Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaurapuuro palaa aina pohjaan, miten valmistat kaurapuurosi maitoon?

aamupalaa kaurasta
07.07.2023 |

Vinkit otetaan vastaan! Kaurapuuro on terveellistä, mutta aina käryää maidot pohjaan. Voisiko tätä tehdä jotenkin hauduttamalla aromipesässä?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teflonkattila ja loraus oliiviöljyä tai voita ja sen jälkeen muut ainesosat niin ei pala pohjaan.

Vierailija
62/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin juuri ohrapirtelön. Oli paljon parempaa kuin kaurapuuro jota söin eilen aamulla. Taidan ottaa toisenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitän kattilaan 2-3 desiä vettä, olen pahoillani reseptini ei ole tarkka. Niin siis tämä on yhdelle henkilölle!

Perään ruokalusikallinen suolaa. Kun vesi kiehuu heitän noin desin kaurahiutaleita veteen.

Odottelen puuron sakenevan, tai siis katson aamuteeveetä, ja toivon muistavani, että aamiasta valmistan.  😁

Melkein joka aamuhan puurokattila kiehuu tai vähintään meinaa kiehua yli. Kun kiehuminen tasaantuu, lisään maitoa. Desin - kaksi jotain siihen suuntaan. Yleensä siinä vaiheessa ei ihan kauheesti näemmä kannata poistua aamuTeeVeen ääreen. Puurosta yleensä on tullut ihan hyvää, jollei ihan kauhean pitkäksi aikaa hellan ääreltä poistu.

Ruokalusikallinen suolaa! 

En tiedä mikä häiriö pään ja näppiksen välissä tapahtui, noin teelusikallinen suolaa piti kirjoittamani. 🤔

No teelusikallinenkin on tosi paljon. Se painaa jotain 5 grammaa ja suolan saantisuositus on alle 5 grammaa päivässä. Sinä vedät aamupuurolla koko päivän suolat? 

Jos ei kärsi korkeasta verenpaineesta voi syödä kyllä suolaa reilumminkin varsinkin jos hikoilee.

Vierailija
64/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teflonpinnoite kattilassa, ei pala pohjaan.

Teflonista irtoaa mikromuovia ja muuta myrkyllistä. Heitin kaikki teflonit ja muoviastiat roskiin 😞

Vierailija
65/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on helpompaa kuin mittaat desin hiutaleita lautaselle, lisäät 2 dl maitoa, kuumennat mikrossa 2,5 min.

Miks pitää sotkea kattilan kanssa? Mun suosikkihiutaleet on nyt K-menun pikakaurahiutaleet

Vierailija
66/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hassulta kuin se kuulostaakin, niin oletko kokeillut barista kauramaitoon tehdä sitä kaurapuuroa?

Vierailija
67/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se yhtä annosta kohden ole aivan liikaa lisätä suolaa ruokalusikallinen?

Minä lisään sen verran 5 hengen annokseen maksimissaan.

Minä tas en laittaisi viiden hengen annokseen edes teelusikallista suolaa.

Niin minäkin jätän toisinaan suolan kokonaan pois kaurapuurosta. Kaikkeen tottuu, suolattomaan puuroonkin. Silloin lisään kyllä marjoja ja jotain muuta sekaan makua antamaan.

Olen tottunut syömään suolattomana kaurapuuron. Makua saan siihen puolukkahillosta, raejuustosta tai maustamaton jugurtti, banaania omenaa pähkinöitä. Toisinaan kananmuna siten, että mikrossa puuro 2 min, sen päälle rikottu kanamuna ja lisää 1 min kuumennus. Kananmuna on silloin kypsä.

Kaikkeen tottuu. Paras hyöty puurosta tulee kun ei laita suolaa

Vierailija
68/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikro ja minuutti, idiootti valmistaa kattilassa kaurapuuroa nykyään.

Vierailija
69/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin hassulta kuin se kuulostaakin, niin oletko kokeillut barista kauramaitoon tehdä sitä kaurapuuroa?

Kaurajuomat ovat ihan höpöhöpöä. -eri

Vierailija
70/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikro ja minuutti, idiootti valmistaa kattilassa kaurapuuroa nykyään.

Onpas sinulla tehokas mikro. Mun mikrolla 2,5 min on tasan passeli aika pikakaurahiutaleille. Teen sitä joka aamu. 1 dl hiutaleita ja 2 dl nestettä

Vierailija
71/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro maitoon? Kaikkea sitä lukee. Sata vuotta olen kaurapuuroa syönyt ja aina veteen tehtynä.

Vierailija
72/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on helpompaa kuin mittaat desin hiutaleita lautaselle, lisäät 2 dl maitoa, kuumennat mikrossa 2,5 min.

Miks pitää sotkea kattilan kanssa? Mun suosikkihiutaleet on nyt K-menun pikakaurahiutaleet

Pikakaurahiutale nostaa verensokeria arvoa raketin lailla.

Vierailija
73/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö ap että sitä maitopuuroa pitää hämmentää kattilan pohjaa myöten koko ajan esim. puulastalla.

Palaa tietenkin se kiinni jos antaa porista sekoittamatta.

Ja hiljaa poristen ei kuumasti kiehuen valmistus.

Vierailija
74/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harvoin eteen puuroa, mutta liotan hiutaleet vedessä yön yli ja sitten keitän teflonpaistinpannulla. Ei ole palanut pohjaan. 

Miksi miinuksia? Laitan veteen yöksi, mutta sitten keitän maidon kanssa teflonpaistinpannulla. Mitä teen väärin? 

Teflon on se virhe. 

Vierailija
75/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurahan ei yksinään maistu juuri miltään, siksi lisään siihen ripauksen suolaa, voita ja  Ceylonin kanelia sekoittaen hyvin  Puuron loppuvaiheessa voi myös sekoittaa lautaselle marjoja, vaikkapa mustikoita tai vadelmia, ja antaa niidenkin pyöriä vähän aikaa mikrossa.

Vierailija
76/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä maitotuotteita. Jos tekisin kaurapuuroa niin luomukaurahiutaleita, vettä, merisuolaa ja rusinoita. Kaura itsekseen on aikamoista harmautta ja maito stagnoi elimistön metaboliikkaa, on parempi ottaa sokeri vaikkapa rusinoista kuin lehmästä.

Vierailija
77/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudekattila torjuu pohjaa palmisen, mutta onko enää saatavilla pieniä haudekattiloita?

Vierailija
78/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee puuro veteen. Täällä aamu kaurapuuro parhaillaan menossa, hyvää on, eikä pala pohjaan ikinä.

Vierailija
79/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan minulla on puurokattila, johon laitetaan vettä sinne vesisäiliöön, joka taas on kaksinkertaisen pohjan välissä. Tässä ei ole palanut pohjaan puuro. Hackman merkkinen

Vierailija
80/92 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa sivuten; teettekö koskaan ruispuuroa jauhoista? Minä tein eilen 1,5 litraan 3 dl ruisjauhoja ja keitin lähes tunnin. Tämän kaadoin keraamiseen paistovuokaan ja sen laitoin jääkaappiin. Nyt aamulla otettiin lautasille ja mikrossa 2 min lämmitys. Puolukkahillolla ja voisilmällä.

Tätä pitää keittämisen aikana sekoittaa pohjaa myöten puulastalla useita kertoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi