Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalitoimen perhetyöntekijä tulossa

Vierailija
16.07.2023 |

Olen hyvin vaikeassa elämäntilanteessa: kolme pientä lasta (joista yksi autistinen) ja mies kroonisesti sairas, tällä hetkellä sairaalassa. Päiväkodista oli tehty lasu, kun olivat huolissaan jaksamisestani.

Muutaman tapaamisen jälkeen sain kuulla, että minulle on myönnetty 5x2 tuntia perhetyötä jaksamisen tukemiseksi. Perhetyöntekijä on tulossa huomenna ensimmäistä kertaa.

Tapaamisessa sossujen kanssa minulle painotettiin sitä, että perhetyöntekijä EI ole kodinhoitaja, eli hän ei tee kotitöitä tai auta minua niissä.
Tuotiin esiin myös se, että perhetyöntekijä EI ole terapeutti, joten hän ei anna minulle keskusteluapua.
Lopuksi vielä todettiin, että perhetyöntekijä EI ole lastenhoitaja, joten hän ei voi vahtia lapsiani, jotta pääsisin vaikka lenkille itsekseni.

Kysymys kuuluukin, MITÄ se perhetyöntekijä sitten oikein tekee? Olen ihan hermona, kun en tiedä, miksi tuo vieras ihminen on tulossa kotiini, ja miten hänen on tarkoitus helpottaa hankalaa tilannettani. Mitä enemmän asiaa mietin, sitä enemmän huominen tapaaminen minua ahdistaa.

Onko kenelläkään kokemuksia tämänkaltaisesta tilanteesta?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis huonolla tuurilla sama kuin edellämainitut, hyvällä tuurilla katsotte yhdessä teidän perheen hankalia tilanteita ja toimintatapoja läpi ja koitatte kehittää niitä eteenpäin. Esim jos lapsi aina huutaa tunnin illalla ennen iltatoimista selviämistä, mietitte auttaisiko kuvakortit tms... Jos kykenet pitämään itse hyvän ja avoimen asenteen, niin tästä voi saada jotain irti, jos oot jo valmiiks kyrsiintynyt niin tuskin.

Jep, tuo jälkimmäinen on tässä ideana. Eli se mitä perhetyöntekijän tulisi tehdä on kartoittaa ongelmia ja etsiä niihin keinoja/ratkaisuja joita perhe voisi ottaa käyttöön.

Juurikin kuvakortit on yksi esimerkki, rutiinien sitominen toisiinsa niin että aina asian x jälkeen tulee y jolloin se voi olla lapselle helpommin ennakoitavaa, tai tehdään värikoodattu päiväohjelma helpottamaan aikataulutusta, sijoitetaan avoin pyykkikori joka huoneeseen johon helppo heittää vaatteet jne. Yleisenä ideana on vinkkien ja apukeinojen keksiminen arkea joustavoittamaan.

Vierailija
22/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkkailevat perheen tilannetta. Antavat tarvittaessa vinkkejä miten selvitä esim. haastavan lapsen kanssa. Sopii lähinnä silloin kun lapsilla on ongelmakäytöstä. Jos äiti on uupunut niin kotipalvelu on parempi. Suhtaudu avoimin mielin!

T:sosionomi

Perhetyöntekijän kautta voi myös saada työkaluja mitä tarvitaan rajojen asettamisessa lapsille. Esimerkiksi tunnekortit ja tunnemittari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä tyhjän kanssa oli. Itse pyydettiin vaikeaan tilanteeseen. Saatiin mahti susi tunnekortit ja käynnit lopetettiin, vaikka oltaisiin haluttu jatkaa. Nämä työntekijät päätti sopimuksen kertomatta esimiehelle. Esimies soitti minulle ja kysyi, että miksi käynnit lopetettu. Sanoin etten tiedä ja haluaisin jatkoa. Heistä ei enää koskaan kuulunut mitään.

Vierailija
24/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka iso huoli se on jos ei päästä perhetyöntekijää kotiinsa? Voiko se jopa olla peruste huostaanotolle?

Vierailija
25/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhetyöntekijä katsoo millaisia huolia perheeseen mahdollisesti liittyy ja kirjaa ne sosiaalihuollon tietojärjestelmään. Tältä pohjalta sosiaalityöntekijä voi jatkossa tehdä päätöksen esimerkiksi sijaishuollon toimenpiteistä.

Just. Laki vaatii käyttämään kaikki avohuollolliset tuet. Jos aloittaja ei koe perhetyöntekijää oikeanlaiseksi tueksi, voi hän kysyä sosiaalityöntekijältä mitä muuta on tarjolla, esim. tukiperhe lapsille kerran kuussa. Käytännön apua kotiin voi myös saada.

Vierailija
26/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka iso huoli se on jos ei päästä perhetyöntekijää kotiinsa? Voiko se jopa olla peruste huostaanotolle?

Ei.

Vierailija
27/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetyöntekijät kyttäävät. Niin se vain on vaikka joku väittäisi muuta. Eihän tätä tietenkään kukaan usko, mutta eräs perhetyöntekijä muutama vuosi sitten myönsi asian minulle.

Vierailija
28/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy häneltä, kun tulee. Että mikä tarkoitus hänen käynnillään on. Äläkä hyväksy mitään ympäripyöreää vastausta. Sinulla on oikeus tietää.

Vierailija
29/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Se voi olla olla peruste kiireelliselle sijoitukselle, joka ei ole aivan sama asia kuin huostaanotto.

Vierailija
30/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi kerran. Eivät tulleet enää toiste. En tiedä mikä tarkoitus käynnillä oli, sairaalasta lähettivät.

Vierailija
31/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Se voi olla olla peruste kiireelliselle sijoitukselle, joka ei ole aivan sama asia kuin huostaanotto.

Nyt et kyllä tiedä mistä puhut. Otapa selvää milloin kiireellinen sijoitus tehdään.

Vierailija
32/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis huonolla tuurilla sama kuin edellämainitut, hyvällä tuurilla katsotte yhdessä teidän perheen hankalia tilanteita ja toimintatapoja läpi ja koitatte kehittää niitä eteenpäin. Esim jos lapsi aina huutaa tunnin illalla ennen iltatoimista selviämistä, mietitte auttaisiko kuvakortit tms... Jos kykenet pitämään itse hyvän ja avoimen asenteen, niin tästä voi saada jotain irti, jos oot jo valmiiks kyrsiintynyt niin tuskin.

Jep, tuo jälkimmäinen on tässä ideana. Eli se mitä perhetyöntekijän tulisi tehdä on kartoittaa ongelmia ja etsiä niihin keinoja/ratkaisuja joita perhe voisi ottaa käyttöön.

Eli vähän niin kuin supernännyn säännöt?

Juurikin kuvakortit on yksi esimerkki, rutiinien sitominen toisiinsa niin että aina asian x jälkeen tulee y jolloin se voi olla lapselle helpommin ennakoitavaa, tai tehdään värikoodattu päiväohjelma helpottamaan aikataulutusta, sijoitetaan avoin pyykkikori joka huoneeseen johon helppo heittää vaatteet jne. Yleisenä ideana on vinkkien ja apukeinojen keksiminen arkea joustavoittamaan.

Vierailija
33/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Nyt et kyllä tiedä mistä puhut. Otapa selvää milloin kiireellinen sijoitus tehdään.

Minä kyllä tiedän ihan tasan tarkkaan mistä minä kirjoitan. Jos määrättyä perhetyöntekijää ei päästä kotiin, niin se voi olla peruste kiireelliselle sijoitukselle. Se on totta vaikka väittäisit mitä.

Vierailija
34/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Minä kyllä tiedän ihan tasan tarkkaan mistä minä kirjoitan. Jos määrättyä perhetyöntekijää ei päästä kotiin, niin se voi olla peruste kiireelliselle sijoitukselle. Se on totta vaikka väittäisit mitä.

20 vuotta lastensuojelun työtä takana. Kiireellinen sijoitus tehdään, jos lapset ovat vaarassa. Pelkkä perhetyöstä kieltäytyminen ei ole peruste.

Vierailija
35/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkkailevat perheen tilannetta. Antavat tarvittaessa vinkkejä miten selvitä esim. haastavan lapsen kanssa. Sopii lähinnä silloin kun lapsilla on ongelmakäytöstä. Jos äiti on uupunut niin kotipalvelu on parempi. Suhtaudu avoimin mielin!

T:sosionomi

MIKSI? Siksikö että veronmaksajan kuuluu iloita verovarojen valumisesta hukkaan?

Vierailija
36/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

20 vuotta lastensuojelun työtä takana. Kiireellinen sijoitus tehdään, jos lapset ovat vaarassa. Pelkkä perhetyöstä kieltäytyminen ei ole peruste.

Jos ei ota ns tukitoimia vastaan, leimataan yhteiskyvyttömäksi, minkä jälkeen taivas on rajana mitä kaikkea muuta keksivät.

Vierailija
37/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Mitä sitten voidaan tehdä jos perhe ei ole yhteistyöhaluinen?

Vierailija
38/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Jos ei ota ns tukitoimia vastaan, leimataan yhteiskyvyttömäksi, minkä jälkeen taivas on rajana mitä kaikkea muuta keksivät.

Tämä on disinformaatiota, jota sinä valitettavasti näköjään uskot.

Vierailija
39/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Arvasin, että väität olevasi sosiaalityöntekijä. Jos kuitenkin oikeasti olet sellainen, niin aika kuutamolla olet tosiasioista. Perhetyöstä kieltäytyminen voi todellakin olla peruste kiireelliselle sijoitukselle. Sosiaalityöntekijät eivät tietenkään sitä julkisesti myönnä, mutta teot kertovat jotain aivan muuta.

Vierailija
40/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Tämä on disinformaatiota, jota sinä valitettavasti näköjään uskot.

Ei vaan faktaa. Sinä joko et ole koskaan joutunut lastensuojelun kyttäämisen kohteeksi, tai sitten olet itse joku lasun työntekijä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan