Saan perustoimeentulotukea, ja perjantaina meni ruokakauppaan 50euroa...Silti tänään on pakko käydä hakemassa täydennystä joihinkin asioihin...Miten tällä perustoimeentulotuealla voi tulla toimeen, kun ruoka on näin kallista?
Perjantaina piti myös mm. ostaa hammastahnaa, mausteita, mysliä joka oli loppu, astianpesuainetta ja shampoota.
Tuntuu että perustoimeentulotuki ei enää vain riitä...Kaikki kulut nousevat koko ajan hurjasti kun PTTT vain pari prosenttia samaan aikaan.
Täysin epäinhimmillistä elää 555e/kk, kun siitä pitää maksaa ihan KAIKKI paitsi vuokra ja sähkölasku.
Puhelinlaskukin pitää maksaa itse.
Mulla ei tuu loppukuuksi rahat riittämään!
Kommentit (432)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Joka ikinen kerta ihmetyttää tämä valitus tt-tuen määrästä. Jos saa 555e/kk VUOKRAN JA SÄHKÖLASKUN JÄLKEEN, on se enemmän, mitä opiskelijat saavat. (Lisäksi olen ymmärtänyt, että osan muista kuluistakin voi saada katettua tt-tuella, kuten lääkkeet?). Itse sain viime vuonna opinto- ja asumistukea yhteensä noin 660e/kk. Ja tästä piti maksaa. vuokra, laskut sekä lääkkeet. Toki siinä itse kävin sitten töissä.
555e/kk elää aivan riittävän hyvin. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa aika reippaasti omaan kulurakenteeseen. Esimerkiksi:
- Kilpailuta liittymät ja vakuutukset
- Onko autoa? Voiko siitä luopua?
- Käy Lidlissä, mikäli paikkakunnalta sellainen löytyy. Vaihtoehtoisesti jokin isompi kauppa kuten Prisma.
- Osta tuotteita isoissa erissä. Esim. shampoot, pastat jne. paljon halvempia isoissa pakkauksissa.
- Vaihda lihat kasvikunnan tuotteisiin mahdollisuuksien mukaan. Esim. soijarouhe on halvempaa kuin jauheliha. Sisältää paljon proteiinia.
- Luovu alkoholista ja tupakasta, mikäli niitä käytät
- Kävele tai pyöräile mahdollisuuksien mukaan. Arkiliikunta kohottaa myös kuntoa.
- Hanki lisätuloja mahdollisuuksien mukaan. Marjastus, sienestys, käsityöt, pullojen keräys jne.
- Lainaa tai vuokraa tavaroita ostamisen sijaan.
- Osta vaatteet kirpputorilta.
Voihan opiskelijakin hakea tt-tukea.
Muuten neuvosi ovat huvittavia, koska ei nää oo asioita, joihin lähtökohtaisesti ois koskaan ollut tt-tuella varaa, eli mainitsemiasi säästötoimenpiteitä ei voi tehdä, kun niin tehdään jo.
Ei sitä autoa esim. saa omistaa. Ei vaatteita oo varaa ostaa muuta kuin kirppikselta (ja sitten joskus kun jotain täytyy, niinkuin alusvaatteita ja sukkahousuja, kun niitä ei oikein käytettynä voi, niin ei niihin meinaa olla mitenkään varaa. Ja kenkien rikkoontuminen on aivan valtava katastrofi).Noi kuulostaa säästöneuvoilta keskituloisille, ei jo valmiiksi köyhyysrajan alapuolella eläville 😀.
Nykyään suoraan kaupoista saa edullosemmin ja parempaa kuonnkirppareilta.
Kaikki ei syö kalaa eikä sieniä eikä lihaa. Soijarouhe on kallista.
Yksinöisen naisen ei ole turvallista mennä yksin metsään poimimaan marjoja.
Pyörään ei ole varaa eikä sitä kannata omistaa koska se varastetaan. Moni myos vi h aa pyöräilijöitä yli kaiken.
Jos ei tupakoi eikä juo alkoholia muutenkaan.
Halvinpia pastoja ei voi tällä hetkellä ostaa ollenkaan kun kaikki halvimmat on vedetty hyllyiltä ja myynnistä pois.
Li dl on töys pskh a. Tuotteet kyllästetty esansseilla ja kaikella allergioivalla. E-koodia jokapaikassa.
555 e ei ole vuokran jälkeen vaan hyvin monk maksaa siitä summasta vuokraa.
Aina on henkilöitä, jotka eivät voi syödä jotain. Usein kuitenkin on kyse siitä, ettei halua. Siinä kohtaa se alkaa olemaan oma ongelma. Tarkoitin kuitenkin, että esimerkiksi sieniä ja marjoja voi myydä ja usein niistä saa hyvää hintaa. Ja kyllä siellä metsässä on turvallisempaa kuin monessa muussa paikassa. Mutta jos haluaa nähdä kaiken negatiivisesti, se on oma ongelma.
Ja mistähän mä löydän täältä Helsingistä syötäväksi kelpaavia sieniä kuten kantarelleja? En ole koskaan nähnyt niitä. Muutamia hassuja mustikkapensaita löytyy.
Ainakin mulla helsinkiläiset työkaverit ja muut tutut sienestää joka syksy ja tarjoaa niitä sieniä muillekin. Eli etsivä kyllä löytää.
Minä olen kerännyt sieniä vain vanhempieni mökillä. Tykkään kyllä samoilla metsässä, eli luulisi kantarelleja tulleen vastaan jos niitä olisi stadin pienissä metiköissä runsain mitoin.
Näitä on sosiaaliohjaajan hommissa tullut vastaan. Vuokrat maksamatta kun rahat ei riitä yhyy, mutta tiliotteilla näkyy vaateostoksia, woltittelua, pubikäyntejä, Alkossa käyntejä ja niin pois päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Joka ikinen kerta ihmetyttää tämä valitus tt-tuen määrästä. Jos saa 555e/kk VUOKRAN JA SÄHKÖLASKUN JÄLKEEN, on se enemmän, mitä opiskelijat saavat. (Lisäksi olen ymmärtänyt, että osan muista kuluistakin voi saada katettua tt-tuella, kuten lääkkeet?). Itse sain viime vuonna opinto- ja asumistukea yhteensä noin 660e/kk. Ja tästä piti maksaa. vuokra, laskut sekä lääkkeet. Toki siinä itse kävin sitten töissä.
555e/kk elää aivan riittävän hyvin. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa aika reippaasti omaan kulurakenteeseen. Esimerkiksi:
- Käy Lidlissä, mikäli paikkakunnalta sellainen löytyy. Vaihtoehtoisesti jokin isompi kauppa kuten Prisma.
- Osta tuotteita isoissa erissä. Esim. shampoot, pastat jne. paljon halvempia isoissa pakkauksissa.
- Vaihda lihat kasvikunnan tuotteisiin mahdollisuuksien mukaan. Esim. soijarouhe on halvempaa kuin jauheliha. Sisältää paljon proteiinia.
- Kävele tai pyöräile mahdollisuuksien mukaan. Arkiliikunta kohottaa myös kuntoa.
- Hanki lisätuloja mahdollisuuksien mukaan. Marjastus, sienestys, käsityöt, pullojen keräys jne.
Muuten neuvosi ovat huvittavia, koska ei nää oo asioita, joihin lähtökohtaisesti ois koskaan ollut tt-tuella varaa, eli mainitsemiasi säästötoimenpiteitä ei voi tehdä, kun niin tehdään jo.
Ei sitä autoa esim. saa omistaa. Ei vaatteita oo varaa ostaa muuta kuin kirppikselta (ja sitten joskus kun jotain täytyy, niinkuin alusvaatteita ja sukkahousuja, kun niitä ei oikein käytettynä voi, niin ei niihin meinaa olla mitenkään varaa. Ja kenkien rikkoontuminen on aivan valtava katastrofi).Noi kuulostaa säästöneuvoilta keskituloisille, ei jo valmiiksi köyhyysrajan alapuolella eläville 😀.
Maaseudulla tt-tukelaisella voi olla auto. Siksi se neuvo. Mielestäni muutkin neuvot esim. kilpailuttamisesta ja tuotteista olivat päteviä.
Lisäksi moni tt-tukea saava on köyhä tai pienituloinen. Näissä ryhmissä alkoholinkäyttö ja tupakointi on ylikorostunutta. Eli siksi sekin neuvo. Mitä tahansa säästövinkkejä jaellaan, niihin suhtaudutaan usein negatiivisesti. Se on ihan okei, ei apua tai neuvoja kukaan pakota ottamaan vastaan.
Entisenä maaseudun tt-tukelaisena voin sanoa, että ei todellakaan katsottu maaseudulla asumista oikeutuksena auton omistamiseen.
Kaikki tt-tukea saavat ovat sillä hetkellä köyhiä ja pienituloisia, eihän ne muuten sitä tt-tukea saisi. Nikotiini aiheuttaa kuitenkin voimakkaampaa riippuvuutta kuin heroiini, joten tupakoinnin lopettaminen ei ole mikään helppo juttu, ja sama toki alkoholismin kanssa.
Kyllä säästövinkkejä voi jaella, mutta silloin kannattaisi olla jotain todellisuudentajua.
Sen sijaan kehotetaan säästämään asioista, joista säästää jo pakostakin, kun ei niihin voi olla varaa.Riippuvuus on sairaus, johon on saatavilla apua. Jos siihen ei halua tai hae apua, se on ihan oma moka. Eli jos ei ole valmis päästämään röökistä irti, jos raha ei riitä muuhun, se on sitten niin. Turha sitten valittaa, kun ei tt-tuki riitä.
Oh sweet summer child...
Ei tiedätkö ole julkisen terveydenhuollon tila oikein sellainen, että voisi mainostaa sieltä saatavan apua päihde- ja/tai mielenterveysongelmiin.
Näkee kyllä, että monilla kommentoijilla ei ole mitään käsitystä moniongelmaisten syrjäytyneiden elämästä.
No ihan varmasti saa. Voit aloittaa omalta terveysasemalta. Lääkärin tai hoitajan vastaanoton lisäksi on monesti myös ryhmiä, joihin halutessaan voi hakeutua.
Mulla on mennyt kohta 9 kuukautta jonottaa apua vakavaan traumaan joka on lamauttanut koko toimintakyvyn ja romahduttanut elämän. Kiva kai toki, jos tupakoinnin lopettamiseen saa nopeammin apua 🙄.
Mausteet ei kyllä niin kalliita ole että niihin montaa euroa menisi. Astianpesuaineenkin saa eurolla, shampoota vaikka tokmannilta jättipaketin parilla. Mysli ei ole kellekään välttämättömyys, ja toimeentulotuen tarkoitus on vain taata perustoimeentuloa, ei elää yhtä mukavasti kuin eläisi palkkatuloilla. Myslin tilalle puuro. Ja vastaavat muutkin muutokset tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Pyörään ei ole varaa eikä sitä kannata omistaa koska se varastetaan. Moni myos vi h aa pyöräilijöitä yli kaiken.
Halvinpia pastoja ei voi tällä hetkellä ostaa ollenkaan kun kaikki halvimmat on vedetty hyllyiltä ja myynnistä pois.
Li dl on töys pskh a. Tuotteet kyllästetty esansseilla ja kaikella allergioivalla. E-koodia jokapaikassa.
Aina on henkilöitä, jotka eivät voi syödä jotain. Usein kuitenkin on kyse siitä, ettei halua. Siinä kohtaa se alkaa olemaan oma ongelma. Tarkoitin kuitenkin, että esimerkiksi sieniä ja marjoja voi myydä ja usein niistä saa hyvää hintaa. Ja kyllä siellä metsässä on turvallisempaa kuin monessa muussa paikassa. Mutta jos haluaa nähdä kaiken negatiivisesti, se on oma ongelma.
Ja mistähän mä löydän täältä Helsingistä syötäväksi kelpaavia sieniä kuten kantarelleja? En ole koskaan nähnyt niitä. Muutamia hassuja mustikkapensaita löytyy.
Ainakin mulla helsinkiläiset työkaverit ja muut tutut sienestää joka syksy ja tarjoaa niitä sieniä muillekin. Eli etsivä kyllä löytää.
Minä olen kerännyt sieniä vain vanhempieni mökillä. Tykkään kyllä samoilla metsässä, eli luulisi kantarelleja tulleen vastaan jos niitä olisi stadin pienissä metiköissä runsain mitoin.
Ei kai nyt esimerkiksi Keskuspuisto mikään pieni ole? Tai naapurikunnan Nuuksio tai Luukki? Uskon kyllä, että jostain Alppipuistosta ei kovin paljon sieniä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Miksi. Oikea vastaus on IRTISANO liittymäT, pidä vain HALVIN.
Ai lasten liittymät pitää irtisanoa? Eihän nyt hyvänen aika sentään kukaan itsellään pidä useampaa liittymää, mitä sekoilua tuo tuommoinen nyt on.
Nuo on yhäkin noita keskiluokan säästövinkkejä, jotka ei kosketa köyhiä, joilla ei oo ollu varaa valita alunperinkään sitä vaihtoehtoa, josta voisi nyt sitten säästää.
JOS on LAPSIA ei saa toimeentulotukea VAIN 550 euroa vaan REILUSTI enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Näitä on sosiaaliohjaajan hommissa tullut vastaan. Vuokrat maksamatta kun rahat ei riitä yhyy, mutta tiliotteilla näkyy vaateostoksia, woltittelua, pubikäyntejä, Alkossa käyntejä ja niin pois päin.
Toivottavasti et enää työskentele ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on kyllä noussut hurjasti, ostin tänään 9l aitamaalin, 106 € ... aita kun on pakko nyt tänä kesänä maalata.. Jotenkin yhteiskunnassa ajatellaan että ei köyhien pidä tehdä mittään ?
Ihan yhtä paljon se 9L maali maksaa rikkaalle tai köyhälle. Mun ystävä jolla omaisuutta monta kymmentä miljoonaa ei viittinyt ostaa ecströmin mehua, koska sen hinta oli noussut eurolla vuoden takaisesta. Osti sitten mehukattia, kun sen hinta ei ollut noussut, kuin 60cnt .Tulee halvemmaksi. Ehkä juuri näiden perustalla on niidenkin rahojen pohja.
Olipa Todella typerä kommentti!! 106 € maalista EI todellakaan tunnu rikkaan tilillä mitenkään, mutta kun köyhä jolla on esim alle 1000 € tilillä ja joutuu esim just ostamaan maalia, tuntuu tuo hinta hippasen eri tavalla..
Lakujen jälkeen jää käteen hädin tuskin 100€, joten maali jäisi kyllä kauppaan.. Tämä on sellainen kulu, että en keksi mitään niin kriittisesti maalia tarvitsevaa asiaa että maksaisin siitä 106€, ja olisin sitten syömättä?
Jätä lakut ostamatta ja samoin muutkin herkut. Tarpeellisin ensin.
Niinhän minä teenkin 😊 sähkö, vesi, asunto, puhelin? Puhelimesta voisin luopua, mutta nykyään kun kaikki on hoidettava sähköisesti niin on oltava älypuhelin tai jonkinlainen tietokone.. Mistä itse olisit valmis luopumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Ei kai nyt esimerkiksi Keskuspuisto mikään pieni ole? Tai naapurikunnan Nuuksio tai Luukki? Uskon kyllä, että jostain Alppipuistosta ei kovin paljon sieniä löydy.
Matka keskuspuistoon maksaa yli 6€, C-alueelle vielä enemmän. Myytäväksi asti pitäisi varmaan tehdä monta reissua? Tunnistan tosin itse vain kantarellit ja herkkusienet, en ole tuo aiempi.
Jos on niin pieni palkka että jää alle toimeentulotuen verran niin silloinhan voi hakea toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Miksi. Oikea vastaus on IRTISANO liittymäT, pidä vain HALVIN.
