Bonusvanhemman vastuu bonuslasten lomailusta
Millaisia kokemuksia teillä on uusperheissä lomailusta lasten kanssa? Teettekö koko perheenä kesälomareissut vai ainoastaan omien lasten kanssa ?
Eräs nainen kertoi, että hänellä on miehensä kanssa 7-vuotiaat kaksoset ja hän työskentelee pienipalkkaisessa työssä. Hänen miehensä on pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä ja hänellä on ex-puolison kanssa 12- ja 14-vuotiaat lapset ja nämä lapset asuvat pääosin äitinsä luona. Kun nainen oli kertonut ystävilleen, että he ovat tekemässä kesälomareissun Tampereelle/Särkänniemeen, niin nämä miehen omat lapset eivät ole tulossa mukaan, koska lasten äiti oli kieltäytynyt maksamasta puolia lastensa kuluista, eikä lasten isällä ole varaa maksaa koko lystiä. Tähän ne ystävät olivat syyllistäneet tätä naista, että miksei hän sitten voisi maksaa bonuslastensa rannekkeita ja muita kuluja, mitä siitä reissusta tulee (syöminen, majoitus), johon nainen oli vastannut, että ei hänellä ole varaa maksaa toisten ihmisten lasten juttuja, että hänen pitää itsekin pienestä palkasta säästää, jotta saa edes omille lapsilleen tarjottua elämyksiä.
Minulla on myös miesserkku, jolla on vaimonsa kanssa 6-vuotias lapsi ja lisäksi vaimolla on kaksi teini-ikäistä lasta vuoroviikoin kotona. Serkkuni sopii kaikki lomansa aina siten, että nämä vaimon lapset ovat koulussa, kun se on hyvä tekosyy tehdä reissuja vain oman lapsensa kanssa. Esimerkiksi pääsiäisen aikaan hänellä oli 1,5 viikkoa lomaa töistä, ja hän lähti heti pääsiäispyhien jälkeen lapsensa kanssa matkalle kylpylään pariksi yöksi. Hänkin olisi voinut mennä sinne kylpylään koko perheen kanssa pääsiäisen pyhinä, mutta hän halusi sinne vain oman lapsensa kanssa, ei halunnut vaimon lapsia mukaan.
Kommentit (247)
Meillä tosin oli jo teinejä, kun menimme yhteen, mutta olemme matkustaneet tilanteen mukaan. Se tulee mukaan, joka pääsee.
Ilmoitamme ajakohdan, kun lähdemme. Kerran miehen tyttö oli samaan aikaan kielikursseilla ja poika armeijassa, joten lähdimme vain minun lasten kanssa. Kerran miehen poika valitsi työnteon ja minun toinen lapseni oli sairaalassa, joten molemmilta lähti vain yksi lapsi. Kerran oli mukana vain toinen minun lapsistani, koska hän oli masentunut.
Nyt kaikki ovat 20+ ikäisiä, ja kaikki tienaavat, joten seuraava Alppireissutarjous tulee olemaan se, että saatte meiltä majoituksen ja ruoat ja autokuljetuksen, mutta itse maksatte lennot ja hissiliput. Se tulee, jolle sopii.
Ei tasa-arvo ole sitä, että nallekarkit jaetaan tasan, vaan se, että se saa, joka tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Meillä reissataan vain omien/oman lapsen kanssa, yhteisiä lapsia ei ole. Siksi minun lapseni pääsee Lontooseen, miehen lapset Tykkimäkeen.
Tykkimäki on lapsille takuulla mieluisampi paikka kuin Lontoo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tosin oli jo teinejä, kun menimme yhteen, mutta olemme matkustaneet tilanteen mukaan. Se tulee mukaan, joka pääsee.
Ilmoitamme ajakohdan, kun lähdemme. Kerran miehen tyttö oli samaan aikaan kielikursseilla ja poika armeijassa, joten lähdimme vain minun lasten kanssa. Kerran miehen poika valitsi työnteon ja minun toinen lapseni oli sairaalassa, joten molemmilta lähti vain yksi lapsi. Kerran oli mukana vain toinen minun lapsistani, koska hän oli masentunut.
