Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sosiaalityön tapaamiseen ns. pakko mennä (harkinnanvarainen ttt)?

Vierailija
10.07.2023 |

Hain harkinnanvaraista/ehkäisevää tukea kahteen eri asiaan maisan kautta. Sosiaalityöntekijä sitten soitti minulle, kyseli asioita ja sanoi, että sinulle osoitetaan työntekijä ja hän soittaa muutaman päivän kuluessa. Mitään soittoa en kuitenkaan saanut, vaan sen sijaan minulle oli laitettu käyntiaika, josta ei mitään oltu kyselty että sopiiko se aika tai sopiiko ylipäätään. Lisäksi löysin maisan syövereistä hakemukseeni päätöksen, joka oli kielteinen kummankin asian osalta. Siinä oli väitetty, että olisin saanut eräältä taholta maksusitoumuksen hakemaani kuluun, mikä ei millään lailla pidä paikkaansa, vaan kyseinen liite oli LASKU. Ja "kutsuttiin" sitten "selvittämään" asiaa.
Ihmettelen, että miksihän minun pitää mennä "selvittämään" asiaa. Olin kaikki tarvittavat liitteet lähettänyt, ja olivat sen kielteisesti ratkaisset joten miksi menisin selittämään asioitani huvin vuoksi? Kaikkein parasta, että "sovittua" aikaa ei voi perua netissä, vaan sinne vaaditaan soittamaan! Ihmettelen, miksi minun pitää aika "perua" kun en ole sitä alunperin edes sopinut.
Mutta niin, ei kai sossun määräämään aikaan ole mikään välttämättä pakko mennä? Ajattelin toki ilmoittaa että en ole menossa tuohon puolestani päätettyyn aikaan.

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa tutulta, asenne on kohdillaan.

Kerran olimme varanneet ajan juurikin ap:n tyyppiselle avustuksen tarpeessa olevalle: kutsu lähti hyvissä ajoin, 2viikkoa oli aikaa katsoa, että sopineeko aika.

Paikalla oli 2 kpl akateemisesti koulutettua virkailijaa, te-toimiston ja sos.työn edustaja.

Sielläpä sitten istuttiin odotettiin, ei näkynyt, ei kuulunut.

Lopulta sos työntekijä soitti asiakkaalle. Selvisi , että joo-eiku, mä lähdinki käymään Tampereella.

Kysyi kuitenki, että voisko saada uuden ajan.

Sanottiin, että joo uusi aika tulee postissa, laitettiin hänet jonon viimeiseksi ja uutta aikaa yritetään sopia kahden eri virkailijan kalenteriin joskus usiamman kuukauden kuluttua. Näkee sitten , miten silloin menee.

Mulla itsellä oli hädässä olevia asiakkaita jonossa kymmeniä.

Vierailija
122/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kalliiksi käy yhteiskunnalle tuollainen elämäntapa. Onneksi nyt kai tulee tiukennuksia sosiaaliavustuksiin. Ja minustakin sosiaalityön resursseja pitäisi keskittää enemmän lastensuojeluun. Hullua, että sossut oikeasti käyttävät suuret määrät aikaa vastahakoisiin aikuisiin. Selkeämpää olisi, että terveet aikuiset hoitaisivat raha-asiansa itse ja oppisivat vastaamaan tekojensa seurauksista. Jätät vuokrat maksamatta, ok, saat ehkä uuden vuokra-asunnon viiden vuoden päästä ja ehkä asenne on silloin paremmin kohdillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi kalliiksi käy yhteiskunnalle tuollainen elämäntapa. Onneksi nyt kai tulee tiukennuksia sosiaaliavustuksiin. Ja minustakin sosiaalityön resursseja pitäisi keskittää enemmän lastensuojeluun. Hullua, että sossut oikeasti käyttävät suuret määrät aikaa vastahakoisiin aikuisiin. Selkeämpää olisi, että terveet aikuiset hoitaisivat raha-asiansa itse ja oppisivat vastaamaan tekojensa seurauksista. Jätät vuokrat maksamatta, ok, saat ehkä uuden vuokra-asunnon viiden vuoden päästä ja ehkä asenne on silloin paremmin kohdillaan.

Etenkin aikuissosiaalityö on ollut heikoiten haluttua sossujen keskuudessa. Ei se haastavaa ole, mutta tuo asiakkaiden asenne juurikin rupeaa nopeasti vituttamaan ja lujaa. 

Vierailija
124/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä, siitä en mieltäni pahoita jos joku ei saavukaan tapaamiselle. Päinvastoin, ehdinhän sitten paremmin tehdä jotain muuta sillä ajalla, sillä tekemistä tässä duunissa riittää. Mutta pidän hölmönä sitä että asiakas ei käytä hyödykseen hänelle tarjottua aikaa. Harmi, ettei näistä lähetetä laskua kuten terveydenhuollon käyttämättömistä jääneistä ajoista.

t. sossu 2

Ai lähetetä laskua ajasta, jota asiakas ei ole varannut.

Vierailija
125/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luettuani kaiken tämän olen kahden vaiheilla. Toisaalta on tietysti hyvä, että on olemassa järjestelmä, jossa yritetään auttaa ihmisiä, jotka eivät oikein pärjää tässä tehokkuusyhteiskunnassa. Toisaalta mietin, miten paljon veronmaksajien rahaa menee siihen, että korkeakoulutetun ammattilaisen aikoja varataan ihmisille, jotka syystä tai toisesta eivät niistä hyödy (ei mene paikalle, ei ota apua vastaan, terveydentila estää auttamisen tms). Olisiko parempi, että mitään aikoja ei varattaisi vaan että ne, jotka haluavat sosiaalityöntekijän tavata, menisivät vain paikan päälle jonottamaan?

Jos ihmiset menisivät paikan päälle jonottamaan, niin korkeakoulutetun henkilön aikahan menisi pääasiassa siihen, että hän avaa kyseisen henkilön keissin kylmiltään siinä alusta asti. Aika lapsellisesti ajateltu. Ap

Niinhän lääkäritkin tekevät. Luuetko muuten, että sossuilla on aikaa perehtyä kenenkään papereihin ennen tapaamisia?

Senhän takia ne soittaa ja kysyy tietoja etukäteen, että siinä olisi joku pohja ja käsitys valmiiksi.

Ja lääkärit usein katsoo potilaan tietoja etukäteen myös, jos voivat. Ap

Sun tapauksessa etukäteen perehtyminen on ihan tarpeetonta. Ongelmasi paistaa ihan jokaisesta vastauksesta ja tuskin selviävät ilman psykiatria. 

Ap voi olla nepsy, esim. assi. Jos hakee etuutta kirjallisesti, niin voihan olla ihmeissään, kun varataankin aika.

Vierailija
126/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalipalvelut (pl. lastensuojelu) ovat täysin vapaaehtoisia. Eli ei ole pakko mennä.

Millä perusteella ovat vapaaehtoisia

?

Vierailija
127/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etenkin aikuissosiaalityö on ollut heikoiten haluttua sossujen keskuudessa. Ei se haastavaa ole, mutta tuo asiakkaiden asenne juurikin rupeaa nopeasti vituttamaan ja lujaa. 

Metsä vastaa niin kuin sinne huutaa.Lastensuojelussako kivempaa, kun voi pakottaa?

Vierailija
128/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsä vastaa niin kuin sinne huutaa.Lastensuojelussako kivempaa, kun voi pakottaa?

Lasten kanssa on kiva työskennellä. Aikuissossun asiakkaat eivät ansaitsisi mitään tukia. Harva osaa edes käytöstapoja.

Vierailija
129/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä, siitä en mieltäni pahoita jos joku ei saavukaan tapaamiselle. Päinvastoin, ehdinhän sitten paremmin tehdä jotain muuta sillä ajalla, sillä tekemistä tässä duunissa riittää. Mutta pidän hölmönä sitä että asiakas ei käytä hyödykseen hänelle tarjottua aikaa. Harmi, ettei näistä lähetetä laskua kuten terveydenhuollon käyttämättömistä jääneistä ajoista.

t. sossu 2

Lasku ajasta, jota asiakas ei ole ajoissa perunut.

Vierailija
130/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun asiakas tuli kyllä paikalle, vaikka ei ollut kutsua pyytänyt ja siltikin minä sen kutsuin.

Kävi seisomassa ovella, kynnykselle asti tuli. Huusi siitä kuuluvasti oman kantansa tämmöisiin kutsuihin taikka muihinkaan asioihin ylipäätään: Hän ei tule koskaan lähtemään mihinkään aktivointeihin, eikä kuntoutuksiin. Antakaa min olla rauhassa ja ryypätä silloin kun haluan!

