Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan perustoimeentulotukea, ja perjantaina meni ruokakauppaan 50euroa...Silti tänään on pakko käydä hakemassa täydennystä joihinkin asioihin...Miten tällä perustoimeentulotuealla voi tulla toimeen, kun ruoka on näin kallista?

Vierailija
10.07.2023 |

Perjantaina piti myös mm. ostaa hammastahnaa, mausteita, mysliä joka oli loppu, astianpesuainetta ja shampoota.

Tuntuu että perustoimeentulotuki ei enää vain riitä...Kaikki kulut nousevat koko ajan hurjasti kun PTTT vain pari prosenttia samaan aikaan.

Täysin epäinhimmillistä elää 555e/kk, kun siitä pitää maksaa ihan KAIKKI paitsi vuokra ja sähkölasku.
Puhelinlaskukin pitää maksaa itse.

Mulla ei tuu loppukuuksi rahat riittämään!

Kommentit (432)

Vierailija
61/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mausteita ei tarvitse olla älyttömästi. Pippurit, liha kasvisliemet ja suola.

Kaikki exta pitää karsia. Kyllä sitten pärjää. Halvinta kaupasta kärryyn. Yksinkertaista ruokaa. Raha ei riitä lautasmallin kokoamiseen. Ruokana proteiinin lähde ja yksi lisuke. Ei montaa lisuketta. Juomana vesi tai rasvaton maito. Tarjouksia täytyy vahtia ja omasta gurmee tottumuksista luopua. Kosmetiikka minimiin Tai ei ollenkaan

Kun olisin terve, niin voisi vetää halpaa safkaa. Itse en liikuntarajoitteisena pysty hyppimään tarjousten perässä ja kaiken kukkuraksi olen terveyssyistä gluteeniton ja maidoton. Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteissa. T. Eri

Vierailija
62/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpailuta puhelinliittymä ja osta shampoot, saippuat yms. jättipakkauksissa. Tulee halvemmaksi ostaa niitä isoja säästöpakkauksia kuin pikkupulloja.

Jätä lihat ruokakauppaan ja osta soijarouhetta. Yhdestä soijarouhepussista tekee ruokaa _kymmeniä_ kertoja ja siinä on enemmän proteiinia kuin lihassa.

Sitten on tietty ruokajakelukin, mutta se nyt toimii miten toimii vähän paikkakunnasta riippuen

Et omista mitään ja

Tulet syömään ötököitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Piti" ostaa mausteita ja mysliä?

Olen ollut aivan helkutisti liian pitkään sairaspäivärahalla, joten on myös tullut myös nuukailtua, ja nämä jäi kyllä ensimmäisenä kauppalistalta. Kävin aamulla tekemässä viikon ruokaostokset nelihenkiselle perheelle 35 eurolla. On muuten ollut mautonta ruokaa ja kaurapuurokin alkaa kyllästyttää, eikä minua siten haittaa yhtään palata töihin ensi kuussa, mutta silloin kun on pakko pärjätä vähemmällä niin täytyy karsia ja tehdä edullisempia valintoja eikä väkisin ostaa sitä mysliä ja mausteita jos rahat ei sitten riitä loppu kuuksi.

Vierailija
64/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa ihanaa jos joku maksais munki vuokrat ja sähköt. Sitte vois jäädä se 500 kuussa käteen. Nykysellään ei ja Kelasta ei saa mitään jos sattuu oleen vähän säästöjä. Paremmin sulla menee kun mulla, pitäiskähän alkaa tukiloiseks.

Vierailija
65/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä aloituksissa voisi kertoa, miksi tilanne on se mikä on, eli miksi AP olet perustoimeentulon varassa?

En ole ap, mutta harmittaa tämä aggressiivinen suhtautuminen tt-tuella eläviä kohtaan, vaikka kyseessä on viimesijainen tuki ja sillä ei ihan oikeasti pärjää kovin hyvin varsinkaan Suomen hintatasolla ja myös EU on antanut Suomelle varotuksia useampaan otteeseen liian pienistä tuista. Viimenen ihminen, jolle voisin olla kateellinen on nimenomaan tt-tuella elävä. Elämä on silloin maanpäällistä helvettiä.

Mikä kommentti on ilmaissut kateutta?

Enempi näyttäisi olevan neuvoja ja vinkkejä. Eri asia sitten on, ottaako niitä vastaan.

No, ensinnäkin, onhan tuo todella rumasti sanottu että "mene töihin". Eiköhän ap tekisi sen jos se olisi mahdollista. Tuskin kukaan on vapaaehtoisesti tt-tuella.

Toiseksi, en itsekään ymmärrä, miten ihmiset selviytynyt tt-tuella. Olen yrittänyt elää säästäväisesti ja seurata tt-tuen normeja, ja tosi vaikea olisi maksaa laskut ja vielä elää tuolla jollain reilulla 500 eurolla. Eniten ihmetyttää se, että tt-tuki on tainnut pysyä tuolla tasolla jo yli vuosikymmenen vaikka hinnat ovat nousseet.

Vierailija
66/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin?

Mihin sinä otat minut töihin, paljonko maksat palkkaa?

ap

Kouluttauduppa alalle joista huutava työvoimapula. Koulut alkavat nyt syksyllä.

Vierailija
67/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oispa ihanaa jos joku maksais munki vuokrat ja sähköt. Sitte vois jäädä se 500 kuussa käteen. Nykysellään ei ja Kelasta ei saa mitään jos sattuu oleen vähän säästöjä. Paremmin sulla menee kun mulla, pitäiskähän alkaa tukiloiseks.

En itse saa mitään tukia, mutta en silti ymmärrä tätä kateutta. Itselleni esimerkiksi sähkölasku (pörssisähkö, kerrostaloasunto) oli viimeiseltä kahdelta kuukaudelta alle 5 euroa sähköstä, toinen 5 euroa sähkönsiirrosta. Joten vaikka joku maksaisi sen minun puolestani, niin sillä kympilläkö juhlisin?

Vierailija
68/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paikkakunnallasi ruokajakelua?

Mitä Vit*ua?

Vierailija
69/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oletus on, että yhteiskunnan pitäisi tukea yhtään enempää elämääsi. Elämä on valintoja, joko menet töihin ja ostat premiun tuotteita tai sitten tyydyt extraan. En oikein ymmärrä näin palkansaajana tuota valitusta, ettei raha riitä, jos ei ole edes töissä. Ei tietenkään riitä...

monet joutuvat töissä ollessani hakemaan tt tukea. palaan lastenhoitajan työhön syksyllä netto 1800 e kk... Ei naurata yksinhuoltajana.

Elämä on valintoja pätee tähänkin. Sinä olet valinnut matalasti palkatun työn.

Vierailija
70/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on kertaruokalasku kasvanut 20€:sta 50€:n.

Vaikka ostetaan halvinta p*skaa ja käydään Lidlissä!!!

Myös muita tarjouksia kytätään.

Kuukaudessa ruokaan menee semmonen 350-400€.

Meitä on 2 aikuista ja kissa.

Ollaan työkyvyttömyyseläkkeellä molemmat.

Silti ei rahat meinaa riittää ja joudutaan usein loppukuu olemaan vähän nälässä.

Vierailija
71/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailuta puhelinliittymä ja osta shampoot, saippuat yms. jättipakkauksissa. Tulee halvemmaksi ostaa niitä isoja säästöpakkauksia kuin pikkupulloja.

Jätä lihat ruokakauppaan ja osta soijarouhetta. Yhdestä soijarouhepussista tekee ruokaa _kymmeniä_ kertoja ja siinä on enemmän proteiinia kuin lihassa.

Sitten on tietty ruokajakelukin, mutta se nyt toimii miten toimii vähän paikkakunnasta riippuen

Ihanko oikeastiko joku jättipullo shampoota maksaa vähemmän kuin pieni pullo? En usko sitä. Isot säästöpakkaukset ovat sitäpaitsi painavia ja köyhällä ei (tietenkään) ole autoa eikä säilytystiloja. Psyykkisesti sairas  pystyy parhaassa tapauksessa menemään lähimpään kauppaan silloin, kun saa rahaa, mutta lähikauppa on kallis. Pahimmassa tapauksessa hän ei jaksa/uskalla lähteä kotoaan mihinkään. Jos hän on onnekas, joku sukulainen tuo vähän syötävää silloin tällöin. Olen itse työeläkkeellä enkä pystyisi kuljettamaan mitään isoja pakkauksia.

Iso shampoopullo maksaa tarjouksessa noin 4-5€ ja riittää yhdelle ihmiselle vuodeksi (noin litra). Vie tilaa noin 10x10 cm kaapista. Painaa tuskin kiloa enemmän joten jos et ole liikuntakyvytön, sen saat kyllä kotiin kannettua jos maitopurkinkin saat.

Toisella kauppareissulla ostat sitten tarjouksesta pyykinpesuainetta. Vie kaappitilaa ehkä 20x10 cm.

Selittelyn makua ettei ole tilaa eikä pysty kantamaan. Olen nähnyt kassatyössä asiakkaita joilla pahasti reuman runtelemat kädet, sormet vääntyneet, kummasti kantavat ostoskasseja. Itsekin välillä niin heikossa hapessa että taistelen pyörtymistä vastaan, mutta kaappiin olen ihan itse saanut kerättyä moneksi vuodeksi pesuaineita. Vievät tilaa noin 1/3 normaalikokoisesta hyllystä. Pitää olla hereillä, seurata mainoksia ja iskeä kiinni heti kun on halpaa. Päivän tai pari syö vaikka pelkkää kaurapuuroa.

Vierailija
72/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä aloituksissa voisi kertoa, miksi tilanne on se mikä on, eli miksi AP olet perustoimeentulon varassa?

En ole ap, mutta harmittaa tämä aggressiivinen suhtautuminen tt-tuella eläviä kohtaan, vaikka kyseessä on viimesijainen tuki ja sillä ei ihan oikeasti pärjää kovin hyvin varsinkaan Suomen hintatasolla ja myös EU on antanut Suomelle varotuksia useampaan otteeseen liian pienistä tuista. Viimenen ihminen, jolle voisin olla kateellinen on nimenomaan tt-tuella elävä. Elämä on silloin maanpäällistä helvettiä.

Enempi näyttäisi olevan neuvoja ja vinkkejä. Eri asia sitten on, ottaako niitä vastaan.

No, ensinnäkin, onhan tuo todella rumasti sanottu että "mene töihin". Eiköhän ap tekisi sen jos se olisi mahdollista. Tuskin kukaan on vapaaehtoisesti tt-tuella.

Toiseksi, en itsekään ymmärrä, miten ihmiset selviytynyt tt-tuella. Olen yrittänyt elää säästäväisesti ja seurata tt-tuen normeja, ja tosi vaikea olisi maksaa laskut ja vielä elää tuolla jollain reilulla 500 eurolla. Eniten ihmetyttää se, että tt-tuki on tainnut pysyä tuolla tasolla jo yli vuosikymmenen vaikka hinnat ovat nousseet.

Mitkä laskut? Eihän toimeentulotukiasiakas mitään laskuja joudu itse maksamaan.

Reilusti yli 100,-/viikko käyttörahaa on oikeasti paljon.

Vierailija
73/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin makaa kuin petaa.

Vierailija
74/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan minimieläkettä ja samojen asioiden kanssa painiskelen. Eilen meni kauppaan 50€. Tili vaan tyhjenee. Välillä pitää miettiä ostaako ruokaa vai lääkkeitä. Ja hemmetti kun poliklinikkakäynnitkin on niin kalliita.

Tämän ymmärrän, en tätä valitusta terveiltä ihmisiltä, joille tukien varassa eläminen on parempi vaihtoehto kuin elättää itsensä työllä.

Vierailija
75/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä laskut? Eihän toimeentulotukiasiakas mitään laskuja joudu itse maksamaan.

Reilusti yli 100,-/viikko käyttörahaa on oikeasti paljon.

Joutuu. Mä joudun maksamaan vuokrastani puolet(toinen puoli menee asumistuesta), puhelinlaskun sekä nettilaskun. Sähkö ja vesi toistaiseksi kuuluu vuokraan.

Vierailija
76/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen, teen osa-aikatyötä. 500e/kk ruokaan ja välttämättömyyksiin yhdelle ihmiselle kuulostaa ruhtinaalliselta. Ei millään pahalla ap.

Vierailija
77/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustoimeentulo-trolli.

Vierailija
78/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvakaa aikuisiksi ja elättäkää itse itsenne. Ei se ole valtion tehtävä.

Vierailija
79/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kiertelen -60% ilta-alennuksia.

Vierailija
80/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kokeisilit työn tekemistä? Siis oikeesti. Alueellasi on tasan varmasti töitä mihin kykenet. Menet ärrälle myymään lakua lapsille tai kotisiivoukseen imuroinaan mummojen sänkyjen alustat. Ihan varmasti on hommia mihin sovellut.

Menet? Kertokaapa nyt "menet"-hokijat että missä ja mitä on ne työpaikat joihin voi mennä, tuosta noin vain huomenna aamulla? Eikö ole tyhmää ja joutavanpäiväistä kirjoitella hakemuksia joka paikkaan, työkkärin vaatimuksestakin, kun töihin voikin vain mennä? Miksi sitten yritykset pyytää lähettämään HAKEMUKSIA?