Muita, joille jäänyt SSRI-lääkityksestä pysyviä tai pitkäaikaisia seksuaalihaittoja?
Siis esim. tuntoherkkyyden alenemaa, orgasmin saamisen vaikeutta tai libidon häviämistä. Jos palautui, kauanko meni aikaa?
Kommentit (830)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmoittanut tämän ketjun asiattomaksi.
Ai kun ihmiset puhuvat kokemuksiaan haitasta, jonka Euroopan lääkevirasto on lisännyt esim SSRI lääkepaketteihin 2019 ja joka lukee jopa Pharmaca Fennicassa? Samaan aikaan monelle ei ole mainittu asiasta mitään. Tämä on ihmisoikeuskysymys. :)
Irvokasta puhua ihmisoikeuskysymyksestä, kun katsotaan esim. Gazaa, jossa tilanne on aivan epäinhimillinen ja viattomat kärsii joka sekunti. Se on ihmisoikeuskysymys, ei väitetyt haitat masennuslääkkeistä.
Jos et ole itse kokenut PSSD.tä, älä tule lässyttämään
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt lääkitystä muutama vuosi sitten. En pysty tyydyttämään seksuaalisesti. Luulen että se vei myös kyvyn nukkua normaalisti koska kärsinyt siitä asti unettomuudesta.
Miten nukut yleensä?
Mulla on sekä halut ja erityisesti orgasmiherkkyys korkealla ssri lääkityksen aikana. Onneksi
Vierailija kirjoitti:
"Kai ymmärrät, että ystäväpiirisi ei edusta kaikkia terveydenhuollossa asioivia? Jos lääkäri oli noin arvioinut, todennäköisesti ystäväsi olisivat hyötyneet lääkkeistä."
No ei ymmärrä, öyhötys on tärkeämpää.
Lääkärit eivät ole aina oikeassa. Toistan, lääkärit eivät ole aina oikeassa. Toistanko kolmannenkin kerran? Lääkärit myös työskentelevät erittäin resurssipuutteisessa repaleisessa terveydenhuolto järjestelmässä joka itsestään voi vaarantaa potilaan turvallisuutta lääketurvallisuuden suhteen masennuslääkkeissä(esim seuranta).
Minua potilaana nakertaa psykiatriassa seuraavat asiat:
Määrätään lääkkeitä muka tieteellisesti mutta oikeasti lääkkeitä määrätään huomattavasti pitempiä aikoja kun niitä on kattavasti tutkittu ja päällekkäin jolloin on tutkittu vieläkin vähemmän. Jos jotain menee pieleen niin alkaa juuri vastaavanlainen potilaansyyllistäminen mitä tämä ketju on pullollaan.
Ei mainita riskeistä joilla voi olla suuria alennuksia elämänlaadulle. Jonkun mielestä se ei ole ihmisoikeusasia että jotkut menettää osan elämästään näillä rohdoilla joka esim vaikeuttaa merkittävästi parisuhteita ja typistää elämää. Ok. Potilaat ei ole saaneet edes välttämättä tehdä informoitua suostumusta riskeistä lääkkeen käytön suhteen.
Ei oikeasti ole kattavia todisteita että aivokemioiden muuttaminen jatkuvalla syötöllä masis lääkkeillä on oikeasti tehokas hoitomuoto josta ei voisi pitemmällä aikavälillä koitua esim kroonistumista. Tämä on hypoteesi mikä pitäisi tutkia ja uskon että tulevaisuus näyttää SSRI rohdot paljon negatiivisen assasins sävyssä.
Itse koen että suuri osa masennuslääkkeen tehosta oli kohdallani vain fyysistä ja henkistä mukautumista lääkkeeseen mutta teho, oliko sitä? En edelleenkään tiedä. Kadun masennuslääkkeitä ja n. 10 vuoden kokemuksella en pidä enää psyykenlääkkeitä niin turvallisena mikä kuva niistä Maalataan koska koin harmeja esim vieroituksessa ja PSSD. Stä. Jokainen maalatkoon toki omansa.
On helppo typistää asiat joksikin antipsykiatriaksi. Käyn minäkin psykiatrilla ja terapiassa. Vaikka lääkkeetön olenkin. Minua rassaa se että mielen hyvinvointi on typistetty pitkään joksikin aivokemioiden ongelmiksi suurelta osin. Itse näen mielen hyvinvoinnin holistisemmin missä mukana on kaikki taloudellisesta turvasta asti fyysiseen itsestä huolehtimiseen.
Minun paremmin voiminen alkoi kun kyseenalaistin psykiatrin ajatuksia lääkityksen tarpeellisuudesta. Eikä nykyisellään psykiatri niitä ole määräillyt enää.
Jos jollekin koituu ongelmaa niin sitten vaan lässytetään että "luota ammattilaiseen". Ja pyh ja pah. Luotin itsekin lääkäriin ja harmia sain ja myös yleislääkärit saa määrätä näitä rohtoja ja tuki lopetusvaiheessa oli sanalla sanoen surkeqa.
"kaikissa lääkkeissä on harmeja". Niin on, mutta masennuslääkkeet on minun silmissäni paljon kyseenalaisempia lääkkeitä kuin moni muu lääke.
Tulevaisuuden psykiatria tulee olemaan todennäköisesti vähän muuta mihin nykyään on totuttu, uskon että ne kellä on rahaa alkaa suosia holistisempaa oppia kuin nykypäivän ota pilleri poskeen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sekä halut ja erityisesti orgasmiherkkyys korkealla ssri lääkityksen aikana. Onneksi
Miksi tätäkin on pitänyt miinustaa? Eikö "PSSD-aktivistit" hyväksy sitä, että on ihmisiä, jotka lääkkeistä hyötyvät eivätkä saa haittoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätäkin on pitänyt miinustaa? Eikö "PSSD-aktivistit" hyväksy sitä, että on ihmisiä, jotka lääkkeistä hyötyvät eivätkä saa haittoja?
Tämä. Aivan yhtä loukkaavaa ja toisen kokemusta vähättelevää antaa ymmärtää, että hyödyt eivät ole todellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Aivan yhtä loukkaavaa ja toisen kokemusta vähättelevää antaa ymmärtää, että hyödyt eivät ole todellisia.
+1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kai ymmärrät, että ystäväpiirisi ei edusta kaikkia terveydenhuollossa asioivia? Jos lääkäri oli noin arvioinut, todennäköisesti ystäväsi olisivat hyötyneet lääkkeistä."
Lääkärit eivät ole aina oikeassa. Toistan, lääkärit eivät ole aina oikeassa. Toistanko kolmannenkin kerran? Lääkärit myös työskentelevät erittäin resurssipuutteisessa repaleisessa terveydenhuolto järjestelmässä joka itsestään voi vaarantaa potilaan turvallisuutta lääketurvallisuuden suhteen masennuslääkkeissä(esim seuranta).
Valhe ei muutu todeksi, vaikka toistaisit sitä kuinka monta kertaa. Ja masennuslääkkeet ovat äärimmäisen turvallisia, ei puutteellinen seurantakaan mitään "lääketurvallisuutta" vaaranna niiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valhe ei muutu todeksi, vaikka toistaisit sitä kuinka monta kertaa. Ja masennuslääkkeet ovat äärimmäisen turvallisia, ei puutteellinen seurantakaan mitään "lääketurvallisuutta" vaaranna niiden kanssa.
Joo todella "äärimmäisen" turvallisia. Yksikin pilleri kun unohtui niin sähköiskut paukkui päässä kun katse liikahti. Olin kuin narkkari joka yritti kaivaa reseptin mistä tahansa jos resepti oli unohtunut uusia. Kärsin seksuaalihäiriöistä koko käytön ajan millä oli suuria vaikutuksia omaan parisuhde-elämään ja nykyään PSSD:stä. Vieroitusvaiheessa kävin läpi mm sairaalloista sisäisen levottomuuden tunnetta missä tuntui että oli tarve liikutella raajoja ja uni häiriintyi pitkäksi aikaa.
Joka sanoo että masennuslääkkeet on turvallisia ilman seurantaa tai ymmärrystä esimerkiksi niiden järkevästä turvallisesta purkamisesta pitkän käyttöajan jälkeen ei tiedä mistä puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valhe ei muutu todeksi, vaikka toistaisit sitä kuinka monta kertaa. Ja masennuslääkkeet ovat äärimmäisen turvallisia, ei puutteellinen seurantakaan mitään "lääketurvallisuutta" vaar
Ja jo pakkausselostekin sanoo:lopetusoireiden riskiä lisää pitkäaikainen isoannoksinen käyttö. "Miten sattuu"-vieroitukset ja seurannan puute masennuslääkkeen käytössä ovat riskejä masennuslääkkeiden kanssa ongelmille joita ei välttämättä tulisi jos niitä käytettäisiin varovaisemmin. Tällöin vaakapuntari hyötyjen suhteen saattaa kallistua haittavaikutusten ja negatiivisen puolelle kun käytät näitä plaseboa heikosti tehokkaampia/ei tehokkaampia lääkkeitä oireisiisi. Lopetukseen liittyvät oireet voivat olla vaikeita ja kestää pitkään. On myös riski että lopetus saa mielenterveyden heittelehtimään eikä se olisi heitellyt jos et olisi ensin koukuttanut itseäsi johonkin aineeseen vuosien ajan ja sitten lähtenyt horjuttamaan oloasi purkamisella.
Miten voit sanoa jotain lääkettä äärimmäisen turvalliseksi jos moni käyttää esim lääkettä paljon pitemmän aikaa tai päällekkäin jonkun toisen lääkkeen kanssa jota ei ole läheskään kattavasti pitemmän aikaa tutkittu?
Oma kokemukseni masennuslääkkeistä on ettei ne ole niin turvallisia etenkään jatkuvalla pitemmällä tähtäimellä johon sisältyy sitten vieroitus lopetus miten haluatkaan nimetä pitemmän käyttöajan jälkeen
"Joo todella "äärimmäisen" turvallisia. Yksikin pilleri kun unohtui niin sähköiskut paukkui päässä kun katse liikahti. Olin kuin narkkari joka yritti kaivaa reseptin mistä tahansa jos resepti oli unohtunut uusia. Kärsin seksuaalihäiriöistä koko käytön ajan millä oli suuria vaikutuksia omaan parisuhde-elämään ja nykyään PSSD:stä. Vieroitusvaiheessa kävin läpi mm sairaalloista sisäisen levottomuuden tunnetta missä tuntui että oli tarve liikutella raajoja ja uni häiriintyi pitkäksi aikaa.
Joka sanoo että masennuslääkkeet on turvallisia ilman seurantaa tai ymmärrystä esimerkiksi niiden järkevästä turvallisesta purkamisesta pitkän käyttöajan jälkeen ei tiedä mistä puhuu."
Anna kun arvaan.. Efexor?
Mä sain lopetettua itse ilman viekkareita, kun poistin kapselin sisältä niitä minipillereitä yhden kerrallaan viikon välein.
Vierailija kirjoitti:
"Masennus ei aiheuta tunnon alenemaa alapäässä."
Juurihan te lääkevastaiset tuolla aiemmin väititte, että masennus on fysiologisena häiriönä hyvin mystinen ja huonosti tunnettu. Mistä siis tiedätte ettei aiheuta?
Jos alapäästä häviää tunto heti lääkkeen aloitettua ja tämmöistä vaivaa ei ennen ole ollut niin on täysin selvää että se johtuu lääkkeestä
En tiedä. 17v aloin syömään, söinköhän ehkä 4-5v. Olen aina ollut kohtuullisen frigidi, jollen ole rakastunut, mutta se ei haittaa minua. Päinvastoin hyvä asia!
N44
Auttoivat huomattavasti ahdistukseeni ym. mutta seksuaalipuolen ongelmat jatkuivat useita vuosia lopetuksen jälkeen. Kokonaisuudessaan arvioisin että minun kohdallani oli sen arvoista, mutta monella haitat varmasti paljon suurempia kuin hyödyt. Puhumattakaan siitä, että mitään kunnollisia varoituksia tästä mahdollisuudesta ei anneta, ainakaan minulle ei annettu.
Ai paranit? Saako kysyä tästä tarkempaa tarinaa?
Vierailija kirjoitti:
Ai paranit? Saako kysyä tästä tarkempaa tarinaa?
Kysyitkö minulta (775)? No, kerron joka tapauksessa lyhyesti. Noin puoli vuotta taisin käyttää lääkitystä ja vaikeudet alkoi heti ensimmäisten pillereiden myötä. Tunnoton alapää säikäytti, siis kuten joku kuvasikin että kuin puudutetta olisi pistetty. Jatkoin kuitenkin kun auttoi ahdistukseen mukavasti ja ajattelin että palautuu kun lopetan. Lopetuksen jälkeen tuo totaalinen puutuneisuus jatkui muistaakseni monta kuukautta, en siis käytännössä tuntenut esim. virtsan kulkemista. Se palautui melko yhtäkkiä jossain kohtaa, mutta seksuaalisia tuntemuksia ei käytännössä edelleenkään ollut. Sitten nekin palautuivat yhtäkkiä täysin, mutta ei kestänyt kauaa vaan kohta oltiin taas lähtötilanteessa. Tätä on-off "veivausta" kesti vuosia, kunnes noita toimintojen häviämisjaksoja ei enää tullut.
Voin vain puhua omasta kokemuksesta. Lääkkeet ovat tuoneet suuren helpotuksen omaan elämään, eikä sivuvaikutuksia alun jälkeen ole lainkaan. En kadu lainkaan, että aloitin lääkkeet. Samalla tiedostan, että monella muulla erilainen kokemus. Mutta lääkkeet eivät ole vain ns pahasta, ainakaan omalla kohdalla.
Joo sinulta kysyin ja kiitos paljon kun vastasit näinkin nopeasti! Oliko sinulla muita "oireita" tuon lopetuksen jälkeen ja kävitkö asiasta ikinä lääkärissä? Epäilitkö itselläsi pssd:tä? Kiitos paljon vastauksista mitä pystyt antamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valhe ei muutu todeksi, vaikka toistaisit sitä kuinka monta kertaa. Ja masennuslääkkeet ovat äärimmäisen turvallisia, ei puutteellinen seurantakaan mitään "lääketurvallisuutta"
Hei! Saako kysyä myös sinun tarinaa? Miten voit tällä hetkellä? Onko pssd jatkunut? Oletko saanut jollaim hoidolla tämän paranemaan? Kirjoituksesi on vuosi sitten niin ajattelin kysyä nykyhetkeäsi.
Loukkaavaa