Laitettiin sitten jatkuvasti maksimimiinus tt-tukeen maailman tappiin.

Ja alettiin hoitamaan niiden asioita, jotka halusi apuja.

Vierailija
131/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. sossu 2

Ihan samalla tavalla terveydenhuollossa tulee sakkomaksu, vaikka ajan olisi varannut ammattihenkilö. Esimerkiksi erikoissairaanhoitoon asiakas ei yleensä edes voi varata aikaa itse, vaan aika varataan lähetekäsittelyn yhteydessä. Ei ole iso vaiva ilmoitella, jos aikaa ei sitten tarvitsekaan. Ellei nyt sitten ole tosi hankala luonne.

Vierailija
132/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäisi sosiaalityöntekijöitä siirtää lastensuojelutyöhön, jossa oikeasti tarvitaan apua ja resurssit ovat vähäiset. Vain kaksi kuntaa Suomessa täyttävät riittävän laillisen sosiaalityöntekijämäärän lastensuojelussa  Monet kunnat ovat AVI:n sakkolistoilla,  kun ei löydy sosiaalityöntekijöitä. Tästä kärsii etupäässä lapset ja perheet, jotka kipeästi tarvitsisivat apua.

Sosiaalityöntekijät pois aktivointihaastatteluista. Riittää kun te-virkailija hoitaa tilannetta. Moni aikuinen ei hyödy tästä mitään ja tilanne on monelle todella vastahakoinen ja nöyryyttävä.  Avun antaminen vastoin tahtoa ei onnistu.  Kun monella on ongelma vain työttömyys eikä elämänhallinnan ongelmia ole. 

Lisää resursseja lastensuojeluun eikä vastentahtoisten aikuisten paapomiseen.  

Vierailija
133/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä parasta on kun olet järjestänyt verkostokokouksen. Eli tapaamiseen osallistuu myös esimerkiksi lastensuojelu, asumisneuvoja, terveydenhuollon ammattihenkilöitä jne. Ja asiakas itse ei vaivaudu paikalle. Ei koe sitä tarpeellisena, koska lastensuojeluihmiset ovat ikäviä ja hän on itse ihan terve. Tietenkään ei voi pakottaa, mutta ihan hullua resurssien tuhlaamista tällainen on. Onkohan työikäisten palveluiden tapaamisista edes puolet sellaisia, että asiakas tulee paikalle? Ja poisjääminenhän ei estä sitä, että pari päivää myöhemmin on akuutti hätätilanne, kun lapsille ei ole ruokaa koska kuukauden kelamassit tuli jo käytettyä viinavelkojen tai sakkojen maksamiseen.

Vierailija
134/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukiasiat pitää käsitellä viipymättä ja viimeistään seitsemän arkipäivän kuluessa. Palvelutarvearvioaika sosiaalityöntekijälle saattaa sen sijaan järjestyä vasta viikkojen päästä. Tämänkin vuoksi toimeentulotukipäätös tehdään monesti ennen mahdollista tapaamista.

Lisäksi on selkeämpää, että asiakas ymmärtää, että sosiaalityöntekijää ei kannata tulla tapaamaan rahan toivossa. Nythän ap taisikin tehdä sen ratkaisun, että jos rahaa ei tipu, niin häntä ei kiinnosta elämäntilanteensa setviminen. Hyvä niin. Aina voi palata asiaan myöhemmin, jos/kun motivaatiota alkaa löytyä.

Vierailija
135/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä parasta on kun olet järjestänyt verkostokokouksen. Eli tapaamiseen osallistuu myös esimerkiksi lastensuojelu, asumisneuvoja, terveydenhuollon ammattihenkilöitä jne. Ja asiakas itse ei vaivaudu paikalle. Ei koe sitä tarpeellisena, koska lastensuojeluihmiset ovat ikäviä ja hän on itse ihan terve. Tietenkään ei voi pakottaa, mutta ihan hullua resurssien tuhlaamista tällainen on. Onkohan työikäisten palveluiden tapaamisista edes puolet sellaisia, että asiakas tulee paikalle? Ja poisjääminenhän ei estä sitä, että pari päivää myöhemmin on akuutti hätätilanne, kun lapsille ei ole ruokaa koska kuukauden kelamassit tuli jo käytettyä viinavelkojen tai sakkojen maksamiseen.

Kuvasit tässä hyvin osuvasti sen, mitä meillä aikuissosiaalityössä tapahtuu lähes viikoittain :D Ja se hätä tulee aina akuutisti ja yllättäen: mitenkään ei asiakas ole voinut aavistaa tai varautua siihen tai mitenkään vaikuttaa itse siihen, että häätö on ylihuomenna, sähköt katkesi tänään, ja ruoka loppui jo eilen. Ja usein, lähes aina, ennen tätä on sossu jo monta kuukautta yrittänyt tavoitella asiakasta, jopa käynyt oven takana kolkuttelemassa, mutta asiakasta ei ole tavoitettu, koska asiakasta ei kiinnosta / asiakas ei jaksa / asiakas ei pysty. Ja kaikki on aina jonkun muun syy, aina pitää saada hetimullekaikkitännenyt, ja aina jonkun muun pitää maksaa.

Siitäkin huolimatta tää on paras duuni missä olen ollut ikinä. Suurin osa asiakkaista on kaikesta huolimatta kivoja tyyppejä.

t. sossu 2

Vierailija
136/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä osataan tehdä asiat vaikeiksi. Jos itse olisin hakenut sosiaalitoimesta apua niin luultavasti vain menisin sille varatulle ajalle ja kyselisin mitä siellä mahdollisesti olisi tarjolla. Jos ei mitään, niin tulipahan sekin kortti katsottua. Ihan hassua räyhäämistä on nyt kyllä.

Olisi asiallista kertoa, mitä se käynti koskee. Myös soittaa ja kysyä, sopiiko kyseinen aika. Tämä henkilö on osa-aikatöissä oleva. Asiatonta ja alantavaa tuollainen juoksutus. Mutta sehän taitaakin olla tarkoitus.

Sitä suuremmalla syyllä kai aika vain varataan eikä aleta häiritä soittamalla kesken työpäivän. Jos aika sopii, ap menee paikalle, ja jos ei sovi, ottaa itse yhteyttä uuden ajan sopimiseksi. Olettaisin, että useimmat sosiaalitoimen asiakkaat haluavat ajan mahdollisimman pian eli käyttävät sen ajan, joka varataan.

Hämmästyttävän monet ihmiset yrittävät saada tapaamisaikaa virka-ajan ulkopuolelle. Ihan pokkana esitetään, että tapaaminen olisi vaikka klo 18 ja mieluiten heillä kotona, että ei tarvitse hukata aikaa edes siihen sosiaalitoimistoon tulemiseen. 

Jos joku mun asiakas toivoo tapaamisaikaa virka-ajan ulkopuolelle, niin pystyn sen järjestämään, se ei ole mikään ongelma, ja pystyn myös liikkumaan asiakkaan luokse. Samaten useimmiten aika joustavasti pystyn odottamaan, jos asiakas laittaa viestiä tapaamishetkellä, että ei ehdi ajoissa, vaan vasta puolta tuntia myöhemmin. Kokeilkaapa pyytää samaa joustoa lääkäriltä/hammaslääkäriltä.

t. sossu 2

Vierailija
137/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et tarvitse rahaa, niin älä mene. Sitähän se sossu siellä tapaamisella olisi miettinyt, että jos sittenkin satuttuisit tarvitsemaan jeesiä.

Ei sitten ehtinyt viestini ennen ekaa tällaista viestiä.

Jos se olisi ollut sitä mieltä, että tarvitsen jeesiä niin kai se olisi ratkaisut myönteisesti, kun kerran mahdollista on sitä harkintaa käyttää. Ap

Ei helvetti🤦 Harkinnanvarainen toimeentulotuki ja jeesi on kaksi eri asiaa.

Kuulostaa siltä, että voisit hyvinkin tarvita sitä muutakin jeesiä.

Vierailija
138/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalipalvelut (pl. lastensuojelu) ovat täysin vapaaehtoisia. Eli ei ole pakko mennä.

Mutta jos ei mene, niin rahaa ei saa.

Juuri tässä selitettiin, että sossussa toimeentulotukipäätökset tekee yleensä etuuskäsittelijä tai sosiaaliohjaaja ilman sen kummempia tapaamisia. Eihän kukaan ehtisi jokaista hakijaa tavata tai edes jokaiselle soittaa. Tapaamisaika ei ap:n tapauksessakaan välttämättä liity enää toimeentulotukeen vaan johonkin muuhun. Veikkaan että hakemuksessa tai puhelinkeskustelussa on tullut esiin jonkinlainen epäily elämänhallinnan suhteen. Kannattaa ottaa vastaan apua, jos sitä tarjotaan, vaikka ei ylimääräistä taskurahaa saisikaan.

Kyllä, etuuksien käsittelijällä ei ole laajoja oikeuksia käyttää omaa harkintaa, ja lakeja ja säännöksiä on noudatettava tarkasti. Sossu taas voi joustaa näistä harkinnan mukaan asiakkaan hyväksi.

Sossu voi joustaa lain noudattamisesta? Ok :o

Sossun myöntämismahdollisuudet ovat paljon laajemmat kuin ohjaajan tai etuuskäsittelijän. Ap:n ikävin piirre on, että hän ajattelee, että hän paskoo hakemuksen ja sitten sitä voisi käsitellä toisin silloin kuin se hänelle sopii aikataulullisesti.

Olin ihan asianmukaisesti tehnyt hakemuksen. Ja olin sopinut jatkon, joka oli puhelinkeskustelu, ja varannut aikaa, että pääsen puhelimeen niinä päivinä kun soiton piti tulla. Sossu puolestaan ei ollut hakemusta katsonut niin tarkkaan, että olisi ymmärtänyt että lasku ei ole maksusitoumus (myöskin olisin tekstissä varmaan maininnut maksusitoumuksen jos sellainen olisi?). Ja sitten lätkäissyt ajan, jota en halunnut. Sossuhan olisi voinut esimerkiksi soittaa ja kysyä, että mikä tämä liite on, kun se hänelle oli epäselvä. Mielestäni on ihan normaalia olla vittuuntunut, koska kyllähän sossu on huonosti hakemuksen käsitellyt.

Vai menikö teidän mielestä siis hienosti? Ap

Snä teit uutena asiakkaana hakemuksen, joka oli epäselvä. Sitten sinä määrität koska sossu asiaa kästtelee ja millä tavalla kanssasi kommunikoi. Ei se niin mene. Katsos kun sossuilla on satoja asiakkaita. Välillä on oikeasti hengenhätä. Silloin ei kaltaistesi mul**ujen aikatauluja aleta miettimään. Kiltti sossu palasi asiaan ja antoi sinulle ihan käyntiajan. Nyt et viitsi mennä etkä ymmärrä olla kohtelias ja perua, jotta sossu saa aikansa käytettyä järkevästi. Toivottavasti sulla jää nälkä.

Liitteistä ja tekstistä olisi kyllä hyvin pitänyt ymmärtää, mistä on kyse. Olin sopinut puhelinkeskustelun, en tapaamista. Miksi sossu oli mielestäsi kiltti? He eivät olleet lukeneet hakemusta kunnolla, he olivat hylänneet hakemuksen, eivätkä olleet ilmoittaneet, että sovittua puhelinkeskustelua ei tulekaan. Miten tuo on hyvää asiakaspalvelua? Ei menisi läpi kyllä missään muualla. Ap

Siitäkö nyt kenkä puristaa, että haluat nimenomaan puhua puhelimessa? Jos tämä on se kynnyskysymys niin laita sille sossulle viestiä ja pyydä muuttamaan tapaaminen puhelinajaksi. Mutta palvelutarvearvion tekeminen puhelimitse on kyllä hankalaa ja raskasta. Veikkaan, että tapaamisesta saisit enemmän irti.

En nyt mielellään halua puhua puhelimessa myöskään. Se siinä ärsyttää, että asioita ei ikinä tehdä siten kun on sovittu, ja toiseksi se että todennäköisesti siellä on ihan turha juosta keskustelemassa kun asia on kerran käsitelty jo. Ap

No sitten perut koko ajan ja olet tyytyväisenä ilman palveluja?

Niin, kai se on tehty tahallaan mahdollisimman mutkikkaaksi ja pitkään kestäväksi, että asiakkaat koittaisi hoitaa tilanteen ihan millä tahansa muulla kuin toimeentulotuella. Ja ehkä niin kuuluukin olla. Mietin juuri sitä, että pärjäänkö tulevaisuudessa ilman toimeentulotukia, koska siitä jää kuitenkin joku merkintä sinne jos olen "perunut" ajan eli ns kieltäytynyt yhteistyötä. Mutta jos sinne menee ja kertoo jotakin, niin nekin merkinnät jää sinne, ja ihan turhaan sitten jää ties mitä kirjauksia, jos mitään hyötyä ei tapaamisesta saa. Eli lyhyesti onko enemmän hyötyä vai haittaa perua se vai mennä. Ap

Omasta näkökulmastani vastaan, että se on aika perussettiä, että asiakas ei saavu tapaamiselle. Se voi vaikuttaa jatkotyöskentelyyn tai voi myös olla vaikuttamatta, riippuu tilanteesta. Jos sulla on häätö tulossa, etkä ole saapunut varaamilleni ajoille, voi olla että en maksa vuokrarästejäsi. Voi myös olla, että maksan, jos syysi olla tulematta tapaamiselle, ovat järkeenkäypiä (esim. jos olet ollut psykoosissa puoli vuotta). Kertomasi perusteella vaikea sanoa, koska et kerro mistä on kyse.

t. sossu 2

Vierailija
139/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu kuvastaa aika hyvin, millaiseen säätämiseen veroeuroja kuluu. Sosiaalitoimessa on velvollisuus ryhtyä arvioimaan palvelutarvetta aina, kun esimerkiksi hakemuksella on saatu tietoa, jonka mukaan henkilö olisi sosiaalipalvelujen tarpeessa. Osa asiakkaista ei reagoi ajanvaraukseen mitenkään, eivät välttämättä ole edes mitenkään tavoitettavissa. Osa tulee paikalle ja pettyy enemmän tai vähemmän äänekkäästi, kun tarjolla ei ollutkaan ylimääräistä rahaa vaan olisi pitänyt omaa elämänhallintaa olla valmis kehittämään. Osa on valmis oikeasti sitoutumaan sosiaalityöhön, mutta heille saattaa seuraava aika olla tarjolla tosiaan vasta pitkän ajan päästä, koska niille sadalle muullekin asiakkaalla on pakko aikoja tarjota, kelpasivat tai ei.

Korostan että aikaa ei ole tarjottu vaan ihan tyrkätty sinne. Minusta ei ole ihme, jos asiakkaalla on kielteinen asenne jos sinne painostetaan menemään eikä ajankohdasta voida sopia. Ap

Kun jonotin selkäleikkaukseen, mulle tuli kirjeellä tiedoksi keskussairaalaan poliklinikalta leikkausaika ja toimintaohjeet. Ei multa kyselty, sopiiko aika mulle. Lääkäri ei soittanut ja kysellyt, milloin mulle sopisi. Ei tullut mieleenkään, että tuon olisi voinut kokea painostuksena.

t. sossu 2

Vierailija
140/147 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et tarvitse rahaa, niin älä mene. Sitähän se sossu siellä tapaamisella olisi miettinyt, että jos sittenkin satuttuisit tarvitsemaan jeesiä.

Ei sitten ehtinyt viestini ennen ekaa tällaista viestiä.

Jos se olisi ollut sitä mieltä, että tarvitsen jeesiä niin kai se olisi ratkaisut myönteisesti, kun kerran mahdollista on sitä harkintaa käyttää. Ap

Jos olisin kutsunut asiakkaan paikan päälle, minulla ehkä olisi vielä jotain auttamismahdollisuuksia. Jos asiakas ei vaivaudu tulemaan, niin ei sitten. Olkoon ilman. t: sossu

Miksi et soita asiakkaalle? Onko ihan yleinen tapa tämä, että aika lätkästään tuolla tavalla?

Itse mietin valittaa kyseisestä päätöksestä sekä hakea sitten eri asioihin uudella hakemuksella harkinnanvaraista. Pakkohan nekin on kuitenkin käsitellä ja keksiä sitten uusi syy, miksi "olkoon ilman". Ap

Miksi sinne vastaanotolle ei voi tulla? Onko jotain mitä ei halua sossulle paljastaa?

Esimerkiksi, koska on töitä tehtävänä ja samana ajankohtana on myös läheisen lääkärikäynti jonne pyydetty mukaan jo aikaa sitten.

Miksi ajattelit, että vastaanotolle pitäisi mennä? Ap

Sillä tavalla asiat hoituvat sosiaalitoimistossa. Käydään juttelemassa. Mutta ilmeisesti et tarvitse sieltä mitään tukea.

Tarvitsin sieltä rahallista tukea. Mutta se mitä hain, oli jo kielletty.

Meinasitko, että kun näkevät naamani niin tilanne on yhtäkkiä aivan toinen? Harvoinpa varmaan kielteisiä päätöksiä minnekään pyörretään. Ap

mene sinne niin saat hyvät rahat.