Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää avuttomat ihmiset

Vierailija
08.07.2023 |

Itse joutunut aina pärjäämään itsenäisesti, toki on mies ja ystäviä jotka voivat auttaa tarvittaessa, mutta esim omat vanhemmat olleet jo sairaana/haudassa yli 10 vuotta. Rahallisesti eivät myöskään koskaan ole avustaneet mitenkään sen jälkeen kun täytin 18v.

Olen siis jo lähes 40-vuotias nainen ja ärsyttää kun jotkut samanikäisetkin ovat täysin avuttomia oman elämänsä suhteen. Vanhemmiltaan ovat käsi ojossa pyytämässä jatkuvasti rahaa, pitävät itsestään selvyytenä että iäkkäät vanhemmat myös hoitavat lapsenlapsiaan vähän väliä, jotta saadaan lapsivapaata. Ja sitten vielä valitetaan kokoajan kun kaikki on niin raskasta.

Olenko kamala, kun sanon, että vähän halveksin tuollaisia ihmisiä? Vai olenko oikeasti vaan kateellinen? En kyllä haluaisi olla sellainen itse.

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Samaa mieltä. Varsinkin valittaminen normaaleista arjen asioista tuntuu turhalta. Olen saanut sellaisen kasvatuksen, että ollaan aina kiitollisia. Korostan vastuun ottamista. Vastuu sisältää myös sen ettei omaa kuormaa kaadeta läheisille. Lapset kasvaa, minä myös. Olen keski-iän ylittänyt ja kiitollinen, että olen oppinut rakastamaan lähimpiä ja antamaan anteeksi.

Vierailija
2/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyihmiset ovat avuttomia. Ei ne ole edes aikuisia keskiiässä. Moraali on alentunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on aina saanut ylettömästi rahaa niin siihen on tottunut eikä sitten pärjää omillaan. 

Vierailija
4/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ei osata edes tyyliin laittaa ruokaa vaikka ollaan oltu aikuisia jo ties kuinka pitkään ja on vielä kasa lapsiakin! Mitään muutakaan ei osata yksin, vaan tarvitaan apua ihan kaikessa. Lapset pitää tyyliin viedä hoitoon, jotta voi käydä kaupassa, muuten ollaan ihan pulassa.

Ja kaikkein älyttömintä on se, ettei kahta lasta osata hoitaa samaan aikaan, kun tosiaan viedään esikoinen jo vaikka 1-vuotiaana hoitoon, jotta saadaan olla rauhassa vauvan kanssa vaan kotona. Niin avutonta ja itsekästä. Osataan olla vanhempi vain yhdelle lapselle kerrallaan. Miksi niitä sitten hankitaan enemmän?!

Vierailija
5/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen asuntojen vuokraus yrityksen asiakaspalvelussa ja siellä näkyy hyvinse, miten avuttomia ihmiset on. Soitetaan kun lamppu palaa että mitä nyt tehdään ja vaikka on kirjalliset ohjeet kuinka tehdään sähkösopimus, ei onnistu. Ymmärrän sen jos on muuttanut ensimmäiseen omaan kotiin että opettelu on vielä menossa itsenäiseen elämään, mutta yleensä ne jotka kysyvät päivän selviä asioita ovat nimen omaan +35 vuotiaita.

Varsinkin nykyään kun netistä löytyy ohjeet ihan kaikkeen, luulisi että osaavat omaaloitteisesti yrittää löytää ratkaisua.

Vierailija
6/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lapsena jänyt orvoksi ja työt aloitanut 15v. Joten täytyy sanoa  olen kurkkua myöten täysi niitä ihmisä jotka saman ikäisiä vaihdevuodet jo ohitaneet. Valittavat kauhea lapsuus,kauhea ex-mies ymm.Elävät sääliä kerjäten, yksinään kotinsa sala juoden. Vetoavat masennus ymm. itselläni Nykyhetki  hetki on ystäväni .En kanna mukanani meneisyys .

Vierailija
7/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli paska housuun auttakaa!!

Vierailija
8/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieraisin kakka.

Vierailija
9/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näitä aika paljonkin. Rytmit ihan sekaisin, ei tajuta ajankulua. Lapsille laitetaan ruokaa miten sattuu, usein vain kerran päivässä neljän aikaan iltapäivällä. Nukutaan aamulla 10 saakka, siitä se päivän rytmi jo alkaa menkää sekaisin, kun aamupala syödään lounaan aikaan. Sitten ei ole suunnitelmia, vaan eletään hetkessä ja mihinkään ei ole oikein aikaa ja mahdollisuuksia, koska iltapäivällä klo 14 huomataan, että olisipa kiva tehdä sitä ja tätä, mutta se vaatisi valmisteluja, joita ei ole tehty. Seuraavaan päivään ei osata ajatella ja valmistella asioita. Eletään vain tässä ja nyt. Sitten vain pyöritään ja valitetaan. Kaupassa käyntiä ei osata suunnitella pitkällä aikavälillä vaan siitä iltapäivästä kuluu se kaksi tuntia ostosten tekoon ja ruuan laittoon. Eli lähes sen aamupalan jälkeen, kun on katsottu somet 2h ensin, alkaa se ihmettely, että eikö mitään voi tehdä, ehdi tehdä tehdä enää. Ja sitten alkaa se tuokashow, joka kestää sinne neljään. Tätä se on monen lapsiperheen arki tänäpäivänä. Todella avutonta hommaa. En tiedä, mistä tällainen on tullut. Töissä ei käydä, koska menee tuet.

Vierailija
10/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On näitä aika paljonkin. Rytmit ihan sekaisin, ei tajuta ajankulua. Lapsille laitetaan ruokaa miten sattuu, usein vain kerran päivässä neljän aikaan iltapäivällä. Nukutaan aamulla 10 saakka, siitä se päivän rytmi jo alkaa menkää sekaisin, kun aamupala syödään lounaan aikaan. Sitten ei ole suunnitelmia, vaan eletään hetkessä ja mihinkään ei ole oikein aikaa ja mahdollisuuksia, koska iltapäivällä klo 14 huomataan, että olisipa kiva tehdä sitä ja tätä, mutta se vaatisi valmisteluja, joita ei ole tehty. Seuraavaan päivään ei osata ajatella ja valmistella asioita. Eletään vain tässä ja nyt. Sitten vain pyöritään ja valitetaan. Kaupassa käyntiä ei osata suunnitella pitkällä aikavälillä vaan siitä iltapäivästä kuluu se kaksi tuntia ostosten tekoon ja ruuan laittoon. Eli lähes sen aamupalan jälkeen, kun on katsottu somet 2h ensin, alkaa se ihmettely, että eikö mitään voi tehdä, ehdi tehdä tehdä enää. Ja sitten alkaa se tuokashow, joka kestää sinne neljään. Tätä se on monen lapsiperheen arki tänäpäivänä. Todella avutonta hommaa. En tiedä, mistä tällainen on tullut. Töissä ei käydä, koska menee tuet.

Kuulostaa ihan mun mieheltä. Hän tosin käy kyllä töissä.

Vierailija
11/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsivapaa on ihan naurettava termi aikuisen ihmisen suusta. Ymmärrän kyllä jos eroperheestä kysymys, mutta muuten että pitäisi joka välissä saada lapsivapaata ja se on tyyliin parasta elämässä, miksi nämä ovat hankkineet lapsia ja vielä monikossa??

Vierailija
12/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen asuntojen vuokraus yrityksen asiakaspalvelussa ja siellä näkyy hyvinse, miten avuttomia ihmiset on. Soitetaan kun lamppu palaa että mitä nyt tehdään ja vaikka on kirjalliset ohjeet kuinka tehdään sähkösopimus, ei onnistu. Ymmärrän sen jos on muuttanut ensimmäiseen omaan kotiin että opettelu on vielä menossa itsenäiseen elämään, mutta yleensä ne jotka kysyvät päivän selviä asioita ovat nimen omaan +35 vuotiaita.

Varsinkin nykyään kun netistä löytyy ohjeet ihan kaikkeen, luulisi että osaavat omaaloitteisesti yrittää löytää ratkaisua.

Olen huomannut, että nämä nuoret aikuiset löytää aivan kaiken muun netistä paitsi ei paikallista terveyskeskusta, hammashoitolaa, ainuttakaan vakuutusyhtiötä, sähköyhtiöitä, Kelaa, työvoimatoimistoa, poliisia ja lista jatkuu. Ei minkäänlaisia elämäntaitoja sen suhteen miten etsiä informaatiota omasta yhteiskunnastaan missä elää. He ei edes kyseenalaista asioita, että kuuluukö näiden nyt mennä näin. Sitä vain annetaan elämän ajaa päin seinää ja seisotaan tumput suorassa eikä koeteta edes ottaa selvää, että olisikohan tähän nyt oikeasti jokin ratkaisukin tarjolla.

Vierailija
13/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ärsytä avuttomat läheskään yhtä paljon, kuin kaikentietävät besservisserit, joilla on heti ratkaisu kaikkeen, jos vähänkin olet tehnyt jotenkin omasta mielestään väärin elämässäsi. Yhtään ei saisi purkaa tuntojaan, kun nämä keksivät heti ratkaisun, tajuamatta miten mustavalkoisia ovat. Heille ei kannata puhua mitään, sillä eivät osaa kuunnella.

