Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan perustoimeentulotukea, ja perjantaina meni ruokakauppaan 50euroa...Silti tänään on pakko käydä hakemassa täydennystä joihinkin asioihin...Miten tällä perustoimeentulotuealla voi tulla toimeen, kun ruoka on näin kallista?

Vierailija
10.07.2023 |

Perjantaina piti myös mm. ostaa hammastahnaa, mausteita, mysliä joka oli loppu, astianpesuainetta ja shampoota.

Tuntuu että perustoimeentulotuki ei enää vain riitä...Kaikki kulut nousevat koko ajan hurjasti kun PTTT vain pari prosenttia samaan aikaan.

Täysin epäinhimmillistä elää 555e/kk, kun siitä pitää maksaa ihan KAIKKI paitsi vuokra ja sähkölasku.
Puhelinlaskukin pitää maksaa itse.

Mulla ei tuu loppukuuksi rahat riittämään!

Kommentit (432)

Vierailija
141/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"...en itsekään ymmärrä, miten ihmiset selviytynyt tt-tuella.

Olen yrittänyt elää säästäväisesti ja seurata tt-tuen normeja, ja tosi vaikea olisi maksaa laskut ja vielä elää tuolla jollain reilulla 500 eurolla.

Eniten ihmetyttää se, että tt-tuki on tainnut pysyä tuolla tasolla jo yli vuosikymmenen ,

vaikka hinnat ovat nousseet."

Eivät hje selviydykään.

Miksi osaa suomalaisista pidetään tahallaan seinää vasten?

Samaan aikaan rahaa syydetään surutta tiesminne ?

Koska pakkomielle tehdä heistä poliitikkoja, EU-virkamiehiä. Pidetään niin kauan köyhänä kunnes suostuu politiikkaan/EU-virkamieheksi. Jos ei suostu niin se on lopun elämää köyhänä sitten.

Vierailija
142/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä aloituksissa voisi kertoa, miksi tilanne on se mikä on, eli miksi AP olet perustoimeentulon varassa?

En ole ap, mutta harmittaa tämä aggressiivinen suhtautuminen tt-tuella eläviä kohtaan, vaikka kyseessä on viimesijainen tuki ja sillä ei ihan oikeasti pärjää kovin hyvin varsinkaan Suomen hintatasolla ja myös EU on antanut Suomelle varotuksia useampaan otteeseen liian pienistä tuista. Viimenen ihminen, jolle voisin olla kateellinen on nimenomaan tt-tuella elävä. Elämä on silloin maanpäällistä helvettiä.

Mikä kommentti on ilmaissut kateutta?

Enempi näyttäisi olevan neuvoja ja vinkkejä. Eri asia sitten on, ottaako niitä vastaan.

No, ensinnäkin, onhan tuo todella rumasti sanottu että "mene töihin". Eiköhän ap tekisi sen jos se olisi mahdollista. Tuskin kukaan on vapaaehtoisesti tt-tuella.

Toiseksi, en itsekään ymmärrä, miten ihmiset selviytynyt tt-tuella. Olen yrittänyt elää säästäväisesti ja seurata tt-tuen normeja, ja tosi vaikea olisi maksaa laskut ja vielä elää tuolla jollain reilulla 500 eurolla. Eniten ihmetyttää se, että tt-tuki on tainnut pysyä tuolla tasolla jo yli vuosikymmenen vaikka hinnat ovat nousseet.

Mitkä laskut? Eihän toimeentulotukiasiakas mitään laskuja joudu itse maksamaan.

Reilusti yli 100,-/viikko käyttörahaa on oikeasti paljon.

Joutuu. Mä joudun maksamaan vuokrastani puolet(toinen puoli menee asumistuesta), puhelinlaskun sekä nettilaskun. Sähkö ja vesi toistaiseksi kuuluu vuokraan.

Sitten asut aivan liian kalliisti. Pelkkä asumistuki kattaa 80 % hyväksytyistä asumismenoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä vastuun ottamisesta hokijoilla omia lapsia? Ei tarvitse olla tyhmä kun ymmärtää mitä tarkoittaa se kun lapsi ymmärtää olevansa köyhä. Kyllä siitä saa tietyn identiteetin. Juuri tässä lapsi itkee kun kaikki kaverit on reissussa meillä ei ole varaa mihinkään matkaan. Samoin haluaisi 5 e viikkorahaa, ei vaan riitä kun 10 e on rahaa tilill ää viikoksi ruokaan. Ehkä lähetän hänet keräämään tyhjiä pulloja sekin vain vaikuttaa turvattomalta lähettää tyttö yksin johonkin.