Nyt kaikki ovat 20+ ikäisiä, ja kaikki tienaavat, joten seuraava Alppireissutarjous tulee olemaan se, että saatte meiltä majoituksen ja ruoat ja autokuljetuksen, mutta itse maksatte lennot ja hissiliput. Se tulee, jolle sopii.
Ei tasa-arvo ole sitä, että nallekarkit jaetaan tasan, vaan se, että se saa, joka tarvitsee.
Vuoden äiti lähtee lomalle kun lapsi kituu sairaalassa. Onnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit sanoivat, että lähtekää. Lapsi oli sairaalassa liki vuoden.
Tämän takia mä en ikinä muuttaisi yhteen miehen kanssa jolla on lapsia. Minä en maksa isompia asumiskustannuksia jotta miehen lapsilla on huone. Minä en maksa isompia ruokakustannuksia jotta miehen lapsilla on ruokaa. Minä voin halutessani ostaa lapsille jotain kivaa, tai tehdä heidän kanssaan jotain kivaa, mutta minä ihan kategorisesti kieltäydyn kaikenlaisesta mikä viittaa elättämiseen tai velvollisuuteen toisen ihmisen lapsien suhteen. Minä voin olla lapsille se täti jonka kanssa voi jutella ja johon voi luottaa, ja jolta joskus saa jotain kivaa vanhempien luvalla (kuten nyt esim. naapurin lapsille olen), mutta mitään velvollisuuksia en ota.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä reissataan vain omien/oman lapsen kanssa, yhteisiä lapsia ei ole. Siksi minun lapseni pääsee Lontooseen, miehen lapset Tykkimäkeen.
Miksi et maksa miehellesi ja hänen lapsilleen matkaa Lontooseen? Montako lasta sinulla ja sinun miehelläsi on ?
Ensiksikin, miksi pitäisi? Toisekseen, tuollainen Lontoon matka maksaa jo yhdeltä todella paljon. Sinulla itselläsi tuskin on varaa edes yhden ihmisen matkaan.
- eri
Huoltajat maksaa huollettaviensa kulut. Jos sinulla on rahaa ja haluat omasta tahdosta käyttää sitä bonareihin, niin ihan vapaasti. Pakko ei ole. Itse olen joskus ostanut mieheni lapsille Lintsi-rannekkeet kun hän oli kyseisellä hetkellä peeaa. En ottanut kuitenkaan tavaksi maksaa lasten juttuja.
Jos nykypäivänä joku huvipuistoranneke maksaa 50€/hlö, niin on aika anteliasta maksaa noin isoja ostoksia toisten ihmisten lapsille. Ehkä tuon summan voisi antaa jollekin siskon lapselle rippijuhlana tai valmistujaislahjana, mutta ei ehkä ihan yhtenään kuitenkaan.
Asun lapseni ja puolisoni kanssa. Puolisollani on kaksi lasta, joita tapaa harvakseltaan. En ole missään vastuussa enkä oikeastaan edes tekemisissä näiden lasten kanssa. Vähäisen yhteisen aikansa isänsä kanssa saavat viettää hänen kanssaan yksin.
Minä lomailen joko lapseni kanssa tai sitten me kolme yhdessä. Puolisoni suhtautuu minun lapseeni kuin omaansa, koska asuvat ja elävät yhdessä ja lapsi on ollut hyvin pieni meidän tavatessamme.
Vierailija kirjoitti:
Asun lapseni ja puolisoni kanssa. Puolisollani on kaksi lasta, joita tapaa harvakseltaan. En ole missään vastuussa enkä oikeastaan edes tekemisissä näiden lasten kanssa. Vähäisen yhteisen aikansa isänsä kanssa saavat viettää hänen kanssaan yksin.
Minä lomailen joko lapseni kanssa tai sitten me kolme yhdessä. Puolisoni suhtautuu minun lapseeni kuin omaansa, koska asuvat ja elävät yhdessä ja lapsi on ollut hyvin pieni meidän tavatessamme.
Hieno, läsnäoleva isä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia mä en ikinä muuttaisi yhteen miehen kanssa jolla on lapsia. Minä en maksa isompia asumiskustannuksia jotta miehen lapsilla on huone. Minä en maksa isompia ruokakustannuksia jotta miehen lapsilla on ruokaa. Minä voin halutessani ostaa lapsille jotain kivaa, tai tehdä heidän kanssaan jotain kivaa, mutta minä ihan kategorisesti kieltäydyn kaikenlaisesta mikä viittaa elättämiseen tai velvollisuuteen toisen ihmisen lapsien suhteen. Minä voin olla lapsille se täti jonka kanssa voi jutella ja johon voi luottaa, ja jolta joskus saa jotain kivaa vanhempien luvalla (kuten nyt esim. naapurin lapsille olen), mutta mitään velvollisuuksia en ota.
*Minä olen kiva täti, juttelen teidän kanssa, mutta ruokaa en teille anna.* Jeeeeee!
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et maksa miehellesi ja hänen lapsilleen matkaa Lontooseen? Montako lasta sinulla ja sinun miehelläsi on ?
Miksi ihmeessä maksaisin? Minulla on 1 lapsi ja miehellä 2.
Vierailija kirjoitti:
Jos halutaan leikkiä uusperhettä, niin sitten pitää hyväksyä se koko perhe. Perheessä ei voi jättää osaa perheenjäsenistä pois rahaa säästääkseen, vaan menot suunnitellaan niin, että kaikki halukkaat pääsevät mukaan.
Jos tämä tuntuu mahdottomalta ajatukselta, pitää silloin ymmärtää, ettei ole soveltuva uusperheen perustamiseen eikä pidä ängetä asumaan sellaiseen asuntoon, jossa puolison edellisen suhteen lapset säännöllisesti käyvät.
Omassa kodissa asuen voi silti seurustella haluamansa kumppanin kanssa lapsettomina viikkoina (tai mikä järjestely sitten onkin), ilman velvoitetta osallistua lasten elämään.
Aina on myös pidettävä kirkkaana mielessä, että lasten tilanne voi muuttua yhdessä yössä ja koska tahansa etäisästä voikin tulla vaikka 100% yksinhuoltaja, jolloin lapset ovat koko ajan teillä ja kaikki maksut tulevat pelkästään isän ja uuden puolison maksettavaksi.
Kirjoitukseni oli kärkkäästi kirjoitettu, mutta valitettavasti pohjaa vahvasti työelämässä näkemiini tapauksiin. Ihmiset perustavat uusperheitä todella harkitsemattomasti ja lähes täysin suunnittelematta. Tämä valitettavasti näkyy voimakkaasti lasten hyvinvoinnissa ja mielenterveydessä. Kannustan kaikkia vanhempia ja bonusvanhempia käyttämään vakaata harkintaa ja etenemään rauhassa uusien rakkauksien ja uusperheiden perustamisten kanssa.
Ja sama kääntäen: uusperheessä ei ole isän ja äidin yhteisiä parisuhdereissuja, koska jokaisen mukaan haluavan on mukaan päästävä!
Entä tilanteet, joissa lapsen toinen vanhempi on varakas ja lapsi saa etävanhemman luona kokemuksia matkoista Barcelonaan tai Los Angelesiin, mutta samaan aikaan uusperheen muut lapset saavat tyytyö eväsretkiin lähimetsässä. Pitäisikö etävanhemman ymmärtää, että köyhässä uusperheessä ei yhdellä lapsista saa olla toisenlaista elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on monta seikkaa:
Lapset ovat eri ikäisiä, ei ehkä kiinnosta yhteiset reissut
Toisaalta hyvät sisarussuhteet ovat ranneketta arvokkaampia. Ydinperheessäkään ei aina haluta lähteä reissuun yms. mutta yhteiset kokemukset lujittavat yhteen.
Miehen ex-vaimon ei kuulu maksaa kuluja sellaisesta reissusta, johon lasten isä on päättänyt lähteä. Nämä kuuluu miehen maksaa. Ai ei ole varaa? No sitten hän ei lähde myöskään niiden nuorempien kanssa reissulle vaan menee kaikkien lastensa kanssa ilmaiselle piknikille.
Johtopäätös: kaksosten äiti voi ihan rauhassa mennä omien lastensa kanssa reissuun ilman miestä.Ja todellisesta elämästä: ex-mieheni minun jälkeinen ex-tyttöystävä kutsuu lapsiani hänen luokseen 3-6 kertaa vuodessa. Ostaa rannekkeita, synttäri- ja joululahjoja. Pitää yhteyttä, antaa neuvoja lapsille, silloin kun nämä eivät vanhempiaan kuuntele. On läsnä ja rakastaa.
Jos lapsen omat vanhemmat ei pysty/halua maksaa lapselle matkoja ja huvipuistoja niin sitten lapsi ei pääse reissuun ,olipa siellä ketä tahansa muita mukana.
Teillä kyllä on sairas kuvio käynnissä , päästät lapsesi exän exä mukaan. Mitä w t porukkaa tuollainen on?
Koska lasten elämään mahtuu vain rajoitettu määrä välittäviä aikuisia?
Koska antaa lapsensa täysin ventovieraalle. Exän exälle. kyllä ihmiset ovat sekaisin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on monta seikkaa:
Lapset ovat eri ikäisiä, ei ehkä kiinnosta yhteiset reissut
Toisaalta hyvät sisarussuhteet ovat ranneketta arvokkaampia. Ydinperheessäkään ei aina haluta lähteä reissuun yms. mutta yhteiset kokemukset lujittavat yhteen.
Miehen ex-vaimon ei kuulu maksaa kuluja sellaisesta reissusta, johon lasten isä on päättänyt lähteä. Nämä kuuluu miehen maksaa. Ai ei ole varaa? No sitten hän ei lähde myöskään niiden nuorempien kanssa reissulle vaan menee kaikkien lastensa kanssa ilmaiselle piknikille.
Johtopäätös: kaksosten äiti voi ihan rauhassa mennä omien lastensa kanssa reissuun ilman miestä.Ja todellisesta elämästä: ex-mieheni minun jälkeinen ex-tyttöystävä kutsuu lapsiani hänen luokseen 3-6 kertaa vuodessa. Ostaa rannekkeita, synttäri- ja joululahjoja. Pitää yhteyttä, antaa neuvoja lapsille, silloin kun nämä eivät vanhempiaan kuuntele. On läsnä ja rakastaa.
Jos lapsen omat vanhemmat ei pysty/halua maksaa lapselle matkoja ja huvipuistoja niin sitten lapsi ei pääse reissuun ,olipa siellä ketä tahansa muita mukana.
Teillä kyllä on sairas kuvio käynnissä , päästät lapsesi exän exä mukaan. Mitä w t porukkaa tuollainen on?
Koska antaa lapsensa täysin ventovieraalle. Exän exälle. kyllä ihmiset ovat sekaisin nykyisin.
Kuvauksen mukaan henkilö ei kuulosta ventovieraalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin lapseni on ollut pitkään sairaalassa. Ohje on, että muun perheen pitää elää normaalia elämää, jotta kaikkien mielenterveys pysyy kasassa. Ja hyvänen aika, onhan lapsella myös isovanhempia, kummeja ja kavereita, jotka käyvät myös katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuin omaansa eli ei tapaa kuin hyvin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vielä ehtii tienaamaan, joten nyt vain kamaa myyntiin ja lapsoset töihin, vaikka mattopyykille. Siitä voi hyvinkin pyytää isohkoja summia, joska työ on raskasta.
Tämä on mielestäni ihan hyvä ratkaisu tähän asiaan, eli lapset töihin. He voivat pistää myös myyntiin omia vanhoja lelujaan, joita eivät enää tarvitse ja joita jokaisella on tasan varmasti aivan liikaa. Samaa kannattaa tietenkin tehdä myös "rikkaamman" vanhemman lapset, se ei pahenna ketään koskaan.
Lasten kanssa voi jutella asioista ja heidän kanssaan voi asettaa tavoitteita ja mukavia täkyjä. Näin kukaan ei tule eriarvoiseksi oli asema ihan mikä vain perheessä.