Onko sosiaalityön tapaamiseen ns. pakko mennä (harkinnanvarainen ttt)?
Hain harkinnanvaraista/ehkäisevää tukea kahteen eri asiaan maisan kautta. Sosiaalityöntekijä sitten soitti minulle, kyseli asioita ja sanoi, että sinulle osoitetaan työntekijä ja hän soittaa muutaman päivän kuluessa. Mitään soittoa en kuitenkaan saanut, vaan sen sijaan minulle oli laitettu käyntiaika, josta ei mitään oltu kyselty että sopiiko se aika tai sopiiko ylipäätään. Lisäksi löysin maisan syövereistä hakemukseeni päätöksen, joka oli kielteinen kummankin asian osalta. Siinä oli väitetty, että olisin saanut eräältä taholta maksusitoumuksen hakemaani kuluun, mikä ei millään lailla pidä paikkaansa, vaan kyseinen liite oli LASKU. Ja "kutsuttiin" sitten "selvittämään" asiaa.
Ihmettelen, että miksihän minun pitää mennä "selvittämään" asiaa. Olin kaikki tarvittavat liitteet lähettänyt, ja olivat sen kielteisesti ratkaisset joten miksi menisin selittämään asioitani huvin vuoksi? Kaikkein parasta, että "sovittua" aikaa ei voi perua netissä, vaan sinne vaaditaan soittamaan! Ihmettelen, miksi minun pitää aika "perua" kun en ole sitä alunperin edes sopinut.
Mutta niin, ei kai sossun määräämään aikaan ole mikään välttämättä pakko mennä? Ajattelin toki ilmoittaa että en ole menossa tuohon puolestani päätettyyn aikaan.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa tutulta, asenne on kohdillaan.
Kerran olimme varanneet ajan juurikin ap:n tyyppiselle avustuksen tarpeessa olevalle: kutsu lähti hyvissä ajoin, 2viikkoa oli aikaa katsoa, että sopineeko aika.
Paikalla oli 2 kpl akateemisesti koulutettua virkailijaa, te-toimiston ja sos.työn edustaja.
Sielläpä sitten istuttiin odotettiin, ei näkynyt, ei kuulunut.
Lopulta sos työntekijä soitti asiakkaalle. Selvisi , että joo-eiku, mä lähdinki käymään Tampereella.
Kysyi kuitenki, että voisko saada uuden ajan.
Sanottiin, että joo uusi aika tulee postissa, laitettiin hänet jonon viimeiseksi ja uutta aikaa yritetään sopia kahden eri virkailijan kalenteriin joskus usiamman kuukauden kuluttua. Näkee sitten , miten silloin menee.
Mulla itsellä oli hädässä olevia asiakkaita jonossa kymmeniä.
Miltä sinusta itsestäsi tuntuisi mennä tuohon tilanteeseen, jossa on rinki ihmisiä ympärillä jotka katsovat päästä varpaisiin ja toteavat ompa luuseri.
miks nää sossunhaukkumisketjut aina hiljenee ku joku sossu tulee kertomaan miten hommat oikeesti toimii?
Aika outoa, ettei voitu soittaa ja sopia yhdessä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään sosiaalityöntekijöitä kohtaan. Mutta kun teki aktivointisuunnitelmaa yhdessä te-virkailijan kanssa , ei keskustelemaan pystynyt yhtään luontevasti. Tuntui, että olisi itse tarvinnut turvaa jostakin. Heillä olo tuki toisistaan, mutta minä asiakkaana koin suurta turvattomuutta. Ei pystynyt oikein puhumaan mistään. Tilanne oli vaivaannuttava ja ahdistava. Vastailin väkinäisesti kysymyksiin ja toivoin että olisi ohi nopeasti. Mitään apua heistä ei ollut.
Yleensä te-viranomaiset ovat sellaisia, ettei heidän kanssaan pysty puhumaan. Tarkasti joutuu miettimään sanojaan. Sitten kun vielä pitäisi jutella jostain henkilökohtaisesta elämästä, ei tule mitään. Erehdyin vielä sanomaan aktivointihaastattelussa, että olen hyvin pärjännyt työttömyyskorvauksilla, huomasin heti että tuota ei olisi pitänyt sanoa te-virkailijan kuullen. Reaktio oli sellainen.
Minustakin tuo on kuulustelua ja todella ahdistava tilanne. Miten voidaan ihminen pakottaa tuollaiseen työmarkkinatuen menetyksen uhalla? Eikö muka käy pelkkä puhelimessa haastattelu? En puhunut mitään henkilökohtaista ja äänitin kaikki puheet. Olen lukenut neuvon että kannattaa äänittää kaikki keskustelut. Ettei ole vain sana sanaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa, ettei voitu soittaa ja sopia yhdessä aikaa.
Siitäkö muka olisi tullut vähemmän valitusta? Ap täällä korostaa, että käy töissä ja on sen vuoksi vaikea ehtiä tapaamiselle. Nyt ap on suoraan saanut ajan sen sijaan, että hänen työssäkäyntiään olisi häiritty soittelemalla perään.
Monesti sossuajat menevät niin, että parin viikon sisällä löytyy yksi peruutusaika, joka sitten annetaan sitä tarvitsevalle, ja seuraava vapaa aika voi olla vasta joskus kuukauden päästä. Eli kyse ei ole tilanteesta, jossa neuvoteltaisiin, minä päivänä asiakas tulee ja sopiiko paremmin kahdeksalta vai yhdeksältä. Niin kuin joku täällä jo totesi, työikäisten palveluissa sossulla voi olla sata asiakasta, joten jos tarjottu aika ei kelpaa, seuraava voi mennä tosi pitkän ajan päähän.
Minulla ei ole mitään sosiaalityöntekijöitä kohtaan. Mutta kun teki aktivointisuunnitelmaa yhdessä te-virkailijan kanssa , ei keskustelemaan pystynyt yhtään luontevasti. Tuntui, että olisi itse tarvinnut turvaa jostakin. Heillä olo tuki toisistaan, mutta minä asiakkaana koin suurta turvattomuutta. Ei pystynyt oikein puhumaan mistään. Tilanne oli vaivaannuttava ja ahdistava. Vastailin väkinäisesti kysymyksiin ja toivoin että olisi ohi nopeasti. Mitään apua heistä ei ollut.
Yleensä te-viranomaiset ovat sellaisia, ettei heidän kanssaan pysty puhumaan. Tarkasti joutuu miettimään sanojaan. Sitten kun vielä pitäisi jutella jostain henkilökohtaisesta elämästä, ei tule mitään. Erehdyin vielä sanomaan aktivointihaastattelussa, että olen hyvin pärjännyt työttömyyskorvauksilla, huomasin heti että tuota ei olisi pitänyt sanoa te-virkailijan kuullen. Reaktio oli sellainen.