Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää avuttomat ihmiset

Vierailija
08.07.2023 |

Itse joutunut aina pärjäämään itsenäisesti, toki on mies ja ystäviä jotka voivat auttaa tarvittaessa, mutta esim omat vanhemmat olleet jo sairaana/haudassa yli 10 vuotta. Rahallisesti eivät myöskään koskaan ole avustaneet mitenkään sen jälkeen kun täytin 18v.

Olen siis jo lähes 40-vuotias nainen ja ärsyttää kun jotkut samanikäisetkin ovat täysin avuttomia oman elämänsä suhteen. Vanhemmiltaan ovat käsi ojossa pyytämässä jatkuvasti rahaa, pitävät itsestään selvyytenä että iäkkäät vanhemmat myös hoitavat lapsenlapsiaan vähän väliä, jotta saadaan lapsivapaata. Ja sitten vielä valitetaan kokoajan kun kaikki on niin raskasta.

Olenko kamala, kun sanon, että vähän halveksin tuollaisia ihmisiä? Vai olenko oikeasti vaan kateellinen? En kyllä haluaisi olla sellainen itse.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. En jaksa avuttomia ihmisiä.

Tai en oikeastaan ymmärrä sellaista, että ei edes aio opetella tekemään asioita. Itse tykkään kovasti uusien taitojen opettelusta ja kaikesta oppimisesta on hyötyä. Hyvin moni ei edes yritä. Varsinkin jos on yhtään raskaampaa tai vähän sotkuista. Esimerkiksi auton renkaiden vaihto. Sen oppii kuka tahansa, mutta ei viitsitä. Mielelläni tuollaisia asioita opettaisin ja näyttäisin. Mutta sitä en ymmärrä, ettei haluta oppia vaan mielummin laitetaan joku muu tekemään omasta puolesta ettei kynsi katkea.

Kaikkien ihmisten ei ole mahdollista eikä järkevää opetella ihan kaikkia taitoja, koska aika on rajallinen hyödyke. Se opettelu on pois jostain muusta. Toki huono homma, jos ei osaa eikä opettele yhtään mitään.

Vierailija
42/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu samaa mieltä. Kyllä nykyaikaiset ovat usein avuttomuuden huippu. Ja ahdistutaan ja uuvutaan normaalista elämästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen asuntojen vuokraus yrityksen asiakaspalvelussa ja siellä näkyy hyvinse, miten avuttomia ihmiset on. Soitetaan kun lamppu palaa että mitä nyt tehdään ja vaikka on kirjalliset ohjeet kuinka tehdään sähkösopimus, ei onnistu. Ymmärrän sen jos on muuttanut ensimmäiseen omaan kotiin että opettelu on vielä menossa itsenäiseen elämään, mutta yleensä ne jotka kysyvät päivän selviä asioita ovat nimen omaan +35 vuotiaita.

Varsinkin nykyään kun netistä löytyy ohjeet ihan kaikkeen, luulisi että osaavat omaaloitteisesti yrittää löytää ratkaisua.

Olen huomannut, että nämä nuoret aikuiset löytää aivan kaiken muun netistä paitsi ei paikallista terveyskeskusta, hammashoitolaa, ainuttakaan vakuutusyhtiötä, sähköyhtiöitä, Kelaa, työvoimatoimistoa, poliisia ja lista jatkuu. Ei minkäänlaisia elämäntaitoja sen suhteen miten etsiä informaatiota omasta yhteiskunnastaan missä elää. He ei edes kyseenalaista asioita, että kuuluukö näiden nyt mennä näin. Sitä vain annetaan elämän ajaa päin seinää ja seisotaan tumput suorassa eikä koeteta edes ottaa selvää, että olisikohan tähän nyt oikeasti jokin ratkaisukin tarjolla.

Ei moni vanhempikaan ihminen löydä netistä sitä, mitä etsii.

Ja osalla ihmisistä ei ole netti minkäänlaisessa käytössä vielä.

Minusta on älytön idea, että jokaisen pitäisi itse etsiä ohjeet kaikkeen netistä. Ohjeet kun ovat luettaessa usein epäselviä ja niistä herää lisäkysymyksiä.

Mielestäni netissä olevat käsityöohjeet tai ruokareseptit on helppo ymmärtää ja niiden pohjalta voi toimia, mutta moni muu asia voi jäädä aika hämäräksi, jos ei voi esittää tarkentavia kysymyksiä.

Nyt puhuttiin nuorista ja aikuisista ei vanhuksista. Eikä ole älytön idea etsiä netistä itse neuvot, koska siellä ne on. Laittaa vain hakusanan googleen niin yleensä sillä löytyy heti vastaus.

Vierailija
44/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä yleisesti ärsyttää muissa ne omat piirteet, joista ei pidä. On defenssimekanismi heijastaa ne omat kielteiset avuttomuuden tunteet muihin.

T terapeutti

Vaikka itse olisi kaikkea muuta kuin avuton?

Mua ei avuttomuus lähtökohtaisesti ärsytä ja tottakai ymmärrän että ihmisillä on erilaisia haasteita.

Mutta sellainen nykypäivän itsekäs ja häikäilemätön asenne, kuinka ne omat tarpeet on kaikkein tärkeämpiä aina, eikä koeta ollenkaan huonoa omaatuntoa siinä että sitten omia tarpeita tyydytettäessä samalla hyväksikäytettäisiin muita. Mennään aina siitä mistä aita on matalin. Ei edes viitsitä itse, kun ei tarvi.

Eihän heissä ärsytä se avuttomuus vaan tarvitsevuus. Tunne, joka pärjääjän on pitänyt haudata.

- sivusta ei-terapeutti

Vierailija
45/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu samaa mieltä. Kyllä nykyaikaiset ovat usein avuttomuuden huippu. Ja ahdistutaan ja uuvutaan normaalista elämästä.

Tämä on kyllä ihan todellinen tämän ajan ilmiö. Mistä johtuu? Ovatko päässeet aina vähän liian helpolla?

Vierailija
46/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis todella yleistä on nykyään avuttomuus.

Sehän on niin yksilöllistä kuka avuton mistäkin syystä.

Nuorilla se on mukavuuden halu. Siis laiskuus.

Kun kerran kaiken saa valmiina.

Rikkaat ovat avuttomia käytännön töissä siksi, kun rahalla saa. Saa syödä ravintoloissa, voi tilata noutoruokaa, voi ostaa siivoojan kerran viikossa kotiinsa, vaatteita voi ostaa mielin määrin jne....

Sitten on niitä luusereita, jotka vähän mistään välittävät.

Koti ja ulkonäkö kuin kaatopaikka.

Ei osata /kehdata korjata mitään.

Sormi on suussa jo sulakkeen vaihdossa.

Saatikka ruohonleikkurin käytössä ym ym ym...

Mikro ja netti on ne vempaimet mitkä osataan. Muuten ei tunnisteta edes pölynimuria.

Vierailija
47/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen asuntojen vuokraus yrityksen asiakaspalvelussa ja siellä näkyy hyvinse, miten avuttomia ihmiset on. Soitetaan kun lamppu palaa että mitä nyt tehdään ja vaikka on kirjalliset ohjeet kuinka tehdään sähkösopimus, ei onnistu. Ymmärrän sen jos on muuttanut ensimmäiseen omaan kotiin että opettelu on vielä menossa itsenäiseen elämään, mutta yleensä ne jotka kysyvät päivän selviä asioita ovat nimen omaan +35 vuotiaita.

Varsinkin nykyään kun netistä löytyy ohjeet ihan kaikkeen, luulisi että osaavat omaaloitteisesti yrittää löytää ratkaisua.

Olen huomannut, että nämä nuoret aikuiset löytää aivan kaiken muun netistä paitsi ei paikallista terveyskeskusta, hammashoitolaa, ainuttakaan vakuutusyhtiötä, sähköyhtiöitä, Kelaa, työvoimatoimistoa, poliisia ja lista jatkuu. Ei minkäänlaisia elämäntaitoja sen suhteen miten etsiä informaatiota omasta yhteiskunnastaan missä elää. He ei edes kyseenalaista asioita, että kuuluukö näiden nyt mennä näin. Sitä vain annetaan elämän ajaa päin seinää ja seisotaan tumput suorassa eikä koeteta edes ottaa selvää, että olisikohan tähän nyt oikeasti jokin ratkaisukin tarjolla.

Ei moni vanhempikaan ihminen löydä netistä sitä, mitä etsii.

Ja osalla ihmisistä ei ole netti minkäänlaisessa käytössä vielä.

Minusta on älytön idea, että jokaisen pitäisi itse etsiä ohjeet kaikkeen netistä. Ohjeet kun ovat luettaessa usein epäselviä ja niistä herää lisäkysymyksiä.

Mielestäni netissä olevat käsityöohjeet tai ruokareseptit on helppo ymmärtää ja niiden pohjalta voi toimia, mutta moni muu asia voi jäädä aika hämäräksi, jos ei voi esittää tarkentavia kysymyksiä.

Nyt puhuttiin nuorista ja aikuisista ei vanhuksista. Eikä ole älytön idea etsiä netistä itse neuvot, koska siellä ne on. Laittaa vain hakusanan googleen niin yleensä sillä löytyy heti vastaus.

Nykyään myös tekoäly.

Vierailija
48/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ap olet sopivan ei-menestynyt kuitenkin, että tajutaan, että olet pärjännyt ihan itse. Ettei kukaan erehdy luulemaan, että SINULLA on liian helppoa ja asiat vaan tippuneet syliin.

Vierailija
49/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis todella yleistä on nykyään avuttomuus.

Sehän on niin yksilöllistä kuka avuton mistäkin syystä.

Nuorilla se on mukavuuden halu. Siis laiskuus.

Kun kerran kaiken saa valmiina.

Rikkaat ovat avuttomia käytännön töissä siksi, kun rahalla saa. Saa syödä ravintoloissa, voi tilata noutoruokaa, voi ostaa siivoojan kerran viikossa kotiinsa, vaatteita voi ostaa mielin määrin jne....

Sitten on niitä luusereita, jotka vähän mistään välittävät.

Koti ja ulkonäkö kuin kaatopaikka.

Ei osata /kehdata korjata mitään.

Sormi on suussa jo sulakkeen vaihdossa.

Saatikka ruohonleikkurin käytössä ym ym ym...

Mikro ja netti on ne vempaimet mitkä osataan. Muuten ei tunnisteta edes pölynimuria.

Niin. Ja sitten näitä pitäisi vaan ymmärtää? Syyllistetään ihmistä, joka tuomitsee, ei ymmärrä. Kun eivät mitään kritiikkiäkään tietenkään kestä. Heittäytyvät sitten uhriksi. Narsistisia on tosi monet tänä päivänä.

Vierailija
50/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ap olet sopivan ei-menestynyt kuitenkin, että tajutaan, että olet pärjännyt ihan itse. Ettei kukaan erehdy luulemaan, että SINULLA on liian helppoa ja asiat vaan tippuneet syliin.

Niin varmaan porukka on kateellista kun joku ei valita.

Vierailija
51/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyihmiset ovat avuttomia. Ei ne ole edes aikuisia keskiiässä. Moraali on alentunut.

Miten moraalin alentuminen näkyy ja mistä se johtuu?

Vierailija
52/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyihmiset ovat avuttomia. Ei ne ole edes aikuisia keskiiässä. Moraali on alentunut.

Miten moraalin alentuminen näkyy ja mistä se johtuu?

Sen verran kiinnostava aihe, että aloitin oman ketjun tästä aiheesta.

https://www.vauva.fi/keskustelu/5190753/sanotaan-etta-moraali-alentunut…

Vierailija
53/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tietää mitä tuollaisen ihmisen päässä liikkuu. Miksi ei edes viitsi yrittää itse.

Vierailija
54/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kokevat asiat eri tavoin, kyllä se vain ärsyttää kun joku aina istunut valmiiseen pöytään, soisin heidän joutuvan pärjäämään yksin. Käsittämätöntä jollei aikuinen osaa pestä omaa pyykkiään tai ommella nappia.

Me aloitimme kaiken jo lapsina.

Vierailija
55/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä yleisesti ärsyttää muissa ne omat piirteet, joista ei pidä. On defenssimekanismi heijastaa ne omat kielteiset avuttomuuden tunteet muihin.

T terapeutti

Eli jos sä et voi sietää p3dof11lejä tai murh44jia, johtuu se vain siitä että omat vastaavat piirteesi aikaansaavat ärtymyksen? Tai yksinkertaisemmin jos kaveri on aina myöhässä tapaamisista niin oikeasti siinä ärsyttää oma myöhästely. Eihän tossa ole mitään järkeä.

T. Yksikään pätevä terapeutti ei laukoisi jotain noin typerää seiskalehti-tason bullshittiä.

Vierailija
56/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kokevat asiat eri tavoin, kyllä se vain ärsyttää kun joku aina istunut valmiiseen pöytään, soisin heidän joutuvan pärjäämään yksin. Käsittämätöntä jollei aikuinen osaa pestä omaa pyykkiään tai ommella nappia.

Me aloitimme kaiken jo lapsina.

Miksi soisit? Miksi toivot toiselle epäonnea/pahaa? Etkö itse sen oikein hyvin tiedä, ettei se ole kovin mukavaa, kun epäonni kohtaa.

Sinun sisäinen lapsesi kuulostaa olevan ylirasittunut.

Vierailija
57/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvuuteen sairastuneet halveksivat apua tarvitsevien heikkoutta koska eivät ole itse saaneet olla heikkoja ja tarvitsevia.

Se epäterve pärjääjän rooli on voinut olla päällä lapsesta asti. Siitä käsin sitten tuomitaan ja halveksitaan "heikkoja" ihmisiä. Tuntematta näiden koko tarinaa. Tervettä on olla vahva ja tarvitseva samanaikaisesti. Antaa ja pyytää apua.

Vierailija
58/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T terapeutti

Vaikka itse olisi kaikkea muuta kuin avuton?

Mua ei avuttomuus lähtökohtaisesti ärsytä ja tottakai ymmärrän että ihmisillä on erilaisia haasteita.

Mutta sellainen nykypäivän itsekäs ja häikäilemätön asenne, kuinka ne omat tarpeet on kaikkein tärkeämpiä aina, eikä koeta ollenkaan huonoa omaatuntoa siinä että sitten omia tarpeita tyydytettäessä samalla hyväksikäytettäisiin muita. Mennään aina siitä mistä aita on matalin. Ei edes viitsitä itse, kun ei tarvi.

Eihän heissä ärsytä se avuttomuus vaan tarvitsevuus. Tunne, joka pärjääjän on pitänyt haudata.

- sivusta ei-terapeutti

Minua ainakin ärsyttää se, että avuttomat ovat usein ottajia ja hyväksikäyttäjiä. Eivät laita tikkuakaan ristiin opetellakseen asioita tai tehdäkseen asioita toisten eteen. Vastavuoroisuus on toivottavaa ihmissuhteissa.

Vierailija
59/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen nelikymppinen nainen, ja samoilla ajatuksilla mitä ap. Muutin omilleni yo-kirjoitusten jälkeen toiselle paikkakunnalle yliopistoon opiskelemaan, ja aina olen hoitanut kaikki ihan itse. En ole edes tajunnut siinä olleen mitään erikoista. Ja ei, en saanut edes mitään hyviä eväitä elämään kotoa. Ei kukaan opettanut, mitä tehdään jos vessassa on tulos, miten myrkytetään sokeritoukat, miten hoidetaan vuokra- ja sähkösopimukset, kilpailutetaan muuttofirmat, kokataan mararonilaatikko, budjetoidaan tulot ja menot, säästetään kesälomatkaan, kirjoitetaan työhakemus, jne. Ihan itse kaikki arjen asiat on tullut nuoresta aikuisesta lähtien selvitettyä sitä mukaa, kun on tullut uusia tilanteita vastaan. 

Olen kummitätin hyvän ystäväni teini-ikäiselle lapselle. Lapsen äiti, vanha ystäväni, on pitkäaikaistyötön (elämäntapatyötön) pummi, joka pärjää työelämän ulkopuolella pitkälti miehensä perhettä ja omia vanhempiaan kuppaamalla. Sai esim. appivanhemmiltaan mojovan potin kesäloman viettoon lasten kanssa (tarkoitus tyyliin käydä huvipuistossa tms kivaa), niin rouva päräytti sillä itselleen uutta elektroniikkaa ja muoviroskaa Wishiltä. Ihan suoraan kysyin ystävältäni, että etkö yhtään pystynyt oikeasti budjetoimaan "lomatonnista" siihen, mihin appivanhemmat olivat sen tarkoittaneet, mutta hän vaan hekotteli että pitäähän sitä arjen luksusta äidilläkin olla. Lopulta sitten appivanhemmat veivät muksut huvipuistoon. Minä vein kummilapseni ja äitinsä rannalle, tein eväät ja hain lähikaupasta eskimopuikot. Myöhemmin ystäväni soitti naureskellen, että "noinko huonosti sulla menee". Hän ihmetteli "köyhäilyäni". Olivat teinin kanssa olettaneet, että tarjoan heille ravintolasafkat ja jäätelökiskan tötteröt. Sanoin ihan suoraan ystävälleni tähän vastaukseksi, että itseasiassa halusin näyttää heille, millaista voi olla järkevä rahankäyttö. Sain hekottelua vastaukseksi. 

Vierailija
60/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No asiakaspalveluhan on nykyään ajettu alas, koska netti muka ajaa saman asian. Ei netti ole asiakaspalvelua eikä se voi korvata aitoa asiakaspalvelua.

Ja kyllä ihmiset ovat aina tarvinneet apua ihan yksinkertaisissakin asioissa.

T. Yli 30 vuotta asiakaspalvelutyötä tehnyt

Tämä on muuten varmasti totta. Toiset ihmiset ovat myös vaan älykkäämpiä kuin toiset. Niitä älykkäämpiä voi alkaa ärsyttää vähemmän älykkäät.

Siinä voi sitten harjoittaa omaa sietokykyään.

Miksi tyhmyyttä ja itsekkyyttä pitäisi edes sietää?