Vierailija
14/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ärsytä avuttomat läheskään yhtä paljon, kuin kaikentietävät besservisserit, joilla on heti ratkaisu kaikkeen, jos vähänkin olet tehnyt jotenkin omasta mielestään väärin elämässäsi. Yhtään ei saisi purkaa tuntojaan, kun nämä keksivät heti ratkaisun, tajuamatta miten mustavalkoisia ovat. Heille ei kannata puhua mitään, sillä eivät osaa kuunnella.

Niin riippuu vähän minkälaisista asioista olet avautunut. Jos ihan tavalliset, normaaliin elämään kuuluvat asiat ovat jatkuvasti liian raskaita, niin ehkä syytä mennä itseen ja miettiä mistä tämä johtuu?

Vierailija
15/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyihmiset ovat avuttomia. Ei ne ole edes aikuisia keskiiässä. Moraali on alentunut.

Miksi näin?

Vierailija
16/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No asiakaspalveluhan on nykyään ajettu alas, koska netti muka ajaa saman asian. Ei netti ole asiakaspalvelua eikä se voi korvata aitoa asiakaspalvelua.

Ja kyllä ihmiset ovat aina tarvinneet apua ihan yksinkertaisissakin asioissa.

T. Yli 30 vuotta asiakaspalvelutyötä tehnyt

Vierailija
17/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No asiakaspalveluhan on nykyään ajettu alas, koska netti muka ajaa saman asian. Ei netti ole asiakaspalvelua eikä se voi korvata aitoa asiakaspalvelua.

Ja kyllä ihmiset ovat aina tarvinneet apua ihan yksinkertaisissakin asioissa.

T. Yli 30 vuotta asiakaspalvelutyötä tehnyt

Tämä on muuten varmasti totta. Toiset ihmiset ovat myös vaan älykkäämpiä kuin toiset. Niitä älykkäämpiä voi alkaa ärsyttää vähemmän älykkäät.

Vierailija
18/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsivapaa on ihan naurettava termi aikuisen ihmisen suusta. Ymmärrän kyllä jos eroperheestä kysymys, mutta muuten että pitäisi joka välissä saada lapsivapaata ja se on tyyliin parasta elämässä, miksi nämä ovat hankkineet lapsia ja vielä monikossa??

Juuri eräs äiti kertoi kuinka ei voi käydä kaupassa lasten kanssa. Ei sillä, että niitä lapsia sinne kaivattaisiin, mutta herran jestas, jos pitää mennä kauppaa niin pitää mennä! Ei kai se mikään yli-inhimillinen suoritus ole, mennä yksin kahden lapsen kanssa kauppaan.

Nimim yh

Vierailija
19/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri eräs äiti kertoi kuinka ei voi käydä kaupassa lasten kanssa. Ei sillä, että niitä lapsia sinne kaivattaisiin, mutta herran jestas, jos pitää mennä kauppaa niin pitää mennä! Ei kai se mikään yli-inhimillinen suoritus ole, mennä yksin kahden lapsen kanssa kauppaan.

Nimim yh

Monilla tuntuu olevan. Puhumattakaan siitä että ottaisi lapsen mukaan jonnekin virastoon, lääkäriin tai labraan Aivan absurdi ajatus. Ei osata soveltaa sitten yhtään. Lapsia pidetään täydet päivät päiväkodissa vaikka ollaan itse kotona. Ei kai niiden lasten kanssa koskaan silloin opi olemaankaan. Lomatkin raahataan pienet lapset hoitoon. Sitten ollaan aivan pulassa kun lapsi on sairaana ja jos vielä itsekin ollaan ja hälytetään isovanhemmat apuun sairastumaan.

Vierailija
20/101 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että nämä nuoret aikuiset löytää aivan kaiken muun netistä paitsi ei paikallista terveyskeskusta, hammashoitolaa, ainuttakaan vakuutusyhtiötä, sähköyhtiöitä, Kelaa, työvoimatoimistoa, poliisia ja lista jatkuu. Ei minkäänlaisia elämäntaitoja sen suhteen miten etsiä informaatiota omasta yhteiskunnastaan missä elää. He ei edes kyseenalaista asioita, että kuuluukö näiden nyt mennä näin. Sitä vain annetaan elämän ajaa päin seinää ja seisotaan tumput suorassa eikä koeteta edes ottaa selvää, että olisikohan tähän nyt oikeasti jokin ratkaisukin tarjolla.

Ei moni vanhempikaan ihminen löydä netistä sitä, mitä etsii.

Ja osalla ihmisistä ei ole netti minkäänlaisessa käytössä vielä.

Minusta on älytön idea, että jokaisen pitäisi itse etsiä ohjeet kaikkeen netistä. Ohjeet kun ovat luettaessa usein epäselviä ja niistä herää lisäkysymyksiä.

Mielestäni netissä olevat käsityöohjeet tai ruokareseptit on helppo ymmärtää ja niiden pohjalta voi toimia, mutta moni muu asia voi jäädä aika hämäräksi, jos ei voi esittää tarkentavia kysymyksiä.