En usko tippaakaan että niillä ihmisillä on kaikki hyvin joiden somepäivitykset ovat luokkaa "leipaisin mustikkapiirakan heti aamusta,linnut laulaa, odotan rakastani töistä"
Jotain tuolla pinkillä disney-kuorrouuksella salataan.
Kommentit (70)
Mitä mielikuvia herättää ainaiset parisuhdekuvat, aina niin iloisena hymyillään. En tiedä olenko liian negatiivinen, mutta kun itsekin hymyllä peitän (en postaa kuviani someen) vaikeita asioita, niin hempeät parisuhdekuvat kertovat minusta muusta kuin oikeasta onnesta. Kuin että vakuuteltaisiin, että me olemme ME.
Olen itse julkaissut onnellisia, iloisia päivityksiä ja olen ollut ihan oikeastikin iloinen ja onnellinen, eikä se ole ollut mitään kulissia.
Toisaalta yksi tuttu julkaisi hiljattain idyllisen perhekuvan. Satun tietämään, että heillä on todella riitainen perhe ja ko henkilö on heittänyt lapsensa pois kotoa ja eron partaalla puolisonsa kanssa. Siinä on kauhea kontrasti totuuden ja somen välillä.
Kuulostaa äitini Facebookilta :D Herää kello kuusi,leipoo mustikkapiirakan ja lähtee mattopyykille. Kaikki pitää tietenkin päivittää "vasepookkiin". Äiti on oikeasti onnelinen ja hänellä on hyvä suhde isääni.
Mulla on täti jonka some on juuri tuollaista lässynlässyä. Kerran olin hakemassa serkkuani kun täti postasi jotain tyylin " odotan ihania vieraita itseleivotun kakun kanssa". Samalla haukkui meille ne vieraat ja kakkukin oli ostettu.
Ihmisten arki koostuu arkisista asioista. Miksi hyvää mieltä ei saa jakaa? Ja joskus kuvata perhettäkin.
Onko sulla ketään kaveria edes somessa? Kyttäät muitten tekstejä? Miksi?
Minusta on jotenkin sairasta ja merkki siitä, ettei jollakulla ole kaikki kunnossa, jos tuo "jollakulla" kyttää toisten somepäivityksiä vain siinä tarkoituksessa, että haluaa omissa somepäivityksissään kuten nyt tässä vauva.fi:ssä arvostella näitä kyttäämiään.
Tiääks, mullakin on eräänlainen päivitysjuttu somessa, mua seuraa joku jossain, vaikka se mun päivityslista ei ole edes hakukoneille näkyvä, sitten se seuraaja se tekee pilkkaa niistä mun teksteistä kylillä...
On se joidenkuiden elämä kyllä tosi köyhää....
Yhteen aikaan sillä oli se juttu niissä pilkoissa, että se otti kirjoitus- ja kielioppivirheet tikun nokkaan... Nyt se tekee pilkkaa ihan muuten vaan...
Järkyttävää, että joidenkuiden elämä on toisten elämän ja tekemisten seuraamista....
HANKI ELÄMÄ, KERRO ITTE JOTAIN TEKEMISISTÄS MUUTA KUIN SIIS SE; ETTÄ KYTTÄÄT TOISTEN TEKEMISIÄ!
En usko, että niillä ihmisillä on kaikki hyvin, jotka ylipäänsä tekevät mitään tilapäivityksiä elämästään someen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten arki koostuu arkisista asioista. Miksi hyvää mieltä ei saa jakaa? Ja joskus kuvata perhettäkin.
En minä ainakaan selaa somea siinä toivossa, että sieltä lävähtäisi eteen jotain kurjuutta ja valitusta. Selaan somea hyvän fiiliksen takia, joten pienet arjen ilot somessa on minulle täysin ok.
Varmasti osa noista on oikeasti onnellisia perheitä/pariskuntia, mutta on siellä kyllä kiiltokuvaakin joukossa. Mä sain esim. tietää, että eräs ulospäin "täydelliseltä" näyttävä perhe (hieno talo, kalliit autot ja etelänlomat, merkkivaatteisiin puetut lapset, sporttinen elämäntyyli) oli oikeasti tilanteessa, jossa toisella vanhemmista oli työpaikalta alkunsa saanut sivusuhde ja liitto kriisissä. Viimeiseen asti postasivat "kiiltokuvia" someen, kunnes tili yhtäkkiä hiljeni ja selvisi talon menneen myyntiin ja eropapereiden olevan vetämässä.
Vierailija kirjoitti:
Toiset vain osaavat keskittyä positiiviseen tai noudattavat ohjetta "Fake it till you make it."
SUOMENKIELELLÄ sanotaan vaan että "Senkus teeskentelet"
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä tainnut olla pointtina tuo arki, vaan se, että feikataan kaiken olevan NIIIIIN ihanaa. Jokainen elää arkea, kyllä, mutta moni postaa kuvia piirakoista ja pullista, jotka ovat hampaat irvessä leivottu ja siinä on ollut ilo kaukana. Anorektikkokin kokkaa mielellään muille, voihan hänkin postata näitä ruokakuvia, vaikka ei itse voisi edes haarukalla koskea niihin. Silti anoreksia ja muut ongelmat eivät välttämättä ole muiden tiedossa edes.
On toi ok silloin tällöin, mutta kyllä muakin rupeaa risomaan tietyt tyypit, jotka päivittelee noita tyhjänpäiväisyyksiä joka päivä, pahimmillaan vielä monta kertaa päivässä. Jotenkin tulee ihmisestä yksinkertainen kuva. Tosin silloin kun alkaa v. käyrä tosissaan nousemaan on aika pitää sometaukoa kaikessa hiljaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Toiset vain osaavat keskittyä positiiviseen tai noudattavat ohjetta "Fake it till you make it."
Toksinen positiivisuus.
Ketä varten ne julkaistaan?
Kenen oletetaan niitä tyhjänpäiväisiä oman päivänsä tapahtumia innolla seuraavan?
Kukaan ei kuitenkaan sinne laita, että meillä menee huonosti, poika tuli yöllä kännissä kotiin, miehellä on suhde naapurin naiseen, tyttö jäi luokalleen, töissä oli veemäinen päivä jne.
Kaikkihan laittaa sinne pelkkää lallallaata. Ketä se kiinnostaa? Nuo tavalliset arkitekemiset?
Ennen päiväkirjat oli salaisia, ei niitä kenenkään annettu lukea.
Eri asia jos olisi tehnyt jotain erikoista, mutta sitähän me kukaan ei tehdä kuin äärimmäisen harvoin. Jos koskaan.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että niillä ihmisillä on kaikki hyvin, jotka ylipäänsä tekevät mitään tilapäivityksiä elämästään someen.
Aika raskas yleistys ja näkemys sinulla ihmisistä. Onko sinulla kaikki hyvin?
Mulla tulee feediin näitä tiettyjen tuttujen umpitylsiä leipomus/sää/viikonpäivä-päivityksiä ja mietin aina että täytyy jollakin olla tylsä elämä. Ei siis siksi, että jakaa elämäänsä someen, itsekin jaan ja siksi siellä somessa olenkin, vaan sen sisällön köyhyyden vuoksi. On kiva seurata niitä tuttuja jotka postaavat tekemisiä, tapahtumia, saavutuksia, hauskanpitoa, reissuja, oivalluksia... Ja sitten ne muutamat "leivoin sämpylöitä sadannen kerran, oi onnea <3". "Hyvää tiistaita <3".
En tiedä. Jotenkin ne pistää ahdistamaan.
Tuleeko ap:lle vielä yllätyksenä että some on pelkkää pintaa? Miten on mahdollista? Ei siellä ole pakko viettää aikaansa jos käy liikaa hermoille.
Tää on kanssa: Luontopäiväkirja! Jos päivityksissä on esim. ulkoilureiteillä kulkiessa otettuja luontoaiheisia kuvia.
"Luontopäiväkirja", huutaa joku, joka ei virallisesti ole edes seuraaja, mutta kyttää ja vahtii uteliaisuuttaan muuten vaan... ja huutelee jossain kylillä!
No, mitähän kuvia sillä huutelijalla on, tai yleensäkään mitään muuta asiaa, kuin se, että haluaa kertoa, että mä VAHTAAN SUA!
Joillain on tarve alleviivata omaa onnellisuutta. Naapurinrouva on koominen, aina kun havaitsee mun olevan pihalla, alkaa puhua kovaan ääneen miehelleen tyyliin Pentti kulta sitä tätä, Rakas sitä tätä muuten en kuule sieltä mitään tai korkeintaan jotain tavallista mutinaa, vaikka on ikkuna auki tai istun hiljaa pihalla huomaamattomassa paikassa,
Jos ihminen tuntee tarvetta päivittää elämäänsä someen sillä on jo oletusarvona hoitoa vaativia mielenterveysongelmia.