Ai lasten liittymät pitää irtisanoa? Eihän nyt hyvänen aika sentään kukaan itsellään pidä useampaa liittymää, mitä sekoilua tuo tuommoinen nyt on.
Nuo on yhäkin noita keskiluokan säästövinkkejä, jotka ei kosketa köyhiä, joilla ei oo ollu varaa valita alunperinkään sitä vaihtoehtoa, josta voisi nyt sitten säästää.JOS on LAPSIA ei saa toimeentulotukea VAIN 550 euroa vaan REILUSTI enemmän.
No mä en saa toimeentulotukea ollenkaan vaikka on 2 lasta.
Saan pelkän työmarkkinatuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oletus on, että yhteiskunnan pitäisi tukea yhtään enempää elämääsi. Elämä on valintoja, joko menet töihin ja ostat premiun tuotteita tai sitten tyydyt extraan. En oikein ymmärrä näin palkansaajana tuota valitusta, ettei raha riitä, jos ei ole edes töissä. Ei tietenkään riitä...
monet joutuvat töissä ollessani hakemaan tt tukea. palaan lastenhoitajan työhön syksyllä netto 1800 e kk... Ei naurata yksinhuoltajana.
Elämä on valintoja pätee tähänkin. Sinä olet valinnut matalasti palkatun työn.
jäin työttömäksi taloushallinnon työstä, sairastuin. Mies jätti kun lapsi oli 2 v. muistan kun nuorena ennen elämän kolhuja ajattelin kuten sinä en voinut ymmärtää köyhiä miksi eivät tee vaikka 3 eri työtä. Minä tein, mitä vain hanttihommia. Nuorena terveenä ja lapsettomana sitä kuvittelee olevansa voittamaton. nyt on luulot karisseet.
Niin, minä en näköjään ole kasvanut sitten ajatusmaailmaltani aikuiseksi, kuten sinä, koska vielä viisikymppisenäkin ajattelen näin. Olen minäkin yksinhuoltajuuden kokenut, tai koen edelleen. Sairastunut en ole, taloushallinnon töitä tehnyt jonkin verrankin. Se, että niistä jää työttömäksi on erikoista. Ja vaikka jäisikin, niin vielä erikoisempaa on, ettet ole löytänyt uusia vastaavia töitä, kun alalla osaajia ei tarpeeksi ole. Ja palkka on ainakin tuplasti sen, minkä lastenhoitajalla. Mutta joka tapauksessa, elämä on valintoja, ja tässähän juuri avasit, että millaisen valinnan olet tehnyt. Olet halunnut vaihtaa työllistävältä ja kohtuullisesti palkatulta alalta selkeästi huonommin palkatulle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Et tienaa työllä niin leipä on kapea
Kyl mä ottaisin mielelläni enemmän palkkaa mut nää rikkaat haluu enemmän osinkoja
No ala sinäkin nauttimaan niistä osingoista sitten...
Vierailija kirjoitti:
Jos lohduttaa, niin ei meillä työssäkäyvilläkään raha riitä. Verot vie suuren osan palkasta. Ja ruuan hinta todella näkyy ja tuntuu. Pitää ostaa kaupassa sitä halvinta eikä sitä parasta.
PORVARI PASKA! Minua ei liikuta mitä sinulle jää, sillä MINULLA ei ole tarpeeksi! Tukia isommaksi! Sinulle voi jäädä käteen vaikka PELKKÄ PASKA, lammas. Ei kiinnosta! BÄÄÄ!!
Hinnat ovat joo nousseet, mutta itse saan hyvin riittämään. Haluaisin kyllä nähdä tarkalleen, että mihin ne rahat menevät jos eivät riitä.. Itsekin sentään ostan herkkuja aika paljon sekä melkeinpä kaikki ruokani on suomalaista lähiruokaa, mutta silti riittää. Toki ruokaan menee tuesta suuri määrä, mutta enpä sitten ostele mitään vaatteita tai kalliita juttuja. Eli ei ole todellakaan varaa käydä missään kahviloissa, festareilla tmv. mutta ei se ole tuen tarkoituskaan. Tarkoitus on pysyä hengissä ja siihen riittää kyllä.
Enkä ole mikään ylipainoinen yh-mamma, tiedoksi vain. Eikä ole suunnitelmissa elää loppuelämää Kelan avustuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et enää työskentele ihmisten kanssa.
Tekee kipeää katsoa peiliin ja myöntää ettet osaa käyttää rahaa?
Perustetaan kolhoosi. Mulla vanha ränsistynyt omakotitalo, on viileä kesälläkin, talvella suorastaan kylmä! Mutta kaksi työtöntäkin pärjää paremmin kuin yksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä aloituksissa voisi kertoa, miksi tilanne on se mikä on, eli miksi AP olet perustoimeentulon varassa?
Saan perustoimeentulotukea työmarkkinatuen ja asumistuen lisäksi, koska käytössä olevat rahani jäävät alle 555e/kk pakollisten menojen jälkeen.
ap
Tämän vastauksen perusteella päättelisin, että APlla on merkittäviä haasteita esim. hankkia itselleen koulutusta ja sitä kautta työpaikka, koska hänen luetun ymmärtämisensä on tällä tasolla.
Kyllähän tuo vastasi kysymykseen. Hän on työtön. Siihen saa päälle tt-tukea, jos tuet jää alle perustt-tukinormin. Aika monikin suomalainen on tässä tilanteessa. Kumma, kun et näin simppeliä asiaa ymmärtänyt.
Eihän vastannut, kun häneltä kysyttiin että millaisessa tilanteessa (työtön, sairas, laiska) hän on ja miten hän on päätynyt tuollaiseen tilanteeseen että elää tukien varassa? Kai sen nyt jokainen kysymättäkin tajusi, että hän on työtön ja elää erilaisten tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oletus on, että yhteiskunnan pitäisi tukea yhtään enempää elämääsi. Elämä on valintoja, joko menet töihin ja ostat premiun tuotteita tai sitten tyydyt extraan. En oikein ymmärrä näin palkansaajana tuota valitusta, ettei raha riitä, jos ei ole edes töissä. Ei tietenkään riitä...
monet joutuvat töissä ollessani hakemaan tt tukea. palaan lastenhoitajan työhön syksyllä netto 1800 e kk... Ei naurata yksinhuoltajana.
Elämä on valintoja pätee tähänkin. Sinä olet valinnut matalasti palkatun työn.
jäin työttömäksi taloushallinnon työstä, sairastuin. Mies jätti kun lapsi oli 2 v. muistan kun nuorena ennen elämän kolhuja ajattelin kuten sinä en voinut ymmärtää köyhiä miksi eivät tee vaikka 3 eri työtä. Minä tein, mitä vain hanttihommia. Nuorena terveenä ja lapsettomana sitä kuvittelee olevansa voittamaton. nyt on luulot karisseet.
Niin, minä en näköjään ole kasvanut sitten ajatusmaailmaltani aikuiseksi, kuten sinä, koska vielä viisikymppisenäkin ajattelen näin. Olen minäkin yksinhuoltajuuden kokenut, tai koen edelleen. Sairastunut en ole, taloushallinnon töitä tehnyt jonkin verrankin. Se, että niistä jää työttömäksi on erikoista. Ja vaikka jäisikin, niin vielä erikoisempaa on, ettet ole löytänyt uusia vastaavia töitä, kun alalla osaajia ei tarpeeksi ole. Ja palkka on ainakin tuplasti sen, minkä lastenhoitajalla. Mutta joka tapauksessa, elämä on valintoja, ja tässähän juuri avasit, että millaisen valinnan olet tehnyt. Olet halunnut vaihtaa työllistävältä ja kohtuullisesti palkatulta alalta selkeästi huonommin palkatulle alalle.
Huomaa kyllä että et ole sairastunut.
Jos lohduttaa, niin ei meillä työssäkäyvilläkään raha riitä. Verot vie suuren osan palkasta. Ja ruuan hinta todella näkyy ja tuntuu. Pitää ostaa kaupassa sitä halvinta eikä sitä parasta.