Vierailija
144/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä aloituksissa voisi kertoa, miksi tilanne on se mikä on, eli miksi AP olet perustoimeentulon varassa?

En ole ap, mutta harmittaa tämä aggressiivinen suhtautuminen tt-tuella eläviä kohtaan, vaikka kyseessä on viimesijainen tuki ja sillä ei ihan oikeasti pärjää kovin hyvin varsinkaan Suomen hintatasolla ja myös EU on antanut Suomelle varotuksia useampaan otteeseen liian pienistä tuista. Viimenen ihminen, jolle voisin olla kateellinen on nimenomaan tt-tuella elävä. Elämä on silloin maanpäällistä helvettiä.

Mikä kommentti on ilmaissut kateutta?

Enempi näyttäisi olevan neuvoja ja vinkkejä. Eri asia sitten on, ottaako niitä vastaan.

No, ensinnäkin, onhan tuo todella rumasti sanottu että "mene töihin". Eiköhän ap tekisi sen jos se olisi mahdollista. Tuskin kukaan on vapaaehtoisesti tt-tuella.

Toiseksi, en itsekään ymmärrä, miten ihmiset selviytynyt tt-tuella. Olen yrittänyt elää säästäväisesti ja seurata tt-tuen normeja, ja tosi vaikea olisi maksaa laskut ja vielä elää tuolla jollain reilulla 500 eurolla. Eniten ihmetyttää se, että tt-tuki on tainnut pysyä tuolla tasolla jo yli vuosikymmenen vaikka hinnat ovat nousseet.

Mitkä laskut? Eihän toimeentulotukiasiakas mitään laskuja joudu itse maksamaan.

Reilusti yli 100,-/viikko käyttörahaa on oikeasti paljon.

Joutuu. Mä joudun maksamaan vuokrastani puolet(toinen puoli menee asumistuesta), puhelinlaskun sekä nettilaskun. Sähkö ja vesi toistaiseksi kuuluu vuokraan.

Sitten asut aivan liian kalliisti. Pelkkä asumistuki kattaa 80 % hyväksytyistä asumismenoista.

Suurin osa asunnoista on ylikalliita tuon normin mukaan. Ja niin, ei se auta vaikka muuttaa maalle, koska silloin se normi suhteessa paikkakuntaan pienenee. Sitäpaitsi muuttaminen pos sieltä missä on koko elämä, perhe, tukiverkot, ihmissuhteet jne. ja niiden katkaiseminen on paitsi hyvin julmaa, tulee valtiolle pitkässä juoksussa TODELLA kalliiksi, masennuttaa, katkeroittaa ja lamaannuttaa ihmisen kuin ihmisen.

Vierailija
145/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 500€ yhdelle ihmiselle on enemmän kuin monella pienituloisella jää palkasta käteen kulujen jälkeen...

Riippuu paljonko siihen palkkaan on sisällytetty kuluja. Siinä voi olla autonkulut, lainanlyhennyksiä, lomamatkoja jne. Tuloihin nähden elää liian leveesti. 

Eihän sitä muuten töissä kannata käydäkkään jos jäisi palkasta sama 500e kuin toimeentulotukilaisilla jää. 

Kuule pitäisikö niitä palkkoja sitten vihdoin nostaa samaan tahtiin elinkustannusindeksien(ruoan, asumiskulut, hygienitarvikkeiden hinnat)  kanssa?

Et ole tainnut kunnolla ymmärtää, miten tuo surkea toimeentulotuki myönnetään, perehdy siihen ensin ja ajattele asiaa oikeasti mitä sen varassa sinnittely (kuukausittainen hakeminen, ei myönnetä automaattisesti) käytännössä perheelliselle ihmiselle merkitsee.

Köyhyyttä ja ulosottoa, kun joku virkailija saattaa välillä hylätä hakemuksen, pyytää "lisäselvityksiä toimeentulotukitarpeeseen"  ja siitä pitää valittaa ja pyytää oikaisua.

Jotain hyvin rumaa kertoo sekä ihmisestä se, että syyllistetään pyrkien kyykyttämään tuentarpeisia, samoin kuin "hyvinvointi"yhteiskunnastamme.

Vierailija
146/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan työmarkkinatukea ja toimeentulotukea 19€, joka EI kata koko vuokraa. Saan halvat lääkkeet, ja sairaanhoitokulut. Silmälaseja en ole vielä edes harkinnut. Silti tulee pitkä puutelista. Sanokaapa mitä muuta te työssäkäyvät ostatte kuin ruokaa? Siis muuta ei saa ostaa kuin ruokaa. Ei paskapaperia, eikä shampoota, eikä saa käydä muualla kuin kaupassa ja kävelyllä? Koittakaapa elää sillä tavalla vaikkapa pari kuukautta. Niin, ja ostakaa vain ruokaa. Ja maksakaa tuosta rahasta melkein satanen vuokraa.

Jos toimeentulotukesi on tuon verran, on laskettu, että sinulla jää kuukaudessa käyttöön se summa (500€) millä katsotaan sinun pärjäävän ostaessasi ruuat, paskapaperit ja shampoot. Jos näin ei ole, toimeentulotukesi on laskettu väärin?

Myös silmälaseihin on mahdollista saada tukea.

-Kela voi myöntää perustoimeentulotukea silmälasien hankintaan vain, jos ne ovat silmäsairauden tai puutteellisen näkökyvyn takia tarpeelliset.-

147/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikinen kerta ihmetyttää tämä valitus tt-tuen määrästä. Jos saa 555e/kk VUOKRAN JA SÄHKÖLASKUN JÄLKEEN, on se enemmän, mitä opiskelijat saavat. (Lisäksi olen ymmärtänyt, että osan muista kuluistakin voi saada katettua tt-tuella, kuten lääkkeet?). Itse sain viime vuonna opinto- ja asumistukea yhteensä noin 660e/kk. Ja tästä piti maksaa. vuokra, laskut sekä lääkkeet. Toki siinä itse kävin sitten töissä.

555e/kk elää aivan riittävän hyvin. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa aika reippaasti omaan kulurakenteeseen. Esimerkiksi:

- Kilpailuta liittymät ja vakuutukset

- Onko autoa? Voiko siitä luopua?

- Käy Lidlissä, mikäli paikkakunnalta sellainen löytyy. Vaihtoehtoisesti jokin isompi kauppa kuten Prisma.

- Osta tuotteita isoissa erissä. Esim. shampoot, pastat jne. paljon halvempia isoissa pakkauksissa.

- Vaihda lihat kasvikunnan tuotteisiin mahdollisuuksien mukaan. Esim. soijarouhe on halvempaa kuin jauheliha. Sisältää paljon proteiinia.

- Luovu alkoholista ja tupakasta, mikäli niitä käytät

- Kävele tai pyöräile mahdollisuuksien mukaan. Arkiliikunta kohottaa myös kuntoa.

- Hanki lisätuloja mahdollisuuksien mukaan. Marjastus, sienestys, käsityöt, pullojen keräys jne.

- Lainaa tai vuokraa tavaroita ostamisen sijaan.

- Osta vaatteet kirpputorilta.

Vierailija
148/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 500€ yhdelle ihmiselle on enemmän kuin monella pienituloisella jää palkasta käteen kulujen jälkeen...

No silloin se palkansaaja olisi oikeutettu saamaan tt-tukea, mikäli ne kulut on "kohtuulliset".

Vierailija
149/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kasvakaa aikuisiksi ja elättäkää itse itsenne. Ei se ole valtion tehtävä."

Kasva Sinäkin siellä vihdoin aikuiseksi ja avaa silmäsi tarkastelemaan mitä ympärilläsi oikeasti tapahtuu, sen sijaan että hoet jonkun sinulle opettamaa lausetta.

Valtio olemme me. Yhdessä.

Suomen valtio kerää veroja työssäkäyviltä sen vuoksi että suojaverkkoa tarvittaessa on.

Kun työssäkäyvä sitten joutuu vaille palkkatyötä ja  turvautumaan maksamaansa suojaverkon varaan,

saakin huomata että sitä ei riittävästi ole, ainoastaan pilkkaa? "

Vierailija
150/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä vastuun ottamisesta hokijoilla omia lapsia? Ei tarvitse olla tyhmä kun ymmärtää mitä tarkoittaa se kun lapsi ymmärtää olevansa köyhä. Kyllä siitä saa tietyn identiteetin. Juuri tässä lapsi itkee kun kaikki kaverit on reissussa meillä ei ole varaa mihinkään matkaan. Samoin haluaisi 5 e viikkorahaa, ei vaan riitä kun 10 e on rahaa tilill ää viikoksi ruokaan. Ehkä lähetän hänet keräämään tyhjiä pulloja sekin vain vaikuttaa turvattomalta lähettää tyttö yksin johonkin.

Valtiohan syytää rahaa nimenomaan lapsia omaaville ja nimenomasn syrjäyttää ja köyhdyttää lapsettomat. Joten lapsilla ei ole mitään hätää. Jopa yksinhuoltajat ovat paljon rikkaampia kuin he, joilla ei ole lapsia. Ja kuinks moni kehtaakaan puhua yksinhuoltajista köyhinä! Köyhiä tässä ovat lapsettomat yksineläjät. Ja niitä tulee vain yhä enemmön ja enemmön mitä enemmön julmasti revitään ihmisiä juuriltaan ja pakotetaan muuttamaan jonnekin hevon kuuseen pois ihmisten parista.

Vierailija
151/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki ei todellakaan riitä. Itse pärjään sillä vain, koska saan vanhemmiltani n. 200 eur kuukaudessa, käteisenä tietysti. Itselläni kaksi kouluikäistä lasta. Pelkällä toimeentulotuella emme pärjäisi.

152/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin?

Pääseekö sinun firmaasi töihin?

Olen opiskelija ja voisin opintojen ohessa tehdä vähän duunia. Olen hakenut siivoojaksi, en tullut valituksi.

Oletko siis hakenut vain yhtä työpaikkaa? Jos haluat töitä, usein jotakin hommia on saatavilla, varsinkin tässä työmarkkinatilanteessa. Opiskelijana itse olen tehnyt mm. lapsenvahtimista, toimistohommaa sekä myyjän hommia vuokrafirman kautta. Hio CV kuntoon ja sitten vaan hakemaan. Tsemppiä!

153/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailuta puhelinliittymä ja osta shampoot, saippuat yms. jättipakkauksissa. Tulee halvemmaksi ostaa niitä isoja säästöpakkauksia kuin pikkupulloja.

Jätä lihat ruokakauppaan ja osta soijarouhetta. Yhdestä soijarouhepussista tekee ruokaa _kymmeniä_ kertoja ja siinä on enemmän proteiinia kuin lihassa.

Sitten on tietty ruokajakelukin, mutta se nyt toimii miten toimii vähän paikkakunnasta riippuen

Minä olen yh eikä lapsi syö soijarouhetta. En ole ap mutta meitä on paljon joilla on lapsia.

Onhan niitä vaihtoehtoja muitakin kuin se soijarouhe.

Vierailija
154/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei sinä 10 sähkömaksulla juhlija! Onks sun vuokrakin sen 10? No, siitähän tulee jo 20 eli sillä pystyy juhliin. Et siis ymmärrä kateutta etkä' näköjään ymmärrä lukemaasikaan.

Olipa seko viesti. Miten tuostakin voi joku vetää herneen nenään, että se ei ainakaan omaan budjettiini vaikuttaisi yhtään vaikka valtio maksaisi sen kympin sähkölaskun. Noinko paljon harmittaa kun jollain on pieni sähkölasku?

Vierailija
155/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta kirjoitti:

Työn tekeminen ei kannata jos ei jää 1000 euroa käteen vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen.

Työn tekeminen kannattaa aina, koska sen kautta löytyy muuta työtä.

Hyöty näkyy sitten vuosien päästä kokonaisuudessaan.

Tukia saa pienen palkan paikkaamiseen.

Vierailija
156/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaekonomi kirjoitti:

Joka ikinen kerta ihmetyttää tämä valitus tt-tuen määrästä. Jos saa 555e/kk VUOKRAN JA SÄHKÖLASKUN JÄLKEEN, on se enemmän, mitä opiskelijat saavat. (Lisäksi olen ymmärtänyt, että osan muista kuluistakin voi saada katettua tt-tuella, kuten lääkkeet?). Itse sain viime vuonna opinto- ja asumistukea yhteensä noin 660e/kk. Ja tästä piti maksaa. vuokra, laskut sekä lääkkeet. Toki siinä itse kävin sitten töissä.

555e/kk elää aivan riittävän hyvin. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa aika reippaasti omaan kulurakenteeseen. Esimerkiksi:

- Kilpailuta liittymät ja vakuutukset

- Onko autoa? Voiko siitä luopua?

- Käy Lidlissä, mikäli paikkakunnalta sellainen löytyy. Vaihtoehtoisesti jokin isompi kauppa kuten Prisma.

- Osta tuotteita isoissa erissä. Esim. shampoot, pastat jne. paljon halvempia isoissa pakkauksissa.

- Vaihda lihat kasvikunnan tuotteisiin mahdollisuuksien mukaan. Esim. soijarouhe on halvempaa kuin jauheliha. Sisältää paljon proteiinia.

- Luovu alkoholista ja tupakasta, mikäli niitä käytät

- Kävele tai pyöräile mahdollisuuksien mukaan. Arkiliikunta kohottaa myös kuntoa.

- Hanki lisätuloja mahdollisuuksien mukaan. Marjastus, sienestys, käsityöt, pullojen keräys jne.

- Lainaa tai vuokraa tavaroita ostamisen sijaan.

- Osta vaatteet kirpputorilta.

Voihan opiskelijakin hakea tt-tukea.

Muuten neuvosi ovat huvittavia, koska ei nää oo asioita, joihin lähtökohtaisesti ois koskaan ollut tt-tuella varaa, eli mainitsemiasi säästötoimenpiteitä ei voi tehdä, kun niin tehdään jo.

Ei sitä autoa esim. saa omistaa. Ei vaatteita oo varaa ostaa muuta kuin kirppikselta (ja sitten joskus kun jotain täytyy, niinkuin alusvaatteita ja sukkahousuja, kun niitä ei oikein käytettynä voi, niin ei niihin meinaa olla mitenkään varaa. Ja kenkien rikkoontuminen on aivan valtava katastrofi).

Noi kuulostaa säästöneuvoilta keskituloisille, ei jo valmiiksi köyhyysrajan alapuolella eläville 😀.

157/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet opiskelijat ovat kesäkuukausin perustoimeentulotuen varassa, jos eivät ole päässeet kesäaikana töihin. Siinä yksi syy.

Toinen syy on pitkittynyt työttömyys. Kaikilla vastavalmistuneilla ei ole eikä voi olla valmiina työelämäverkostoa, johon hypätä heti valmistumisen jälkeen. Sitten kitkutellaan.

Jokin pitkäaikainen sairaus on voinut syödä toimintakykyä.

Siinä sulle syitä.

Se on totta, että osa opiskelijoista on kesällä tt-tuella, jos ei ole töitä. Monelle olisi kuitenkin tarjolla töitä mutta ei ole haettu ajoissa tai ei ollenkaan. 

Vierailija
158/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Newsflash ap:lle. Me muut joudumme maksamaan MYÖS sen asumisen ja sähköt itse.

Turha märistä loisena, 555 riittää AIVAN kirkkaasti siihen mihin se on tarkoitettukin, ja jos ei riitä niin syy ei ole tuen pienuudessa.

Vierailija
159/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoka on kallistunut huomattavasti tuon ukrainan sodan myötä...kiitos putinin mulkun. 

ei mulla jää rahaa näppiin tuotakaan mitä sulla..jotain 430 jää käteen kun maksan vuokran ja sähkön ja netti/puhelinpaketin 25 euroa.  kissanruuatkin maksaa mutta kun sen on seuraksi ottanut niin pitäähän se myös ruokkia :) 

onneksi on avomies joka osallistuu puolella ruokiin...muuten ei rahat riittäisi koko kuukaudeksi. pystyn jopa lähettämään veljen pojalle rahallista apua tarvittaessa kun hän on työttömänä. itse teen etätöitä ja palkkaa saan jos kauppaa teen lehtimyyjänä. 

Vierailija
160/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta nuudeleita ja perunaa.

Ei sossutuella ole tarkoitus syödä sisäfilettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi