Unettomuus
Unettomana kaipaisin vertaistukea. Lääkkeet eivät pidemmän päälle auttaneet kohdallani. Valvon monena yönä viikossa koko yön, ja silloin kun nukun niin saan unta 2-4h kerrallaan. Toisinaan saattaa viikko mennä esimerkiksi yhdeksän tunnin unilla.
Olen jo tottunut unettomuuteen, mutta aina välillä vajoan synkkyyteen: Onko tämä mun elämä aina tällaista, saankohan kohta nukutuksi enää lainkaan. Tällaisia ajatuksia sinkoilee mielessä paniikinomaisesti. Näitä ajatuksia tulee jo päivällä, kun mieliala on jo valmiiksi matalalla.
Öisin koitan valvoessa siirtää ajatuksia muualle kuten kutomiseen, kirjaan, telkkarisarjaan tms. Silti välillä tuntuu, että yö kestää ja kestää. 😔
Millaisia kokemuksia teillä muilla on?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut akupunktiota? Itse sain siitä apua unettomuuteen, suosittelen. 😴
Akupunktiota en ole kokeillut, mutta voin kuvitella, miten se rauhoittaa hermostoa. Hierominenkin rauhoittaa.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut akupunktiota? Itse sain siitä apua unettomuuteen, suosittelen. 😴
Akupunktiota en ole kokeillut, mutta voin kuvitella, miten se rauhoittaa hermostoa. Hierominenkin rauhoittaa.
Ap.
Eikö akupunktio tarkoitakin sitä, että ihoon laitetaan ohuita neuloja?
Ap.
Itsekkin kärsin ennen uni vakkeuksista. Käytin 300 mg ketipinoria, 25 mg ketipinoria 2 kpl, melatoniinia 2 kpl ja sitten vielä unettavaa siirappista juotavaa. Lääkärilleni kerroin kuinka haluan lopettaa kaikki unilääkkeet, koska niillä oli paljon sivuvaikutuksia ja olin päivisn kuin zombi. Lääkäri ei tietenkään ilahtunut, ja yritti muuttaa mieltäni. Pyysin apua lääkäriltäni unilääkkeiden vieroitusoireisiin, mutta se ei auttanut vaan oli sitä mieltä, että minun pitäisi syödä niitä unilääkkeitä ja tarjosi vielä lisääkin niitä. Piti sitten yksin pärjätä. Pikkuhiljaa vähensin unilääkkeitäni vuoden verran. Sitten kun kokonaam lopetin, niin piti ihan kokonaan opetella nukkumaan. Tulin huomanneeksi kuinka ne unilääkkeet olivat pilanneet luonnollisen uneni täysin. Opin nukkumaan uudestaan sillä perusteella mitä olin lukenu Aku Ankka akkarista :D. Eli jos yritän nukkua, niin uni ei tule. Mutta jos en ota stressiä unesta ja yritän pitää itseäni hereillä, niin silloin aina nukahdan nopeasti. Nykyään uneni ovat taas normaaleja, kuten oli joskus silloin vuonna nakki ja muussi, ja käytän aina samaa "taktiikkaa", jos uni ei tule niin en stressaa sitä, ajattelen omia unelmiani ja samalla ajattelen etten halua nukahtaa vain ajatella omia unelmia, ja siten nukahdan nopeasti.
Kiitos Aku Ankka akkari! Autoit enemmän kuin lääkärini!
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin kärsin ennen uni vakkeuksista. Käytin 300 mg ketipinoria, 25 mg ketipinoria 2 kpl, melatoniinia 2 kpl ja sitten vielä unettavaa siirappista juotavaa. Lääkärilleni kerroin kuinka haluan lopettaa kaikki unilääkkeet, koska niillä oli paljon sivuvaikutuksia ja olin päivisn kuin zombi. Lääkäri ei tietenkään ilahtunut, ja yritti muuttaa mieltäni. Pyysin apua lääkäriltäni unilääkkeiden vieroitusoireisiin, mutta se ei auttanut vaan oli sitä mieltä, että minun pitäisi syödä niitä unilääkkeitä ja tarjosi vielä lisääkin niitä. Piti sitten yksin pärjätä. Pikkuhiljaa vähensin unilääkkeitäni vuoden verran. Sitten kun kokonaam lopetin, niin piti ihan kokonaan opetella nukkumaan. Tulin huomanneeksi kuinka ne unilääkkeet olivat pilanneet luonnollisen uneni täysin. Opin nukkumaan uudestaan sillä perusteella mitä olin lukenu Aku Ankka akkarista :D. Eli jos yritän nukkua, niin uni ei tule. Mutta jos en ota stressiä unesta ja yritän pitää itseäni hereillä, niin silloin aina nukahdan nopeasti. Nykyään uneni ovat taas normaaleja, kuten oli joskus silloin vuonna nakki ja muussi, ja käytän aina samaa "taktiikkaa", jos uni ei tule niin en stressaa sitä, ajattelen omia unelmiani ja samalla ajattelen etten halua nukahtaa vain ajatella omia unelmia, ja siten nukahdan nopeasti.
Kiitos Aku Ankka akkari! Autoit enemmän kuin lääkärini!
Hienoa, että olet onnistunut irrottautumaan unilääkkeistä. Ehkä minäkin vielä joskus nukun paremmin, perässä tullaan. Toisaalta voi käydä niinkin, että en nuku paremmin, mutta hyväksyn tosiasiat sellaisina kuin ne ovat. Koitan olla panikoimatta, sillä siitä ei ole mitään hyötyä.
Ap.
Jos olet sairastelut ja siitä aiheutunut unettomuutta, mutta minkä ikäinen olet? Onko vaihdevuodet (VV) jatkaneet tätä unettomuutta?
Sairaus ---> unettomuus
VV ---------> unettomuus
Siihen auttaa estrogeeni.
______
YLE
Moni nainen kärsii turhaan masennus ja unettomuus voivat johtua vaihdevuosista, mutta lääkärit tunnistavat vain hikoilun
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sairastelut ja siitä aiheutunut unettomuutta, mutta minkä ikäinen olet? Onko vaihdevuodet (VV) jatkaneet tätä unettomuutta?
Sairaus ---> unettomuus
VV ---------> unettomuusSiihen auttaa estrogeeni.
______
YLE
Moni nainen kärsii turhaan masennus ja unettomuus voivat johtua vaihdevuosista, mutta lääkärit tunnistavat vain hikoilun
Olen 28-vuotias, joten minun kohdallani on tuskin kyseessä vaihdevuodet. Mutta olen kuullut, että monilla vaihdevuodet aiheuttavat unettomuutta.
Ap.
Ää syö mitään 18.00 jälkeen. Juo kuppi rauhoittavaa erikoisteetä jos tarvit jotain ennen nukkumaan menoa.
Pahimmillaan totaalinen unettomuus voi johtaa psykoosiin. Itse olen kokenut sen, kun olin 3 vuorokautta nukkumatta. Ja kun kysyin läheisiltäni neuvoja, niin ne oli tyyliin: käytä villasukkia, juo lämmintä maitoa, älä juo vissyä illalla jne. Loppujen lopuksi aloin kuulla ääniä, ja nähdä harhoja, olin aivan eri todellisuudessa kuin muut ihmiset. Lopulta kun mun toimitettiin sairaalaan, sain lääkitystä ihan suoneen, enkä silti meinannut nukkua. Olin 3 yötä sairaalassa. Se unettomuus on aivan kaamea tila, unta pitäisi saada vaikka lääkkeiden avulla. ( en lukenut kuin pari ekaa viestiä ennen vastaamistani, joten anteeksi jos on mennyt esim.lääkkeet ohi ).
Tsemppiä. 😊
Minulla unettomuutta on ollut aina. Nyt olen sairaseläkkeellä ollut yli 10 vuotta monen asian vuoksi.
Monesti aamulla kun herää on sellainen tunne että olisipa ilta että pääsisi nukkumaan. Koko päivä menee huonossa voinnissa, en pysty nousemaan sängystä enkä päivällä varsinkaan pysty nukkumaan ilman unilääkettä. Suurin osa päivistä menee hukkaan, harmittaa.
Minulla on lääkkeellisesti aiheutetut vaihdevuodet, sekin vaikeuttaa asiaa, kipuja ym. mutta unettomuus oli jo ennen fyysisiä sairauksia, jo lapsena eli 70-80 -luvuilla eli ei johdu myöskään tietokoneesta, minulla on sitä paitsi punavalo tietokoneessa klo 18 lähtien päällä. Estrogeeniä en saa syödä, päinvastoin syön estrogeeninestäjää.
Nykyisin otan illalla opamoxin ja katson rentouttavia videoita ja sitten kuuntelen äänikirjaa tai esim. Antti Holmaa. Nukahdan yleensä siihen. Joskus saatan kuunnella myös luontoääniä. Yöllä kun herään niin alan kuunnella uudestaan, joskus nukahdan uudestaan heti, joskus vasta 5 h päästä, joskus en ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ää syö mitään 18.00 jälkeen. Juo kuppi rauhoittavaa erikoisteetä jos tarvit jotain ennen nukkumaan menoa.
Olen joskus juonut vihreää teetä ennen nukkumaan menoa. En syö enää mitään 17.00 jälkeen.
Ap.
polta blosset, tai vaihtoehtoisesti CBD öljyä ni uni maistuuj taas :)
Miten ihmeessä sä jaksat? Tietysti ikä selittää, 28-vuotias on vielä nuori. Mulla on univaikeuksia, nukun kuitenkin n. 5 tuntia yössä. Näin keski-ikäisenä sillä ei vain enää jaksa. Olen päivisin aina väsynyt ja jos tulee erityisen uneton yö, tulee myös fyysisiä oireita : päänsärkyä ja sydämen tykyttelyä.
Aina neuvotaan, ettei saa liian pitkäksi aikaa jäädä piehtaroimaan sänkyyn ja odottamaan unta. Jos nousen vaikka lukemaan, vain piristyn.
Ap. Oletko muuten aamuvirkku vai illanvirkku? Mihin aikaan vuorokaudesta saat ne vähäiset tunnit nukuttua?
Ikä (28v) ei takaa, ettei vaihdevuodua voisi olla.
.....
"Munasarjojen toiminta hiipuu varhain noin seitsemällä prosentilla naisista. POI-oireita on yhdellä kymmenestätuhannesta alle 20-vuotiaasta, yhdellä tuhannesta alle 30-vuotiaasta ja yhdellä sadasta alle 40-vuotiaasta naisesta.
Vaihdevuosioireet voivat siis alkaa jopa murrosiässä."
https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/varhaiset-vaihdevuodet…
Vierailija kirjoitti:
Minulla unettomuutta on ollut aina. Nyt olen sairaseläkkeellä ollut yli 10 vuotta monen asian vuoksi.
Monesti aamulla kun herää on sellainen tunne että olisipa ilta että pääsisi nukkumaan. Koko päivä menee huonossa voinnissa, en pysty nousemaan sängystä enkä päivällä varsinkaan pysty nukkumaan ilman unilääkettä. Suurin osa päivistä menee hukkaan, harmittaa.
Minulla on lääkkeellisesti aiheutetut vaihdevuodet, sekin vaikeuttaa asiaa, kipuja ym. mutta unettomuus oli jo ennen fyysisiä sairauksia, jo lapsena eli 70-80 -luvuilla eli ei johdu myöskään tietokoneesta, minulla on sitä paitsi PUNAVALO TIETOKONEESSA KLO 18 LÄHTIEN päällä. Estrogeeniä en saa syödä, päinvastoin syön estrogeeninestäjää.
Nykyisin otan illalla opamoxin ja katson rentouttavia videoita ja sitten kuuntelen äänikirjaa tai esim. Antti Holmaa. Nukahdan yleensä siihen. Joskus saatan kuunnella myös luontoääniä. Yöllä kun herään niin alan kuunnella uudestaan, joskus nukahdan uudestaan heti, joskus vasta 5 h päästä, joskus en ollenkaan.
Minulla on näytön sinisyyden poistaa (= mainitsemasi punavalo) AINA päällä ja silti unettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sä jaksat? Tietysti ikä selittää, 28-vuotias on vielä nuori. Mulla on univaikeuksia, nukun kuitenkin n. 5 tuntia yössä. Näin keski-ikäisenä sillä ei vain enää jaksa. Olen päivisin aina väsynyt ja jos tulee erityisen uneton yö, tulee myös fyysisiä oireita : päänsärkyä ja sydämen tykyttelyä.
Aina neuvotaan, ettei saa liian pitkäksi aikaa jäädä piehtaroimaan sänkyyn ja odottamaan unta. Jos nousen vaikka lukemaan, vain piristyn.
Ap. Oletko muuten aamuvirkku vai illanvirkku? Mihin aikaan vuorokaudesta saat ne vähäiset tunnit nukuttua?
Olen enemmän illanvirkku. Saan nukuttua vähäiset tunnit aamuyöllä/aamulla yleensä.
En tiedä oikein itsekään miten jaksan, en tunne kovinkaan usein väsymystä, enemmänkin huonoa oloa ja ärtyneisyyttä.
Ap.
Hedelmissä paljon sokeria, mikä voi virkistää. Kiiwiä söisin korkeintaan, siinä melatoniinin tuotantoa edistävää ainetta. Googlaa unettomuus ja osteopatia. Moni on saanut siitä apua jo parin kerran jälkeen.
Up.