Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan perustoimeentulotukea, ja perjantaina meni ruokakauppaan 50euroa...Silti tänään on pakko käydä hakemassa täydennystä joihinkin asioihin...Miten tällä perustoimeentulotuealla voi tulla toimeen, kun ruoka on näin kallista?

Vierailija
10.07.2023 |

Perjantaina piti myös mm. ostaa hammastahnaa, mausteita, mysliä joka oli loppu, astianpesuainetta ja shampoota.

Tuntuu että perustoimeentulotuki ei enää vain riitä...Kaikki kulut nousevat koko ajan hurjasti kun PTTT vain pari prosenttia samaan aikaan.

Täysin epäinhimmillistä elää 555e/kk, kun siitä pitää maksaa ihan KAIKKI paitsi vuokra ja sähkölasku.
Puhelinlaskukin pitää maksaa itse.

Mulla ei tuu loppukuuksi rahat riittämään!

Kommentit (432)

Vierailija
21/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä aloituksissa voisi kertoa, miksi tilanne on se mikä on, eli miksi AP olet perustoimeentulon varassa?

En ole ap, mutta harmittaa tämä aggressiivinen suhtautuminen tt-tuella eläviä kohtaan, vaikka kyseessä on viimesijainen tuki ja sillä ei ihan oikeasti pärjää kovin hyvin varsinkaan Suomen hintatasolla ja myös EU on antanut Suomelle varotuksia useampaan otteeseen liian pienistä tuista. Viimenen ihminen, jolle voisin olla kateellinen on nimenomaan tt-tuella elävä. Elämä on silloin maanpäällistä helvettiä.

Mikä kommentti on ilmaissut kateutta?

Enempi näyttäisi olevan neuvoja ja vinkkejä. Eri asia sitten on, ottaako niitä vastaan.

Vierailija
22/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä aloituksissa voisi kertoa, miksi tilanne on se mikä on, eli miksi AP olet perustoimeentulon varassa?

Saan perustoimeentulotukea työmarkkinatuen ja asumistuen lisäksi, koska käytössä olevat rahani jäävät alle 555e/kk pakollisten menojen jälkeen.

ap

Tämän vastauksen perusteella päättelisin, että APlla on merkittäviä haasteita esim. hankkia itselleen koulutusta ja sitä kautta työpaikka, koska hänen luetun ymmärtämisensä on tällä tasolla.

Vierailija
24/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 500€ yhdelle ihmiselle on enemmän kuin monella pienituloisella jää palkasta käteen kulujen jälkeen...

Sitten he ovat oikeutettuja perustoimeentulotukeen, mikseivät haet?

Turha uhriutua jos ei "kehtaa" hakea sitä.

Vierailija
25/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin!

Otatko sinä yritykseesi töihin? Sepä mukava kuulla, milloin voin aloittaa?

Vierailija
26/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan perustoimeentulotukea työmarkkinatuen ja asumistuen lisäksi, koska käytössä olevat rahani jäävät alle 555e/kk pakollisten menojen jälkeen.

ap

Tämän vastauksen perusteella päättelisin, että APlla on merkittäviä haasteita esim. hankkia itselleen koulutusta ja sitä kautta työpaikka, koska hänen luetun ymmärtämisensä on tällä tasolla.

Kysymyksesi perusteella oletin että luulit minun olevan ns. pelkällä perustoimeentulotuella, enkä saisi muita tukia tai olisi työttömänä työnhakijana.

Mitä sitten tarkoitit?

ap

Vierailija
27/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa. Mä ostin juuri vesijetin. Hörppää tuon 500 euroa viikossa.

Vierailija
28/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin?

Pääseekö sinun firmaasi töihin?

Olen opiskelija ja voisin opintojen ohessa tehdä vähän duunia. Olen hakenut siivoojaksi, en tullut valituksi.

Minäkin olen hakenut vuosien myötä kymmeniä työpaikkoja, eikä vielä ole tarvinnut vaihtaa. Edelleen kesäloman jälkeen menen työhön, joka ei rehellisesti sanottuna ole kiinnostanut enää vuosiin. Mutta haen aina jotain uutta - vielä ei ole tärpännyt.

Sellaista se on. Kaikki eivät tule valituksi, mutta näyttää noita paikkoja tulevan koko ajan auki.

Vierailija
29/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oletus on, että yhteiskunnan pitäisi tukea yhtään enempää elämääsi. Elämä on valintoja, joko menet töihin ja ostat premiun tuotteita tai sitten tyydyt extraan. En oikein ymmärrä näin palkansaajana tuota valitusta, ettei raha riitä, jos ei ole edes töissä. Ei tietenkään riitä...

monet joutuvat töissä ollessani hakemaan tt tukea. palaan lastenhoitajan työhön syksyllä netto 1800 e kk... Ei naurata yksinhuoltajana.

Vierailija
30/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin!

Voisin ottaakin. Mitä osaamista sinulla on myydä minulle?

Vierailija
31/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin?

Pääseekö sinun firmaasi töihin?

Olen opiskelija ja voisin opintojen ohessa tehdä vähän duunia. Olen hakenut siivoojaksi, en tullut valituksi.

Minäkin olen hakenut vuosien myötä kymmeniä työpaikkoja, eikä vielä ole tarvinnut vaihtaa. Edelleen kesäloman jälkeen menen työhön, joka ei rehellisesti sanottuna ole kiinnostanut enää vuosiin. Mutta haen aina jotain uutta - vielä ei ole tärpännyt.

Sellaista se on. Kaikki eivät tule valituksi, mutta näyttää noita paikkoja tulevan koko ajan auki.

No on se jännä kun olen vuosia hakenut milloin mitäkin paikkaa, mutta ikinä ei valita.

Somet on kunnossa, ei löydy Twitteristä tai mistään mitään asiatonta. Hakemuksissa ei kirjoitusvirheitä. Silti "valintamme ei kohdistunut sinuun"

Vierailija
32/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oletus on, että yhteiskunnan pitäisi tukea yhtään enempää elämääsi. Elämä on valintoja, joko menet töihin ja ostat premiun tuotteita tai sitten tyydyt extraan. En oikein ymmärrä näin palkansaajana tuota valitusta, ettei raha riitä, jos ei ole edes töissä. Ei tietenkään riitä...

monet joutuvat töissä ollessani hakemaan tt tukea. palaan lastenhoitajan työhön syksyllä netto 1800 e kk... Ei naurata yksinhuoltajana.

Lisäksi saat:

- lapsilisät

- yh-korotukset lapsilisiin

- elatusmaksut

Paljonko siis oikeasti on perheeltäsi rahaa käytössä?

Helposti taitaa tulla tonni lisää

Vierailija
33/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpailuta puhelinliittymä ja osta shampoot, saippuat yms. jättipakkauksissa. Tulee halvemmaksi ostaa niitä isoja säästöpakkauksia kuin pikkupulloja.

Jätä lihat ruokakauppaan ja osta soijarouhetta. Yhdestä soijarouhepussista tekee ruokaa _kymmeniä_ kertoja ja siinä on enemmän proteiinia kuin lihassa.

Sitten on tietty ruokajakelukin, mutta se nyt toimii miten toimii vähän paikkakunnasta riippuen

Ihanko oikeastiko joku jättipullo shampoota maksaa vähemmän kuin pieni pullo? En usko sitä. Isot säästöpakkaukset ovat sitäpaitsi painavia ja köyhällä ei (tietenkään) ole autoa eikä säilytystiloja. Psyykkisesti sairas  pystyy parhaassa tapauksessa menemään lähimpään kauppaan silloin, kun saa rahaa, mutta lähikauppa on kallis. Pahimmassa tapauksessa hän ei jaksa/uskalla lähteä kotoaan mihinkään. Jos hän on onnekas, joku sukulainen tuo vähän syötävää silloin tällöin. Olen itse työeläkkeellä enkä pystyisi kuljettamaan mitään isoja pakkauksia.

Vierailija
34/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun köyhyys kestää vuosia eikä voi tehdä mitään parantaakseen tilannetta, masentaa ja vie voimat.

t: se syksyllä töihin pakaava yh, jos on voimia siihen paluuseen. nyt olen todella väsynyt koko ajan en edes kävelyllä jaksa käydä.

Vierailija
35/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 500€ yhdelle ihmiselle on enemmän kuin monella pienituloisella jää palkasta käteen kulujen jälkeen...

Sitten he ovat oikeutettuja perustoimeentulotukeen, mikseivät haet?

Turha uhriutua jos ei "kehtaa" hakea sitä.

Tai niissä "pakollisissa" menoissa on menoja jotka eivät kelan laskelmissa ole pakollisia.

Vierailija
36/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin!

Voisin ottaakin. Mitä osaamista sinulla on myydä minulle?

Osaan kääntää ranskasta suomeksi ja suomesta ranskaksi sekä myös venäjää ja englantia. Lisäksi osaan excellin ja wordin eli office paketti on hallinnassa. Olen koulutukseltani maisteri ja tehnyt töitä kansainvälisessä moni-ala-yrityksessä.

Vierailija
37/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee ruokaan noin 40 euroa viikossa. Lisäksi kalastan niin saan siitä ruokaa. Tänäkin aamuna sain verkoista paljon ahvenia joita syön ja osa menee vakuumi pakettiin pakastimeen. Eilen myin ahven fileitä ja sain 120 euroa. Kaupasta ostan 40 eurolla ruokaa viikossa. Se on pakko riittää vaan.

Vierailija
38/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jäänyt joskus palkkatyöstä 700 euroa kuukaudeksi käteen. Perheessä tosin myös tienaava mies, mutta myös lapsia kaksi. Miten 500 euroa ei riitä yhdelle? Sehän on kuitenkin noin 138 euroa viikolle? En ymmärrä.

Vierailija
39/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteita ei tarvitse olla älyttömästi. Pippurit, liha kasvisliemet ja suola.

Kaikki exta pitää karsia. Kyllä sitten pärjää. Halvinta kaupasta kärryyn. Yksinkertaista ruokaa. Raha ei riitä lautasmallin kokoamiseen. Ruokana proteiinin lähde ja yksi lisuke. Ei montaa lisuketta. Juomana vesi tai rasvaton maito. Tarjouksia täytyy vahtia ja omasta gurmee tottumuksista luopua. Kosmetiikka minimiin Tai ei ollenkaan

Vierailija
40/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin?

Mihin sinä otat minut töihin, paljonko maksat palkkaa?

ap

Millä tahansa alalla maksetaan enemmän palkkaa kuin mitä saat toimeentulotukea.

Työpaikka sinun pitää itse löytää, kuten me muutkin tehdään.