Harmittaa ettei teini halunnut käydä rippikoulua
Kaikki kaverinsa tuntuu sen käyneen. Onko muita jotka jätti rippikoulun väliin?
Kommentit (76)
Täti vaan kirjoitti:
Sitten teini ei voi ruveta kummiksi eikä saa kirkkohäitä. Kerroithan nämä teinillesi?
Ei ole kaksisissa kantimissa rippikoulun käynnin motivaatiot. Aivan turhahan se onkin.
Ehkä ap kokee harmitusta koska ajattelee lapsen missaavan mahdollisesti tärkeän ja ihanan nuoruuden kokemuksen omasta yhteisöstä ja jaetusta kokemuksesta, jonka rippileiri parhaimmillaan antaa. Eihän se oppipuoli siinä nyt se isoin osuus ole. Oma teini halusi riparille kun ajatteli juhlia ja rahaa, mutta päätyikin saamaan elämänsä kokemuksen, ikuisilta tuntuvia ystävyyksiä ja sillä tavalla mittaamattoman arvokkaan kokemuksen. Olin todella liikuttunut, kun katselin heitä halailemassa toisiaan ja muistin oman nuoruuden "the kesäni". Tämä oli merkityksellistä vielä siksikin, koska hänellä on ollut hankalia aikoja pienempänä. Meidän perheelle ihana tapahtuma kaiken kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Täti vaan kirjoitti:
Sitten teini ei voi ruveta kummiksi eikä saa kirkkohäitä. Kerroithan nämä teinillesi?
Kaikki eivät halua kirkkohäitä ja olla kummeja.
Voi ihastua sellaiseen, jolle kirkkohäät on kynnyskysymys.
Miksi tämä asia harmittaa? Jos teini on o m a a n päätökseensä tyytyväinen, niin silloin asia on selvä. Ja - rippikoulun voi käydä milloin tahansa myöhemminkin, joten ei suinkaan ole lopullinen asia. Esim. mennessään inttiin.
Mulla on kaksi teiniä, jotka eivät ole käyneet riparia. Kummankin oma päätös, jota vanhempana kunnioitan. Eikä tuo ole vaikuttanut niin mihinkään.
Millaisenhan valitusvirren Valis olisi virittänyt, jos poika olisikin mennyt sinne rippikouluun ja sitten olisi pitänyt juhlat järjestää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täti vaan kirjoitti:
Joo no siinä vaiheessa kyllä tajuaa, että tämä ei ole se oikea.
Valittaja ei petä. Jos ei ole mitään oikeaa valitettavaa, hän kyllä nyhtäisee vaikka tyhjästä. :D
Mun tytär oli isosena riparilla, jonne tuli 2 hyvin vastahakoisia poikaa.
Tytär toisen isosen kanssa järjesti niin hauskaa vapaa-ajan ohjelmaa, että nuo pojat sanoivat, että eivät olisi ikinä uskoneet, että voi olla näin mukavaa.
Kaiken kukkuraksi nuo pojat menivät seuraavana vuonna itse isoseksi, kun tytär kaverinsa kanssa lupautuivat olemaan isoina toisenkin kesän.
(Toki pääasia on se kristillisyys, mutta lisäksi on vapaa-ajan ohjelmaa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täti vaan kirjoitti:
Miksi tälle alanuolia.
Mun kaverille kirkkohäitä oli kynnyskysymys ja sen mies sitten joutui tekemään aikuisena papin kanssa nuo jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täti vaan kirjoitti:
Jos joku vaatisi minua suostumaan kirkkohäihin, tietäisin ettei ole minulle se oikea. En menisi kirkossa naimisiin toista miellyttääkseni
Mutta 24 lisää, että ei ole tarkoitus ilkkua viestilläni. Selittää lähinnä näille riparin haukkujille, että asiat ei ole niin mustavalkoisia kuin he tuntuvat ajattelevan. On ihan ok käydä ripari, kuulua kirkkoon ja vaikka valita henkilökohtaisesti uskonsa, vaikka se ei olekaan trendikästä. Ikävä kaikkien puolesta, joille ihmisen toiminta on pilannut suhtautumisen uskontoon tai kirkkoon.
Ap:lle muistutuksena, voisihan nuoresi mennä vaikka Prometheus-leirille mikäli uskonto on se asia, mikä riparissa hiertää. Toivon teille kuitenkin hyviä kokemuksia muista jutuista, vaikka ei leirit kuuluisi niihin.
Vierailija kirjoitti:
Tytär toisen isosen kanssa järjesti niin hauskaa vapaa-ajan ohjelmaa, että nuo pojat sanoivat, että eivät olisi ikinä uskoneet, että voi olla näin mukavaa.
Kaiken kukkuraksi nuo pojat menivät seuraavana vuonna itse isoseksi, kun tytär kaverinsa kanssa lupautuivat olemaan isoina toisenkin kesän.
Lisään vielä, että tyttäreni on edelleen yhteyksissä noihin vastahakoisiin poikiin.
Ja sai lisäksi muita ystäviä niistä pikkuisista. Oikeastaan hän tukee henkisesti joitain pikkuisia edelleen. Niillä vissiin on jotain vaikeuksia elämässä.
Ja vielä: tyttären oman riparin pappi oli karsea tyttären mielestä, mutta kun oli isosena, siellä oli aivan ihana naispappi. En tarkoita, että se oli mikään woke tms, vaan se oli herttainen ja ihmisläheinen. Empaattinen.) Sen riparille meni toiseksikin kesäksi. Ovat harvakseltaan yhteyksissä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kyseiset tytöt j ä n n i ä ja kyseiset pojat hauskoja ja komeita? 🙄
Minä ja mun lapsi ei käyty sitä. Ei kuuluta kirkkoon. Hyvä näin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua ap tämä harmittaa?
Monille on todella kova paikka kun joku ei halua tehdä kuten kaikki muut. Se suistaa heidän elämänsä raiteiltaan.
Mua taas harmittaa kun joudun järjestämään juhlat. Varsinkin kun teini on yhteistyöhaluton ja aloitteeton kiukkupetteri. Muuten ihan kiva, että oli riparilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täti vaan kirjoitti:
Miksi tälle alanuolia.
Mun kaverille kirkkohäitä oli kynnyskysymys ja sen mies sitten joutui tekemään aikuisena papin kanssa nuo jutut.
Kaverisi on hirvittävän pinnallinen ihminen. Uskonto on yksi hailee, merkitystä on vain miljööllä. Siksi mies pistetään teeskentelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua ap tämä harmittaa?
Hän teki sen päätöksen varmaan osittain siksi ettei ole sukua, ketä kutsua juhliin. Se surettaa.
Eihän rippikoulun suorittaminen mitään juhlimista edellytä. Omituinen näkökulma sinulla.
Poikani kun meni rippikouluun sanoi käy rippikoulun itseään varten.Ei halua suku tulee konfirmatioon,ei suku juhlia.Suku kantaa vielläkin asiasta kaunaa.Päätös oli pojan.Tyttäreni sama 4 vuotta myöhemmin sanoi: Käyn riparin,pidät juhlat sillä haluan paljon koruja ja sai lähi suvulta haluamansa.Erosi kirkosta 18 vuotiaana.
Mä en ole käynyt riparia eikä myöskään kaksi vanhinta lasta. Katsotaan, haluaako nuorin sen joskus käydä.
Tämän kyselyn mukaan yli 45% nuoriata eroaa kirkosta vaikka olisi päässyt ripille.
Miksi ripari yleensä pitäisi käydä? Rahalahjojen vuoksiko?
https://www.vauva.fi/keskustelu/3827605/kysymys-nuoremmalle-vaelle-alle…