Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapurissa menossa kuolinpesän tyhjennys

Vierailija
17.07.2023 |

Jo neljä päivää ovat kantaneet tavaraa ulos sieltä. Jätesäkkejä ja valtavasti roskan näköistä irtaimistoa roskalavalle.
Tulee mieleen kolme asiaa, kun sitä katsoo.
A Pitää alkaa karsia omia tavaroita, kaapit ovat täynnä ihan turhaa roinaa.
B Ei pidä ostaa mitään lisää kaupasta.
C Tavaraa ei täältä mukaansa saa.

Kommentit (204)

Vierailija
161/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tyhjentänyt surren monta kuolinpesää ja sanoisin, että:

Mukaan et saa mitään, mutta ihan viimeiseen elinpäivään asti jokaisella on oikeus nauttia siitä, mitä hänellä on. Tavaroista, muistoesineistä, varastojen antamasta turvallisuuden tunteesta ja uusien hankintojen antamasta tulevaisuuden toivosta. Kenenkään velvollisuus ei ole jotain perikuntaa säästääkseen luopua elämästään ennenaikojaan.

Omille vanhoille sukulaisilleni sanon, että nauttikaa rauhassa, kyllä minä hoidan sotkun sit kun sen aika tulee.

Tämä on oikea ja aikuinen asenne. Itsekkäät nykyihmiset vaan haluaisivat rahaa mahdollisimman helpolla.

Ehkä sitten näin. Kuolinpesä on kuitenkin tyhjennettävä, vaikkei vainaja olisi varsinainen hamsteri ollutkaan. Siis ei ollut roskaa (paitsi papereissa). Mutta jonkinlainen ostovimma vainajalla oli, ja esim. lahjaksi saatuja tavaroita hän ei voinut hävittää. Kymmenittäin laukkuja ja kenkiä, paitoja, housuja ja mekkoja kaikkia varmaan toistasataa, ns. koriste-esineitä järjettömät määrät. Lehtileikkeitä. Näytelmien käsiohjelmia kaksi matkalaukullista. Matkoilta tuotuja jo pilaantuneita alkoholijuomia. Kaikki läpikäytävät paperit.

Kuolema on muutenkin nykyään aika raskas prosessi hoitaa, vaikka mahdollisuuksien mukaan asioita ulkoistaisikin. Asunnon myynti. Kuitenkin asioista joutuu huolehtimaan, hoitamaan, vastailemaan. Käymään. 

Ehkä sitten olin itsekäs, kun ruuhkavuosia elävänä, toisella paikkakunnalla asuvana, olin ihan lopussa. En ikimaailmassa halua omille lapsilleni samaa rumbaa. 

Vierailija
162/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä elän tämä elämäni juuri niin kuin haluan enkä ajattele, että perikunnalle on tästäkin vaivaa. Jos on tavaraa, niin onpa siitä ollut iloakin. En aio konmarittaa. Jos ei asunnon tyhjennys kiinnosta, niin maksamalla 10 000 e saa jonkun sen tekemään.

Kyllä minua kiinnostaa tietää, että mihin te hamstraajat tarvitsette mm kulahtaneita toppatakkeja joita on viimeksi käytetty ehkä ysärin alussa? Tai vaikka likaisia ja rikkinäisiä räsymattoja? 

Just marraskuussa myin SImon vaatehuoneesta ostetut toppatakit (3 kpl) vintagena a' 60 e. Enemmänkin olisin saanut rahaa, jos olisin kehdannut pyytää. Siistit, toki kulahtaneet oltuaan aioinaan käytössä, mutta yhtä käyttökelpoiset ja ehjät. Aidolla turkisreunusteisella hupulla!

Joku toinen hamstraaja osti? 

Niin oletan, näytti olevan suunnilleen 20v ja somessa esitteli hankintaansa. Hän voi säilöä niitä seuraavat 30 vuotta ja myydä taas edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukaan et saa mitään, mutta ihan viimeiseen elinpäivään asti jokaisella on oikeus nauttia siitä, mitä hänellä on. Tavaroista, muistoesineistä, varastojen antamasta turvallisuuden tunteesta ja uusien hankintojen antamasta tulevaisuuden toivosta. Kenenkään velvollisuus ei ole jotain perikuntaa säästääkseen luopua elämästään ennenaikojaan.

Omille vanhoille sukulaisilleni sanon, että nauttikaa rauhassa, kyllä minä hoidan sotkun sit kun sen aika tulee.

Miksi kuvittelet, että se tavara tekee sen keräilijän onnelliseksi? Se aiheuttaa stressiä, mitään oleellista ei löydä tavaran sijasta ja sen lisäksi stressi siivouksesta, mikäli viranomaiset käskeneet siivota. Ja kyllä se on raskasta läheisille ihmisten eläissäkin, jatkuvat riidat jne. 

Älä aliarvioi sen vaikutusta lapsiin tai kumppaniin. 

Vierailija
164/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te haluatte väkisin itse sen vainajan kodin tyhjentää? Maksakaa muutama tonni, ammattilaiset hoitavat homman. Vai pelottaako, että entä jos siellä sittenkin on jotain arvokasta, entä jos myyvät mummon tavata netissä ja saavat niistä rahaa!

Vierailija
165/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun pakastimet yleistyivät, nimenomaan käytettiin tyhjennettyjä tuotepakkauksia kuten jogurttipurkkeja ym pakasterasioina ja siksi monet niitä säästivät, ehkä käyttävät vieläkin.

Nythän on todettu, että ei ole turvallisia laittaa esim. niitä jättijäätelöpakkauksia pakastimeen, koska ne on kertakäyttöisiksi tehty.

Vierailija
166/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet, että se tavara tekee sen keräilijän onnelliseksi? Se aiheuttaa stressiä, mitään oleellista ei löydä tavaran sijasta ja sen lisäksi stressi siivouksesta, mikäli viranomaiset käskeneet siivota. Ja kyllä se on raskasta läheisille ihmisten eläissäkin, jatkuvat riidat jne. 

Lapset asuu muualla, kumppani on kuollut. Miksi ihminen ei saisi elää elämäänsä niin kuin haluaa? Harvalla meillä on koti, jossa viranomaiset on käyneet antamassa siivousmääräyksen.

Ja ihan yhtä paljon se mummolle maksaa tilata tavarakuljetus kaatopaikalle kuin maksaa kuolinpesälle. Kukaan muu ei tuossa säästä kuin ahneet lapset.

Vierailija
167/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun pakastimet yleistyivät, nimenomaan käytettiin tyhjennettyjä tuotepakkauksia kuten jogurttipurkkeja ym pakasterasioina ja siksi monet niitä säästivät, ehkä käyttävät vieläkin.

Nythän on todettu, että ei ole turvallisia laittaa esim. niitä jättijäätelöpakkauksia pakastimeen, koska ne on kertakäyttöisiksi tehty.

Tai niin meille sanotaan, koska kierrätysteollisuus tarvitsee muovia.

Vierailija
168/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse en ota sitä roinaa siivottavakseni ja lavaa tilattavakseni. Heillä on edelleen mahdollisuus hoitaa jätteensä ja jälkensä pois. En todellakaan ehdi tilata kymmentä peräkkäistä lavaa peräkkäisinä kesäviikonloppuina ja haalimaan väkeä romun lavalle heittämiseen. Haluan levätä kesällä, jotta jaksan tehdä mielenkiintoista ja yhteiskunnallisesti tärkeää työtäni talvisin. Se, että he hyysäävät kamaa ja saavat siitä kiksejä ei siirry minuun.

Vierailija
169/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sormet kyllä syyhyävät tyhjentää vanhempieni taloa selvästä roskasta. Kumpa äitini olisi järkevä ihminen jonka kanssa voisi neuvotella tällaisista asioista mutta turha kuvitellakaan. Kellarissa on kaksi arkkupakastinta täynnä jotain tavaraa johon ei ole koskettu vuosiin. Keittiön jääkaappipakastinkin on täynnä ruokaa johon ei todennäköisesti ole koskettu vuosiin, sekaan saa tungettua yhden leipäpussin toivoen että oven saa vielä kiinni. Ehdotin että tyhjäisimme yhden hyllyn ja veisin pakasteet kellarin pakastimiin. Ei käy. Haluaisin laittaa roskiin vuosia vanhan K-kaupan asiakaslehden, 30 vuotta vanhan kosmetiikan, rikkinäistä elektroniikkaa. Sen sijaan pyyhin pölyjä näiden ympäriltä. 

Vierailija
170/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vähän outo ja uusi  ilmiö, kun nuoremmat sukupolvet syyllistävät ja kehoittavat vanhempiaan tekemään kuolinsiivouksen ajoissa, ihan kuin odottaisivat vanhempiensa kuolemaa ja  halutaan heistä eroon, mahdollisimman  pian ja vaivattomasti"

Tästähän se on kyse nimenomaan. Eivät he vanhemmistaan välitä. 

Kuinka monta kertaa olet tyhjentänyt täynnä romua olevaa asuntoa, varastoja, autotallia. Samalla käynyt töissä? 

Näinpä. Ja hoitanut perheen.  Ja tehnyt sitä tyhjäystä 300 km päästä. 

Maksaisin jonkun tekemään sen puolestani, jos en itse viitsisi/jaksaisi. 

Vierailija
171/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun sormet kyllä syyhyävät tyhjentää vanhempieni taloa selvästä roskasta. Kumpa äitini olisi järkevä ihminen jonka kanssa voisi neuvotella tällaisista asioista mutta turha kuvitellakaan. Kellarissa on kaksi arkkupakastinta täynnä jotain tavaraa johon ei ole koskettu vuosiin. Keittiön jääkaappipakastinkin on täynnä ruokaa johon ei todennäköisesti ole koskettu vuosiin, sekaan saa tungettua yhden leipäpussin toivoen että oven saa vielä kiinni. Ehdotin että tyhjäisimme yhden hyllyn ja veisin pakasteet kellarin pakastimiin. Ei käy. Haluaisin laittaa roskiin vuosia vanhan K-kaupan asiakaslehden, 30 vuotta vanhan kosmetiikan, rikkinäistä elektroniikkaa. Sen sijaan pyyhin pölyjä näiden ympäriltä. 

Itse olen jo aloittanut oman "kuolinsiivoukseni". Oman jälkikasvuni niskaan en aio pudottaa romupommia.

Vierailija
172/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset asuu muualla, kumppani on kuollut. Miksi ihminen ei saisi elää elämäänsä niin kuin haluaa? Harvalla meillä on koti, jossa viranomaiset on käyneet antamassa siivousmääräyksen.

Ja ihan yhtä paljon se mummolle maksaa tilata tavarakuljetus kaatopaikalle kuin maksaa kuolinpesälle. Kukaan muu ei tuossa säästä kuin ahneet lapset.

Miksi sitä tavaraa pitää kerätä niin paljon, että sen hävittämisestä joutuu ihan maksamaan? 

Mä luulen ettei ihan muutama tonni riitä siivoukseen, jos on pari okt-taloa, pari autotallia, pari mökkiä, liitereitä, tontti täynnä tavaraa kuten meillä. 

Ja ne antiikkikamat lojuu sateessa samaan aikaan kun jotain rikkinäistä ja jopa roskia pidetään jossain jemmassa. 

Vierailija
173/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän yhtälöön kun lisäät sen, että itse asut ulkomailla ja olet ainoa lapsi. Vanhempani kuoltua jouduin ottamaan kolmen viikon palkattoman loman, lentämään Atlantin yli ja raivaamaan vanhempani taloa ihan urakalla. En siltikään saanut kaikkea tehtyä, joten jouduin palkkaamaan apua ja maksamaan monta lavallista roskaa kaatopaikalle. Omille lapsilleni en halua jättää tällaista taakkaa. 

Vierailija
174/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän yhtälöön kun lisäät sen, että itse asut ulkomailla ja olet ainoa lapsi. Vanhempani kuoltua jouduin ottamaan kolmen viikon palkattoman loman, lentämään Atlantin yli ja raivaamaan vanhempani taloa ihan urakalla. En siltikään saanut kaikkea tehtyä, joten jouduin palkkaamaan apua ja maksamaan monta lavallista roskaa kaatopaikalle. Omille lapsilleni en halua jättää tällaista taakkaa. 

Etköhän sinä sen loman ottanut ihan hautajaisia varten.

Vierailija
175/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etköhän sinä sen loman ottanut ihan hautajaisia varten.

Hautajaiset eivät kestä kolmea viikkoa. Hautajaisjärjestelyt pystyy tekemään etänä. Se kaatopaikkatason aarrekämpän raivaus vie viikkoja.

-ohis

Vierailija
176/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vähän outo ja uusi  ilmiö, kun nuoremmat sukupolvet syyllistävät ja kehoittavat vanhempiaan tekemään kuolinsiivouksen ajoissa, ihan kuin odottaisivat vanhempiensa kuolemaa ja  halutaan heistä eroon, mahdollisimman  pian ja vaivattomasti"

Tästähän se on kyse nimenomaan. Eivät he vanhemmistaan välitä. 

Kuinka monta kertaa olet tyhjentänyt täynnä romua olevaa asuntoa, varastoja, autotallia. Samalla käynyt töissä? 

Näinpä. Ja hoitanut perheen.  Ja tehnyt sitä tyhjäystä 300 km päästä. 

Maksaisin jonkun tekemään sen puolestani, jos en itse viitsisi/jaksaisi. 

Siellä rojujen seassa on papereita, joita tarvitsee perunkirjoituksessa saa muissa selvityksissä. Osa papereista jopa piilotettuina, kun harhat on iskeneet. Ei niistä ota joku pesäntyhjentäjä mitään selvää.

Vierailija
177/204 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä kuolinsiivous pitäisi tehdä. 25v?

Lääketieteellisesti ihmisen rappeutuminen alkaa noin  25v ja kroppa valmistautua vanhuuden haurauteen ja 35-40v ollaan jo prosessissa pitkällä, jolloin vakavien sairauksien ja kuoleman  riski kasvaa. 

Ehkä tuossa iässä pitäisi olla arkku ja hautapaikka varattuna ja maksettuna. 

Vierailija
178/204 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka teitä käskee tyhjentämään kenenkään jäämistöjä,  jos noin vaikeaa, ja pitää uhriutua,  kun sen voi ostaa ulkopuolisena palveluna ja monet hyväntekeväisyysjärjestöt tekevät myös. Ja vaikka sitä varallisuutta ei olisi,  monet saavat eläkkeen tai on säästöjä. 

Nykyään, jos esim. vanhus tarvitsee kunnallisia terveydenhoito- tai kotipalveluita, eikä enää pysty hoitamaan asioitaan tai "kuolinsiivousta" jo laki velvottaa hoitavanlääkärin hankkimaan virallisen edunvalvojan, joka edustaa vanhusta ja valvoo hänen etuaan, niin ei siihen tarvitse rintaperillisten tai lähiomaisten uhrautua, eikä valittaa jo ennakkoon, kun asunnon tyhjennyksen ja siivouksen hoitaa vainajan edunvalvoja. Eikä sitä omaisen saa edes tehdä,ilman edunvalvojan lupaa.

Keskustelu on hyvä esimerkki, paljon melua tyhjästä, jos joku on hyvää hyvyyttään ja vapaaehtoisesti tyhjentänyt jonkun vainajan asunnon  tai mistä edes ap. tietää, onko hän ollut määrätty edunvalvoja. Jopa miljoonien omaisuudet hoitavat vainajan edunvalvojat. 

Vierailija
179/204 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Nyt jotain rajaa tälle uhriutumiselle.

Jo laki velvoittaa, jos iäkkästä henkilöstä tai kuolemaan johtavasta sairaudesta kysymys, eikä pysty itse hoitamaan asioitaan viranomaisten hankkivan edunvalvojan.  Ja se on tietenkin toinen asia, jos rintaperilliset änkeävät tähän "tehtävään", ettei vain kukaan pääse käyttämään vanhuksen varoja.

Vierailija
180/204 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai niin meille sanotaan, koska kierrätysteollisuus tarvitsee muovia.

Siinä oli purkinsäästäjän kommentti.  Olen 81. Ainutta pestyä purkkia ei ole huushollissa enkä käyttäisi. Ostan pakastimeen, käytän paljon marjoja myös syön ne, kertakäyttöisiä uusia pakasterasioita ( niissä kannet ei kestä monia käyttöjä) ja heitän riskiin tyhjänä. Tai pakastemuovipusseja.

Muutamia irtokarkkilaatikoita minulla on, yksi lääkelaatikkona ja mökillä ruokien säilytyksessä kun siellä kuitenkin on kaikenlaista ötökkää ja joskus hiiriäkin.

Ei ole kolmion komerot edes täynnä. Niin paljon rahdannut konttiin, roskiin, antanut netin ilmaisryhmissä.

Rojua on aikuisten lasten tavarat. Älä nyt hävitä. Mutta eivät vie poiskaan.