Bonusvanhemman vastuu bonuslasten lomailusta
Millaisia kokemuksia teillä on uusperheissä lomailusta lasten kanssa? Teettekö koko perheenä kesälomareissut vai ainoastaan omien lasten kanssa ?
Eräs nainen kertoi, että hänellä on miehensä kanssa 7-vuotiaat kaksoset ja hän työskentelee pienipalkkaisessa työssä. Hänen miehensä on pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä ja hänellä on ex-puolison kanssa 12- ja 14-vuotiaat lapset ja nämä lapset asuvat pääosin äitinsä luona. Kun nainen oli kertonut ystävilleen, että he ovat tekemässä kesälomareissun Tampereelle/Särkänniemeen, niin nämä miehen omat lapset eivät ole tulossa mukaan, koska lasten äiti oli kieltäytynyt maksamasta puolia lastensa kuluista, eikä lasten isällä ole varaa maksaa koko lystiä. Tähän ne ystävät olivat syyllistäneet tätä naista, että miksei hän sitten voisi maksaa bonuslastensa rannekkeita ja muita kuluja, mitä siitä reissusta tulee (syöminen, majoitus), johon nainen oli vastannut, että ei hänellä ole varaa maksaa toisten ihmisten lasten juttuja, että hänen pitää itsekin pienestä palkasta säästää, jotta saa edes omille lapsilleen tarjottua elämyksiä.
Minulla on myös miesserkku, jolla on vaimonsa kanssa 6-vuotias lapsi ja lisäksi vaimolla on kaksi teini-ikäistä lasta vuoroviikoin kotona. Serkkuni sopii kaikki lomansa aina siten, että nämä vaimon lapset ovat koulussa, kun se on hyvä tekosyy tehdä reissuja vain oman lapsensa kanssa. Esimerkiksi pääsiäisen aikaan hänellä oli 1,5 viikkoa lomaa töistä, ja hän lähti heti pääsiäispyhien jälkeen lapsensa kanssa matkalle kylpylään pariksi yöksi. Hänkin olisi voinut mennä sinne kylpylään koko perheen kanssa pääsiäisen pyhinä, mutta hän halusi sinne vain oman lapsensa kanssa, ei halunnut vaimon lapsia mukaan.
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos halutaan leikkiä uusperhettä, niin sitten pitää hyväksyä se koko perhe. Perheessä ei voi jättää osaa perheenjäsenistä pois rahaa säästääkseen, vaan menot suunnitellaan niin, että kaikki halukkaat pääsevät mukaan.
Jos tämä tuntuu mahdottomalta ajatukselta, pitää silloin ymmärtää, ettei ole soveltuva uusperheen perustamiseen eikä pidä ängetä asumaan sellaiseen asuntoon, jossa puolison edellisen suhteen lapset säännöllisesti käyvät.
Omassa kodissa asuen voi silti seurustella haluamansa kumppanin kanssa lapsettomina viikkoina (tai mikä järjestely sitten onkin), ilman velvoitetta osallistua lasten elämään.
Aina on myös pidettävä kirkkaana mielessä, että lasten tilanne voi muuttua yhdessä yössä ja koska tahansa etäisästä voikin tulla vaikka 100% yksinhuoltaja, jolloin lapset ovat koko ajan teillä ja kaikki maksut tulevat pelkästään isän ja uuden puolison maksettavaksi.
Kirjoitukseni oli kärkkäästi kirjoitettu, mutta valitettavasti pohjaa vahvasti työelämässä näkemiini tapauksiin. Ihmiset perustavat uusperheitä todella harkitsemattomasti ja lähes täysin suunnittelematta. Tämä valitettavasti näkyy voimakkaasti lasten hyvinvoinnissa ja mielenterveydessä. Kannustan kaikkia vanhempia ja bonusvanhempia käyttämään vakaata harkintaa ja etenemään rauhassa uusien rakkauksien ja uusperheiden perustamisten kanssa.
Kyllä sitä kohtuuttomuuksiakin voi uusperheessä tapahtua. Meillä on miehellä 2 omaa, mulla 2 omaa ja 2 yhteistä. Miehen lapset vanhimpia lapsista.
