Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalitoimen perhetyöntekijä tulossa

Vierailija
16.07.2023 |

Olen hyvin vaikeassa elämäntilanteessa: kolme pientä lasta (joista yksi autistinen) ja mies kroonisesti sairas, tällä hetkellä sairaalassa. Päiväkodista oli tehty lasu, kun olivat huolissaan jaksamisestani.

Muutaman tapaamisen jälkeen sain kuulla, että minulle on myönnetty 5x2 tuntia perhetyötä jaksamisen tukemiseksi. Perhetyöntekijä on tulossa huomenna ensimmäistä kertaa.

Tapaamisessa sossujen kanssa minulle painotettiin sitä, että perhetyöntekijä EI ole kodinhoitaja, eli hän ei tee kotitöitä tai auta minua niissä.
Tuotiin esiin myös se, että perhetyöntekijä EI ole terapeutti, joten hän ei anna minulle keskusteluapua.
Lopuksi vielä todettiin, että perhetyöntekijä EI ole lastenhoitaja, joten hän ei voi vahtia lapsiani, jotta pääsisin vaikka lenkille itsekseni.

Kysymys kuuluukin, MITÄ se perhetyöntekijä sitten oikein tekee? Olen ihan hermona, kun en tiedä, miksi tuo vieras ihminen on tulossa kotiini, ja miten hänen on tarkoitus helpottaa hankalaa tilannettani. Mitä enemmän asiaa mietin, sitä enemmän huominen tapaaminen minua ahdistaa.

Onko kenelläkään kokemuksia tämänkaltaisesta tilanteesta?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän istuu soffalla, tarkkailee ja kirjaa. Ei siis auta mitenkään vaan kuormittaa sairaasti.

Vierailija
2/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetyöntekijä katsoo millaisia huolia perheeseen mahdollisesti liittyy ja kirjaa ne sosiaalihuollon tietojärjestelmään. Tältä pohjalta sosiaalityöntekijä voi jatkossa tehdä päätöksen esimerkiksi sijaishuollon toimenpiteistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän istuu soffalla, tarkkailee ja kirjaa. Ei siis auta mitenkään vaan kuormittaa sairaasti.

Tämä. Ja puhun ihan omasta kokemuksestani.

Vierailija
4/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetyöllä tarkoitetaan hyvinvoinnin tukemista sosiaaliohjauksella ja muulla tarvittavalla avulla tilanteissa, joissa asiakas ja hänen perheensä tai asiakkaan hoidosta vastaava henkilö, tarvitsevat tukea ja ohjausta omien voimavarojen vahvistamiseksi ja keskinäisen vuorovaikutuksen parantamiseksi.

Perhetyötä annetaan erityistä tukea tarvitsevan lapsen tai nuoren terveyden ja kehityksen turvaamiseksi.

Vierailija
5/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suostuit? En ymmärrä mitä hyötyä niistä on. Kertokaa joku mitä hyötyä niistä ol ollut?

Vierailija
6/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tee mitään. Se vie kallista aikaa perheen hoidolta ja kotitöiltä ja illaksi kasaantuu kaikki työt sen jälkeen kun tämä sohvaturhake on lähtenyt viihdytettynä.

Vierailija
7/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli onneksi vanhempi henkilö, joka kyllä siivosi ja hoiti lasta. Ilmeisesti ei olisi saanut?

Vierailija
8/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että ainakin koti kannattaa siivota lattiasta kattoon ennen perhetyöntekijän tuloa. Myös jos teillä on jotain suositusten vastaisia kasvatuskäytäntöjä kuten jäähypenkki käytössä, niin niitä ei luonnollisesti kannata vierailun aikaan käyttää. Lasten kanssa kannattaa myös treenata ennakkoon, että miten perhetyöntekijän esittämiin kysymyksiin vastataan.

Vierailija
9/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis huonolla tuurilla sama kuin edellämainitut, hyvällä tuurilla katsotte yhdessä teidän perheen hankalia tilanteita ja toimintatapoja läpi ja koitatte kehittää niitä eteenpäin. Esim jos lapsi aina huutaa tunnin illalla ennen iltatoimista selviämistä, mietitte auttaisiko kuvakortit tms... Jos kykenet pitämään itse hyvän ja avoimen asenteen, niin tästä voi saada jotain irti, jos oot jo valmiiks kyrsiintynyt niin tuskin.

Vierailija
10/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy häneltä mikä hänen tehtävänsä on. Jos sanoo että se on istuminen ja tarkkailu niin sanot ettet tarvitse ja ohjaat ulos.

Vierailija
11/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ja puhun ihan omasta kokemuksestani.

Täältä toinen puolto. En tiedä mikä tämän ammattikunnan funktio on paitsi lisä rasitusta perheelle. Yksikään ei kykene konkreettiseen hyödylliseen työhön.

Vierailija
12/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tee mitään. Se vie kallista aikaa perheen hoidolta ja kotitöiltä ja illaksi kasaantuu kaikki työt sen jälkeen kun tämä sohvaturhake on lähtenyt viihdytettynä.

Itse kieltäisin ehdottomasti kuluttamasta kallista sohvaani. Ohjaisin halvimmalle tuolille, mutta en olohuoneeseen. Koti on pyhä.

Vierailija
13/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään lapsia ei sijoiteta helposti. Ensisijainen apu tulee aina kotiin ja näin jatkuu kunnes tosiaan tilanne on jo todella vakava.

Ota yhteyttä esim. Perheneuvolaan ja hae sieltä apua.

Sossulle kerrot mikä apu voisi helpottaa arkeanne. Älä stressaa vaan koeta saada tarvitsemaasi apua.

Vierailija
14/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa sijaishuoltoa on tarjolla tämän perheen tilanteessa. Mutta voisivat saada lapsiperheiden kotipalvelua. Nämä työntekijät tekevät kotitöitä ja hoitavat lapsia. Äiti voi sitten yksin käydä asioilla. Myös tukiperhe voisi olla mahdollinen, lapset tai osa heistä olisi tukiperheessä yhden vkonlopun kuukaudessa.

Vierailija
15/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli onneksi vanhempi henkilö, joka kyllä siivosi ja hoiti lasta. Ilmeisesti ei olisi saanut?

Ei. Joskus löytyy näitä vanhan liiton työntekijöitä joista on oikeasti hyötyä. He on harvinaisuus. Ei kannata mainita kellekään että on jotain tehnyt. Lähtee vielä työpaikka tai siirtävät jonnekin missä ei kykene olemaan hyödyksi.

Vierailija
16/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kieltäisin ehdottomasti kuluttamasta kallista sohvaani. Ohjaisin halvimmalle tuolille, mutta en olohuoneeseen. Koti on pyhä.

Sossuilla on valtuudet jopa rikkoa perhe, joten niitä pahemmin kannata lähteä ärsyttämään.

Vierailija
17/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yhdistelmä kotitarkastusta ja kuulustelua.

Vierailija
18/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhetyöllä tarkoitetaan hyvinvoinnin tukemista sosiaaliohjauksella ja muulla tarvittavalla avulla tilanteissa, joissa asiakas ja hänen perheensä tai asiakkaan hoidosta vastaava henkilö, tarvitsevat tukea ja ohjausta omien voimavarojen vahvistamiseksi ja keskinäisen vuorovaikutuksen parantamiseksi.

Perhetyötä annetaan erityistä tukea tarvitsevan lapsen tai nuoren terveyden ja kehityksen turvaamiseksi.

Ei niin minkäänlaista tukea saa kun ei pysy tiskiharja kädessä eikä imuria kyetä käyttämään. Nepsyjen suhteen ne ei osaa tehdä mitään.

Vierailija
19/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapset ole päiväkodissa? Miksi perhetyöntekijä tulee sinua tarkkailemaan?

Vierailija
20/67 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkailevat perheen tilannetta. Antavat tarvittaessa vinkkejä miten selvitä esim. haastavan lapsen kanssa. Sopii lähinnä silloin kun lapsilla on ongelmakäytöstä. Jos äiti on uupunut niin kotipalvelu on parempi. Suhtaudu avoimin mielin!

T:sosionomi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi