Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaurapuuro palaa aina pohjaan, miten valmistat kaurapuurosi maitoon?

aamupalaa kaurasta
07.07.2023 |

Vinkit otetaan vastaan! Kaurapuuro on terveellistä, mutta aina käryää maidot pohjaan. Voisiko tätä tehdä jotenkin hauduttamalla aromipesässä?

Kommentit (137)

Vierailija
101/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko mahdollisesti kuullut sanaa mikroaaltouuni ? Onko tietoa, mikä se ylipäänsä on ? Miten sitä käytetään ? Sen nyt osaa lapsikin. Siinä voi näes tehdä jokainen oman annoksensa täysin itse. Tuskin palaa pohjaan. Se onnistuu siinäkin valmistaa maitoon. Ja jos menee yli, se pitää jokaisen käyttäjän itse siivota, ettei tule tulipaloa yms. 

Minä en ole omistanut mikroa 20 vuoteen. Aika vaikea siis tehdä puuroa mikrossa. Enkä todellakaan ala hommata mikroa puuron takia. Mikropuuro on pahaakin. 

Ai että pahaakin? Et erottaisi mikropuuroa kattilapuurosta sokkotestissä. Mitään eroa ei ole.

Kyllä erottaisin. Juuri siksi aloin tehdä puuron kattilassa, koska mikropuuro oli pahaa eli mautonta. Sitä ei toki huomaa, jos ei ole ikinä kunnollista haudutettua puuroa syönyt. 

Vierailija
102/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko mahdollisesti kuullut sanaa mikroaaltouuni ? Onko tietoa, mikä se ylipäänsä on ? Miten sitä käytetään ? Sen nyt osaa lapsikin. Siinä voi näes tehdä jokainen oman annoksensa täysin itse. Tuskin palaa pohjaan. Se onnistuu siinäkin valmistaa maitoon. Ja jos menee yli, se pitää jokaisen käyttäjän itse siivota, ettei tule tulipaloa yms. 

Minä en ole omistanut mikroa 20 vuoteen. Aika vaikea siis tehdä puuroa mikrossa. Enkä todellakaan ala hommata mikroa puuron takia. Mikropuuro on pahaakin. 

Ai että pahaakin? Et erottaisi mikropuuroa kattilapuurosta sokkotestissä. Mitään eroa ei ole.

Kyllä erottaisin. Juuri siksi aloin tehdä puuron kattilassa, koska mikropuuro oli pahaa eli mautonta. Sitä ei toki huomaa, jos ei ole ikinä kunnollista haudutettua puuroa syönyt. 

Eli et vain osaa tehdä sitä mikrossa. Tee miten haluat mutta tiedosta että sotket kattilan turhaan ja annostelukin on vaikeampaa kuin suoraan lautasella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen aina mikrossa, ei varmasti pala pohjaan. Hyvä tulee.

Minä en käytä mikroaaltouunia ruanlaittoon, en usko että on terveellinen laite. Joskus lämmitän jäisen karjalanpiirakan, en muuta. En esim lämmittänyt vauvalleni koskaan mitään mikrossa. Keitän kaurapuuron veteen, lisään suolaa ja nyttemmin marjoja. Maidon voi myöskin lorauttaa kuumaan keitettyyn puuroon, ei pala pohjaan :D 

Vierailija
104/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maito kattilaan, odota että alkaa kiehua, lisää ryynit ja LEVY KIINNI. Annat sen vaan muhia kattilassa välillä vähän sekoitellen kunnes on sopivaa sulle.

Näin se käy.

Vierailija
105/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen aina mikrossa, ei varmasti pala pohjaan. Hyvä tulee.

Minä en käytä mikroaaltouunia ruanlaittoon, en usko että on terveellinen laite. Joskus lämmitän jäisen karjalanpiirakan, en muuta. En esim lämmittänyt vauvalleni koskaan mitään mikrossa. Keitän kaurapuuron veteen, lisään suolaa ja nyttemmin marjoja. Maidon voi myöskin lorauttaa kuumaan keitettyyn puuroon, ei pala pohjaan :D 

Mikä siinä olisi epäterveellistä? Se on kirjaimellisesti samaa säteilyä kuin valo, jonka näet. Se on vain vähäenergisempää ja siten vaarattomampaa.

Vierailija
106/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onnistuuko induktioliedellä, mutta ainakin perinteisellä valurautaliedellä onnistuu:

haudutuskattilan vesiosaan vettä ( nopeampaa, jos käyttää kiehuvaa vettä ), kattilaan punaista maitoa, ruis- ja kauraleseitä ja kaurahiutaleita, levy ensi kuutoselle ja kun kiehuu, sitten neloselle.  Annetaan rauhassa muhia, kerran välillä sekoitetaan, samoin lopussa. Hirmu helppoa, kun puuro valmistuu ihan itsekseen. 
Ikävintä on puurokattilan pesu.

Vierailija
107/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et vain osaa tehdä sitä mikrossa. Tee miten haluat mutta tiedosta että sotket kattilan turhaan ja annostelukin on vaikeampaa kuin suoraan lautasella.

Osaan kyllä. Pieni lapsikin osaa laittaa lautaselle maitoa ja hiutaleita ja pyöräyttää sen pari minuttia mikrossa. Huomattavasti vaikemapaa on tehdä hyvänmakuista kunnolla haudutettua puuroa kattilassa. Siksihän ap:kin täällä kyselee miten saisi puuron keitettyä ilman, että se palaa pohjlaan. Normaaliälyiselle puuron annostelu kauhalla lautaselle ei ole mitenkään vaikeaa. Tiskit hoitaa tiskikone, joten niilläkään ei ole väliä. 

Vierailija
108/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro on surkeaa hiilarihöttöä, jonka ei pidä nälkää poissa yhtään. Kannattaa jättää väliin.

Vierailija
109/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaurapuuro on surkeaa hiilarihöttöä, jonka ei pidä nälkää poissa yhtään. Kannattaa jättää väliin.

Hyvin pitää nälän poissa 3-4 tuntia.

Vierailija
110/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla ei ole kiehu maitoa ja kovasti tekee mieli mannapuuroa, niin kuumennan tavallisen maidon melkein kiehuvaksi. Ryynit sekaan ja levy minimille ja kansi päälle. Mannapuuro ainakin valmistuu siellä hautuessa sen 10 minsaa.

Vierailija
111/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 dl kaurahiutaleita

2 dl vettä

3 min mikrossa

Hyvää tulee

Kattilassa tulee herkullista.

Vierailija
112/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule hyvää mikrossa.

Vierailija
113/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keitän niukkaan veteen ja lisään lopuksi punaista maitoa tai jopa kermaa. Voit lisätä toki mitä maitoa haluat.

Vierailija
114/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliiviöljyä 1/2 dl pohjalle ihan ensin

Vierailija
115/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan kyllä. Pieni lapsikin osaa laittaa lautaselle maitoa ja hiutaleita ja pyöräyttää sen pari minuttia mikrossa. Huomattavasti vaikemapaa on tehdä hyvänmakuista kunnolla haudutettua puuroa kattilassa. Siksihän ap:kin täällä kyselee miten saisi puuron keitettyä ilman, että se palaa pohjlaan. Normaaliälyiselle puuron annostelu kauhalla lautaselle ei ole mitenkään vaikeaa. Tiskit hoitaa tiskikone, joten niilläkään ei ole väliä. 

Meni väärin heti tuossa kun lisäsit maitoa.

Vierailija
116/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän vedessä että vesi haihtunut, sitten lisään maitoa ja kiehautan. . Ja syön. 

Vierailija
117/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen tuorepuuroa, en keittele mitään. Joskus mikrossa korkeintaan. Jos haluaa maitoa, sen voi lisätä jälkeenpäin. 

Vierailija
118/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellassa on miitakin asentoja kuin kutonen

Kokeile nelosella vaikka

Vierailija
119/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaurapuuro on parasta, terveellisintä, kuitupitoista ja vatsalle hyväksi.

Mitäs sinä vedät aamulla? Pekonia? Suonet tukkoon heti aamusta? 

Vierailija
120/137 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neste kiehuvaksi, hiutaleet joukkoon, liesi matalalle, sekoita muutamaan kertaan. 

Olen tosin nyt tovin syönyt tuorepuuroa, 3dl vettä, 3dl hiutaleita, hunajaa, hedelmiä, maapähkinävoita, mikä nyt sattuu sopimaan ja sitten yöksi jääkaappiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi