Sosiaalitoimen perhetyöntekijä tulossa
Olen hyvin vaikeassa elämäntilanteessa: kolme pientä lasta (joista yksi autistinen) ja mies kroonisesti sairas, tällä hetkellä sairaalassa. Päiväkodista oli tehty lasu, kun olivat huolissaan jaksamisestani.
Muutaman tapaamisen jälkeen sain kuulla, että minulle on myönnetty 5x2 tuntia perhetyötä jaksamisen tukemiseksi. Perhetyöntekijä on tulossa huomenna ensimmäistä kertaa.
Tapaamisessa sossujen kanssa minulle painotettiin sitä, että perhetyöntekijä EI ole kodinhoitaja, eli hän ei tee kotitöitä tai auta minua niissä.
Tuotiin esiin myös se, että perhetyöntekijä EI ole terapeutti, joten hän ei anna minulle keskusteluapua.
Lopuksi vielä todettiin, että perhetyöntekijä EI ole lastenhoitaja, joten hän ei voi vahtia lapsiani, jotta pääsisin vaikka lenkille itsekseni.
Kysymys kuuluukin, MITÄ se perhetyöntekijä sitten oikein tekee? Olen ihan hermona, kun en tiedä, miksi tuo vieras ihminen on tulossa kotiini, ja miten hänen on tarkoitus helpottaa hankalaa tilannettani. Mitä enemmän asiaa mietin, sitä enemmän huominen tapaaminen minua ahdistaa.
Onko kenelläkään kokemuksia tämänkaltaisesta tilanteesta?
Kommentit (67)
Meillä kävi varhaisen tuen lapsiperhetyöstä joku henkilö. Oikeasti pystyin juttelemaan asioista hänen kanssaan. Oli raskas tilanne lapsen koulukiusaamisen takia. Minua itketti ja tätä henkilöäkin alkoi itkettää.
Älkää ihan suorilta torjutko näitä ihmisiä. Minulta ainakin poistui ennakkoluuloja tästä palvelusta.
Aina pitää olla lakimies mukana alusta lähtien ja kieltäytyä kaikesta tällaisesta systemaattisesti, vaatia kaikki viestintä kirjallisena ja olla tiukkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka iso huoli se on jos ei päästä perhetyöntekijää kotiinsa? Voiko se jopa olla peruste huostaanotolle?
Ei.
Se voi olla olla peruste kiireelliselle sijoitukselle, joka ei ole aivan sama asia kuin huostaanotto.
Nyt et kyllä tiedä mistä puhut. Otapa selvää milloin kiireellinen sijoitus tehdään.
Minä kyllä tiedän ihan tasan tarkkaan mistä minä kirjoitan. Jos määrättyä perhetyöntekijää ei päästä kotiin, niin se voi olla peruste kiireelliselle sijoitukselle. Se on totta vaikka väittäisit mitä.
20 vuotta lastensuojelun työtä takana. Kiireellinen sijoitus tehdään, jos lapset ovat vaarassa. Pelkkä perhetyöstä kieltäytyminen ei ole peruste.
Mitä sitten voidaan tehdä jos perhe ei ole yhteistyöhaluinen?
Riippuu tilanteesta. Jos lasu-ilmoituksia on paljon ja niissä esiintyy vakavaa huolta esim. perheväkivallasta ja päihteiden käytöstä on ensin yritettävä motivoida ja perustella vanhempia ottamaan tukea vastaan. Jos kieltäytyvät, on mietittävä lasten tilannetta. Perusteet eritasoisille sijoituksille pitää olla todella vahvat.
Jos taas huoli on lievää, kuten vanhempi on hieman väsynyt elämäntilanteessa, ei kieltäytymisestä seuraa yhtään mitään. Sossu tietysti toivovat, että perhe pärjää eikä tilanne pahene ja kriisiydy ja tule entistä rajumpana uutena lasu- ilmoituksena eteen.
Vierailija kirjoitti:
Aina pitää olla lakimies mukana alusta lähtien ja kieltäytyä kaikesta tällaisesta systemaattisesti, vaatia kaikki viestintä kirjallisena ja olla tiukkana.
Tiesitkö, että lasussa asiakkaan asianajajan mukana olo nähdään hyvänä asiana?
Ihan paras olisi, jos kaiken saisi videoida.
Kyllä heillä on halu auttaa tilanteessasi. Ole avoin ja kysy mikä on tapaamisen tavoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka iso huoli se on jos ei päästä perhetyöntekijää kotiinsa? Voiko se jopa olla peruste huostaanotolle?
Ei.
Se voi olla olla peruste kiireelliselle sijoitukselle, joka ei ole aivan sama asia kuin huostaanotto.
Nyt et kyllä tiedä mistä puhut. Otapa selvää milloin kiireellinen sijoitus tehdään.
Minä kyllä tiedän ihan tasan tarkkaan mistä minä kirjoitan. Jos määrättyä perhetyöntekijää ei päästä kotiin, niin se voi olla peruste kiireelliselle sijoitukselle. Se on totta vaikka väittäisit mitä.
20 vuotta lastensuojelun työtä takana. Kiireellinen sijoitus tehdään, jos lapset ovat vaarassa. Pelkkä perhetyöstä kieltäytyminen ei ole peruste.
Arvasin, että väität olevasi sosiaalityöntekijä. Jos kuitenkin oikeasti olet sellainen, niin aika kuutamolla olet tosiasioista. Perhetyöstä kieltäytyminen voi todellakin olla peruste kiireelliselle sijoitukselle. Sosiaalityöntekijät eivät tietenkään sitä julkisesti myönnä, mutta teot kertovat jotain aivan muuta.
En väitä vaan olen. Yhteiskuntatieteiden maisteri, pääaineena sosiaalityö.
Nämä huolijutut ovat pitkälti mielipidekysymyksiä. Esim. moni sellainen kasvatustyyli joka muutama vuosikymmen sitten oli ok on nyt huoli. Sossut menevät muodin mukana näissä jutuissa.
Jalu kirjoitti:
Kyllä heillä on halu auttaa tilanteessasi. Ole avoin ja kysy mikä on tapaamisen tavoite.
He auttavat lapsia, eivät koskaan vanhempia - ja pääintressi on itse työllistyä.
Meillä varmaan oli juuri tällainen arvioimassa erittäin vaikeassa elämäntilanteessa. Olin juuri eronnut väkivaltaisesta miehestä, aivan rikki ja kaksi alle 4v lasta. Pelkäsin entistä miestäni aivan hulluna ja olisin halunnut, että miehen kanssa olisi joku käynyt läpi miten pienten lasten kanssa ollaan jne. Lapset kun oli isälleen annettava tapaamisiin. Tämä ihminen tarkisti asunnon joka huoneen ja kirjasi sanatarkasti kaikki pelkoni ja huoleni ja lähetti kirjaukset minun lisäksi lapsien isälle. Siinä apu. Arvatkaa auttoiko ja oliko entinen puoliso entistä pelottavampi tämän jälkeen.
Eläintenpitopaikat tarkistetaan säännöllisesti viranomaisten toimesta, joten miksi ei sitten lastenpitopaikkoja? Lasten hyvinvointi on kuitenkin paljon tärkeämpi asia kuin kotieläinten hyvinvointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Sosiaalityöntekijät tulkitsevat lastensuojelulakia tehdessään kiireellisen sijoituksen päätöksiä. Lastensuojelulain 38 § määritellään kiireellisen sijoituksen perusteet. Ne ovat samat kuin huostaanoton perusteet, joista säädetään lastensuojelulain 40 §. Lisäksi edellytetään, että lapsi on VÄLITTÖMÄSSÄ vaarassa, ei riitä mikään epämääräinen kieltäytyminen perhetyöstä. Välitön, vakava vaara ei koskaan ole se, että kieltäytyy avohuollon tukitoimista.
Taustalla on jotain sellaista vahvaa epäilyä, joka voisi pahimmillaan johtaa lapsen hengen tai terveyden menettämiseen. Jos tämä on ollut jonkun kiireellisen sijoituksen peruste, niin sosiaalityöntekijä on rikkonut lakia. Päätökset on hallintolain mukaan aina perusteltava. Jos kiireellisen sijoituksen päätöksessä lukee, että kiireellinen sijoitus on tehty pelkästään siksi, koska ei suostu ottamaan perhetyötä kotiin, niin eihän se ole lainmukainen peruste kiireelliselle sijoitukselle. Kieltäytyminen avohuollon tukitoimista voi tukea päätöstä kiireellisestä sijoituksesta, mutta se ei koskaan ole ensisijainen peruste ,jolla päätös tehdään.
Pyydä erikseen kotipalvelua, joka on konkreettista lastenhoito apua. Se voisi auttaa sinun jaksamiseen.
Aattele kun se kukkahattutäti saa kirjata ihan mitä mieleen juolahtaa sun papereihin ja sun pitäis vaan hyväksyä tämä muka objektivinen näkemys. Pyydä omien kirjauksiesi tarkistamista lukemalla dokumentit ja jos ei vastaa sun mielestä totuutta niin tee valitus.
Itselläni kokemusta kahdesta eri perhetyöntekijästä.
Lähinnä keskustelua haasteista mitä milloinkin oli, ja etsittiin yhdessä niihin ratkaisuja.
Ja kyllä perhetyöntekijän kanssa voi myös vaikka laittaa ruokaa, tai siivota yhdessä, käydä kahvilla, tai perhetyöntekijä leikkii lapsen kanssa ja itse saa hetken vaikka maata sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Aattele kun se kukkahattutäti saa kirjata ihan mitä mieleen juolahtaa sun papereihin ja sun pitäis vaan hyväksyä tämä muka objektivinen näkemys. Pyydä omien kirjauksiesi tarkistamista lukemalla dokumentit ja jos ei vastaa sun mielestä totuutta niin tee valitus.
Sossut tukevat toisiaan joten valitus ei auta mitään. Eli kun perhetyöntekijä kirjaa huoleksi vaikka sen, että lapsen tunteita ei ole sanoitettu, niin johtava sosiaalityöntekijä on ihan samaa mieltä, ja hallinto-oikeuskin uskoo ennemmin ammattilaista kuin tavallista äitiä.
Kannattaa olla tarkkana, mitä sille perhetyöntekijälle sanoo. Ne vaan kyttää ja kielii kaikesta sossutantoille. Tahallisesti vielä vääristelevät asioita kirjauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kokemusta kahdesta eri perhetyöntekijästä.
Lähinnä keskustelua haasteista mitä milloinkin oli, ja etsittiin yhdessä niihin ratkaisuja.Ja kyllä perhetyöntekijän kanssa voi myös vaikka laittaa ruokaa, tai siivota yhdessä, käydä kahvilla, tai perhetyöntekijä leikkii lapsen kanssa ja itse saa hetken vaikka maata sohvalla.
Etkö lukenut aloitusta?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla tarkkana, mitä sille perhetyöntekijälle sanoo. Ne vaan kyttää ja kielii kaikesta sossutantoille. Tahallisesti vielä vääristelevät asioita kirjauksissa.
Sossun kuulusteluissa kannattaa olla asianajaja mukana ihan niin kuin poliisikuulusteluissakin. Pahin mahdollinen virhe on ajatella, että "viranomainen haluaa vain hyvää".
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi varhaisen tuen lapsiperhetyöstä joku henkilö. Oikeasti pystyin juttelemaan asioista hänen kanssaan. Oli raskas tilanne lapsen koulukiusaamisen takia. Minua itketti ja tätä henkilöäkin alkoi itkettää.
Älkää ihan suorilta torjutko näitä ihmisiä. Minulta ainakin poistui ennakkoluuloja tästä palvelusta.
Lähettivät jonkun itkupillin vollottamaan? Vitut tällaisia tarvitaan yhtään mihinkään!
Vahtaa ja kertoo sitten sossulle havannoistaan. Se on sossun kaveri. Kokemusta on. Ei ollut edes pätevä se vahtimikä meillä aikoinaan kävi. Mutta einelapsia tosta vaan huostaan ota. Jos huolta niin kunta järjestää kodinhoitajan. Ne ei vahdi sua.