Onko sosiaalityön tapaamiseen ns. pakko mennä (harkinnanvarainen ttt)?
Hain harkinnanvaraista/ehkäisevää tukea kahteen eri asiaan maisan kautta. Sosiaalityöntekijä sitten soitti minulle, kyseli asioita ja sanoi, että sinulle osoitetaan työntekijä ja hän soittaa muutaman päivän kuluessa. Mitään soittoa en kuitenkaan saanut, vaan sen sijaan minulle oli laitettu käyntiaika, josta ei mitään oltu kyselty että sopiiko se aika tai sopiiko ylipäätään. Lisäksi löysin maisan syövereistä hakemukseeni päätöksen, joka oli kielteinen kummankin asian osalta. Siinä oli väitetty, että olisin saanut eräältä taholta maksusitoumuksen hakemaani kuluun, mikä ei millään lailla pidä paikkaansa, vaan kyseinen liite oli LASKU. Ja "kutsuttiin" sitten "selvittämään" asiaa.
Ihmettelen, että miksihän minun pitää mennä "selvittämään" asiaa. Olin kaikki tarvittavat liitteet lähettänyt, ja olivat sen kielteisesti ratkaisset joten miksi menisin selittämään asioitani huvin vuoksi? Kaikkein parasta, että "sovittua" aikaa ei voi perua netissä, vaan sinne vaaditaan soittamaan! Ihmettelen, miksi minun pitää aika "perua" kun en ole sitä alunperin edes sopinut.
Mutta niin, ei kai sossun määräämään aikaan ole mikään välttämättä pakko mennä? Ajattelin toki ilmoittaa että en ole menossa tuohon puolestani päätettyyn aikaan.
Kommentit (147)
Kyllä on vaikeaa. Jos et halua mennä, peru aika. Problem solved.
Sosiaalityöntekijöistä on huutava työvoimapula. Käytännössä jokainen sossu tekee enemmän kuin yhden sossun asiakasmääriä. Aikuissosiaalityössä asiakkaita on satoja. Kalenterit ovat tupaten täysi useaksi kuukaudeksi eteenpäin. Se tarkoittaa sitä, että uusien asiakkaitten kanssa ei soitella ja neuvotella sopisiko tapaaminen mitenkään toiselle osapuolelle mihin aikaan vai voisiko olla vaikka, että ladottaisiin vaan rahaa tilille ilman tapaamisia, noin niin kuin tervetulotarjouksena. Itsekään en tekisi palvelutarpeen arviointia todellakaan puhelimessa. Ap ei myöskään ole ainutlaatuinen. Moni kuvittelee sosiaalityön olevan asiakaspalvelua eikä virkamiestyötä. Yleensä sossut eivät viihdy työssään, mikä tietenkin on se perustava syy miksi sossuista on huutava pula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osataan tehdä asiat vaikeiksi. Jos itse olisin hakenut sosiaalitoimesta apua niin luultavasti vain menisin sille varatulle ajalle ja kyselisin mitä siellä mahdollisesti olisi tarjolla. Jos ei mitään, niin tulipahan sekin kortti katsottua. Ihan hassua räyhäämistä on nyt kyllä.
Olisi asiallista kertoa, mitä se käynti koskee. Myös soittaa ja kysyä, sopiiko kyseinen aika. Tämä henkilö on osa-aikatöissä oleva. Asiatonta ja alantavaa tuollainen juoksutus. Mutta sehän taitaakin olla tarkoitus.
Sitä suuremmalla syyllä kai aika vain varataan eikä aleta häiritä soittamalla kesken työpäivän. Jos aika sopii, ap menee paikalle, ja jos ei sovi, ottaa itse yhteyttä uuden ajan sopimiseksi. Olettaisin, että useimmat sosiaalitoimen asiakkaat haluavat ajan mahdollisimman pian eli käyttävät sen ajan, joka varataan.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijöistä on huutava työvoimapula. Käytännössä jokainen sossu tekee enemmän kuin yhden sossun asiakasmääriä. Aikuissosiaalityössä asiakkaita on satoja. Kalenterit ovat tupaten täysi useaksi kuukaudeksi eteenpäin. Se tarkoittaa sitä, että uusien asiakkaitten kanssa ei soitella ja neuvotella sopisiko tapaaminen mitenkään toiselle osapuolelle mihin aikaan vai voisiko olla vaikka, että ladottaisiin vaan rahaa tilille ilman tapaamisia, noin niin kuin tervetulotarjouksena. Itsekään en tekisi palvelutarpeen arviointia todellakaan puhelimessa. Ap ei myöskään ole ainutlaatuinen. Moni kuvittelee sosiaalityön olevan asiakaspalvelua eikä virkamiestyötä. Yleensä sossut eivät viihdy työssään, mikä tietenkin on se perustava syy miksi sossuista on huutava pula.
Eivät viihdy? No huh! Vaikka asiakkaat ovat noin ihania?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osataan tehdä asiat vaikeiksi. Jos itse olisin hakenut sosiaalitoimesta apua niin luultavasti vain menisin sille varatulle ajalle ja kyselisin mitä siellä mahdollisesti olisi tarjolla. Jos ei mitään, niin tulipahan sekin kortti katsottua. Ihan hassua räyhäämistä on nyt kyllä.
Olisi asiallista kertoa, mitä se käynti koskee. Myös soittaa ja kysyä, sopiiko kyseinen aika. Tämä henkilö on osa-aikatöissä oleva. Asiatonta ja alantavaa tuollainen juoksutus. Mutta sehän taitaakin olla tarkoitus.
Sitä suuremmalla syyllä kai aika vain varataan eikä aleta häiritä soittamalla kesken työpäivän. Jos aika sopii, ap menee paikalle, ja jos ei sovi, ottaa itse yhteyttä uuden ajan sopimiseksi. Olettaisin, että useimmat sosiaalitoimen asiakkaat haluavat ajan mahdollisimman pian eli käyttävät sen ajan, joka varataan.
Hämmästyttävän monet ihmiset yrittävät saada tapaamisaikaa virka-ajan ulkopuolelle. Ihan pokkana esitetään, että tapaaminen olisi vaikka klo 18 ja mieluiten heillä kotona, että ei tarvitse hukata aikaa edes siihen sosiaalitoimistoon tulemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen koittanut koko aamun soittaa soittoajalla 9-10, ei vastaa :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi et laita tekstaria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sanoit käyttäväsi Maisaa, eikö sieltä pysty perumaan aikaa tai laittamaan viestiä? En tiennyt, että puhelinaikoja on vielä jossain.
Katselin päätöstä uudelleen, niin huomasin mikä oli todennäköisesti aiheuttanut sen tuen tarve -merkinnän. Ja kyse on sellaisesta asiasta, minkä tietojen ottaja on ymmärtänyt väärin. Esitiedoissa oli muutenkin useampi virhe. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiksi et laita tekstaria?
Se on lankanumero. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSanoit käyttäväsi Maisaa, eikö sieltä pysty perumaan aikaa tai laittamaan viestiä? En tiennyt, että puhelinaikoja on vielä jossain.
Ei. Siellä lukee eriksen että aikaa ei voi muuttaa tai perua netissä, vaan se on tehtävä puhelimitse. Ap
Luettuani kaiken tämän olen kahden vaiheilla. Toisaalta on tietysti hyvä, että on olemassa järjestelmä, jossa yritetään auttaa ihmisiä, jotka eivät oikein pärjää tässä tehokkuusyhteiskunnassa. Toisaalta mietin, miten paljon veronmaksajien rahaa menee siihen, että korkeakoulutetun ammattilaisen aikoja varataan ihmisille, jotka syystä tai toisesta eivät niistä hyödy (ei mene paikalle, ei ota apua vastaan, terveydentila estää auttamisen tms). Olisiko parempi, että mitään aikoja ei varattaisi vaan että ne, jotka haluavat sosiaalityöntekijän tavata, menisivät vain paikan päälle jonottamaan?
Minä joudun tapaamaan sosiaalityöntekijää ja te-virkailijaa joka kerta työllisyyden kuntakokeilussa. Tämä vasta on nöyryyttävää. Kun ainut ongelma on työttömyys. Monesti ajattelen että tämä sosiaalityöntekijä olisi enemmän hyödyksi ja avuksi esimerkiksi lastensuojelussa perheiden tukena kuin minun asiassa, jossa ei ole mitään apua. Mitään en ole hyötynyt näistä käynneistä. Melkein päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lankanumero. Ap
Jos olet maisan alueella, niin kännyköitä ne kaikkien sossujen puhelimet ovat.
Vierailija kirjoitti:
Luettuani kaiken tämän olen kahden vaiheilla. Toisaalta on tietysti hyvä, että on olemassa järjestelmä, jossa yritetään auttaa ihmisiä, jotka eivät oikein pärjää tässä tehokkuusyhteiskunnassa. Toisaalta mietin, miten paljon veronmaksajien rahaa menee siihen, että korkeakoulutetun ammattilaisen aikoja varataan ihmisille, jotka syystä tai toisesta eivät niistä hyödy (ei mene paikalle, ei ota apua vastaan, terveydentila estää auttamisen tms). Olisiko parempi, että mitään aikoja ei varattaisi vaan että ne, jotka haluavat sosiaalityöntekijän tavata, menisivät vain paikan päälle jonottamaan?
Jos ihmiset menisivät paikan päälle jonottamaan, niin korkeakoulutetun henkilön aikahan menisi pääasiassa siihen, että hän avaa kyseisen henkilön keissin kylmiltään siinä alusta asti. Aika lapsellisesti ajateltu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lankanumero. Ap
No, eivät kyllä kuule ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä joudun tapaamaan sosiaalityöntekijää ja te-virkailijaa joka kerta työllisyyden kuntakokeilussa. Tämä vasta on nöyryyttävää. Kun ainut ongelma on työttömyys. Monesti ajattelen että tämä sosiaalityöntekijä olisi enemmän hyödyksi ja avuksi esimerkiksi lastensuojelussa perheiden tukena kuin minun asiassa, jossa ei ole mitään apua. Mitään en ole hyötynyt näistä käynneistä. Melkein päinvastoin.
Miten pitkään pitää olla työtön, että tarjotaan sosiaalityöntekijän tapaamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lankanumero. Ap
Miksi vänkäät joka asiasta? Täällä on varmasti tuolla alueella työskenteleviä vastaamassa, eli tietävät, miten asia on. Mullakin on ollut työpuhelimia, joihin on liitetty yrityksen oma numero eli sellainen, jollaisia aikoinaan käytettiin lankapuhelinverkossa. Ja siihen numeroon on voinut lähettää tekstareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lankanumero. Ap
Miksi vänkäät joka asiasta? Täällä on varmasti tuolla alueella työskenteleviä vastaamassa, eli tietävät, miten asia on. Mullakin on ollut työpuhelimia, joihin on liitetty yrityksen oma numero eli sellainen, jollaisia aikoinaan käytettiin lankapuhelinverkossa. Ja siihen numeroon on voinut lähettää tekstareita.
Jep, jokaisella meillä on lankanumerolta näyttävä numero, mutta ihan on kännykkä. Mutta ap haluaa olla maksimaalisen vaikea ihminen ja siksi hän ilmeisesti sossujen apua on vaillakin.
No mitä sinä jänkäät ap ? Jos et mene niin älä mene, mutta peruuta aika, että tarvitseva saa sen.