Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten vaatteet, hiukset ja sukupuolioletukset - yksi näkökulma

Vierailija
15.07.2023 |

Olen ajatellut tehdä tästä aiheesta ketjun jo jonkin aikaa, joten täältä pesee. Lyhyesti: olen huomannut, että vieraat aikuiset jatkuvasti olettavat lasteni sukupuolen vaatteiden värin ja hiusten pituuden perusteella, ja myös sanovat tämän oletuksensa ääneen.

Taustaa: minulla on tyttö 5 v. ja poika 3 v. Huomasin jo tytön vauva-aikoina, että vaatteiden värin perusteella häntä kutsuttiin yleisillä paikoilla joko prinsessaksi tai "pikkumieheksi". Siniset vaatteet tekivät pojan, punertavat ja röyhelöiset tytön. Tosiasiassa lapsen päälle osui tasan sitä, mikä sattui olemaan puhtaana juuri silloin ja käytimme enemmäkseen kirppiskamaa satunnaisissa väreissä. Emme siis erikseen pyrkineet viestimään vaatevalinnoilla sukupuolesta, mutta niin monet tuntuivat olettavan. Kuopuspoikamme käyttää paljon isosiskolta perittyjä vaatteita, joista osa on pinkkejä (muttei mitään prinsessamekkoja). Jos hänellä on pinkki hellehattu, häntä pidetään tyttönä - aivan sama minkä näköinen tai oloinen hän on muutoin.

Molemmilla lapsilla on toistaiseksi yli olkapäiden ulottuva tukka, jollaiseksi se on itsestään kasvanut. Emme ole nähneet tarvetta muunkaanlaiseen kampaukseen, eikä kumpikaan ole muuta toivonut. Tästäkin johtuen poikaamme luullaan usein tytöksi. Olen pannut merkille, että ainakin täällä Pohjanmaalla pitkä tukka on pikkupojilla harvinaisuus. Junan leikkivaunussakin joku pikkutyttö huomauttikin lapsilleni, että heillä on (tytöksi ja pojaksi) väärän väriset kengät. :D Kuitenkin tyttöäni tytötellään nykyään aina julkisilla paikoilla - onhan hänellä "tyttötukka".

Onko tällä sitten mitään merkitystä? Ei kai, paitsi: on hieman rasittavaa kuulla jatkuvasti poikaani kutsuttavan tytöksi. Pidän hiukan kiusallisena lähteä oikomaan ventovieraan tekemiä sukupuoliarvailuja, mutta on sekin kiusallista, jos jätän oletuksen korjaamatta ja hetken päästä kutsun lasta "Matiksi". Olen jopa miettinyt, pitäisikö poika viedä parturiin ihan vain tämän asian takia, mutta annan mieluummin herran itse päättää, kun oma ulkonäkö alkaa kiinnostaa.

Mikäs tässä nyt oli pointtina? Varmaan se, että ymmärrän hyvin, miksi ihmiset kokevat tarvetta pukea ja parturoidan lapsensa sukupuolioletusten mukaisesti. Jos niin ei tee (kuten me), saa takuuvarmasti kuulla vääriä olettamuksia, jotka on joko tietoisesti ohitettava tai sitten korjattava. Minulle on aikalailla sama, miten muut lapsensa pukevat. Sellainen toive minulla kuitenkin olisi, että automaattisen tytöttelyn ja pojittelun sijaan lapsiani voisi kutsua vaikka ilmaisuilla "lapsi" tai "hän", kunnes joko nimestä tai kysymällä saa sukupuolen selville. Silloin tältä av-mammalta säästyisi arjessa pikkuisen aikaa ja vaivaa.

Ei mulla muuta. Repikää kappaleiksi.

Kommentit (234)

Vierailija
221/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kommentoijat öyhöttävät aikuisten sukupuolittamisesta, kun AP puhui alle kouluikäisistä lapsista. Aikuisesta ihmisestä tunnistaa biologisen sukupuolen vaikka olisi mitkä vaatteet päällä, mutta pikkulapsista ei todellakaan.

Näinhän nämä sukupuoliroolit luodaan ja vahvistetaan. Miltä tuntuu pikkupojasta, jota jatkuvasti tytötellään vaikka hiustensa takia? Siinähän hänelle opetetaan, että se on tyttöjen juttu. Olen samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että pikkulapsista pitäisi puhua neutraalimmin. Itseäni myös hiertää, kun pikkutyttöjä aina tunnutaan kehuvan ulkonäöstä (onpa sinulla hieno mekko) ja pikkupoikia luonteesta (oletpas sinä reipas pikkumies). Itse huvikseni käännän nuo toisinpäin ja mielelläni kehun pikkupojan hienoa paitaa ja hiuksia ja pikkutytön voimia ja rohkeutta. Lapset aina tykkäävät tästä.

Vierailija
222/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos lapsi näyttää tytötä, on oikein inhimillistä luulla häntä tytöksi, ja jopa mainita se ääneen.

Tämä nykyajan höpötys, ettei saisi puhua tytöistä ja pojista on ihan huuhaata.

Saa puhua tytöistä ja pojista. Mutta jos puhut pojastani, ethän sano häntä tytöksi pelkän arvauksesi perusteella. T. Ap

Miksi sä sitten oikein tarkoituksella puet sun POIKASI tyttöjen vaatteisiin???

Päiväkoti-ikäisillä ainoastaan alushousut ovat jossain määrin anatomian mukaan muotoillut. Muutoin kysymys on enemmänkin tavoista ja tottumuksista. Jos minulla on isosiskolta jääneet, täysin käyttökelpoiset (mutta pinkit) lenkkarit, en aio hankkia noin pienelle uusia vain "väärän" värin vuoksi. Jossain pitkähihaisessa trikoopaidassakin on mielestä se ja sama, minkä värinen se on. T. Ap

Jep, minun 6-vuotias hyvin poikamainen poika, halusi ehdottomasti musta-pinkki nappikset, koska ne olivat hänestä hyvän näköiset. On hieman outoa, että vaikkapa pelkistä väreistä on ihmisten pakko päästä tekemään päätelmiä.

Ei se ole mielestäni kovin paha, jos hiljaa sanoo omalle lapselleen, että "kysy leikkiin poikaa, jolla on sininen lippis", mutta jos puhuu niin, että puheen kohde kuulee sanat, niin se ei mielestäni ole enää korrektia - koska ihan totta, arvailuahan se vain on. Enkä nyt viittaa edes mihinkään "koettuihin" sukupuoliin, vaan ihan siihen, ettei jostain väristä voi päätellä ihmisen biologista sukupuolta.

Harvoin näissä tapauksissa on pelkästä väristä kyse, jos lapsen sukupuolesta erehdytään. Yleensä nimi on myös sukupuolinautraali. Pojalle laitettu tyttömäinen kampaus jne. Kyllä minunkin lapset on ristiin käyttänyt vaatteita, mutta ei kukaan ole erehtynyt tai tarvinnut tällaisesta ongelmaa tehdä

Ongelmahan on ratkaistu sillä, että lakataan olettamasta ja sukupuolittamasta.

Jo vauvat erottavat sukupuolet.

Mieti sitä.

Vauvat erottavat sukupuolet? Olisiko jotain lähdettä tähän?

Olen tässä keskustelussa kannattanut sukupuolisensitiivisyyttä, mutta sinänsä ihan uskon, että vauvat voivat reagoida esim erilaisiin äänenkorkeuksiin. Lienee evolutiivisesti hyödyllistä tiedostaa millaisiin henkilöihin kannattaa aivan erityisesti vedota maitoa saadakseen.

Vauvat kuten muutkin nisäkkäisen poikaset tunnistavat kyllä äitinsä ja maidon lähteen, mutta ei tästä nyt voi vetää johtopäätöstä, että vauvat erottaisi sukupuolet, saatikka edes ymmärtää sukupuolten erot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tapauksia, missä jonkun sukupuoli ulkonäön ja olemuksen perusteella askarruttaa enemmistöä, tällöin on siis poikkeuksellisesti vastakkaisen sukupuolen näköinen ja on tapauksia, joissa se askarruttaa ehkä vain jotain. Tällöin on katsojassa jotain vikaa ehkä.

Nämä ei kai vääristä arvauksista tarvitse loukkaantua No riippuu tapauksesta, ei varmaankaan ainakaan silloin jos on melko stereotyyppisesti oman sukupuolen edustajan näköinen. Tällöin arvuuttelija on nolo tai haluaa vain vitsailla.

Tahallisestihan tuollaisen esittäminen tietoisesti, että joku olisi muu muu sitä tai tätä, on kunnianloukkaus. Ei mielestäni pidäkään ottaa vitsinä. Löytyy ihan lakikirjasta. Aika ääliömäimen kunnianloukkaus myös.

Vierailija
224/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sä olet täydellinen esimerkki siitä, miksi tähän maahan pitää saada pikkasen lisää persua. Enkä edes itse mikään Persu ole, saati heitä fanita, mutta jo nyt on per*ele!

Persut haluavat, että tyttöjä pitää kutsua pojiksi ja poikia tytöiksi?

Ovat ne persut hassuja.

Vierailija
225/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion opettaa lapsilleni sukupuolen ja olemaan ylpeä siitä. Vaaleanpunainen ja -sininen vaate on selkeästi aikuisia varten, että tietävät onko poika vai tyttö, kun pienistä lapsista ei sitä muuten vielä näe. Puen muuten mitä sattuu käteen osumaan, mutta tiettyihin tilanteisiin sujuvoittamaan menoa puen tahallani hyvin sukupuolittuneesti. Esimerkiksi juhliin jossa valtava määrä ihmisiä näkee vauvan ekaa kertaa.

Vierailija
226/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti henkilö on miesmäinen nainen pukeutumista myöten tai naismainen mies, ihan luonnollista että ei ole varma kumpi on. Sitä ei ehkä silloin ääneen edes sano. Mutta jos ei ole näin eli stereotyyppisesti naisen näköinen ja onkin mies tai toistepäin, ei näillä ole valitettavasti aihetta loukkaantua. Yleensä nuo ovat näitä pukeutujia tai esittäjiä.

Vierailija
227/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh ajattele jos aletaan muokkaamaan ihmisten sukupuolta viranomaisten toimesta tulevaisuudessa. Miten? Kai sitä keinot keksitään.

Vierailija
228/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti jos joku kysyy vauvasta vaaleanpunaisissa mekossa kumpi on, ajattelisin tyhmäksi.

Vierailija
229/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kommentoijat öyhöttävät aikuisten sukupuolittamisesta, kun AP puhui alle kouluikäisistä lapsista. Aikuisesta ihmisestä tunnistaa biologisen sukupuolen vaikka olisi mitkä vaatteet päällä, mutta pikkulapsista ei todellakaan.

Näinhän nämä sukupuoliroolit luodaan ja vahvistetaan. Miltä tuntuu pikkupojasta, jota jatkuvasti tytötellään vaikka hiustensa takia? Siinähän hänelle opetetaan, että se on tyttöjen juttu. Olen samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että pikkulapsista pitäisi puhua neutraalimmin. Itseäni myös hiertää, kun pikkutyttöjä aina tunnutaan kehuvan ulkonäöstä (onpa sinulla hieno mekko) ja pikkupoikia luonteesta (oletpas sinä reipas pikkumies). Itse huvikseni käännän nuo toisinpäin ja mielelläni kehun pikkupojan hienoa paitaa ja hiuksia ja pikkutytön voimia ja rohkeutta. Lapset aina tykkäävät tästä.

Minäkään en ymmärrä, mutta en myöskään ymmärrä ap:n öyhötystä, enkä sun. Ja siis sinäkö ihan huviksesi "kostat", sinua häiritsevän asian täysin viattomille pikku pojille ja tytöille? Miltäs luulet, että niistä pikku tytöistä tuntuu kun kehut heidän voimia ja rohkeutta, mutta et sano mitään näteistä vaatteista tms? Entä miltähän tuntuu pikku pojista kuulla kun kehut tytön voimia ja rohkeutta, mutta pojalle sanot, että onpa sulla kivat hiukset? Eli pienet tytöt jää sun jäljiltä miettimään että ovat ilmeisesti rumia ja pieniltä pojilta tuhoat itsetunnon heti alkuunsa?

Vierailija
230/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä, mutta en myöskään ymmärrä ap:n öyhötystä, enkä sun. Ja siis sinäkö ihan huviksesi "kostat", sinua häiritsevän asian täysin viattomille pikku pojille ja tytöille? Miltäs luulet, että niistä pikku tytöistä tuntuu kun kehut heidän voimia ja rohkeutta, mutta et sano mitään näteistä vaatteista tms? Entä miltähän tuntuu pikku pojista kuulla kun kehut tytön voimia ja rohkeutta, mutta pojalle sanot, että onpa sulla kivat hiukset? Eli pienet tytöt jää sun jäljiltä miettimään että ovat ilmeisesti rumia ja pieniltä pojilta tuhoat itsetunnon heti alkuunsa?

Kenenkään itsetunto ei tuhoudu siitä, että joku kehuu. Ja sekä pienet tytöt että pojat kuulevat mieluiten olevansa rohkeita, hauskoja ja ihania. Vaatteita saa kaupasta, persoonaa ei.

-eri.

Vierailija
231/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sä olet täydellinen esimerkki siitä, miksi tähän maahan pitää saada pikkasen lisää persua. Enkä edes itse mikään Persu ole, saati heitä fanita, mutta jo nyt on per*ele!

Ovat ne persut hassuja.

Oliko sun tarkoitus osoittaa, että heidän vastustajat ovat järjestäen tyhmiä tai luetun ymmärtämisen kanssa vähän vaikeaa?

Vierailija
232/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat ne persut hassuja.

Oliko sun tarkoitus osoittaa, että heidän vastustajat ovat järjestäen tyhmiä tai luetun ymmärtämisen kanssa vähän vaikeaa?

Ap toivoi, että pieniä poikia ei kutsuttaisi tytöiksi eikä pieniä tyttöjä pojiksi. Ja keskustelija vastasi ap:n olevan täydellinen esimerkki siitä, miksi maahan pitää saada pikkuisen enemmän persua.

Kyllä minuakin kovasti kummastutti.

Vierailija
233/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään itsetunto ei tuhoudu siitä, että joku kehuu. Ja sekä pienet tytöt että pojat kuulevat mieluiten olevansa rohkeita, hauskoja ja ihania. Vaatteita saa kaupasta, persoonaa ei.

-eri.

Tuota ei nyt varmaan ollut tarkoitus ottaa kirjaimellisesti vaan lähinnä osoittaa idiotismi lähes kaikenlaisessa ajatusmaailmassa jos sen sieltä haluaa löytää.

Vierailija
234/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat ne persut hassuja.

Ap toivoi, että pieniä poikia ei kutsuttaisi tytöiksi eikä pieniä tyttöjä pojiksi. Ja keskustelija vastasi ap:n olevan täydellinen esimerkki siitä, miksi maahan pitää saada pikkuisen enemmän persua.

Kyllä minuakin kovasti kummastutti.

Sä näit tekstissä tuon, mä näin, että pukee pojan tytöksi, kasvattaa sille pitkät hiukset ja loukkaantuu kun luullaan tytöksi ja hehkuttaa sukupuoli neutraliutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme