Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa on niin vaikeaa päästä LÄÄKÄRIN vastaanotolle? Joka paikassa joutuu asioimaan sairaanhoitajan kanssa

Vierailija
13.07.2023 |

Enkä nyt siis sano tätä sairaanhoitajia väheksyäkseni, mutta ärsyttää kun lääkäriin on tässä maassa todella vaikea päästä.
Oli vaiva melkein mikä hyvänsä, sitä joutuu ensin selvittämään sairaanhoitajan kanssa joka sitten konsultoi lääkäriä ja ilmoittaa mitä lääkäri on päättänyt.
Itse ei pääse lääkärille puhumaan, vaan kaikki tieto kulkee sairaanhoitajan kautta.
Minulla on pitkäaikaissairaus ja lääkärin olen tavannut KERRAN tässä puolentoista vuoden aikana. Siis yhden ainoan kerran. Sairaanhoitaja vastaa hoidostani (eli keskustelee siitä lääkärin kanssa kun en itse ole paikalla) ja tuntuu että minut on sysätty ihan sivuun vaikka ei sen niin pitäisi mennä.
Ihan jo pelkkä hoidontarpeen arviointi on nykyään hoitajien vastuulla, eli he päättävät esim. kuka pääsee päivystykseen tai erikoissairaanhoitoon.
Miksei lääkäreitä kouluteta lisää?

Kommentit (161)

Vierailija
141/161 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihan helposti päässyt lääkärille viime aikoina. Tällä viikollakin kahdesti.

Sinun kaltaistesi vuoksi me muut emme pääse. Olisiko oikea paikka terveyskeskuksen vuodeosasto. Vai onko diagnoosi se, että kuvittelet sairauksia.

Vierailija
142/161 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino ei ole kehopositiivisuutta, se aiheuttaa paljon terveydellisiä ongelmia.

Jospa kaikki BMI yli 30 joutuisivat maksamaan hoidosta enemmän. Joko mässääminen loppuisi ja keho tervehtyisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/161 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten tappomeininki on menossa tällä suunnalla. Ne halutaan yhä nopeammin hautaan. Omaisten kannattaa olla valppaana. Ikävä on todeta tämä omaisena.

Vierailija
144/161 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestelmä on nähdäkseni kehitetty siksi koska vanhuksille lääkärikäynneistä muodostui sosiaalisen kanssakäymisen muoto kun on yksinäistä eikä kukaan välitä. Tuli liikaa näitä voi voi tohtori kun minua nyt kolottaa sieltä ja täältä plus muiden samalla asialla olevien ikäistensä tapaaminen.

Terveyskeskusten aulat muuttuivat eläkeläisten olohuoneiksi mihin otettiin kutimet mukaan. Systeemiä oli pakko muuttaa ja tietysti sääli on että siitä joutuvat kärsimään oikeasti kipeänä olevat asiakkaat.

Taas yksi törkeä esimerkki siitä, miten meitä pientuloisia eläkkeensaajia ja vanhuksia kohdellaan. Olen pitkän työuran veroja maksanut ja tässäkö on kiitos? Edes lääkäriin ei pääse milloinka haluaa vaikka se on jokaisen perusoikeus!

Olet ymmärtänyt väärin, lääkäriin tulee päästä silloin, kun tarvitsee. Ei silloin kun haluaa.

Juuri tästä syystä tarvitaan portinvartijat.

Miksi muissa Euroopan maissa ei tarvita portinvartijoita. Ja lääkäriin pääsee silti samana päivänä.

Saksassa asuessani hämmästyin sitä että ei tarvinnut selitellä hoitajalle yhtään mitään, vaan lääkäriin pääsi kun vaan varasi ajan.

Sittemmin olen oppinut, että meidän Tk-järjestelmä on kopioitu Itä-Saksasta. Saksojen yhdistymisen jälkeen se on ollut käytössä vain Suomessa. Eikö mekin voitaisi jo luopua siitä ja siirtyä eurooppalaisiin käytäntöihin.

Samat kokemukset Tsekeissä asuessa. Olin aika epäluuloinen alkuun, mutta systeemi toimi paljon paremmin kuin Suomessa ja lääkäriin pääsi aina nopeasti ilman mitään torppausyrityksiä. Ja lähes kaikki ilmaista. Kerran lääkäri jopa vähän harmissaan pahoitteli minulle, että joudun nyt maksamaan, kun meni päivystysajalle. Kurvasin maksutiskille ja siellä odotti armoton 2,50 euron lasku minua.

Vierailija
145/161 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka enää uskoo sitä paskaa että Suomessa on hyvä terveydenhuolto?

Vierailija
146/161 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lääkäreitä on vähän ja sairaanhoitajia enemmän.Käyt hoitajan kautta,jotta lääkärin aika keskittyy vakavampiin tapauksiin.

Vierailija
147/161 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on muualla Euroopassa? Pääseekö lääkärille helpommin kuin täällä maailman onnellisimmassa maassa? Kertokaa ulkosuomalaiset.

Maksan asuinmaassani pakollista sairausvakuutusmaksua n. 250e/kk ja pääsen omalle lääkärilleni jos en samana niin yleensä seuraavana päivänä. Hoitajalle ei tarvitse kertoa käynnin syytä.

Jos ei muuten ole lääkärille asiaa niin kerran vuodessa käydään täydellisessä verenkuvassa ja sydänfilmissä. Hän samalla kyselee vointia, harrastuksia, työstressiä sekä ruokavaliota ja laittaa lähetteen silmä- tai ihotautilääkärille viiden vuoden välein tarkastuskäyntiä varten.

Eilen jalkani oli tosi kipeä ja puhuin tästä hierojalle jonka luona olin, hän tunnusteli jalkaa ja käski mun käydä ensiavussa tarkastuttamassa ettei ole veritulppaa. Ilmoittauduin ensiapuun 16:15, tapasin lääkärin tästä noin vartin päästä, otettiin verikoe jonka tulosta odotin aulassa n. 15 min ja tapasin lääkärin uudestaan. Koko käyntiin meni siis 45 min. Ei onneksi ollut veritulppaa ja menen omalle lääkärille ensi viikolla jotta tehdään päivystyslääkärin suosittelema mri kuvaus jolla selvitetään mistä normaalipainoisen ja hyväkuntoisen satunnainen jalkakipu voisi johtua.

Homma toimii upeasti tässä maassa!

Vierailija
148/161 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni vaiva paranee konservatiivisella hoidolla eli ei tehdä yhtään mitään. Ihmeellisesti osa ihmisistä kuvittelee, että lääkäri pystyisi ottamaan vaivan kuin vaivan pois. Aika moni tk-käynti on turha.

Vierailija
149/161 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kuule lakisääteisen hoidon tarpeen arviointi, mikä tehdään. Siinä on tietyt kysymykset, mitkä kysytään, joiden perusteella määritellään hoidon tarve ja kiireellisyys. Se, että potilas haluaa ajan lääkärille, ei valitettavasti ole syy ajan saamiselle. Monesti asia hoituu ilman lääkärin fyysistä vastaanottoa (esim. konsultaatio), fysioterapia tai hoitajan vastaanotto, kotiohjeet. Potilas toki kokee, että vain ja ainoastaan lääkärin vastaanotolta saa hoitoa, mikä ei onneksi pidä paikkaansa.

Nyt vielä kun hoitotakuu kiristyy ja resursseja ei ole enempää, entistä harvempi pääsee lääkärin vastaanotolle. Muut hoidetaan etänä.

Sen takia en saanut riittävän nopeasti hoitoa kun sairastin verenmyrkytystä, hoitaja kuvitteli sen olevan flunssaa. Ei sellaista voi etänä hoitaa. 

Vierailija
150/161 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatio banaani kirjoitti:

Koska lääkäreitä on vähän ja sairaanhoitajia enemmän.Käyt hoitajan kautta,jotta lääkärin aika keskittyy vakavampiin tapauksiin.

Mikä olisi riittävän vakavaa ettei osaamaton hoitaja ole sitä torppaamassa? Kokemusta on ettei hengenvaarallisessa tilanteessa ole saanut hoitoa koska hoitaja ei osannut arvioida hoidontarvetta oikein.

Vierailija
151/161 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa hoitajilla teetetään paljon sellaista työtä mikä monessa muussa maassa kuuluu lääkärille. Hoidontarpeen arvioinnit, reseptin uusimiset, lääkeseurantakäynnit, kontrollit jne.

Suomessa sairaanhoitajat saavat jopa määrätä rajoitetusti lääkkeitä jos ovat saaneet siihen erityiskoulutuksen! Käsittämätöntä.

Hoitajan kuuluu avustaa lääkäriä eikä suinkaan tehdä lääkärin työtä. Sen sanoo jo järkikin ettei 3,5 vuoden AMK-koulutus vastaa lääketieteen lisensiaatin tutkintoa.

Noh, ei sairaanhoitaja todellakaan mikään lääkärin apulainen ole. Mutta ei sairaanhoitajan kyllä kuuluisi tehdä myöskään lääkärin työtäkään, kuten nykyään usein joutuu tekemään. Terveydenhoidossa on paljon sellaistakin, että siihen ei tarvita pitkää lääkärikoulutusta. 

Auttaisiko, jos ajattelet, että useimmissa maissa ei ole erikseen AMK/yliopisto, kuten Suomessa, vaan myös sairaanhoitajat koulutetaan yliopistossa terveystieteen tiedekunnassa? Siellä voi valita, suuntautuuko lääketieteeseen vai hoitotieteeseen. Moni sairaanhoitaja on myös opiskellut aika paljon pitemmälle kuin vain tuon 3,5-vuotisen bachelor-tason tutkinnon, etenkin vastaanottotyötä tekevissä on paljon terveydenhoitajia, kätilöitä ja terveystieteen maistereita. Suomen oloissa ylemmän tutkinnon suorittaneet voivat olla joko yliopistosta tai YAMK-linjoilta, ja myös sairaanhoitajan lääkehoidon määräämiskoulutuskin rinnastetaan ylemmän korkeakoulututkinnon tasoiseksi koulutukseksi. 

Vierailija
152/161 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motivaatio banaani kirjoitti:

Mikä olisi riittävän vakavaa ettei osaamaton hoitaja ole sitä torppaamassa? Kokemusta on ettei hengenvaarallisessa tilanteessa ole saanut hoitoa koska hoitaja ei osannut arvioida hoidontarvetta oikein.

Hoidon tarpeen arviointi on sairaanhoitajan työtä. Se kuuluu sairaanhoitajan koulutukseen. Myös muissa maissa kuin Suomessa sairaanhoitajat tekevät hoidon tarpeen arvioinnit. Ei kai sellainen ole edes mahdollista, että joku ihminen olisi täysin virheetön, mutta näköjään olet kuitenkin edelleen hengissä, eli ilmeisesti sitten kuitenkin sait hoitoa. 

Vierailija
153/161 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisiä on miljoona kuusisataatuhatta

+ työttömät 600 000

+ lapset

Työkokeilussa ei ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomalapun.

Vierailija
154/161 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa hoitajilla teetetään paljon sellaista työtä mikä monessa muussa maassa kuuluu lääkärille. Hoidontarpeen arvioinnit, reseptin uusimiset, lääkeseurantakäynnit, kontrollit jne.

Suomessa sairaanhoitajat saavat jopa määrätä rajoitetusti lääkkeitä jos ovat saaneet siihen erityiskoulutuksen! Käsittämätöntä.

Hoitajan kuuluu avustaa lääkäriä eikä suinkaan tehdä lääkärin työtä. Sen sanoo jo järkikin ettei 3,5 vuoden AMK-koulutus vastaa lääketieteen lisensiaatin tutkintoa.

Sairaanhoitajan palkka on montakertaa pienempi, vaikka työn vaatimukset ylittävät AMK koulutuksen. Sairaanhoitaja kouluttautuu jatkuvasti työssään ja heille siirretään lääkärille kuuluvia töitä, koska ovat halvempia työntekijöitä. Alemman statuksen vuoksi heille ei tarvitse maksaa kuin jokunen kymppi enemmän kustakin opiskellusta erikoisosaamisalueesta.

Vierailija
155/161 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestelmä on nähdäkseni kehitetty siksi koska vanhuksille lääkärikäynneistä muodostui sosiaalisen kanssakäymisen muoto kun on yksinäistä eikä kukaan välitä. Tuli liikaa näitä voi voi tohtori kun minua nyt kolottaa sieltä ja täältä plus muiden samalla asialla olevien ikäistensä tapaaminen.

Terveyskeskusten aulat muuttuivat eläkeläisten olohuoneiksi mihin otettiin kutimet mukaan. Systeemiä oli pakko muuttaa ja tietysti sääli on että siitä joutuvat kärsimään oikeasti kipeänä olevat asiakkaat.

Taas yksi törkeä esimerkki siitä, miten meitä pientuloisia eläkkeensaajia ja vanhuksia kohdellaan. Olen pitkän työuran veroja maksanut ja tässäkö on kiitos? Edes lääkäriin ei pääse milloinka haluaa vaikka se on jokaisen perusoikeus!

Olet ymmärtänyt väärin, lääkäriin tulee päästä silloin, kun tarvitsee. Ei silloin kun haluaa.

Miksi muissa Euroopan maissa ei tarvita portinvartijoita. Ja lääkäriin pääsee silti samana päivänä.

Saksassa asuessani hämmästyin sitä että ei tarvinnut selitellä hoitajalle yhtään mitään, vaan lääkäriin pääsi kun vaan varasi ajan.

Sittemmin olen oppinut, että meidän Tk-järjestelmä on kopioitu Itä-Saksasta. Saksojen yhdistymisen jälkeen se on ollut käytössä vain Suomessa. Eikö mekin voitaisi jo luopua siitä ja siirtyä eurooppalaisiin käytäntöihin.

Samat kokemukset Tsekeissä asuessa. Olin aika epäluuloinen alkuun, mutta systeemi toimi paljon paremmin kuin Suomessa ja lääkäriin pääsi aina nopeasti ilman mitään torppausyrityksiä. Ja lähes kaikki ilmaista. Kerran lääkäri jopa vähän harmissaan pahoitteli minulle, että joudun nyt maksamaan, kun meni päivystysajalle. Kurvasin maksutiskille ja siellä odotti armoton 2,50 euron lasku minua.

Suomessa on Euroopan maista vähiten lääkäreitä per asukas. Suomalainen sairaanhoitajakoulutus on korkeatasoisempi kuin saksalainen. Saksassa suurin osa sairaanhoitajista tekee edelleen vain opistotason tutkinnon, ei siis korkeakoulutasoista tutkintoa kuten Suomessa, ja koulutuksen sisältökin on erilainen kuin meillä, ja sairaanhoitaja on edelleen lääkärin apulainen kuten oli Suomessa vielä 1960-50-luvulla.

Vierailija
156/161 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset voi olla näin tietämättömiä edes yhden punkin puremasta? Lääkäriä itketään paikalle vaikka sillä olisi muutakin tähdellisempää tekemisestä. Aivan uusavutonta porukkaa.

No ehkä ihmiset eivät yleisesti ottaen tiedä, miten borre oireilee ja milloin oireet alkavat. Hoitajan pitäisi silloin informoida potilasta ja käskeä häntä seuraamaan puremajälkeä ja yleisvointiaan. Lääkäritkään ei oikein tunne koko tautia.

Joopa joo. Väitätkö, että lääkärit eivät tunne borrelioosia

Mistä tämä ihmeellinen uskomus että lääkärien palkat ovat taivaissa?? Jostain iltapäivälehtien shokkiotsikoista?

Tuttavissa on valmistunut lääkäri, nyt neljättä vuotta erikoistumista yleislääketieteeseen. Tk-lääkärinä toimii, n.3000e/ kk jää käteen. On myös dippainssejä, esim.kummipoika samaa ikää, käteenjäävä palkka yli 6000.

Kyllä. Se on yksi huonoiten tunnetuista ja vähiten diagnosoiduista yleisistä taudeista. Tiedäthän ettei lääkiksessä opeteta kaikkea kaikista taudeista? Tauteja kun on maailma pullollaan. Lääkäreillä voi olla omaa harrastuneisuutta perehtyä tiettyyn tautiin tarkemmin tai he saattavat käydä koulutuksissa. Tuollaisiin tauteihin, joihin ei voi myydä kalliita lääkkeitä vaan hoidetaan halvoilla antibiooteilla, eivät lääkefirmat järjestä seminaareja. Lääkärin työ on suurelta osin välittää lääkkeitä. Siksi nimike LÄÄKÄRI. Englanniksi medicine.

Vierailija
157/161 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja ei pysty diagnosoimaan ja erottamaan esim. tavallista flunssaa keuhkoputkentulehduksesta. Itselläni toistuvat angiinat aikoinaan vaivana, eikä mitään oireita, muuta kuin armoton väsymys, ja outo maku suussa. Lääkärikään ei sitä suostunut myöntämään, vaan sain suorastaan rukoilla nieluviljelyyn, ja niinhän sitä taas sai antibiootit.

Nykyään olisin varmaan jo kuollut. Onneksi angiinat loppuivat täysin aikanaan. Kerran meni jo aika pitkälle, joutuivat antamaan piikin takapuoleen ja petiin pistivät vastaanotolla. Virkavirhe!!!!!!

Ei sitä aina pystykään erottamaan ilman nieluvilelyä. Ei lääkäri eikä sairaanhoitaja eikä kukaan muukaan. Sairaanhoitajan tehtäviin kuuluu tosiaan se hoidon tarpeen arviointi ja sairaanhoitajan myös kuuluu tarvittaessa tehdä lähete labraan ja nieluviljelyyn, ja jos tulehdusarvot ovat tavallista enemmän koholla tai viljelyssä näkyy bakteereja, kuuluu konsultoida lääkäriä.  Sairaanhoitajalla on tähän työhön koulutus. 

Vierailija
158/161 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajan palkka on montakertaa pienempi, vaikka työn vaatimukset ylittävät AMK koulutuksen. Sairaanhoitaja kouluttautuu jatkuvasti työssään ja heille siirretään lääkärille kuuluvia töitä, koska ovat halvempia työntekijöitä. Alemman statuksen vuoksi heille ei tarvitse maksaa kuin jokunen kymppi enemmän kustakin opiskellusta erikoisosaamisalueesta.

Lääkärikös sitten ei jatkuvasti kouluttaudu ja opiskele??

Vierailija
159/161 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi kesän alussa se perinteinen "närästys vai sydänvaiva" -tilanne. Oli niin outo ylävatsakipu, että vastoin tapojani pelkäsin jo melko lailla. No, sh teki kaikkensa vakuuttaakseen minut närästyksestä. Lopulta sain taivuteltua hänet päästämään minut lääkärin puheille, mutta ei muuta kuin puhelimitse, koska "meidän lääkärit kyllä osaa hoitaa asiat puhelimessakin!"

Lääkäri oli saanut loistavan briiffauksen sairaanhoitajalta, koska totesi heti vain, että närästystä on, ei kannata muuta ryhtyä tutkimaan.

Pelotti, otin yhteyttä työterveyteen, jolle asia ei edes periaatteessa sopimuksen mukaan kai kuulunut, mutta ottivat silti vastaan. Sydänfilmissä oli kolme eri asiaa päin seiniä. Sain heti lähetteen julkisen puolen kardiologille. Hän ei ilmeisesti pitänyt lähetettä turhana, koska sain ajan nyt heinäkuulle, keskellä kesää siis, jolloin moni homma sairaaloissa on tauolla...

No tottakai yksityisellä saa aina lähetteen, jos vähänkään haluaa. Lähetteen kirjoittamisestahan saa rahaa. Bisnes ennen kaikkea!

- Olen tällä hetkellä töissä yksityisellä. 

Vierailija
160/161 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan joskus 90-luvulla vielä kun voi vain soittaa ja varata ajan lääkärille. Hoitaja kysyi syytä, johon sanoin: "kerron sitten lääkärille". Aika järjestyi päivässä tai parissa. Laboratorioon pääsi kun nappasi numerolapun ja istui odottamaan. Ihan erilaista on tänä päivänä. Usein puhelu jopa katkeaa ettei voi edes soittopyyntöä jättää. Hoitajat kommentoi verikokeet ja nekin pitää soittaa ja kysyä. Helpompi olisi jos tulisivat heti näkyviin Kantaan, erityisesti jotkut kontrollikokeet joita potilas ymmärtää itsekin tulkita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi