Harmittaa ettei teini halunnut käydä rippikoulua
Kaikki kaverinsa tuntuu sen käyneen. Onko muita jotka jätti rippikoulun väliin?
Kommentit (76)
Vanhemmalle rippi maksaa joitain satasia, teini saa tuhansia euroja sukulaisilta. Hyvä diili teinille.
Vierailija kirjoitti:
Sielläkin niillä j ännä tytöillä ja pojilla oli hauskanpitoa 😟
Niinpä olikin. Sinähän et sellaisesta vieläkään mitään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tytär oli isosena riparilla, jonne tuli 2 hyvin vastahakoisia poikaa.
Tytär toisen isosen kanssa järjesti niin hauskaa vapaa-ajan ohjelmaa, että nuo pojat sanoivat, että eivät olisi ikinä uskoneet, että voi olla näin mukavaa.
Kaiken kukkuraksi nuo pojat menivät seuraavana vuonna itse isoseksi, kun tytär kaverinsa kanssa lupautuivat olemaan isoina toisenkin kesän.
(Toki pääasia on se kristillisyys, mutta lisäksi on vapaa-ajan ohjelmaa.)
Ovatko kyseiset tytöt j ä n n i ä ja kyseiset pojat hauskoja ja komeita? 🙄
Mitä vi**tua sinä tulet vinkumaan jankutustasi toisten ketjuihin?
Minä jätin koulukiusaamisen takia. Pieni paikkakunta ja kuulemma nuoret saivat itse valita, keiden kanssa halusivat nukkua yhteisissä huoneissa. En jaksanut mennä jonnekin metsikköön, mistä ei pääse pois, kokemaan piilov*ttuilua ja fyysistäkin kiusaamista. Onneksi riparin voi suorittaa myös vanhempana, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Riparin voi käydä vaikka armeijassa tai sitten juttelee papin kanssa muutaman minutin ja siinä ripari käyty. Hölmöä maksaa monta sataa euroa riparista teini iässä.
Oikeesti, maksaako rippikoulu???
Ensin kalliit kirkkoverot ja sitten ei saa opetustakaan ilmaiseksi. Raamatussa Jeesus sanoi ettei saa periä rahaa uskonnon opetuksesta, vaan vapaaehtoisin lahjoituksin tuetaan oikeaa uskontoa. Kukin antaa sen verran kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmalle rippi maksaa joitain satasia, teini saa tuhansia euroja sukulaisilta. Hyvä diili teinille.
Nää diilit on yleensä sellaisia että vanhemmat ottaa tavallaan ne rahat itselleen ja painostaa teiniä käyttämään rahat ajokouluun yms järkevään.
Joten ihan sama teinille käykö vai ei. Jos ei käy, niin saattaa selvitä ilman ajokoulupakkoa.
Ei niistä rahoista ole käytännössä mitänä hyötyä kun ei saa itse käyttää niitä miten haluaa.
Tämä on selvä niille joilla on älyä päässä ja omia ajatuksia nuorena.
Pahimmassa tapauksessa vanhemmat ottavat rahat itselleen jollain kierolla tekosyyllä.
Perivät "vuokraa" tms sairasta. Siksi vanhemmat haluavat teininsä riparille. Rahan ahneuden takia.
Itse erosin kirkosta, ettei tarvitse kestää "tuu kummiksi vänkääjiä".
Täti vaan kirjoitti:
Sitten teini ei voi ruveta kummiksi eikä saa kirkkohäitä. Kerroithan nämä teinillesi?
Juu, varmaan hirmusti haittaakin tuon riparin väliinjättäneen elämää.
Olin tänään naapurin 15v kölvin riparijuhlissa. Nuori herra sanoi ettei vaiva ollut sen väärtti mikä oli lopputulos, edes rippileirin kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riparin voi käydä vaikka armeijassa tai sitten juttelee papin kanssa muutaman minutin ja siinä ripari käyty. Hölmöä maksaa monta sataa euroa riparista teini iässä.
Oikeesti, maksaako rippikoulu???
Ensin kalliit kirkkoverot ja sitten ei saa opetustakaan ilmaiseksi. Raamatussa Jeesus sanoi ettei saa periä rahaa uskonnon opetuksesta, vaan vapaaehtoisin lahjoituksin tuetaan oikeaa uskontoa. Kukin antaa sen verran kuin haluaa.
Ei se opetus siinä maksakaan, eikä työntekijöiden ja isosten palkkoja kateta niillä maksuilla. Ison ryhmän majoittaminen, ruokkiminen ja saunottaminen viikon ajan taas maksaa. Ainakin täällä päivärippikoulu on ilmainen, jos ei halua leirille.
En kuulu kirkkoon, eikä minulla ole uskonnollista vakaumusta. Teini ei kuulu kirkkoon, mutta haluaa rippikouluun ja rippileirille yhteisen kokemuksen takia (ja ehkä rahojenkin, vaikka olen muistutellut että meidän suvussa saldo ei tule olemaan suurensuuri). Mutta tietysti saa mennä, ja yhtä lailla saisi olla menemättä. Harmittelisin, jos teini ei esim. kiusaamisen takia haluaisi mennä vaikka muuten ois menossa, mutta muutenhan päätös on aina oikea, kun teini itse sen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täti vaan kirjoitti:
Sitten teini ei voi ruveta kummiksi eikä saa kirkkohäitä. Kerroithan nämä teinillesi?
Kaikki eivät halua kirkkohäitä ja olla kummeja.
Voi ihastua sellaiseen, jolle kirkkohäät on kynnyskysymys.
Jos joku vaatisi minua suostumaan kirkkohäihin, tietäisin ettei ole minulle se oikea. En menisi kirkossa naimisiin toista miellyttääkseni
Jos rakastaa toista, sille haluaa olla hyvä. Ja rakastunut haluaa myös miellyttää rakastaan.
Et sitten olisikaan sille "jokulle" se oikea. Siis SINÄ et olisi se oikea hänelle.
Mieheni veli kävi aikuisrippikoulun ihan tämän takia. Morsian ei vaatinut, mutta oli surullinen kun olisi pitänyt mennä avioliittoon maistraatissa. Hän uskossa olevana kaipasi nimenomaan sitä, että heidät vihkisi pappi. Muuten hän ei uskoaan juurikaan esiin tuonut vaikka olisin seurakunnan työntekijä.
Tuleva sulhanen halusi olla morsiamelleen hyvä, ja kävi rippikoulun.
Se oli itse asiassa yksityisesti melko nopea tapaus eikä se häntä harmittanut.
Hän liittyi kirkkoon ja kävi rippikoulun.
Siitä on jo kauan ja ovat edelleen naimisissa ja onnellisesti. Hengessäni nostan vieläkin hattua tuolle miehelle. Hän on muutenkin hyvä mies.
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei itse asiassa makseta rippikoulusta, vaan siitä leiristä majoituksineen ja ruokineen. Ja tiedoksi: siitä saa hyvinkin helposti maksuvapautuksen.
Aikuisrippikoulu ei maksa yhtään mitään. Mutta ei siihen mitään leiriohjelmaa kuulukaan.
Se on nuorille eräänlainen aikuisriitti ja ainakin 10 vuotta sitten, kun meidän poika sen kävi, hän oli aivan täpinöissään siitä ja tykkäsi valtavasti kavereitten kanssa siellä olemisesta. Siellä oli jos jonkinlaista ohjelmaa ja kun kävin vanhempien päivänä katsomassa, niin siellä ne porukassa käkättivät ja ryyhäsivät. Oli kuulemma mahtavaa.
Ja tykkäsi kun pidettiin rippijuhlat ja kauhoi kakkua kummilusikallaan.
Hyvät muistot jäi.
Ja pappi oli kuulemma tosi hyvä tyyppi.
Eihän mitään juhlia tarvitse järjestää. Juhlitte perheenä. Konfirmaatiossa siunauksenkin voi suorittaa vanhempi.