Kaurapuuro palaa aina pohjaan, miten valmistat kaurapuurosi maitoon?
Vinkit otetaan vastaan! Kaurapuuro on terveellistä, mutta aina käryää maidot pohjaan. Voisiko tätä tehdä jotenkin hauduttamalla aromipesässä?
Kommentit (53)
Levyä pienemmälle ja sekoitat koko ajan. Äitini opetti jo pienenä, että aina kun maitoa kuumennetaan liedellä, pitää sekoittaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Heitän kattilaan 2-3 desiä vettä, olen pahoillani reseptini ei ole tarkka. Niin siis tämä on yhdelle henkilölle!
Perään ruokalusikallinen suolaa. Kun vesi kiehuu heitän noin desin kaurahiutaleita veteen.
Odottelen puuron sakenevan, tai siis katson aamuteeveetä, ja toivon muistavani, että aamiasta valmistan. 😁
Melkein joka aamuhan puurokattila kiehuu tai vähintään meinaa kiehua yli. Kun kiehuminen tasaantuu, lisään maitoa. Desin - kaksi jotain siihen suuntaan. Yleensä siinä vaiheessa ei ihan kauheesti näemmä kannata poistua aamuTeeVeen ääreen. Puurosta yleensä on tullut ihan hyvää, jollei ihan kauhean pitkäksi aikaa hellan ääreltä poistu.
Hyi yök. Mahtaa olla suolaista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se yhtä annosta kohden ole aivan liikaa lisätä suolaa ruokalusikallinen?
Minä lisään sen verran 5 hengen annokseen maksimissaan.
Minä tas en laittaisi viiden hengen annokseen edes teelusikallista suolaa.
Niin minäkin jätän toisinaan suolan kokonaan pois kaurapuurosta. Kaikkeen tottuu, suolattomaan puuroonkin. Silloin lisään kyllä marjoja ja jotain muuta sekaan makua antamaan.
Tee se veteen ohjeen mukaan. Tulee paremman makuinen puuro.
Teflonpinnoite kattilassa, ei pala pohjaan.
Puolet vettä, puolet maitoa. Kiehauta nesteet, ryynit sekaan. Ja liedeltä lämpö pois hautumisen ajaksi.
En tiennytkään että kaurapuuron valmistus on lähes rakettitiedettä. Jotenkin haiskahtaa uus avuttomuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Liedellä teen kaurapuuron veteen. Maitopuuron teen aina overnight oats -periaatteella. Laitan pieneen säilöntäpurkkiin kaurahiutaleet ja päälle makuainekset (esim. banaani+maapähkinävoi, vadelmahillo+vaniljasokeri, marjoja...). Päälle sopivasti maitoa ja jääkaappiin yöksi. Aamulla helppo napata valmis aamupala eikä tarvitse sörkätä kattiloiden ja keittelemisten kanssa.
Tuolle puurolle on suomalainenkin ikivanha nimi, tuorepuuto. Älkää nyt hitto vie sönkätkö noita ulkomaan termejä hyviin tajuttaviin termeihin. Ei se puuro siitä sen paremmaksi tule vieraskielisellä termillä.
Käytän aina isoja kaurahiutaleita. Tavallinen kattila, sinne desi enemmän maitoa kuin ohjeessa on ja hiutaleet samalla sekaan. Sitten kiehautetaan koko ajan sekoittaen ja kiehahtamisen jälkeen vähennetään lämmöt pienelle. Sekoitetaan koko ajan ja vartin päästä pehmeä puuro on valmis.
Keitän kaurahiutaleet vedessä (puolet kokonaisnestemäärästä) ja loppuviimeksi sekoitan joukkoon loput nesteestä=kauramaitoa ja kuumennan koko ajan sekoittaen.
Kiehulla onnistuu valkokastikekin lasseen ilman, että tarvii koko päivää hämmennellä.
Miksi maitoon, tuleeko puuro lapsille? Paras puuro tulee veteen keitettynä ja isoista hiutaleista (esim. Fazer maistuvampi kaurapuuro). Puuroon ei tarvitse lisätä lainkaan suolaa.
Minä tas en laittaisi viiden hengen annokseen edes teelusikallista suolaa.