Saan perustoimeentulotukea, ja perjantaina meni ruokakauppaan 50euroa...Silti tänään on pakko käydä hakemassa täydennystä joihinkin asioihin...Miten tällä perustoimeentulotuealla voi tulla toimeen, kun ruoka on näin kallista?
Perjantaina piti myös mm. ostaa hammastahnaa, mausteita, mysliä joka oli loppu, astianpesuainetta ja shampoota.
Tuntuu että perustoimeentulotuki ei enää vain riitä...Kaikki kulut nousevat koko ajan hurjasti kun PTTT vain pari prosenttia samaan aikaan.
Täysin epäinhimmillistä elää 555e/kk, kun siitä pitää maksaa ihan KAIKKI paitsi vuokra ja sähkölasku.
Puhelinlaskukin pitää maksaa itse.
Mulla ei tuu loppukuuksi rahat riittämään!
Kommentit (432)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin?
Pääseekö sinun firmaasi töihin?
Olen opiskelija ja voisin opintojen ohessa tehdä vähän duunia. Olen hakenut siivoojaksi, en tullut valituksi.Minäkin olen hakenut vuosien myötä kymmeniä työpaikkoja, eikä vielä ole tarvinnut vaihtaa. Edelleen kesäloman jälkeen menen työhön, joka ei rehellisesti sanottuna ole kiinnostanut enää vuosiin. Mutta haen aina jotain uutta - vielä ei ole tärpännyt.
Sellaista se on. Kaikki eivät tule valituksi, mutta näyttää noita paikkoja tulevan koko ajan auki.
No on se jännä kun olen vuosia hakenut milloin mitäkin paikkaa, mutta ikinä ei valita.
Somet on kunnossa, ei löydy Twitteristä tai mistään mitään asiatonta. Hakemuksissa ei kirjoitusvirheitä. Silti "valintamme ei kohdistunut sinuun"
Oletko näyttänyt hakemustasi ulkopuolisille? Jos toistuvasti vika on siinä, ettei pääse haastatteluun, todennäköisesti ulkopuolisen tai rekryammattilaisen kommentit tulisi tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpailuta puhelinliittymä ja osta shampoot, saippuat yms. jättipakkauksissa. Tulee halvemmaksi ostaa niitä isoja säästöpakkauksia kuin pikkupulloja.
Jätä lihat ruokakauppaan ja osta soijarouhetta. Yhdestä soijarouhepussista tekee ruokaa _kymmeniä_ kertoja ja siinä on enemmän proteiinia kuin lihassa.
Sitten on tietty ruokajakelukin, mutta se nyt toimii miten toimii vähän paikkakunnasta riippuenIhanko oikeastiko joku jättipullo shampoota maksaa vähemmän kuin pieni pullo? En usko sitä. Isot säästöpakkaukset ovat sitäpaitsi painavia ja köyhällä ei (tietenkään) ole autoa eikä säilytystiloja. Psyykkisesti sairas pystyy parhaassa tapauksessa menemään lähimpään kauppaan silloin, kun saa rahaa, mutta lähikauppa on kallis. Pahimmassa tapauksessa hän ei jaksa/uskalla lähteä kotoaan mihinkään. Jos hän on onnekas, joku sukulainen tuo vähän syötävää silloin tällöin. Olen itse työeläkkeellä enkä pystyisi kuljettamaan mitään isoja pakkauksia.
Yleensä isoissa pakkauksissa myytävät ovat litrahinnaltaan halvempia ja sehän tässä ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin?
Olen opiskelija ja voisin opintojen ohessa tehdä vähän duunia. Olen hakenut siivoojaksi, en tullut valituksi.Minäkin olen hakenut vuosien myötä kymmeniä työpaikkoja, eikä vielä ole tarvinnut vaihtaa. Edelleen kesäloman jälkeen menen työhön, joka ei rehellisesti sanottuna ole kiinnostanut enää vuosiin. Mutta haen aina jotain uutta - vielä ei ole tärpännyt.
Sellaista se on. Kaikki eivät tule valituksi, mutta näyttää noita paikkoja tulevan koko ajan auki.
No on se jännä kun olen vuosia hakenut milloin mitäkin paikkaa, mutta ikinä ei valita.
Somet on kunnossa, ei löydy Twitteristä tai mistään mitään asiatonta. Hakemuksissa ei kirjoitusvirheitä. Silti "valintamme ei kohdistunut sinuun"
Oletko näyttänyt hakemustasi ulkopuolisille? Jos toistuvasti vika on siinä, ettei pääse haastatteluun, todennäköisesti ulkopuolisen tai rekryammattilaisen kommentit tulisi tarpeeseen.
Tuossa vaiheessa kokeilisin videohakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin?
Hakemus ja cv on todennäköisesti hajuton ja mauton, ei mitään mikä jäisi mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin?
Olen opiskelija ja voisin opintojen ohessa tehdä vähän duunia. Olen hakenut siivoojaksi, en tullut valituksi.
Meillä on paljon opiskelijoita töissä, parempi onni ensi kerralla. 👍🏼
Opiskelija/siivooja
Nää neuvot ei ole kuittailua, vaan ihan oikeasti sitä, miten me nykyään keskituloiset eletään ja on eletty silloin, kun kun oltiin tosi pienituloisia eli työtön+opiskelija ja lapsi ja toinen ei saanut mitään tukea, koska kelan tulkinnat meni niin.
Ei erillistä shampoota, vaan kaikki pestään edullisella pesunesteellä myös hiukset. Mausteista käytössä suola ja sipuli, joku jauhelihamauste halutessaan lisäksi. Eli ei erikoismausteita. Hammastahna halvinta, reilusti alle euron tuubi. Näillä hammastahna+pesuaine+mausteet maksaisi alle viisi euroa yhteensä. Asianpesuaine halvin tabletti, maksaa 5 euroa konetiskiaine iso pakkaus (pirkka tabletti) käsitiskiaine alle 2 euroa, jauhemaista konetiskiainetta saisi vielä halvemmalla. Mysli on sen verran kallista, että sellaista meillä syödään harvoin, opiskeluaikoina ei koskaan. Joten nuo olisi ruokakaupassa 6-10 euroa ja silloin jää vielä 40 euroa ruokaan.
Silloin pärjättiin ja myöhemmin harkittu kuluttaminen on mahdollistanut asuntolainan maksamisen ja säästämisen ja nyt voidaan esim. joku remontti tehdä säästöillä tai ostaa joku isompi uusi tarvittava asia ilman velkaa. Ja ei ole kituuttamista vaan ihan mukavaa elämää.
Pienellä rahalla sinnitellessä ei vaan aina jaksaisi olla fiksu kuluttaja ja siksi kannattaa miettiä joku halpa tapa hemmotella itseään silloin kun ei jaksaisi rahapulaa. Mulla se oli tarjouslehti, joka ei saanut maksaa yli 2 euroa tai halpa suklaalevy, maksoikohan silloin 2 euroa. Noita ei siis joka kauppareisuulla tosiaan ostettu, mutta silloin kun tuntui ettei enää hermo kestä rahojen laskemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oletus on, että yhteiskunnan pitäisi tukea yhtään enempää elämääsi. Elämä on valintoja, joko menet töihin ja ostat premiun tuotteita tai sitten tyydyt extraan. En oikein ymmärrä näin palkansaajana tuota valitusta, ettei raha riitä, jos ei ole edes töissä. Ei tietenkään riitä...
monet joutuvat töissä ollessani hakemaan tt tukea. palaan lastenhoitajan työhön syksyllä netto 1800 e kk... Ei naurata yksinhuoltajana.
Lisäksi saat:
- lapsilisät
- yh-korotukset lapsilisiin
- elatusmaksutPaljonko siis oikeasti on perheeltäsi rahaa käytössä?
Helposti taitaa tulla tonni lisää
nyt kun olen tt tuella ne vähennetään tulona....en saa enempää vaikka lapsen isä maksaisi 500 elareita. lapsilisä on 156 e kk ja elatusmaksu 230 e kk. kun palaan töihin saan nettona n 2000 e kk kun se sisältää nämä em maksut. Vuokra on kuitenkin 900 e kk ja matkalippu 90 e kk, lisäksi lääkkeet joudun maksamaan itse jos en saa tt tukea. eli n 140 e kk jää enemmän meille kk kuin tällä tt tuella eläessä.
Työn tekeminen ei kannata jos ei jää 1000 euroa käteen vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä aloituksissa voisi kertoa, miksi tilanne on se mikä on, eli miksi AP olet perustoimeentulon varassa?
En ole ap, mutta harmittaa tämä aggressiivinen suhtautuminen tt-tuella eläviä kohtaan, vaikka kyseessä on viimesijainen tuki ja sillä ei ihan oikeasti pärjää kovin hyvin varsinkaan Suomen hintatasolla ja myös EU on antanut Suomelle varotuksia useampaan otteeseen liian pienistä tuista. Viimenen ihminen, jolle voisin olla kateellinen on nimenomaan tt-tuella elävä. Elämä on silloin maanpäällistä helvettiä.
Työssäkäyvät on kateellisia toimeentulotuella eläville, kun ne saavat rahaa tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpailuta puhelinliittymä ja osta shampoot, saippuat yms. jättipakkauksissa. Tulee halvemmaksi ostaa niitä isoja säästöpakkauksia kuin pikkupulloja.
Jätä lihat ruokakauppaan ja osta soijarouhetta. Yhdestä soijarouhepussista tekee ruokaa _kymmeniä_ kertoja ja siinä on enemmän proteiinia kuin lihassa.
Sitten on tietty ruokajakelukin, mutta se nyt toimii miten toimii vähän paikkakunnasta riippuenIhanko oikeastiko joku jättipullo shampoota maksaa vähemmän kuin pieni pullo? En usko sitä. Isot säästöpakkaukset ovat sitäpaitsi painavia ja köyhällä ei (tietenkään) ole autoa eikä säilytystiloja. Psyykkisesti sairas pystyy parhaassa tapauksessa menemään lähimpään kauppaan silloin, kun saa rahaa, mutta lähikauppa on kallis. Pahimmassa tapauksessa hän ei jaksa/uskalla lähteä kotoaan mihinkään. Jos hän on onnekas, joku sukulainen tuo vähän syötävää silloin tällöin. Olen itse työeläkkeellä enkä pystyisi kuljettamaan mitään isoja pakkauksia.
Sukulainen voi varmasti napata sen jättipullon shampoota samalla? Tottakai se tulee halvemmaksi pitkässä juoksussa. Säilytystilaa sille löytyy vaikka sängyn alta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 500€ yhdelle ihmiselle on enemmän kuin monella pienituloisella jää palkasta käteen kulujen jälkeen...
Tämä samallesi toistuu näissä keskusteluissa joka kerta.
Pienituloiset, ihan kaikki, työssäkäyvätkin, voivat hakea toimeentulotukea.
Jos laskelman mukaan on oikeutettu tt-tueen niin sitä silloin myönnetään.
Lisäksi työssäkäyvät saavat 150 euron työssäkäyntilisän. He saavat 150 euroa enemmän käytännössä tt-tukea kuin työtön tai sairas tms.
HUOM! Jos pienituloisella jää palkasta käteen vähemmän kuin aloittajalla, niin hopi hopi Kelaan tai Kelan sivuille.
Mutta niiden kulujen pitää olla tt-tuessa huomioitavia.
Asuntovelan lyhennys, autovelka, kännykät tms. ei ole.
Myöskään ei saa olla säästöjä tai omaisuutta muuta kuin asumiseen käytetty asunto.
Ei kannata kadehtia tt-tuella eläviä todellakaan. Kun on pitempään tt-tuella niin kaikki isommat hankinnat on vaikeita kun elää koko ajan kädestä suuhun. Ja jopa noraalitkin hankinnat ruokakulujen ja perustuotteiden hintojen koko ajan noustessa.
Juuri pesuaineet, hygieniatarvikkeet, apteekkilääkkeet jne.
Työssäolevalle tulee usein myös jotain ylityökorvausta, tuotantopalkkioita tai kesälomarahoja yms.
Usein on myös jotain omaisuutta, jota voi realisoida.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää tehdä edullisempia valintoja. Kaurahiutaleita premiummyslin sijaan.
Joo mysliä voi tehdä itse niin paljon kuin pakastimeen mahtuu.
Söpöä että apllä on tämä teksti johonkin tallennettuna ja sieltä sit copypastaa lähes päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä aloituksissa voisi kertoa, miksi tilanne on se mikä on, eli miksi AP olet perustoimeentulon varassa?
En ole ap, mutta harmittaa tämä aggressiivinen suhtautuminen tt-tuella eläviä kohtaan, vaikka kyseessä on viimesijainen tuki ja sillä ei ihan oikeasti pärjää kovin hyvin varsinkaan Suomen hintatasolla ja myös EU on antanut Suomelle varotuksia useampaan otteeseen liian pienistä tuista. Viimenen ihminen, jolle voisin olla kateellinen on nimenomaan tt-tuella elävä. Elämä on silloin maanpäällistä helvettiä.
Miksi puhuit aggressiivisesta suhtautumisesta? Kysyjä tiedusteli, miksi Ap on perustoimeentulon varassa. Ei hän ollut millään tavalla aggressiivinen, hän kysyi vain kysymyksen.
Ei mulla muuta kirjoitti:
Työn tekeminen ei kannata jos ei jää 1000 euroa käteen vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen.
Siinä tapauksessa tuet ovat liian suuret, jos tonni ei palkasta riitä.
Ei mulla muuta kirjoitti:
Kyllä terveen aikuisen pitää töissä käydä vaikka käteen jäisi saman verran tai vähemmän kuin tukiaiset. Tuet on tarkoitettu väliaikaisiksi tai sellaisille ihmisille jotka eivät mihinkään töihin kykene. Tuet pois jos ei työt maistu. On erittäin väärin, että terveet ihmiset syövät kuormasta ja ovat muiden elätettävinä.
Minä saan minimieläkettä ja samojen asioiden kanssa painiskelen. Eilen meni kauppaan 50€. Tili vaan tyhjenee. Välillä pitää miettiä ostaako ruokaa vai lääkkeitä. Ja hemmetti kun poliklinikkakäynnitkin on niin kalliita.
Mysliä voi tehdä itse, tulee halvemmaksi. Mausteita ei tarvitse kasapäin. Yrtit voi kasvattaa itse. Kasvata lipstikkaa niin et tarvitse mitään lihaliemiä yms.
Mitä jos kokeisilit työn tekemistä? Siis oikeesti. Alueellasi on tasan varmasti töitä mihin kykenet. Menet ärrälle myymään lakua lapsille tai kotisiivoukseen imuroinaan mummojen sänkyjen alustat. Ihan varmasti on hommia mihin sovellut.
tuo 138 euroa menee viikossa kaljoihin, jos ostaa marketista. Jos menee baariin niin pärjää maksimissaan 2 iltaa.