Miehen lapset olivat teininä sitä mieltä, että heidän pitää voida tuoda kavereita 1-4 hlö yökylään joka vklppu. Olivat lisäksi sitä mieltä, että vieraiden ei olisi tarvinnut tuoda lakanoitaan ja pyyhkeitään kotoaan, vaan minun olisi pitänyt pyykätä. No kun perheen omiakin lapsia on 6 ja siihen kaverit max 5 päälle, niin kuka sellaista jaksaa. Mies sanoutui irti koko hommasta. Lapset tykkäsivät huonoa kun rajoitin heidän elämäänsä. Mutta enhän minä omillekin lapsilleni lupaa tällaiseen antanut. Max 2 kaveria yökylään ja sekin harvoin, muutaman kerran vuodessa.
Miksi teillä on kuusi lasta, kun voimia ei ole kuuteen lapseen? Nuo kaksi vikaa olisi voinut jättää tekemättä.
Voimia on kuuteen lapseen, mutta ei enää sen lisäksi kuuteen kaveriin jatkuvasti yöttelemään. On eri asia olla yksi lapsi ja sen 2 kaveria.
Mitä luulet että yötetäänkö lestadiolaisperheissä omien 10 lasten lisäksi niiden 20 kaveria jatkuvasti? 10+30 = 40 lasta viikonloppuisin yötä? No eipä juu.
Meidän 2 vanhinta on jo useamman vuoden asuneet omissa kodeissaan. Kohta pari seuraavaa muuttaa. Sitten ollaan nelistään.
Ei meillä lapset määrää mitä tehdään, ei kotimme ole yleinen hotelli. Kavereita voi kyllä silloin tällöin tulla.
T. 44
Mitä hemmettiä on yöttäminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan rupea katkeran ex-eukon työttömyyden ja kouluttamattomuuden takia hänen lastensa matkoja maksamaan. Karseita kakaroita muutenkin. Meidän yhteiset osaa käyttäytyä, pärjäävät koulussa jne. Nämä exän kanssa väsätyt on kiroilevia öykkäreitä, molemmilla adhd, koulussa ruoppaavat jne. Kerta kaikkiaan vastenmielisiä.
Jos se noin kauheaa on, niin tee kuten minun isäni aikoinaan teki: hylkää ne "exäsi kanssa väsätyt lapset" kokonaan arjestasi, mutta maksa ne pakolliset elatusavut, jotka laki määrää. Voin luvata, että kummankin osapuolen elämät tulee muuttumaan positiivisempaan suuntaan, kun ei tarvitse sietää toista / niitä toisia silmissään!
Tuolla sairaalloiselta vaikuttavalla asenteella sinä ruokit vain ongelmia lapsillesi, joita heille ilmiselvästi on jo kerääntynyt iso kasa. Jos tuo meno (eli asenteesi heitä kohtaan) jatkuu, niin heistä kasvaa vain tasapainottomia, rikkinäisiä aikuisia, joiden elämää hallitsee pahimmillaan päihteet ja epämääräiset ihmissuhteet.Minun isäni hylkäsi minut jo aivan pienenä ollessani, mutta maksoi elatusapua niin kauan kuin hänen oli pakko. Muuten häntä ei kiinnostanut pätkääkään minun elämäni. Sain kasvaa rauhassa aikuiseksi tasapainoisen yh-äidin kasvattamana ilman pelkoja epävakaasta isästä, joka sotkisi kaikki mahdolliset ihmissuhdekuviot sukulaisuussuhteitaan myöten, koska ei välittänyt muiden ihmisten tunteista tai näiden elämästä ylipäätään tuon taivaallista.
Sain yhteyden itseäni vanhempaan velipuoleeni, kun isästämme oli aika jättänyt ja kuulin häneltä koko karmean totuuden miehestä, joka oli ollut isämme. Sanotaan näin, että olen ollut todella onnekas, kun minun ei tarvinnut elää ns. normaalissa ydinperheessä, jossa oli molemmat vanhemmat läsnä. Säästyin todella paljolta!
Terkuin, eräs viisikymppinen täti
Kummaa erottelua. Kyllä meillä bonus lapsi pääsi mukaan ulkomaille. Vaikkei sen biologisilla vanhemmilla moiseen rahaa ollutkaan. Vaikka ei biologisesti oma olekkaan niin samaa perhettä tässä ollaan. Eihän tuo vaimokaan ole mitään sukua vaikka sama sukunimi on ja pääsi sekin mukaan. Jos nyt yhdessä mielii elää niin onhan tuo nyt turha kuvitella, että siitä mitään tulee jos rahat ja lapset on jaettu. Kyllä bonuslapsella ja vaimolla pitää olla sama elintaso kuin muillakin perheen jäsenillä. Näin tämän miehenä ajattelen. Mutta suuri ongelma taisikin olla, jos naisena joutuisi jonkun euron laittamaan miehen lapsiin niin se ei vain käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos halutaan leikkiä uusperhettä, niin sitten pitää hyväksyä se koko perhe. Perheessä ei voi jättää osaa perheenjäsenistä pois rahaa säästääkseen, vaan menot suunnitellaan niin, että kaikki halukkaat pääsevät mukaan.
Jos tämä tuntuu mahdottomalta ajatukselta, pitää silloin ymmärtää, ettei ole soveltuva uusperheen perustamiseen eikä pidä ängetä asumaan sellaiseen asuntoon, jossa puolison edellisen suhteen lapset säännöllisesti käyvät.
Omassa kodissa asuen voi silti seurustella haluamansa kumppanin kanssa lapsettomina viikkoina (tai mikä järjestely sitten onkin), ilman velvoitetta osallistua lasten elämään.
Aina on myös pidettävä kirkkaana mielessä, että lasten tilanne voi muuttua yhdessä yössä ja koska tahansa etäisästä voikin tulla vaikka 100% yksinhuoltaja, jolloin lapset ovat koko ajan teillä ja kaikki maksut tulevat pelkästään isän ja uuden puolison maksettavaksi.
Kirjoitukseni oli kärkkäästi kirjoitettu, mutta valitettavasti pohjaa vahvasti työelämässä näkemiini tapauksiin. Ihmiset perustavat uusperheitä todella harkitsemattomasti ja lähes täysin suunnittelematta. Tämä valitettavasti näkyy voimakkaasti lasten hyvinvoinnissa ja mielenterveydessä. Kannustan kaikkia vanhempia ja bonusvanhempia käyttämään vakaata harkintaa ja etenemään rauhassa uusien rakkauksien ja uusperheiden perustamisten kanssa.
Kyllä sitä kohtuuttomuuksiakin voi uusperheessä tapahtua. Meillä on miehellä 2 omaa, mulla 2 omaa ja 2 yhteistä. Miehen lapset vanhimpia lapsista.
Miehen lapset olivat teininä sitä mieltä, että heidän pitää voida tuoda kavereita 1-4 hlö yökylään joka vklppu. Olivat lisäksi sitä mieltä, että vieraiden ei olisi tarvinnut tuoda lakanoitaan ja pyyhkeitään kotoaan, vaan minun olisi pitänyt pyykätä. No kun perheen omiakin lapsia on 6 ja siihen kaverit max 5 päälle, niin kuka sellaista jaksaa. Mies sanoutui irti koko hommasta. Lapset tykkäsivät huonoa kun rajoitin heidän elämäänsä. Mutta enhän minä omillekin lapsilleni lupaa tällaiseen antanut. Max 2 kaveria yökylään ja sekin harvoin, muutaman kerran vuodessa.
Miksi teillä on kuusi lasta, kun voimia ei ole kuuteen lapseen? Nuo kaksi vikaa olisi voinut jättää tekemättä.
Voimia on kuuteen lapseen, mutta ei enää sen lisäksi kuuteen kaveriin jatkuvasti yöttelemään. On eri asia olla yksi lapsi ja sen 2 kaveria.
Mitä luulet että yötetäänkö lestadiolaisperheissä omien 10 lasten lisäksi niiden 20 kaveria jatkuvasti? 10+30 = 40 lasta viikonloppuisin yötä? No eipä juu.
Meidän 2 vanhinta on jo useamman vuoden asuneet omissa kodeissaan. Kohta pari seuraavaa muuttaa. Sitten ollaan nelistään.
Ei meillä lapset määrää mitä tehdään, ei kotimme ole yleinen hotelli. Kavereita voi kyllä silloin tällöin tulla.
T. 44
Ei 10-lapsisessakaan perheessä ole kymmentä teiniä, eikös ne ole yleensä teinit, jotka yökyläilee? Ja 10 omaa lasta + 20 kaveria on yhtäkkiä 40. 😀
Molemmat maksavat omiensa reissut, vaatteet, kännykät, sukset yms. Ruokakulut tasataan suurinpiirtein pääluvun mukaan. Miehellä 3 lasta ja minulla 1. Aika paljon pitäisi minun tienata, että esim. Viikon reissun maksaisin myös miehen lapsille, koska hinta moninkertaistuu! Reissumajoitukset ja autonvuokrat maksetaan aina puoliksi. Reissuissa on mukana vaihteleva määrä lapsia kunkin kiinnostuksen ja vanhemman rahatilanteen mukaan.
Olen tehnyt yhden lapsen, joka minulla on varaa elättää ja reissata hänen kanssa, mies on tehnyt toisenlaisia valintoja. Asiassa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa 10 vuoden aikana ja lapset ovat jo isoja, pitävät toisistaan, eivätkä ole katkeroituneet mistään.
Vierailija kirjoitti:
Asun lapseni ja puolisoni kanssa. Puolisollani on kaksi lasta, joita tapaa harvakseltaan.
Miksi puolisosi tapaa lapsiaan harvoin? Asuvatko he sitten toisella puolen Suomea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun lapseni ja puolisoni kanssa. Puolisollani on kaksi lasta, joita tapaa harvakseltaan. En ole missään vastuussa enkä oikeastaan edes tekemisissä näiden lasten kanssa. Vähäisen yhteisen aikansa isänsä kanssa saavat viettää hänen kanssaan yksin.
Minä lomailen joko lapseni kanssa tai sitten me kolme yhdessä. Puolisoni suhtautuu minun lapseeni kuin omaansa, koska asuvat ja elävät yhdessä ja lapsi on ollut hyvin pieni meidän tavatessamme.
Hieno, läsnäoleva isä.
Kirjoittaja voi olla myös mies ja hän voi viitata tässä avovaimoonsa.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun lapseni ja puolisoni kanssa. Puolisollani on kaksi lasta, joita tapaa harvakseltaan.
Miksi puolisosi tapaa lapsiaan harvoin? Asuvatko he sitten toisella puolen Suomea?
Luepa tuosta hieman ylempää. He eivät asu Suomessa.
Onpa katkeraa ja pienisieluista, sitten huudetaan kun ei ole valtiolla rahaa mielenterveysongelmiin ja lapset voivat pahoin. Voisiko isä ajatella että rannekkeet olisi synttäri/joululahja Särkänniemeen lapsille? Teidän lapsille ne lienee kuitenkin läheisiä lapsia. Syömiset voi hoitaa eväillä oikein hyvin kokopäivän ja halvalla, ei meidän lapset ainakaan siinä höykytyksessä kaipaa isoja ravintola-aterioita ja karkitkin voitte ostaa kotimatkalla Alepasta.
Jos budjetti on noin tiukka, niin en lähtisi ollenkaan Särkänniemeen. Kuulostaa siltä ettei pienituloisen äidinkään kanssa pahemmin ole elämyksiä, niin olisin valmis maksamaan myös bonuslasten kulut. Siis jos näitä vanhempia lapsia kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos budjetti on noin tiukka, niin en lähtisi ollenkaan Särkänniemeen. Kuulostaa siltä ettei pienituloisen äidinkään kanssa pahemmin ole elämyksiä, niin olisin valmis maksamaan myös bonuslasten kulut. Siis jos näitä vanhempia lapsia kiinnostaa.
Jos viittaat aloitustekstin esimerkkiin, niin ainakin minulle tuli epäilys, että se vanhempien lasten äiti ei piruuttaan halunnut maksaa puolia lastensa kuluista, ei siis ollut kyse siitä, etteikö olisi ollut varaa vaan ei vaan halunnut. Sehän olisi sille biologiselle äidilleni ollut hyvä diili, että lapset pääsevät isän uuden perheen kanssa huvipuistoon, kun ei tarvitse maksaa matkakuluja.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos viittaat aloitustekstin esimerkkiin, niin ainakin minulle tuli epäilys, että se vanhempien lasten äiti ei piruuttaan halunnut maksaa puolia lastensa kuluista, ei siis ollut kyse siitä, etteikö olisi ollut varaa vaan ei vaan halunnut. Sehän olisi sille biologiselle äidilleni ollut hyvä diili, että lapset pääsevät isän uuden perheen kanssa huvipuistoon, kun ei tarvitse maksaa matkakuluja.
En kyllä pidä tuota lasten äidille mitenkään hyvänä diilinä. Olen eronnut äiti (en uusperheessä) ja lasten isän kanssa ollaan sovittu, että kumpikin maksaa omat huvittelut ja matkat lasten kanssa, vaikka ns peruselämisen kulut jaetaan puoliksi. Haluan tehdä itse mukavia juttuja lasten kanssa, en maksaa isän huvittelua lasten kanssa.
Alkuperäiseen kysymykseen: kumpikin vanhempi kustantaa omien lastensa kulut.
Vierailija kirjoitti:
Kummaa erottelua. Kyllä meillä bonus lapsi pääsi mukaan ulkomaille. Vaikkei sen biologisilla vanhemmilla moiseen rahaa ollutkaan. Vaikka ei biologisesti oma olekkaan niin samaa perhettä tässä ollaan. Eihän tuo vaimokaan ole mitään sukua vaikka sama sukunimi on ja pääsi sekin mukaan. Jos nyt yhdessä mielii elää niin onhan tuo nyt turha kuvitella, että siitä mitään tulee jos rahat ja lapset on jaettu. Kyllä bonuslapsella ja vaimolla pitää olla sama elintaso kuin muillakin perheen jäsenillä. Näin tämän miehenä ajattelen. Mutta suuri ongelma taisikin olla, jos naisena joutuisi jonkun euron laittamaan miehen lapsiin niin se ei vain käy.
Mikä haltiakummi sen matkat sitten maksoi, jos vanhemmilla ei ole rahaa? Sinun ajattelusi se tässä kummallista on.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä pidä tuota lasten äidille mitenkään hyvänä diilinä.
Voi se äiti viedä itse omat lapsensakin sinne Särkänniemeen, mutta sitten pitää rannekkeiden lisäksi maksaa matkakulut sekä mahdollinen majoitus. Kyllä minusta olisi hyvä diili, jos minun lapseni pääsisivät toisten ihmisten kyydissä elämyksiin.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä pidä tuota lasten äidille mitenkään hyvänä diilinä.
Voi se äiti viedä itse omat lapsensakin sinne Särkänniemeen, mutta sitten pitää rannekkeiden lisäksi maksaa matkakulut sekä mahdollinen majoitus. Kyllä minusta olisi hyvä diili, jos minun lapseni pääsisivät toisten ihmisten kyydissä elämyksiin.
Kyllä silloin, jos vaihtoehtona on että eivät pääse ollenkaan. Mutta jos vien lapset särkänniemeen tai muualle itse, niin sitten on rannekkeen verran vähemmän rahaa omalla reissulla. Ei budjettini siihen kaadu, mutta itsellä ajatuksena, että haluan itsekin osallistua lasten I huveihin.
Minä en maksa kuin puolet omien kakaroiden kuluista. Se on jämpti. Muut hoitakoot omansa.
Christiiina kirjoitti:
Kommentteja?
Meillä oli pitkään käytäntö että yvteistennlasten lomat kustannetaan yhdessä ja omien lasten lomailut kustannetaan itse. Tästä sopuratkaisusta oli kuitenkin pakko luopua koska meinasi käydä niin että puolison lapsi oli jäädä pois risteilyltä jolle koko muu perhe oli menossa. Nykyään ei enää erotella lapsia omiin lapsiin ja yhteisiin lapsiin vaan kostannetaan kaikkien lomailut yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Kommentteja?
Meillä oli pitkään käytäntö että yvteistennlasten lomat kustannetaan yhdessä ja omien lasten lomailut kustannetaan itse. Tästä sopuratkaisusta oli kuitenkin pakko luopua koska meinasi käydä niin että puolison lapsi oli jäädä pois risteilyltä jolle koko muu perhe oli menossa. Nykyään ei enää erotella lapsia omiin lapsiin ja yhteisiin lapsiin vaan kostannetaan kaikkien lomailut yhdessä.
Ja taas persaukinen nainen ja sen jännä-ex voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Kommentteja?
Ja taas persaukinen nainen ja sen jännä-ex voittaa.
Mies oli meidän suhteessa se persaukinen kun yt vei firman konkurssiin.
Lapset asuvat toisessa maassa. En ymmärrä kun aina ajatellaan noin, että mies on hylännyt lapsensa. Kyllä sellainen mies olisi antanut koko homman olla. Mutta minun puolisoni (ja hänen exänsä) tekee paljon, jotta lasten suhde isään säilyy.