Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä: lapsi käyttäytyy huonosti vain äidin läsnäollessa

Vierailija
14.07.2023 |

Päiväkodin kasvatuskeskustelu. Ylimääräinen, koska lapsi käytös päiväkodissa ei ole hyvää (vajaa viisivuotias saattaa vaikkapa laittaa voita korvaan).

Isä kertoo, että kotona hänellä ei ole mitään pulmaa lapsen kanssa, mutta huonoa käytöstä esiintyy, jos äiti on paikalla.

Isän näkemys kuulostaa minusta syyllistävältä (olen siis tämä äiti).

Asiahan on niin, että isä ei ota lapsesta mitään vastuuta, jos olen paikalla. Kommentoi korkeintaan sohvalta käsin, että lapsi on huonosti kasvatettu (jos lapsi tekee jotain sopimatonta, kiusaa isoveljeään tms).

Mies ei myöskään jaksa lapsen seuraa kovin pitkään yhtäjaksoisesti, vaan viettää aikaa melko paljon pois kotoa ja käytännössä olen lapsen kanssa melko paljon yksin illat ja viikonloput.

Meillä on myös kaksi vanhempaa lasta, jotka pitävät huoneensa oven pääosin tiukasti lukittuna saadakseen olla rauhassa pikkuveljeltä.

Päiväkodin toiveesta meillä on myös ylimääräisiä käyntejä neuvolaan, mikä on sinällään hyvä. Esim. juuri ruokailuhetket lapsen kanssa ovat hankalia ja kaipaan niihin tukea.

Mutta ahdistaa jo etukäteen seuraava käynti. Jos mies neuvolassakin alkaa kertoa, että hänellä ei lapsen kanssa ole mitään pulmaa. Kaikki ongelmat esiintyvät vain, kun äiti on paikalla.

Miten sinä toimisit tässä tilanteessa?

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, lapsi kokee äidin tuvalliseksi ja siksi uskalta tälle näyttää tunteensa. Ihan peruspsykologiaa. Isä on tyhmä.

Vierailija
2/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja miten toimisin? Jättäisin miehen. Mihin tuollaista miestä tarvitsee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa isän olla joka toinen viikko lapsen kanssa niin siinäpähän näkee johtuuko ongelmat äidistä.

Vierailija
4/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin isän ja lapsen yhdessäoloa ilman äitiä. Sehän tuon viestin takana on.

Vierailija
5/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, lapsi kokee äidin tuvalliseksi ja siksi uskalta tälle näyttää tunteensa. Ihan peruspsykologiaa. Isä on tyhmä.

Juu, ja jos lapsi käyttäytyisi samalla tavalla isänsä lähellä, niin se olisi oireilua jostain negatiivisesta.

Vierailija
6/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, lapsi kokee äidin turvallisemmaksi kun isän.

Reagoi ehkä kodin kireään ilmapiiriin käytöksellään?

Aseta lapselle rajat. Jos tuon ikänen hölmöilee pöydässä, sano asiasta kerran, sen jälkeen poista pöydästä.

Onhan lapsessa muutakin kun voin korvaan laittamunen, jos ylimääräisiä neuvola käyntejä.

Toivottavasti saatte tilanteeseen pian apua.

Noi sohvalta kommentoijat on niin rasittavia!!

Itse onneksi omasta vastaavasta olen eronnut.

Vaikka, kommentoi se silti, muttei enää fyysisesti läsmä eikä jatkuvasti.

Vierailija
7/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies siis pärjää lapsen kanssa hyvin, jos olen vaikkapa pari tuntia pois kotoa. Miehellä on tiettyä auktoriteettia ym. ja hän panostaa tuohon parituntiseen.

Mies on kuitenkin liian mukavuudenhaluinen (tai laiska) puuttuakseen lapsen käytökseen, jos minä olen paikalla. Katsoo, että äiti saa hoitaa tilanteet. Tuntuu, että miehen hanskat putoaa kädestä välittömästi, jos astun kodin kynnyksen yli. Ja tällä perusteella mies katsoo,että huonoa käytöstä esiintyy vain äidin läsnäollessa. Lapsen huono käytös alkaa siitä, kun äiti astuu kodin kynnyksen yli.

Vierailija
8/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä toimisin? Ottaisin eron. En tekisi mitään tuollaisella miehellä ja lasten isällä.

Isä saisi jatkossa ottaa lapsensa vaikka viikko-viikko-systeemillä ja hoitaa omat lapsensa omalla viikollaan täydellisesti, kun kerta sen osaa.

Vierailija
9/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tässähän on mielestäni monta ongelmaa

Tuo isä mutta myös sisarukset. Ei heidän kuuluisi olla vain huoneissaan vaan viettää tietysti aikaa pikkuveljen kanssa. Tässä on kuin kaksi joukkuetta eli äiti ja tämä 5v, isä ja nämä vanhemmat lapset. Kaikki pitäisi saada yhdistettyä.

Vierailija
10/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole vain auktoriteettia, se on myös tiettyä etäisyyttä. Älä sinä ainakaan syyllistä itseäsi.

Olen ollut (eron jälkeen) tuossa tilanteessa että olin lapsen kaiken stressin ja turhautumisen "nyrkkeilysäkki" ja muiden kanssa käyttäytyi hyvin. Ei siinä ollut kyse siitä, että olen huono kasvattaja vaan siitä että olin ainoa, jolle uskalsi osoittaa myös vaikeat ja ristiriitaiset tunteet. Tämä korjaantui ajan myötä!

Hyvä että saat neuvolasta tukea.

Vierailija
11/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ulkoistanut itsensä pojan kasvatuksesta, helppo huudella sohvalta, kun ei itse ota vastuuta pojan käyttäytymisestä. Poika kaipaa isän huomiota, jota sitten hakee liikaa äidiltä, pk: n henkilökunnalta, tekemällä huomiota herättäviä juttuja.

Mies on hylännyt poikansa henkisesti, fyysisesti voi olla läsnä tekemättä mitään pojan kanssa. Tuo että mies on illat ja viikonloput ( missä? Töissä vai baarissa tjn?) poissa, kertoo miehen kykenemättömyydestä sitoutua perheeseen, lapsiin, sinuun.

Ongelman ydin on mies ja teidän välinen kommunikoimattomuus. Lapsi reagoi sitten siihen ainoaan aikuiseen tekemällä temppuja eli äitiin, jolta saa kaipaamansa aikuisen huomiota! Ja tämä huomio näyttää miehestäsi huonolta kasvatukselta!

Miksi mies ei sitten kasvata ja laita rajoja pojalle? Koska ei osaa, halua, viitsi? Onko hän itse kuin teini-ikäinen?

Vierailija
12/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ydinperhe vai ovatko vanhemmat sisarukset jomman kumman aiemmasta liitosta?

Vierailija
13/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ja jos lapsi käyttäytyisi samalla tavalla isänsä lähellä, niin se olisi oireilua jostain negatiivisesta.

No ohan se nytkin tietenkin oireilua jostain negatiivisesta, mutta isä on liian etäinen, jotta lapsi uskaltaisi oireilla hänen seurassaan.

Vierailija
14/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voi olla hyvinkin totta, sillä lapsi tietenkin tietää, kenen vanhemman seurassa saa apua ja tukea. Mitäpä järkeä sitä olisi ruveta hulluttelemaan sellaisen aikuisen kanssa, joka ei osaa asioihin reagoida, eikä saa sitä kaipaamaansa tukea, apua ja huomiota, Mielestäni ei pitäisi keskittyä vanhempiin, vaan selvittää mikä lasta vaivaa, mitä häneltä puuttuu, että esiintyy sitä outoa käytöstä. Se ei välttämättä johdu vanhemmista lainkaan, vaan sille on ehkä joku ihan muu syy. Vaikkapa joku lapsen oma juttu.

Vierailija
15/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä toimisin? Ottaisin eron. En tekisi mitään tuollaisella miehellä ja lasten isällä.

Isä saisi jatkossa ottaa lapsensa vaikka viikko-viikko-systeemillä ja hoitaa omat lapsensa omalla viikollaan täydellisesti, kun kerta sen osaa.

Aavee-mammojen yleispätevä ratkaisu kaikkiin maailman ongelmiin: "ota ero". 

Vierailija
16/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pitäisi molempien läsnäollessa olla samalla viivalla, vetää yhtä köyttä suhteessa lapseen. Lapsi pelehtii kun tietää että saa. Enemmän yhteistyötä.

Vierailija
17/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki arkeen joku aikaa vievä harrastus niin että mies joutuu päivittäin olemaan pari tuntia lapsen kanssa kahdestaan. Sano esim. että tarvitset kuntoremontin (kävelemään äänikirjan kanssa) tai täydennysopintoja (kirjastoon lukemaan).

Oletteko kesälomalla? Aloita tämä sitten aivan heti, äläkä tee mitään ruokia valmiiksi tms vaan edellytä, että mies valmistaa ne.

Jos lapsi on kaivannut isäänsä seuraa, tämä päivittäinen kahdenkeskinen aika parantaa hänen käytöstään. Joka tapauksessa isä joutuu ottamaan lisää vastuuta ja sinä saat omaa aikaa rentoutumiseen.

Vierailija
18/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän pitäisi molempien läsnäollessa olla samalla viivalla, vetää yhtä köyttä suhteessa lapseen. Lapsi pelehtii kun tietää että saa. Enemmän yhteistyötä.

Alivastuullisen ihmisen kanssa tätä ei niin vaan saakaan käyntiin.

Vierailija
19/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pärjää lapsen hyvin tuon parituntisen ja panostaa siihen.

Mutta kokonainen päivä olisi liikaa. Mies saattaa kyllästyä ja lähteä vaikkapa 'asioita' hoitamaan, ja jättää lapsen 14-vuotiaan isoveljen hoitoon, joka ei ollenkaan pärjää haastavan lapsen kanssa eikä häneltä mielestäni sitä voi edes edellyttää.

Toinen vaihtoehto on maata sohvalla ja laittaa lapselle piirretyt pyörimään. Vaikkapa 9-11 tuntia putkeen. Mies jaksaa viettää sohvalla helposti tuon ajan. Ja lapsikin kyllä liimautuu ruutuun, ja ei sillä aikaa käyttäydy huonosti.

Huono käytös alkaa vasta kun, 'äiti saapuu kotiin'.

Vierailija
20/88 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ap ydinperhe? .iskä ikäisiä on muut lapset?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi