Käsi sydämelle, kuinka vaikeaa olisi siirtyä täysin absolutisti
Miten vaikea muutos olisi, jos tähän pakotettaisiin ja siitä täytyisi pitää kiinni? Ei siis olisi mitään lääketieteellistä syytä tai mitään muutakaan erityistä syytä, ainoastaan ajatusleikki, kuinka pahalta tuntuisi siirtyä absolutistiksi vai tuntuisiko?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
En halua olla absolutisti. Tärkein syy on se, että kun mieheni kanssa huomme viiniä, niin silloin avaamme itsemme toisillemme sielua myöten. Mies ei ole muuten kovin puhelias, mutta silloin hän paljastaa asioita, jolloin me lähennymme merkittävästi. Silloin puhumme vaikeistakin asioista, jotka yleensä haudataan maton alle.
Voisin siis vähentää viinin juontia, mutta kokonaan en halua lopettaa. Ja vaikka miestä ei olisikaan, niin onhan se pikkuhiprakka kivaa.
Olisin voinut kirjoittaa saman kommentin. Nousuhumalassa on kivaa, ja keskustelut miehen kanssa syvällisempiä kun molemmat ovat ottaneet. Päästään jotenkin ihan eri levelille kuin selvänä, vaikka keskustelemme kyllä paljon myös ilman juomaa.
En siis haluaisi olla absolutisti.
Ei lainkaan vaikeaa. Juon silloin tällöin yhden terassioluen. Muuten en juo lainkaan. Ihan sama ottaa sekin alkoholittomana tai juoda vaikka limonadia.
En silti ryhdy absolutistiksi, koska en näe siihen mitään syytä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä tiukkapipoista ja sivistymätöntä porukkaa. Jotkut nauttii alkoholista ilman että sekoilee tai alkoholisoituu, onko se joku synti?
Mun uskonnossani se on. Sivistäpä itse itseäsi
Vierailija kirjoitti:
En halua olla absolutisti. Tärkein syy on se, että kun mieheni kanssa huomme viiniä, niin silloin avaamme itsemme toisillemme sielua myöten. Mies ei ole muuten kovin puhelias, mutta silloin hän paljastaa asioita, jolloin me lähennymme merkittävästi. Silloin puhumme vaikeistakin asioista, jotka yleensä haudataan maton alle.
Voisin siis vähentää viinin juontia, mutta kokonaan en halua lopettaa. Ja vaikka miestä ei olisikaan, niin onhan se pikkuhiprakka kivaa.
Alapeukutukset, lol. Kenellä on jotain tätä vastaan ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole juonut 15 vuoteen alkoholia. Ihan vaan siksi, koska se maistuu todella pahalle. Eli itselle ei mikään ongelma.
Minä en ole juonut 37 vuoteen alkoholia, koska minä saan siitä aina pahan olon. Itselle se ei ole ongelma, mutta se(kin) on asia, jota joutuu muille selittämään. Olen kehno suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä tiukkapipoista ja sivistymätöntä porukkaa. Jotkut nauttii alkoholista ilman että sekoilee tai alkoholisoituu, onko se joku synti?
Jeesus joi viiniä, mikäli siis olet kristitty
Aika mahdotonta olis. Kyllä mä nautin siitä että "voi" ottaa kuohuvaa silloin tällöin, ruoan kanssa viiniä ja ihan vaan "seurustelujuomana", rentouttaa.
Mä en kannata absolutismia oikein missään muodossa, "en syö/tee sitä enkä tätä".
Alkokottomaan elämään siirtymisen vaikeusaste 3/10.
Sokerittomaan elämään siirtymisen vaikeusaste 10/10.
Me ihmiset himoitaan eri asioita. Itselleni käy usein niin, että suunnittelen ottavani lenkin jälkeen siiderin ja sitten unohdan. Sen sijaan en koskaan unohda pakastimeen ostamaani jätskiä. En koskaan voisi ostaa kotiin säästöpakkauksia herkkuja. Sen sijaan viinipullot, siiderit, ginipullot sun muut säilyvät pitkäänkin koskemattomina. Ymmärrän kyllä, että jollekin toiselle asia olisi juuri päinvastoin.
Alkoholin poisjättämisessä vaikeinta olisi tilanteet, joihin ei ole varattu alkoholitonta vaihtoehtoa. Esim. rapujuhlissa tahdon kippistää jollain maukkaalla ja kuohuvalla, ei ylimakealla. Vesi tai pommac eivät olisi kelpo vaihtoehtoja. Lehtikuohu-alkoholiton skumppa taas olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus joi viiniä, mikäli siis olet kristitty
En ole kristitty ja tiedän Jeesuksen juoneen viiniä :)
Siirryin alkoholistista absolutistiksi ihan vain kun se ei ollut enää kivaa.
Oli helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono itsetunto kun alapeukut menee tunteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on vaikeaa. En osta mitään tuotteita missä alkoholia. Mitä hyvää alkoholista on ikinä kenellekään seurannut. En keksi yhtään syytä miksi pitäisi juoda alkoholia. Mutta kymmeniä miksi ei.
Rentoutuminen, nautinto, ajatusten vapautuminen, energisyys, nauraminen, sosiaalinen avoimuus, uudet maut, seksuaaliset ja romanttiset kohtaamiset, musiikin voimakas kokeminen. Nuo ainakin tuli mieleen.
Olen oikeasti kateellinen, jos joku todellakin saa alkoholista tuollaiset olot. Todella vaikea vaan uskoa miten siitä tuollaista saisi, kun itsellä tulee vain väsynyt, tokkurainen olo. Ei siis edes mitenkään positiivisesti rento, vaan "valvoin 24h ja taisin syödä jotain pilaantunutta, tuntuu inhottavalle ja kaikki ärsyttää" olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on vaikeaa. En osta mitään tuotteita missä alkoholia. Mitä hyvää alkoholista on ikinä kenellekään seurannut. En keksi yhtään syytä miksi pitäisi juoda alkoholia. Mutta kymmeniä miksi ei.
Rentoutuminen, nautinto, ajatusten vapautuminen, energisyys, nauraminen, sosiaalinen avoimuus, uudet maut, seksuaaliset ja romanttiset kohtaamiset, musiikin voimakas kokeminen. Nuo ainakin tuli mieleen.
Itse pystyn kokemaan kaikkia noita yhtä hyvin myös näin absolutistina. Pikemminkin koen nuokin asiat nykyään vahvemmin kuin sillon, kun vielä alkoholia käytin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukutin, koska kuulostaa tyyliin Temptation Island "keskustelimme syvällisiä" -tason kännijorinoinnilta. Toivottavasti kukaan ulkopuolinen ei joudu teitä kuuntelemaan.
Jos alkoholi ei ole ongelma niin ongelma ei myöskään ole täysin ilman alkoholia eläminen. Heikolla itsetunnolla varustetut ihmiset koukuttavat itsensä erilaisiin asioihin kuten ylen syöntiin, tupakointiin, pihiyteen, päihteisiin ja vaikka mihin. Heikkoa itsetuntoa voi kovettaa kouluttamalla itseään kestämään elämää ilman sitä mihin on koukussa ja tällä keinolla minäkin pääsin irti lähes 40 v. kestäneestä tupakan poltosta eikä lopettaminen ollut edes vaikeaa eikä irti pääsy kestänyt kauan, kun ensin oli päättänyt siihen tosissaan ryhtyä ja löysi itselleen jonkun asian mikä motivoi onnistumaan ja itselläni tuo asia oli rahan säästyminen (n. 10 euroa päivä).
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi, että alkoholin juominen kiellettäisi kokonaan
Olihan meillä kieltolaki 1919-1932. Se opetti kansan juomaan, koska kielletty hedelmä maistuu paremmalta.
"Suomessa kieltolaki astui voimaan 1. kesäkuuta 1919."
"Myös haittavaikutuksia alkoi ilmetä. Kaupat saivat myydä alkoholia yhä reseptillä, mitä alettiin käyttää väärin. Salakuljetus etenkin Virosta lisääntyi. Rikollisuus ja väkivalta yleistyivät nopeasti. Kalliit ravintolat saivat tarjoilla alkoholia samalla kun työväen kapakoiden asiakkaita pidätettiin. Kieltolain rikkomisesta pidätetyistä 80 prosenttia olikin köyhiä tai erittäin köyhiä. Kieltolain kahden ensimmäisen vuoden aikana suurin osa kaupungeista ilmoitti alkoholinkäytön lisääntyneen eikä vähentyneen."
Olen iltakaljoittelija. Syy on se että aivot kaipaavat sitä.
Jos siirtyisin absolutistiksi, tilalle pitäisi saada joku muu "virkistäytymistapa". Ja todella haluaisin että sellainen keksittäisiin. Onhan nimittäin selvää että kun valitset karkkihyllystä ostoksia itsellesi, aivot kertovat mitä ne sillä hetkellä haluavat, mikä maistuu. Jos sinne ilmestyy uusi supersuklaa, Fatzerin Sininen saattaa jäädä valintatilanteesa hopealle.
Toivoisin että alkoholille tapahtuisi samanlainen ilmiö ja että uusi tuote ei enää olisi hermo/suolistomyrkky.
En juo käytännössä ollenkaan, joten ei ole vaikeaa.
Olisi helppoa. Alkoholia juon vain muutaman annoksen vuodessa, muuten juon alkoholittomia oluita, mocktaileja tai kivennäisvettä tilanteissa, joissa muut juovat alkoholia.