Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sosiaalityön tapaamiseen ns. pakko mennä (harkinnanvarainen ttt)?

Vierailija
10.07.2023 |

Hain harkinnanvaraista/ehkäisevää tukea kahteen eri asiaan maisan kautta. Sosiaalityöntekijä sitten soitti minulle, kyseli asioita ja sanoi, että sinulle osoitetaan työntekijä ja hän soittaa muutaman päivän kuluessa. Mitään soittoa en kuitenkaan saanut, vaan sen sijaan minulle oli laitettu käyntiaika, josta ei mitään oltu kyselty että sopiiko se aika tai sopiiko ylipäätään. Lisäksi löysin maisan syövereistä hakemukseeni päätöksen, joka oli kielteinen kummankin asian osalta. Siinä oli väitetty, että olisin saanut eräältä taholta maksusitoumuksen hakemaani kuluun, mikä ei millään lailla pidä paikkaansa, vaan kyseinen liite oli LASKU. Ja "kutsuttiin" sitten "selvittämään" asiaa.
Ihmettelen, että miksihän minun pitää mennä "selvittämään" asiaa. Olin kaikki tarvittavat liitteet lähettänyt, ja olivat sen kielteisesti ratkaisset joten miksi menisin selittämään asioitani huvin vuoksi? Kaikkein parasta, että "sovittua" aikaa ei voi perua netissä, vaan sinne vaaditaan soittamaan! Ihmettelen, miksi minun pitää aika "perua" kun en ole sitä alunperin edes sopinut.
Mutta niin, ei kai sossun määräämään aikaan ole mikään välttämättä pakko mennä? Ajattelin toki ilmoittaa että en ole menossa tuohon puolestani päätettyyn aikaan.

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luettuani kaiken tämän olen kahden vaiheilla. Toisaalta on tietysti hyvä, että on olemassa järjestelmä, jossa yritetään auttaa ihmisiä, jotka eivät oikein pärjää tässä tehokkuusyhteiskunnassa. Toisaalta mietin, miten paljon veronmaksajien rahaa menee siihen, että korkeakoulutetun ammattilaisen aikoja varataan ihmisille, jotka syystä tai toisesta eivät niistä hyödy (ei mene paikalle, ei ota apua vastaan, terveydentila estää auttamisen tms). Olisiko parempi, että mitään aikoja ei varattaisi vaan että ne, jotka haluavat sosiaalityöntekijän tavata, menisivät vain paikan päälle jonottamaan?

Jos ihmiset menisivät paikan päälle jonottamaan, niin korkeakoulutetun henkilön aikahan menisi pääasiassa siihen, että hän avaa kyseisen henkilön keissin kylmiltään siinä alusta asti. Aika lapsellisesti ajateltu. Ap

Niinhän lääkäritkin tekevät. Luuetko muuten, että sossuilla on aikaa perehtyä kenenkään papereihin ennen tapaamisia?

Vierailija
102/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luettuani kaiken tämän olen kahden vaiheilla. Toisaalta on tietysti hyvä, että on olemassa järjestelmä, jossa yritetään auttaa ihmisiä, jotka eivät oikein pärjää tässä tehokkuusyhteiskunnassa. Toisaalta mietin, miten paljon veronmaksajien rahaa menee siihen, että korkeakoulutetun ammattilaisen aikoja varataan ihmisille, jotka syystä tai toisesta eivät niistä hyödy (ei mene paikalle, ei ota apua vastaan, terveydentila estää auttamisen tms). Olisiko parempi, että mitään aikoja ei varattaisi vaan että ne, jotka haluavat sosiaalityöntekijän tavata, menisivät vain paikan päälle jonottamaan?

Jos ihmiset menisivät paikan päälle jonottamaan, niin korkeakoulutetun henkilön aikahan menisi pääasiassa siihen, että hän avaa kyseisen henkilön keissin kylmiltään siinä alusta asti. Aika lapsellisesti ajateltu. Ap

Niinhän lääkäritkin tekevät. Luuetko muuten, että sossuilla on aikaa perehtyä kenenkään papereihin ennen tapaamisia?

Senhän takia ne soittaa ja kysyy tietoja etukäteen, että siinä olisi joku pohja ja käsitys valmiiksi.

Ja lääkärit usein katsoo potilaan tietoja etukäteen myös, jos voivat. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä joudun tapaamaan sosiaalityöntekijää ja te-virkailijaa joka kerta työllisyyden kuntakokeilussa. Tämä vasta on nöyryyttävää. Kun ainut ongelma on  työttömyys. Monesti ajattelen että tämä sosiaalityöntekijä olisi enemmän hyödyksi ja avuksi esimerkiksi lastensuojelussa perheiden tukena kuin minun asiassa, jossa ei ole mitään apua. Mitään en ole hyötynyt näistä käynneistä. Melkein päinvastoin.

Miten pitkään pitää olla työtön, että tarjotaan sosiaalityöntekijän tapaamista?

En tiedä.  Työllisyyden kuntakokeilu on palveluna todella asiakasta nöyryyttävä. Ilman asiakkaan lupia mennään asiakkaan terveystietoihin ja ynnä muihin tietoihin. 

En ole saanut kuntakokeilusta kuin pahaa mieltä ja virkailijat ovat inhottavia. Mukana oleva sosiaalityöntekijä on mukava ja asiallinen, vaikka mitään apua ja tukea minulle ei ole ollut hänestä.

Vierailija
104/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on vaikeaa. Jos et halua mennä, peru aika. Problem solved.

Olen koittanut koko aamun soittaa soittoajalla 9-10, ei vastaa :D

Ap

Miksi et laita tekstaria?

Se on lankanumero. Ap

Jos olet maisan alueella, niin kännyköitä ne kaikkien sossujen puhelimet ovat. 

No, eivät kyllä kuule ole. Ap

Miksi vänkäät joka asiasta? Täällä on varmasti tuolla alueella työskenteleviä vastaamassa, eli tietävät, miten asia on. Mullakin on ollut työpuhelimia, joihin on liitetty yrityksen oma numero eli sellainen, jollaisia aikoinaan käytettiin lankapuhelinverkossa. Ja siihen numeroon on voinut lähettää tekstareita.

Jep, jokaisella meillä on lankanumerolta näyttävä numero, mutta ihan on kännykkä. Mutta ap haluaa olla maksimaalisen vaikea ihminen ja siksi hän ilmeisesti sossujen apua on vaillakin. 

Lähetin viestin siihen. Luulin, että suuntanumerolliset numerot ovat edelleen lankanumeroita kaikki. Ilmeisesti olin väärässä

Ap

Vierailija
105/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senhän takia ne soittaa ja kysyy tietoja etukäteen, että siinä olisi joku pohja ja käsitys valmiiksi.

Ja lääkärit usein katsoo potilaan tietoja etukäteen myös, jos voivat. Ap

Sun tapauksessa etukäteen perehtyminen on ihan tarpeetonta. Ongelmasi paistaa ihan jokaisesta vastauksesta ja tuskin selviävät ilman psykiatria. 

Siis psykiatria itselleen vai minulle? Oletko siinä luulossa, että Suomessa saa helposti psykiatrin aikoja tai terapiaa? Ap

Vierailija
106/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkään pitää olla työtön, että tarjotaan sosiaalityöntekijän tapaamista?

Mulle tuli just 10v täyteen, eikä kertaakaan ole tarjottu.

Vierailija
107/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se on lankanumero. Ap

Miksi vänkäät joka asiasta? Täällä on varmasti tuolla alueella työskenteleviä vastaamassa, eli tietävät, miten asia on. Mullakin on ollut työpuhelimia, joihin on liitetty yrityksen oma numero eli sellainen, jollaisia aikoinaan käytettiin lankapuhelinverkossa. Ja siihen numeroon on voinut lähettää tekstareita.

Hyvä, että ap peruu tuon ajan. Voin kuvitella, millainen katastrofi tapaaminen olisi. Mullakin on ollut tuollaisia vastarannankiiskiä asiakkaina omassa työssäni. Kun asiakkaan ottaa käytävältä sisään ja sanoo hyvää huomenta ja tervetuloa, alkaa monen minuutin monologi siitä, miten tervetulleeksi toivottaminen on ihan väärä tapa aloittaa tapaaminen eikä tämä huomen sitäpaitsi ole millään tavalla hyvä, kun oli pakko tulla tänne jne jne.

Olen kertonut jo missä kohtaa sossu oli toiminut väärin ja ne asiat oli ihan aiheellisia eikä mitään väärin sanottu huomen. Ap

Vierailija
108/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on aina joku koira haudattuna, ei kannata mennä ja koskaan ylipäänsä ottaa sinne yhteyttä. Kokemusta on.

Mielestäni on jännä kuinka keskustelussa on pelkästään korostettu kuinka sossu auttaa ja asiakas on kiittämätön. Kuitenkin tiedetään, että sos.alalle kouluttautuu tahallaan sellaisia ihmisiä jotka haluavat kiusata toisia! Siis tästä on tutkimuksia ja kyseessä on fakta. Ja monella on kokemusta siitä miten sossu höykyttää. Tässä tapauksessa ei ole kyse mistään vakavasta, mutta en kyllä yllättyisi jos sossu olisi ihan tahallaan väärinymmärtänyt hakemuksen. Ap

Itse asiassa, sen mitä olen ollut tekemisissä sossujen ja työkkärinkin tanttojen kanssa, tapaamiset ovat sujuneet aina enemmän tai vähemmän mukavasti. Olen keskustellut myös työnkuvasta ja ovat yleensä myöntäneet, että melkoinen osa asiakkaista osaa olla tavallisen haastavia, osa siksi että ovat vaan hankalia, ja osa siksi, etteivät osaa yhtään mitään.

Vierailija
109/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se on lankanumero. Ap

Hyvä, että ap peruu tuon ajan. Voin kuvitella, millainen katastrofi tapaaminen olisi. Mullakin on ollut tuollaisia vastarannankiiskiä asiakkaina omassa työssäni. Kun asiakkaan ottaa käytävältä sisään ja sanoo hyvää huomenta ja tervetuloa, alkaa monen minuutin monologi siitä, miten tervetulleeksi toivottaminen on ihan väärä tapa aloittaa tapaaminen eikä tämä huomen sitäpaitsi ole millään tavalla hyvä, kun oli pakko tulla tänne jne jne.

Olen ollut vastarannankiiski asiakkaana monta kertaa, mutta sillä erotuksella että tervehdin kyllä. Syy olla vastarannankiiski esimerkiksi olla ettei ole samaa mieltä asiasta mitä käsitellään eikä ole saanut ilmaista sitä. Joidenkin kanssa olen oppinut olemaan vaan hiljaa kun olen ollut eri mieltä asiasta ettei tulisi konflikteja tms. Mutta joskus on pakko avata suunsa ja sanoa oman mielipiteensä, vaikka tietää toisen kannan asiasta. Saattaa seurata  suukopu tai sitten molemminpuolista ymmärrystä avartava asiallinen keskustelu. Asiat eivät aina niin yksioikoisia, että vain toinen puoli saa esittää kantansa ja olla oikeassa.

Vierailija
110/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se on lankanumero. Ap

Olen ollut vastarannankiiski asiakkaana monta kertaa, mutta sillä erotuksella että tervehdin kyllä. Syy olla vastarannankiiski esimerkiksi olla ettei ole samaa mieltä asiasta mitä käsitellään eikä ole saanut ilmaista sitä. Joidenkin kanssa olen oppinut olemaan vaan hiljaa kun olen ollut eri mieltä asiasta ettei tulisi konflikteja tms. Mutta joskus on pakko avata suunsa ja sanoa oman mielipiteensä, vaikka tietää toisen kannan asiasta. Saattaa seurata  suukopu tai sitten molemminpuolista ymmärrystä avartava asiallinen keskustelu. Asiat eivät aina niin yksioikoisia, että vain toinen puoli saa esittää kantansa ja olla oikeassa.

Pointti on se, että moni aloittaa sen russuttamisen ennen kuin on edes eri mielisyyttä tai sossu saanut edes sananvuoroa. Joskus on mennyt tuntikin russutusta kuunnellessa ja kun olen sanonut, että aika alkaa loppua, niin sitten vasta päästään siihen asiaan mitä oikeasti haluttiin. 

Vierailija
111/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin päätöstä uudelleen, niin huomasin mikä oli todennäköisesti aiheuttanut sen tuen tarve -merkinnän. Ja kyse on sellaisesta asiasta, minkä tietojen ottaja on ymmärtänyt väärin. Esitiedoissa oli muutenkin useampi virhe. Ap

Kuule päätös voidaan kyllä korjata, jopa tehdä uudelleen, jos se on väärä ja pohjautuu vääriin tietoihin. Laita valitus missä selität asian, tai mene sinne varatulle ajalle neuvottelemaan asiasta.

Vierailija
112/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä niin kookas ego että toivottavasti sossu varannut riittävän ison tapaamishuoneen.

Miten tämä vaikuttaa siltä miekkos/erillistalohullulta? Tosin hänellähän on omien sanojensa mukaan miljoonaomaisuus, niin että tuskin sossun rahoja tarvitsee. Asenne ja tapa kirjoittaa on kuitenkin sama. Olen nyt sivulla kolme mutta veikkaan jo lukematta että jossain vaiheessa alkaa armoton huutomerkkien ja isojen kirjaimien ja haukkumasanojen ja hymiöiden tykitys.

Vierailija
113/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haet toimeentulotukea niin jos sitä haluat menet sinne, eikä toimeentulotuella elävillä ole muuta kuin aikaa.

Vierailija
114/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haet toimeentulotukea niin jos sitä haluat menet sinne, eikä toimeentulotuella elävillä ole muuta kuin aikaa.

Minulla on työpaikka kuten sanoin aiemmin ja niin on lukuisilla muillakin tukien saajilla. Ap

Vierailija
115/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on työpaikka kuten sanoin aiemmin ja niin on lukuisilla muillakin tukien saajilla. Ap

No sä nyt et edes suostu kertomaan mihin sä sitä tukea olet hakenut ja haistatat koko lafkalle kun he haluaa nähdä sut?

Älä haaskaa heidän aikaa, jätä menemättä ajalle äläkä hae tukia enää.

Vierailija
116/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se on lankanumero. Ap

Pointti on se, että moni aloittaa sen russuttamisen ennen kuin on edes eri mielisyyttä tai sossu saanut edes sananvuoroa. Joskus on mennyt tuntikin russutusta kuunnellessa ja kun olen sanonut, että aika alkaa loppua, niin sitten vasta päästään siihen asiaan mitä oikeasti haluttiin. 

Viranomaistyö pitäisi olla asiakkaalle näkyvää ja kertoa asiakkaalle mitä tehdään ja miksi tehdään. Mutta joidenkin viranomaisten työ on asiakkaan selän takana toimimista olevinaan asiakkaan parhaaksi. Suutuin kerran kovasti kun eräs viranomainen oli urkkinut minun terveystietoja ilmoittamatta minulle ja sai toki ne terveystiedot urkittua. Sain tämän selville ja tein kantelun tästä viranomaisesta ja selvityspyynnön laillisuudesta. Luottamus meni.

Mutta mitä tämä viranomainen olisi voinut tehdä että olisi toiminut oikein. Olisi kertonut että heidän toimintaansa kuuluu terveystietojen kerääminen ja tähän ei tarvitse asiakkaalta lupaa. Tämä tehdään asiakkaan parhaaksi, että pystyttäisiin auttamaan ja tukemaan asiakasta paremmin. 

Tälläinen tieto ei välittynyt minulle vaan se näyttäytyi minulle luvattomana urkintana.

Vierailija
117/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se on lankanumero. Ap

Viranomaistyö pitäisi olla asiakkaalle näkyvää ja kertoa asiakkaalle mitä tehdään ja miksi tehdään. Mutta joidenkin viranomaisten työ on asiakkaan selän takana toimimista olevinaan asiakkaan parhaaksi. Suutuin kerran kovasti kun eräs viranomainen oli urkkinut minun terveystietoja ilmoittamatta minulle ja sai toki ne terveystiedot urkittua. Sain tämän selville ja tein kantelun tästä viranomaisesta ja selvityspyynnön laillisuudesta. Luottamus meni.

Mutta mitä tämä viranomainen olisi voinut tehdä että olisi toiminut oikein. Olisi kertonut että heidän toimintaansa kuuluu terveystietojen kerääminen ja tähän ei tarvitse asiakkaalta lupaa. Tämä tehdään asiakkaan parhaaksi, että pystyttäisiin auttamaan ja tukemaan asiakasta paremmin. 

Tälläinen tieto ei välittynyt minulle vaan se näyttäytyi minulle luvattomana urkintana.

Annoitko viranomaiselle suunvuoroa vai russutitko omia paranoideja ajatuksiasi suuna ja päänä?

Vierailija
118/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa kummalliselta.

Kun mä hain harkinnanvaraista tt-tukea silmälaseja varten, hain sitä Kelan lomakkeella netissä Kelan sivuilla.

En ollut missään tekemisissä yhdenkään sos.työntekijän kanssa. En tiedä kuka päätöksen teki, mutta minulle se myönnettiin ja sain silmälasit.

Olen ollut 6v työttömänä, eikä kukaan sossu ole soitellut perään. Työkkäristä soittelevat.

En ole edes tiennyt, että Maisankin kautta voi hakea jotain tukia.

Vierailija
119/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaapa kummalliselta.

Kun mä hain harkinnanvaraista tt-tukea silmälaseja varten, hain sitä Kelan lomakkeella netissä Kelan sivuilla.

En ollut missään tekemisissä yhdenkään sos.työntekijän kanssa. En tiedä kuka päätöksen teki, mutta minulle se myönnettiin ja sain silmälasit.

Olen ollut 6v työttömänä, eikä kukaan sossu ole soitellut perään. Työkkäristä soittelevat.

En ole edes tiennyt, että Maisankin kautta voi hakea jotain tukia.

Hyvinvointialueelta voi hakea täydentävää toimeentulotukea esimerkiksi huonekaluihin ja kodinkoneisiin, eli sellaisiin menoihin, joissa Kela ei tue. Mutta ne hakemukset ovat yleensä ihan selkeitä ja niitä käsittelevät etuuskäsittelijät, joilla kai yleensä on tradenomin tms. koulutus. Se, että aapeelle on varattu tapaamisaika ja nimenomaan sosiaalityöntekijälle, viittaa siihen, että hakemuksen perusteella on herännyt vakavaa huolta aapeen toimintakyvystä ja että huoli ei ole puhelinkeskustelussa väistynyt. Sossuille saattaa tosiaan olla parin kuukauden jonot, joten ihan kevyin perustein ei heille ketään ohjata.

Vierailija
120/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niinpä. Kai niillä kännykät kuitenkin on. Tai sähköpostia? Vaikka sitten infoon tai kirjaamoon tai mikä lie keskus siellä onkaan. Kyllä ne sieltä ohjaa viestit eteenpäin.