyvyttömiä, nuoria ja keski-ikäisiä. Pari viikkoa lääkitystä minimiannoksella ja turvotuksesta lähti puolet pois. Jaksoin liikkua ja monet muut oireet lähtivät. 15 kg lähti kevyesti pois. Sitten yhtäkkiä olo alkoi romahtaa, meni tasapaino ja kävelykyky huteraksi. Annosnosto ja oireet poistuivat. Työkyvytön edelleen, ollut jo vuosia.

Ei tätä kukaan osaa eikä halua hoitaa Suomessa.

Niin katsos kun lääkärit on tieteellisesti koulutettu.

He uskovat LÄÄKETIETEESEEN JA FAKTOIHIN.

Potilaat selittelevät omia luulojaan ja uskomuksiaan lääkäreille, ja potilas luulee että hän oikeassa ja tietää asiat.

Ja tietää asiat vielä jopa oikein.

Lääkärit tarvitsevat tutkimusten tulokset ja käsittävät senkin, etteivät viitearvot ole kiveen hakattuja arvoja.

Ne vaihtelee eri ihmisillä, ja yli tai alle viirearvojen, suurin osa ihmisistä voi elää normaalia elämää, ilman mitään lääkitystä.

Vierailija
59/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virossa on erinomaisesti kehuttu terveydenhuolto. Eri asia käykö kirjoittaja siellä.

-ei alkuperäinen kirjoittaja

Okei, kiitos vinkistä!

Vierailija
60/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään tästä sivustosta kokemuksia? https://laakaritaskussa.fi/tuotteet/kilpirauhaspaketti/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi