Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Bonusvanhemman vastuu bonuslasten lomailusta

08.07.2023 |

Millaisia kokemuksia teillä on uusperheissä lomailusta lasten kanssa? Teettekö koko perheenä kesälomareissut vai ainoastaan omien lasten kanssa ?

Eräs nainen kertoi, että hänellä on miehensä kanssa 7-vuotiaat kaksoset ja hän työskentelee pienipalkkaisessa työssä. Hänen miehensä on pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä ja hänellä on ex-puolison kanssa 12- ja 14-vuotiaat lapset ja nämä lapset asuvat pääosin äitinsä luona. Kun nainen oli kertonut ystävilleen, että he ovat tekemässä kesälomareissun Tampereelle/Särkänniemeen, niin nämä miehen omat lapset eivät ole tulossa mukaan, koska lasten äiti oli kieltäytynyt maksamasta puolia lastensa kuluista, eikä lasten isällä ole varaa maksaa koko lystiä. Tähän ne ystävät olivat syyllistäneet tätä naista, että miksei hän sitten voisi maksaa bonuslastensa rannekkeita ja muita kuluja, mitä siitä reissusta tulee (syöminen, majoitus), johon nainen oli vastannut, että ei hänellä ole varaa maksaa toisten ihmisten lasten juttuja, että hänen pitää itsekin pienestä palkasta säästää, jotta saa edes omille lapsilleen tarjottua elämyksiä.

Minulla on myös miesserkku, jolla on vaimonsa kanssa 6-vuotias lapsi ja lisäksi vaimolla on kaksi teini-ikäistä lasta vuoroviikoin kotona. Serkkuni sopii kaikki lomansa aina siten, että nämä vaimon lapset ovat koulussa, kun se on hyvä tekosyy tehdä reissuja vain oman lapsensa kanssa. Esimerkiksi pääsiäisen aikaan hänellä oli 1,5 viikkoa lomaa töistä, ja hän lähti heti pääsiäispyhien jälkeen lapsensa kanssa matkalle kylpylään pariksi yöksi. Hänkin olisi voinut mennä sinne kylpylään koko perheen kanssa pääsiäisen pyhinä, mutta hän halusi sinne vain oman lapsensa kanssa, ei halunnut vaimon lapsia mukaan.

Kommentit (247)

Vierailija
61/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos halutaan leikkiä uusperhettä, niin sitten pitää hyväksyä se koko perhe. Perheessä ei voi jättää osaa perheenjäsenistä pois rahaa säästääkseen, vaan menot suunnitellaan niin, että kaikki halukkaat pääsevät mukaan.

Jos tämä tuntuu mahdottomalta ajatukselta, pitää silloin ymmärtää, ettei ole soveltuva uusperheen perustamiseen eikä pidä ängetä asumaan sellaiseen asuntoon, jossa puolison edellisen suhteen lapset säännöllisesti käyvät.

Omassa kodissa asuen voi silti seurustella haluamansa kumppanin kanssa lapsettomina viikkoina (tai mikä järjestely sitten onkin), ilman velvoitetta osallistua lasten elämään.

Aina on myös pidettävä kirkkaana mielessä, että lasten tilanne voi muuttua yhdessä yössä ja koska tahansa etäisästä voikin tulla vaikka 100% yksinhuoltaja, jolloin lapset ovat koko ajan teillä ja kaikki maksut tulevat pelkästään isän ja uuden puolison maksettavaksi.

Kirjoitukseni oli kärkkäästi kirjoitettu, mutta valitettavasti pohjaa vahvasti työelämässä näkemiini tapauksiin. Ihmiset perustavat uusperheitä todella harkitsemattomasti ja lähes täysin suunnittelematta. Tämä valitettavasti näkyy voimakkaasti lasten hyvinvoinnissa ja mielenterveydessä. Kannustan kaikkia vanhempia ja bonusvanhempia käyttämään vakaata harkintaa ja etenemään rauhassa uusien rakkauksien ja uusperheiden perustamisten kanssa.

Kyllä sitä kohtuuttomuuksiakin voi uusperheessä tapahtua. Meillä on miehellä 2 omaa, mulla 2 omaa ja 2 yhteistä. Miehen lapset vanhimpia lapsista.

Miehen lapset olivat teininä sitä mieltä, että heidän pitää voida tuoda kavereita 1-4 hlö yökylään joka vklppu. Olivat lisäksi sitä mieltä, että vieraiden ei olisi tarvinnut tuoda lakanoitaan ja pyyhkeitään kotoaan, vaan minun olisi pitänyt pyykätä. No kun perheen omiakin lapsia on 6 ja siihen kaverit max 5 päälle, niin kuka sellaista jaksaa. Mies sanoutui irti koko hommasta. Lapset tykkäsivät huonoa kun rajoitin heidän elämäänsä. Mutta enhän minä omillekin lapsilleni lupaa tällaiseen antanut. Max 2 kaveria yökylään ja sekin harvoin, muutaman kerran vuodessa.

Siis mitä mä luin. Yökyläilyt kuuluu nuoruuteen. Ja tämä kaatui lakanapyykkiin. Käsinkö pyykkiä olet pessyt. Miehesi sanoi irti koko hommasta, koska asiahan oli aivan typerä.

Et nyt käsittänyt. Mieheni kieltäytyi osallistumasta yökyläilyn jälkien siivoamiseen. Kiva niitä spermaisia lakanoita sitten pyykätä yksin kun kuudessa lapsessa jo on ihan riittävästi työtä. Yleensä mies sitä paitsi oli viikonlopun jäljiltä kauheasssa krapulassa ja oksensi ainakin yhden lakansetin. Välillä kun oli oikein kunnon otto päällä, tuli myös kakat housuun. Ei ole helppoa hyysätä alkkista.

Vierailija
62/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan rupea katkeran ex-eukon työttömyyden ja kouluttamattomuuden takia hänen lastensa matkoja maksamaan. Karseita kakaroita muutenkin. Meidän yhteiset osaa käyttäytyä, pärjäävät koulussa jne. Nämä exän kanssa väsätyt on kiroilevia öykkäreitä, molemmilla adhd, koulussa ruoppaavat jne. Kerta kaikkiaan vastenmielisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos halutaan leikkiä uusperhettä, niin sitten pitää hyväksyä se koko perhe. Perheessä ei voi jättää osaa perheenjäsenistä pois rahaa säästääkseen, vaan menot suunnitellaan niin, että kaikki halukkaat pääsevät mukaan.

Jos tämä tuntuu mahdottomalta ajatukselta, pitää silloin ymmärtää, ettei ole soveltuva uusperheen perustamiseen eikä pidä ängetä asumaan sellaiseen asuntoon, jossa puolison edellisen suhteen lapset säännöllisesti käyvät.

Omassa kodissa asuen voi silti seurustella haluamansa kumppanin kanssa lapsettomina viikkoina (tai mikä järjestely sitten onkin), ilman velvoitetta osallistua lasten elämään.

Aina on myös pidettävä kirkkaana mielessä, että lasten tilanne voi muuttua yhdessä yössä ja koska tahansa etäisästä voikin tulla vaikka 100% yksinhuoltaja, jolloin lapset ovat koko ajan teillä ja kaikki maksut tulevat pelkästään isän ja uuden puolison maksettavaksi.

Kirjoitukseni oli kärkkäästi kirjoitettu, mutta valitettavasti pohjaa vahvasti työelämässä näkemiini tapauksiin. Ihmiset perustavat uusperheitä todella harkitsemattomasti ja lähes täysin suunnittelematta. Tämä valitettavasti näkyy voimakkaasti lasten hyvinvoinnissa ja mielenterveydessä. Kannustan kaikkia vanhempia ja bonusvanhempia käyttämään vakaata harkintaa ja etenemään rauhassa uusien rakkauksien ja uusperheiden perustamisten kanssa.

Kyllä sitä kohtuuttomuuksiakin voi uusperheessä tapahtua. Meillä on miehellä 2 omaa, mulla 2 omaa ja 2 yhteistä. Miehen lapset vanhimpia lapsista.

Miehen lapset olivat teininä sitä mieltä, että heidän pitää voida tuoda kavereita 1-4 hlö yökylään joka vklppu. Olivat lisäksi sitä mieltä, että vieraiden ei olisi tarvinnut tuoda lakanoitaan ja pyyhkeitään kotoaan, vaan minun olisi pitänyt pyykätä. No kun perheen omiakin lapsia on 6 ja siihen kaverit max 5 päälle, niin kuka sellaista jaksaa. Mies sanoutui irti koko hommasta. Lapset tykkäsivät huonoa kun rajoitin heidän elämäänsä. Mutta enhän minä omillekin lapsilleni lupaa tällaiseen antanut. Max 2 kaveria yökylään ja sekin harvoin, muutaman kerran vuodessa.

Siis mitä mä luin. Yökyläilyt kuuluu nuoruuteen. Ja tämä kaatui lakanapyykkiin. Käsinkö pyykkiä olet pessyt. Miehesi sanoi irti koko hommasta, koska asiahan oli aivan typerä.

Ite ainakin alapeukutin tuota että kaverit tulevat mukana joka kerta kun etälapsetkin. Itsekään ydinperheellisenä teinin vanhempana en jaksaisi edes yhtä yökylävierasta joka toinen vkl. Onneksi lapsenikin on introvertti ja taritsee oman aikansa :)

Vierailija
64/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille kaverit ovat tärkeitä. Tämä pitää tiedostaa jo ennen kuin vääntää sen kolmannen, neljännen jne. lapsen.

Lakanoista ja pyyhkeistä sopisin suoraan lapsen/teinin vanhemman kanssa, jos ne ovat ongelma.

Meillä ne on talon puolesta kotona, mutta mökille pyydän pakkaamaan ne mukaan, koska vaikka siellä onkin pesukone, kuivattaminen on haastavampaa, eikä froteepyyhkeistä tule kuohkeita ilman rumpua.

Vierailija
65/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kararoiden kulut maksaa ne keiden ne on. Ei kukaan muu,jos isällä on varaa viedä kakarat tykkimäkeen sinne he menevät vaikka bonusäidillä on varaa viedä oma kakara Lontooseen.

Vierailija
66/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan rupea katkeran ex-eukon työttömyyden ja kouluttamattomuuden takia hänen lastensa matkoja maksamaan. Karseita kakaroita muutenkin. Meidän yhteiset osaa käyttäytyä, pärjäävät koulussa jne. Nämä exän kanssa väsätyt on kiroilevia öykkäreitä, molemmilla adhd, koulussa ruoppaavat jne. Kerta kaikkiaan vastenmielisiä.

Ja sinä itse valitsit puolison, jolla on vastenmielisiä lapsia?

Vierailija
67/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen maksaa omien lastensa kulut eikä niitä käkenä muille lykkää. Taas näitä ihania uusperheongelmia mutta ittensähän on itse ko tilaan hommannut. Nyt sitte taas valitellaan.

Vierailija
68/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Kun erosin niin päätin että uutta ukkoa en ota. Ja se pitää. En jaksais tuota hullunmyllyä päivääkään.

Vierailija
69/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole uusperheellinen mutta ajattelen, että jos minulla olisi bonuslapsia niin hekin olisi perhettäni. Vaikkei minun tarvisi maksaa niin tahtoisin maksaa. Toisaalta jos bonuslapset olisi vuoroviikot poissa luotani, niin mikään ei estäisi lomailemasta ilman heitä jossain. Eihän aina ole pakko ottaa yhden yhtä lasta mukaan jos he sillä hetkellä ovat muualla, vaikka mummolassa.

Vierailija
70/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole uusperheellinen mutta ajattelen, että jos minulla olisi bonuslapsia niin hekin olisi perhettäni. Vaikkei minun tarvisi maksaa niin tahtoisin maksaa. Toisaalta jos bonuslapset olisi vuoroviikot poissa luotani, niin mikään ei estäisi lomailemasta ilman heitä jossain. Eihän aina ole pakko ottaa yhden yhtä lasta mukaan jos he sillä hetkellä ovat muualla, vaikka mummolassa.

Teoreettinen ajatus.

Jos rahasi just ja just riittävät omien lasten maksamiseen, niin tuskin jätät omia lapsia viemättä ulkomaille, koska sinulla ei ole rahaa maksaa kaikkia.

Vierailija
71/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se etäisä tulee yhdessä yössä 100% yksinhuoltajaksi niin oletus on, että lasten äiti kuolee? Tällöin lapsi saa tietenkin 18 vuotiaaksi perhe-eläkettä kuoleen vanhemman työeläkkeen mukaan. 21 vuotiaaksi asti mikäli opiskelee.  Kyllä tällä rahalla jo pitäisi se oma muksu pystyä elättämään.

Kun useimmilla perheillä on rajalliset rahavarat niin tietenkin kunkin lapsen omat vanhemmat huolehtii hänen elatuksestaan ja lomamatkoista ja harrastuksista. Bonusvanhemmilla ei ole mitään velvollisuuutta elättää toisten ihmisten lapsia.

Vierailija
72/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap:n tapauksessa ongelma on miehen taloustilanne. Jos itse olisin tuossa tilanteessa, saisi mies jäädä kotiin, kun ei pysty koko omaa osuuttaan hoitamaan. Kyllä itse lapsena kokisin olevani vanhemmalle eri arvoinen, jos reissuun pääsisi vain osa hänen lapsista. Jos ap matkustaa yksin lapsensa kanssa, kenelläkään ei pitäisi olla mitään rutistavaa.

Vierailija
73/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mikä on tasa-arvoa.

Jos ajatellaa, että molemmilla puolisoilla on molemmilla lapsia. Uusperhe matkustaa keskenään. Mikä on tasa-arvoa?

A) pariskunta vie molempien lapset ulkomaille yhtä monta kertaa. Toien puolison eksä vie lapset myös ulkomaille, toisen puolison lapset eivät. Lopputuloksena toisen lapset pääsevät ulkomaille monta kertaa vuodessa, toisen vain yhden kerran vuodessa.

B) pariskunta vie ne lapset ulkomaille useammin kuin ne lapset, jotka eivät pääse toisen vanhemman kanssa koskaan. Näin olemmat lapset pääsevät ulkomaille yhtä monta kertaa vuodessa. Viejä on vain eri.

Vierailija
74/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkistä 1: hankala tilanne, jos ei saada sovussa kaikkia lapsia yhteiselle lomalle. Periaatteessa jutun äidit voivat päättää mihin rahansa laittavat (vaikka lapsia harmittaa), mutta pitäisikö isän sitten jättäytyä kokonaan reissusta pois, jolloin se on vain äiti-lapsi-reissu, joka ei liity bonuslapsiin mitenkään...? Kyllä lapsesta varmasti tuntuu epäreilulta, jos vain uudet lapset saavat kivoja juttuja. Toki, jos "vanhat" lapset ovat joka tapauksessa äidillään, niin äitinsä voi hoitaa lomailut. Riippuu siis hyvin paljon siitäkin, onko aina sama tilanne, että vanhat lapset eivät pääse mihinkään kivaan mukaan perheenä.

Vierailija
75/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen lapset voivat pyörittää äitinsä luonna millaista yökylärallia haluavat, ei toisten kotona. Nämä vierailut isän luo on tarkoitettu siihen, että lapset saa olla myös isän kanssa ja siihen ei sovi, että sinne rahaataan ulkopuolisia kavereita häiritsemään.

Vierailija
76/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneksi minulla on ydin/suurperhe yhden ja saman miehen kanssa. Aina on matkustettu yhdessä. Nyt lapset ovat jo aikuisia ja matkustavat itsekseen, välillä meidänkin kanssa.

Vierailija
77/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökyläilyistä ja pyykeistä: meillä on selkeä sopimus, että molemmat hoitavat omat lapsensa. Eli jos miehen lasten kavereista on kyse, niin mies hoitaa.

Minä teen koko poppoolle ruoat ja siivoan keittiötä yms, mutta en ikinä pese edes miehen lasten lakanoita saati kerää heidän huoneistaan likaisia astioita.

Vierailija
78/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on monta seikkaa:

Lapset ovat eri ikäisiä, ei ehkä kiinnosta yhteiset reissut

Toisaalta hyvät sisarussuhteet ovat ranneketta arvokkaampia. Ydinperheessäkään ei aina haluta lähteä reissuun yms. mutta yhteiset kokemukset lujittavat yhteen.

Miehen ex-vaimon ei kuulu maksaa kuluja sellaisesta reissusta, johon lasten isä on päättänyt lähteä. Nämä kuuluu miehen maksaa. Ai ei ole varaa? No sitten hän ei lähde myöskään niiden nuorempien kanssa reissulle vaan menee kaikkien lastensa kanssa ilmaiselle piknikille.

Johtopäätös: kaksosten äiti voi ihan rauhassa mennä omien lastensa kanssa reissuun ilman miestä.

Ja todellisesta elämästä: ex-mieheni minun jälkeinen ex-tyttöystävä kutsuu lapsiani hänen luokseen 3-6 kertaa vuodessa. Ostaa rannekkeita, synttäri- ja joululahjoja. Pitää yhteyttä, antaa neuvoja lapsille, silloin kun nämä eivät vanhempiaan kuuntele. On läsnä ja rakastaa.

Jos lapsen omat vanhemmat ei pysty/halua maksaa lapselle  matkoja ja huvipuistoja niin sitten lapsi ei pääse reissuun ,olipa siellä ketä tahansa muita mukana.

Teillä kyllä on sairas kuvio käynnissä , päästät lapsesi exän exä mukaan. Mitä w t porukkaa tuollainen on?

Vierailija
79/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille kaverit ovat tärkeitä. Tämä pitää tiedostaa jo ennen kuin vääntää sen kolmannen, neljännen jne. lapsen.

Lakanoista ja pyyhkeistä sopisin suoraan lapsen/teinin vanhemman kanssa, jos ne ovat ongelma.

Meillä ne on talon puolesta kotona, mutta mökille pyydän pakkaamaan ne mukaan, koska vaikka siellä onkin pesukone, kuivattaminen on haastavampaa, eikä froteepyyhkeistä tule kuohkeita ilman rumpua.

Voi ei, eikö niistä tule kuohkeita🤣 v*ttu sullakin on ongelmat.

Vierailija
80/247 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu enemmän bonuksen kohtelusta arkena kuin se että onko joka reissussa mukana. Jos itsekin joutuu miettiä reissun rahotusta, ei varmastikaan ole intoa maksaa montaa reissaajaa matkaan mukaan. Varsinkaan jos sieltä biologisilta ei tulla euroakaan vastaan.

Tämä, ja lisäksi reissun hinnasta. Itse voisin maksaakin bonuslapsej Tykkimäen reissun, mutta en Lontoon reissua.

Sama. Se että maksaisin yhden huvipuistoon olisi käytännössä sitä, että maksaisin lasten yhteisestä ilosta. Jos jollain on enemmän rahaa kuin muilla ja hän voi tulla vastaan, se on iloinen asia, mutta ei sellaista mitä voi vaatia. Jos taas rahaa ei ole, niin ei ole. Kannattaa keksiä lomaharrastuksia joihin on varaa. Uimarantareissu ja eväsretki on aika kivaa kesänviettoa.