Sosiaalitoimen perhetyöntekijä tulossa
Olen hyvin vaikeassa elämäntilanteessa: kolme pientä lasta (joista yksi autistinen) ja mies kroonisesti sairas, tällä hetkellä sairaalassa. Päiväkodista oli tehty lasu, kun olivat huolissaan jaksamisestani.
Muutaman tapaamisen jälkeen sain kuulla, että minulle on myönnetty 5x2 tuntia perhetyötä jaksamisen tukemiseksi. Perhetyöntekijä on tulossa huomenna ensimmäistä kertaa.
Tapaamisessa sossujen kanssa minulle painotettiin sitä, että perhetyöntekijä EI ole kodinhoitaja, eli hän ei tee kotitöitä tai auta minua niissä.
Tuotiin esiin myös se, että perhetyöntekijä EI ole terapeutti, joten hän ei anna minulle keskusteluapua.
Lopuksi vielä todettiin, että perhetyöntekijä EI ole lastenhoitaja, joten hän ei voi vahtia lapsiani, jotta pääsisin vaikka lenkille itsekseni.
Kysymys kuuluukin, MITÄ se perhetyöntekijä sitten oikein tekee? Olen ihan hermona, kun en tiedä, miksi tuo vieras ihminen on tulossa kotiini, ja miten hänen on tarkoitus helpottaa hankalaa tilannettani. Mitä enemmän asiaa mietin, sitä enemmän huominen tapaaminen minua ahdistaa.
Onko kenelläkään kokemuksia tämänkaltaisesta tilanteesta?
Kommentit (67)
Hei mietin että uskalsitko ottaa vastaan ?
Vierailija kirjoitti:
Perhetyöllä tarkoitetaan hyvinvoinnin tukemista sosiaaliohjauksella ja muulla tarvittavalla avulla tilanteissa, joissa asiakas ja hänen perheensä tai asiakkaan hoidosta vastaava henkilö, tarvitsevat tukea ja ohjausta omien voimavarojen vahvistamiseksi ja keskinäisen vuorovaikutuksen parantamiseksi.
Perhetyötä annetaan erityistä tukea tarvitsevan lapsen tai nuoren terveyden ja kehityksen turvaamiseksi.
Mitä on "muu tarvittava apu"?
Ja sosiaaliohjauksesta on hyötyä korkeintaan niille keillä on vanhemmiudessa puutteita ällin puuttumisen takia. Useimmiten kortilla on vaan jaksaminen, ei tiedon ja ymmärryksen puute.
Meillä kävi kaksi kertaa. Istui keittiössä ja tuijotti kun tein ruokaa. Istui sohvalla ja tuijotti kun maksoin laskuja nettipankissa. Koetti jutella pojalle joka meni verhon taakse piiloon ja pärisi (adhd). Totesi ettei hän osaa nyt meitä mitenkään neuvoa ja minä totesin, etten hyödy jos joku tulee kotiini istumaan ja tuijottamaan.
Sellaista apua tarjolla väsyneelle nepsyn äidille..
Lapset saavat hintalaput ja kaupankäynti alkaa.
Näyttää siltä, että moni voisi jättää väliin av -palstailun ja käyttää aikaa enemmän kodin- ja lasten hoitamiseen.
Täällähän nämä tuntuvat roikkuvan. Riippuvuuksi on monenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi varhaisen tuen lapsiperhetyöstä joku henkilö. Oikeasti pystyin juttelemaan asioista hänen kanssaan. Oli raskas tilanne lapsen koulukiusaamisen takia. Minua itketti ja tätä henkilöäkin alkoi itkettää.
Älkää ihan suorilta torjutko näitä ihmisiä. Minulta ainakin poistui ennakkoluuloja tästä palvelusta.
Lähettivät jonkun itkupillin vollottamaan? Vitut tällaisia tarvitaan yhtään mihinkään!
Minusta tuo on osoitus vain työntekijän empatiasta. Olen nähnyt joskus poliisin silmät tippa linssissä. Osoittaa vain etteivät ole mitään tunteettomia robotteja vaan tuntevia ihmisiä.
Anteeksi nyt vaan, mutta miski sinä luulit, että sosiaalitoimessa laitetaan jonkun väkivaltaisen äijän kanssa juttelemaan ketään? Toki äijälle keskusteluapua annetaan, jos ottaa vastaan, mutta tuossa ilmeisesti ei edes halunnut sitä. Miksi me uhrattaisiin joku sosionomi tai sossu tuohon? Ja toisekseen miksi annat lapsia väkivaltaiselle ihmiselle?