Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan

Vierailija
17.07.2023 |

Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.

Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.

Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.

Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.

HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.

Kommentit (450)

Vierailija
81/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen onnekas, kun on varaa käydä ulkomailla uusimassa erikoisresepti kerran vuodessa. Ongelmia tulee varmaan sitten, kun joudun vanhainkotiin enkä pääse enää ulkomaille lääkäriin. 

Missä maassa käyt? Joku EU-maa? Olen ajatellut tehdä samoin.

Belgiassa.. 

Onko ihan hirveän kallista?

Nuo eläinperäiset kilpirauhaslääkkeet ovat kalliita varsinkin, kun ostaa vuoden satsin kerrallaan. Kyllä reissulle hintaa tulee, mutta pääasia, että olo on kunnossa taas seuraavan vuoden verran. Joskus sitä rahallakin voi ostaa terveyttä näköjään. 

Vierailija
82/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan käyttänyt tätä palvelua?! https://laakaritaskussa.fi/tuotteet/kilpirauhaspaketti/

Kysyin jo aiemmin, mutta kukaan ei vastannut. Kela-korvauksen jälkeen saisi kuulemma hintaan 29,80€

Ap

Samahan se on, mistä ne ostat, jos tuon hinta on hyvä niin mene sinne. Labra on labra. Itsellä ei ole otettu tuota kolmatta testiä kuin pari kertaa, koska oma sairaus ei liittynyt siihen (liikatoiminta). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä pyydät lääkäriltä jotain lääkettä niin on varmaa että sä et sitä saa. Koska silloin polkaiset lääkärin varpaille niinsanotusti. 

Yleensä se menee niin päin, että lääkäri itse toteaa ettei tarvitse hoitaa. Vasta sitten anelet, että voisiko millään saada jonkun lääkkeen kokeiluun, kun vointi on niin huono. Ja lääkäri jatkaa tutulla linjallaan "en nyt näe tässä kohtaa että tarvitsisit hoitoa". Ja ovesta ulos, bye.

Joskus se lääkkeen kokeilu on haitallista. Esim jos kilpparilääkkeen aloittaa, niin se tuhoaa loputkin omat toiminnat kilpirauhasessa. Kannattaa aloittaa vasta sitten kun useampi mittaus osoittaa, että vajaatoiminta on tosiaan pysyvästi alkanut. Itse vielä sinnittelen, koska välillä mittausarvot on ihan kohdillaan.

Samoin masennuslääkkeitä tai unilääkkeitä ei kannata kokeilla, koska kumpikin vaikuttaa aivokemiaan niin voimakkaasti, että sen jälkiä joutuu pitkään korjailemaan. Adhd-lääkettä voi kokeilla, kun sillä ei ole mitään pysyviä vaikutuksia.

Saisinko perustelut tuolle tuhoamiselle, kun oma työterveyslääkäri nimenomaan tarkistaessani sanoi, että ei lopeta omaa toimintaa?

Vierailija
84/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin ihan puolikuollut, kun arvo oli yli 4. Nukuin vaan päivät pitkät ja lisäksi tuli muistiongelmia. Luulin, että mulla on aivokasvain tai jotain, mutta olin silloin opiskelija ja onneksi lääkäri kuunteli ongelmiani. Sanoin, että ei se nyt ole normaalia, että tässä iässä on tällaisia muistihäiriöitä, että pakko olla aivokasvain nyt. Lopulta se olikin vaan kilpirauhasen vajaatoiminta. 

Mun tulee mieleen uniapnea.

Vierailija
85/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen onnekas, kun on varaa käydä ulkomailla uusimassa erikoisresepti kerran vuodessa. Ongelmia tulee varmaan sitten, kun joudun vanhainkotiin enkä pääse enää ulkomaille lääkäriin. 

Missä maassa käyt? Joku EU-maa? Olen ajatellut tehdä samoin.

Belgiassa.. 

Onko ihan hirveän kallista?

Nuo eläinperäiset kilpirauhaslääkkeet ovat kalliita varsinkin, kun ostaa vuoden satsin kerrallaan. Kyllä reissulle hintaa tulee, mutta pääasia, että olo on kunnossa taas seuraavan vuoden verran. Joskus sitä rahallakin voi ostaa terveyttä näköjään. 

Rahalla todellakin voi ostaa ja kannattaa ostaa terveyttä, jos sitä rahaa vaan on. Itse hain apua pitkään julkiselta ja se oli sellaista arvuuttelua ja pallottelua ja ei ketään kiinnostanut. Kun sairastaminen alkoi haitata elämänlaatua, työkykyä ja näin myös toimeentuloa oleellisesti, hakeuduin tosissani ja tavoitteellisesti yksityiselle puolelle.

Olin joskus aiemmin käynyt pari kertaa Mehiläisessä ja Diacorissa, mutta silloin oireet eivät olleet vielä riittävän pahat. Nyt tuonne yksityiselle on mennyt muutamia tonneja, mutta vihdoin otetaan tosissaan ja saa hoitoa ja sairaslomaa. 

Vierailija
86/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä pyydät lääkäriltä jotain lääkettä niin on varmaa että sä et sitä saa. Koska silloin polkaiset lääkärin varpaille niinsanotusti. 

Yleensä se menee niin päin, että lääkäri itse toteaa ettei tarvitse hoitaa. Vasta sitten anelet, että voisiko millään saada jonkun lääkkeen kokeiluun, kun vointi on niin huono. Ja lääkäri jatkaa tutulla linjallaan "en nyt näe tässä kohtaa että tarvitsisit hoitoa". Ja ovesta ulos, bye.

Joskus se lääkkeen kokeilu on haitallista. Esim jos kilpparilääkkeen aloittaa, niin se tuhoaa loputkin omat toiminnat kilpirauhasessa. Kannattaa aloittaa vasta sitten kun useampi mittaus osoittaa, että vajaatoiminta on tosiaan pysyvästi alkanut. Itse vielä sinnittelen, koska välillä mittausarvot on ihan kohdillaan.

Samoin masennuslääkkeitä tai unilääkkeitä ei kannata kokeilla, koska kumpikin vaikuttaa aivokemiaan niin voimakkaasti, että sen jälkiä joutuu pitkään korjailemaan. Adhd-lääkettä voi kokeilla, kun sillä ei ole mitään pysyviä vaikutuksia.

Saisinko perustelut tuolle tuhoamiselle, kun oma työterveyslääkäri nimenomaan tarkistaessani sanoi, että ei lopeta omaa toimintaa?

Ei kai sitä kukaan voi luvata, ettei lopettaisi omaa toimintaa ja toisaalta joku muu tapahtuma (lääkeannoksen lasku tai muu) puolestaan nostaisi omaa toimintaa. 

Vierailija
87/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitäisi mennä hyväksi todetulle yksityiselle. Ja kun on henkisessä lamassa niin vaikea toimia oman hoidonkaan suhteen (ja jos ei ole rahaa). Mikä masennuslääke? Vetoa siihen, että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta eikä se lähde, ellei kilpirauhastakin hoideta.

Paljon T4V?

16 viimeksi otettuna.

Ap

Onko ikinä mitattu edes TV3?

Sitä käytetään kilpirauhassyövän ja kilpirauhasen liikatoiminnan seurannassa.

Vierailija
88/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin ihan puolikuollut, kun arvo oli yli 4. Nukuin vaan päivät pitkät ja lisäksi tuli muistiongelmia. Luulin, että mulla on aivokasvain tai jotain, mutta olin silloin opiskelija ja onneksi lääkäri kuunteli ongelmiani. Sanoin, että ei se nyt ole normaalia, että tässä iässä on tällaisia muistihäiriöitä, että pakko olla aivokasvain nyt. Lopulta se olikin vaan kilpirauhasen vajaatoiminta. 

Mulla ei ollut uniapneaa (teetettiin mittaus) vaan ferritiini oli 13.

Vierailija
89/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis THS 7 on tosi korkea ja ei ihme, jos olet väsynyt. Voitko mitenkään käydä toisellä lääkärillä? 

Ei ole.

Pääsääntöisesti lääkitys aloitetaan, kun arvo on yli 10.

Onko Suomen kilpirauhastilannne noin huono? Raja-arvot olivat ennen Tsh 4. Miksi ihmeessä ihmisten halutaan kärsivän näinkin yksinkertaisessa asiassa kuin kilpirauhaslääkitys?

Minä sain lääkityksen kun TSH oli vähän yli 4 ja t4 alle 10. Silti lääkäri intti ettei minulla voi olla vajaatoiminta. Vaikka puolet suvun naisista sairastaa samaa. Kaikki sairastuneet työkyvyttömiä, nuoria ja keski-ikäisiä. Pari viikkoa lääkitystä minimiannoksella ja turvotuksesta lähti puolet pois. Jaksoin liikkua ja monet muut oireet lähtivät. 15 kg lähti kevyesti pois. Sitten yhtäkkiä olo alkoi romahtaa, meni tasapaino ja kävelykyky huteraksi. Annosnosto ja oireet poistuivat. Työkyvytön edelleen, ollut jo vuosia.

Ei tätä kukaan osaa eikä halua hoitaa Suomessa.

Tämä. Suomessa raudanpuutteen (ilman anemiaa), kilpirauhasen vajaatoiminnan ja väsymysoireyhtymän hoito luokattoman huonoa (monesti tulee masennusdiagnoosi ja masennuslääkkeet) ja käytännössä jos kunnon avun haluaa niin joutuu ostamaan sen rahalla yksityiseltä.

Googlettakaa esim Olli Polon tapaus! Halusi auttaa potilaita jotka eivät saaneet apua muualta, Valvira vei oikeudet (muiden lääkäreiden kosto, potilaat oliva tyytyväisiä Poloon)

Vierailija
90/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuullut samaa tarinaa muualtakin. Ongelmana tässä on se, että kaikki lääkärit eivät halua potilaan parasta(parantuvan), kunhan pääsevät vain pätemään. Ne jotka yrittää,  saattavat saada kollegoiden vihat niskaan ja kostot päälle, google varmaan kertoo jos tarina ei ole tuttu.

Tervetuloa hyvinvointi valtioon! Sitten valitetaan, että emme hoida potilaina itseämme hyvin. Kun emme vit.. Pääsee sinne hoitoon

Ap

Kaikilla lääkäreillä ei edes oikeuksia, määrätä kaikkia kilpirauhaslääkkeitä

Osan kilpirauhaslääkeistä voi määrätä vain, kilpirauhassairauksiin erikoistunut lääkäri.

Millä kilpirauhaslääkkeillä on myös sivuvaikutuksensa ihmisen elimistöön.

Ei niitä lääkkeitä voi kevyesti kirjoitella sinne tänne, vain siksi

että POTILAS ITSE HALUAA niitä.

Tämä väite ei pidä paikkaansa.

Vierailija
91/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin kilpparin vajis pitäisi todeta jo kun tsh on yli 2,5. Siis jos on hyvä lääkärim whdottomasti pitää ottaa myös T4V ja T3V. T3V näyttää miten T4V imeytyy. Moni voi hyvin kun T4V on ylimmässä neljänneksessä viitearvoja, monesti lähellä 20. Se on yksilöllistä. Jos syö lääkitystä niin endoni mukaan tsh saa olla aivan nollissa. Sitä ei lääkettä tyroksiinia syödessä yleensä tarvi edes mitata vaan t4V ja T3V. Ja kannattaa otattaa TPO ja mikähän toisen kilpparitulehdukokeen nimi onkaan.

Vierailija
92/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihmeellisesti uniapnea sitten hävisi kilpirauhaslääkityksen myötä. Ei todellakaan ollut mitään uniapneaa. 

Vierailija
93/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin kilpparin vajis pitäisi todeta jo kun tsh on yli 2,5. Siis jos on hyvä lääkärim whdottomasti pitää ottaa myös T4V ja T3V. T3V näyttää miten T4V imeytyy. Moni voi hyvin kun T4V on ylimmässä neljänneksessä viitearvoja, monesti lähellä 20. Se on yksilöllistä. Jos syö lääkitystä niin endoni mukaan tsh saa olla aivan nollissa. Sitä ei lääkettä tyroksiinia syödessä yleensä tarvi edes mitata vaan t4V ja T3V. Ja kannattaa otattaa TPO ja mikähän toisen kilpparitulehdukokeen nimi onkaan.

Mun pitäisi löytää uusi endo. Voitko sanoa omasi nimen? Ongelma juuri poistetulla kilpirauhasella olematon TSH ja olo silti hyvä, eikä kukaan lääkäri suostu kuuntelemaan. 

Vierailija
94/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että odotat ihan rauhassa seuraavia verikokeita ja etenkin sitä TPO-vasta-ainearvoa. Kyllä sinä saat lääkityksen jos se on positiivinen. Jos aloittaisit nyt lääkityksen kun t4v-arvo on vielä hyvä, voi olla että tulee liikatoimintaoireita, ja voin luvata, ne eivät ole yhtään miellyttäviä. Anna t4v:n nyt pudota ennen kuin aloitat lääkityksen.

Tiedän että odottelu oireisena on tuskaa, mutta ihan oikein lääkäri tässä tapauksessa on toiminut. Minulla tehtiin samalla tavalla, mutta vaadin vasta-ainetestin aikaistamista koska olo meni niin huonoksi. Yksityisellä tämä onnistui ja sain lääkityksen heti vasta-aineiden selvittyä. Tuolloin vasta-aineet oli yli 1000, TSH jotain 15, T4V vielä viitearvojen sisällä, olisiko ollut 12.

Vierailija
95/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis THS 7 on tosi korkea ja ei ihme, jos olet väsynyt. Voitko mitenkään käydä toisellä lääkärillä? 

Se on TSH. 7 ei ole erityisen korkea, kun TSH nousee > 10, on se vasta oireettomallakin edellytys Thyroxinin aloittamiselle.

Oireinen potilas on oireinen.

Ap:llä ei kertomansa mukaan ollut muuta oiretta kuin masennus. Se aiheutuu tavallisimmin häiriöstä aivojen serotoniiniaineenvaihdunnassa.

Vierailija
96/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko sulla muuten elämäntavat,elämänhallinta kunnossa?  voi olla noissa se syy miksi et saa reseptiä

Ei kai lääkäri noiden mukaan hoida. Kilpirauhasarvoja katsotaan. Oletko vähän sekaisin??

Vierailija
97/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuullut samaa tarinaa muualtakin. Ongelmana tässä on se, että kaikki lääkärit eivät halua potilaan parasta(parantuvan), kunhan pääsevät vain pätemään. Ne jotka yrittää,  saattavat saada kollegoiden vihat niskaan ja kostot päälle, google varmaan kertoo jos tarina ei ole tuttu.

Tervetuloa hyvinvointi valtioon! Sitten valitetaan, että emme hoida potilaina itseämme hyvin. Kun emme vit.. Pääsee sinne hoitoon

Ap

Kaikilla lääkäreillä ei edes oikeuksia, määrätä kaikkia kilpirauhaslääkkeitä

Osan kilpirauhaslääkeistä voi määrätä vain, kilpirauhassairauksiin erikoistunut lääkäri.

Millä kilpirauhaslääkkeillä on myös sivuvaikutuksensa ihmisen elimistöön.

Ei niitä lääkkeitä voi kevyesti kirjoitella sinne tänne, vain siksi

että POTILAS ITSE HALUAA niitä.

Luulisi yhteiskunnankin haluavan, jos potilas on työkyvytön.

Ei yhteiskuntaa kiinnosta työkyvytön potilas, vaan täällä mitataan ainoastaan viitearvoja, viis potilaan voinnista. Ihminen voi olla vajaatoiminnalla vaikka arvot olisivat viitteissä, tästä löytyy kyllä tutkittua tietoa jos jaksaa esim englanniksi etsiä.

Monissa muissa maissa lääkityksen ratkaisee potilaan vointi ja toimintakyky, ei pelkät viitearvot. Mutta byrokratiaa rakastavassa Suomessa vain viitervot ratkaisevat (nimenomaan kunnallisella)

Raha siis ratkaisee, saako kunnon hoitoa vai ei eli onko varaa mennä yksityiselle vai ei. Itsellä selkeä vajaatoiminta, t4v 11.3 kun vajaaatoiminnan alaraja 11, silti lääkitystä ei saa koska "arvot viitteissä", viis siitä kuinka huono toimintakyky on. Leimataan usein masennukseksi, samoin kuin raudanpuutteiset

Vierailija
98/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy ottamassa kattava setti kokeita:

https://www.puhti.fi/tuote/laaja-puhti-terveystarkastus-nainen/

Väsymys ja mahdollinen painonnousu voi johtua myös alhaisista rauta-arvoista.

Alhainen rauta-arvo voi johtua myös kilpirauhasen tulehduksesta joka aiheuttaa vajaatoimintaa. Tulehdus kuluttaa rautaa.

Vierailija
99/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on TSH. 7 ei ole erityisen korkea, kun TSH nousee > 10, on se vasta oireettomallakin edellytys Thyroxinin aloittamiselle.

Ap:llä ei kertomansa mukaan ollut muuta oiretta kuin masennus. Se aiheutuu tavallisimmin häiriöstä aivojen serotoniiniaineenvaihdunnassa.

Eikö ennen vanhaan laitettu kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiviä hoitoloihin juurikin masennuksen takia vaikka ei heillä mitään masennusta edes ollut vaan kilpirauhasen vajaatoiminta. 

Vierailija
100/450 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kenties tk-lääkäri? Teillähän on tapana leimata masennukseksi vähän sitä sun tätä...Masennuslääkitystä tungetaan vähän joka vaivaan, kun ei viitsitä/osata tutkia potilasta oikein

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi