Muita, joille jäänyt SSRI-lääkityksestä pysyviä tai pitkäaikaisia seksuaalihaittoja?
Siis esim. tuntoherkkyyden alenemaa, orgasmin saamisen vaikeutta tai libidon häviämistä. Jos palautui, kauanko meni aikaa?
Kommentit (830)
Kyllä toi on vaikuttanut ja toinen on ikä
Meinasi tulla mutta säikähdin oireita ja aloitin lääkkeen alasajon. Ei tullut pysyviä haittoja ja nopeasti palautui seksuaalisuus ennalleen. Sen jälkeen en ole koskenut näihin lääkkeisiin pitkällä tikullakaan vaikka lääkäri ehdotti uudestaan että kokeilisin niin sanoin vain EI vaikka vakuutteli ettei niistä haittoja tule, joopa joo.
Kai nääkin on vähän henkilökohtaisia jokaisella, että kuinka nopeasti palautuu.
Kiinnostaisi tietää ihmisien tarinoita esim, just pssd oireista ja siitä parannuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt lääkitystä muutama vuosi sitten. En pysty tyydyttämään seksuaalisesti. Luulen että se vei myös kyvyn nukkua normaalisti koska kärsinyt siitä asti unettomuudesta.
Miten nukut yleensä?
Miten nyt voit?
Vierailija kirjoitti:
Joo sinulta kysyin ja kiitos paljon kun vastasit näinkin nopeasti! Oliko sinulla muita "oireita" tuon lopetuksen jälkeen ja kävitkö asiasta ikinä lääkärissä? Epäilitkö itselläsi pssd:tä? Kiitos paljon vastauksista mitä pystyt antamaan!
Vähän aikaa oli tunne-elämä melko latteana mutta se palautui suht. nopeasti. Tuo tunnottomuus oli ehdottomasti pahin ongelma mutta kaikkea muutakin pientä oli, lähinnä niistä tuli mieleen jonkinlaisen hormoniepätasapainon aiheuttamat oireet.Kävin mittauttamassa mm. juuri sukupuolihormonit labrassa mutta ne oli aivan normaalit (tätä vasten on ollut kiinnostavaa lukea siitäkin kun monet miehet ovat saaneet finasteridista aivan vastaavia oireita ja heilläkään monesti labroissa ei näy mitään poikkeavaa - tai jos näkyykin niin sen korjaaminen ei yleensä korjaa oireita).
Aika äkkiä lopetuksen jälkeen googlettelin ja sieltä bongasin PSSD:n. Lääkärissä en asian tiimoilta käynyt, kun tiesin että mitään he eivät oikein voi tehdä. Hyvällä tuurilla olisivat validoineet asian ja ehkä tarjonneet jotain psyykenlääkettä kokeiluun (jota ihan äkkiä en olisi kyllä ollut valmis testaamaan), huonolla tuurilla olisi naurettu ja/tai pidetty psyykkisenä ongelmana.
Tulevaekonomi kirjoitti:
En osaa vertailla, sillä olen koko seksuaalisesti aktiiviset vuoteni syönyt SSRI-lääkkeitä. Saan kyllä orgasmin mutta vain itse tai lelun kanssa. Joskus turhauttaa mutta koen mielenterveyden olevan tärkeämpää kuin orgasmit miehen seurassa. Toki tiedostan, että naisilla voi muutenkin olla hankalaa saada orgasmeja eli lääkitys ei välttämättä ole ainoa syy.
Kuule ei se syy ole lääke tai nainen vaan se mies. Vaikka mies olisi mekaanisesti taitavakin, se ei auta jos aivot ja keho eivät ole aidosti kiihottuneessa tilassa. Oikean miehen kanssa sama nainen tulee 10 sekunnissa, väärän kanssa ei koskaan. Tällaisia aidosti taitavia ja naisen seksuaalienergiaa ymmärtäviä miehiä on, mutta he ovat yleensä aika kokeneita eivätkä edes suostu parisuhteisiin
Vierailija kirjoitti:
Joo todella "äärimmäisen" turvallisia. Yksikin pilleri kun unohtui niin sähköiskut paukkui päässä kun katse liikahti. Olin kuin narkkari joka yritti kaivaa reseptin mistä tahansa jos resepti oli unohtunut uusia. Kärsin seksuaalihäiriöistä koko käytön ajan millä oli suuria vaikutuksia omaan parisuhde-elämään ja nykyään PSSD:stä. Vieroitusvaiheessa kävin läpi mm sairaalloista sisäisen levottomuuden tunnetta missä tuntui että oli tarve liikutella raajoja ja uni häiriintyi pitkäksi aikaa.
Joka sanoo että masennuslääkkeet on turvallisia ilman seurantaa tai ymmärrystä esimerkiksi niiden järkevästä turvallisesta purkamisesta pitkän käyttöajan jälkeen ei tiedä mistä puhuu.
Hei tarkoitin äsken tätä kirjoitusta myös, onko sinun nyky tilasi nyt mikä? En ole varma osaanko vastata näihin kirjoituksiin oikein, joten anteeksi jos vaikuttaa sekavalta 😀
Mielialalääkkeethän ovat käytännössä reseptillä myytyjä huumeita, ja vieroitusoireet ovat sen mukaiset. Kaikissa helpotusta tuo tietysti se, että keho palautuu fysiologisesti todella nopeasti, parista päivästä viikkoon. Sen jälkeen on enää psyykkinen kamppailu sellaista harmautta vastaan, mikä kyllä sekin väistyy aikanaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai paranit? Saako kysyä tästä tarkempaa tarinaa?
Kysyitkö minulta (775)? No, kerron joka tapauksessa lyhyesti. Noin puoli vuotta taisin käyttää lääkitystä ja vaikeudet alkoi heti ensimmäisten pillereiden myötä. Tunnoton alapää säikäytti, siis kuten joku kuvasikin että kuin puudutetta olisi pistetty. Jatkoin kuitenkin kun auttoi ahdistukseen mukavasti ja ajattelin että palautuu kun lopetan. Lopetuksen jälkeen tuo totaalinen puutuneisuus jatkui muistaakseni monta kuukautta, en siis käytännössä tuntenut esim. virtsan kulkemista. Se palautui melko yhtäkkiä jossain kohtaa, mutta seksuaalisia tuntemuksia ei käytännössä edelleenkään ollut. Sitten nekin palautuivat yhtäkkiä täysin, mutta ei kestänyt kauaa vaan kohta oltiin taas lähtötilanteessa. Tätä on-off "veivausta" kesti vuosia, kunnes noita toimintojen häviämisjaksoja ei enää tullut.
Tämä on jännä tämä on off veivaus. Minulla on PSSD ja minulla on ollut muutama (oikeasti puhutaan vain muutamasta) ns ikkuna vuosien varrella jolloin orgasmi on ollut voimakkaampi, olen kyennyt hetken aikaa kokemaan kuin kiihottuneisuus kasvaa (tämä katosi pssd:n aikana).
Viimeinen tällainen kunnon ikkuna oli ennen kuin sairastin koronan kaksi vuotta sitten joka jännästi puhkaisi minulle jotain hermosto-oireita eli pistelyä. Koin myös oireita aivoissa kuren aivosumun lisääntymistä mitä minulla on PSSD aikana riittänyt.. Genitaalialueen tunnottomuus paheni tällöin ja sen jälkeen on ikkunat olleet aikalailla poissa, tuollaiset että tunto ja kiihottuneisuus kumpikin toimii samaan aikaan.
Saatan myös joskus harvoin innostua visuaalisesta stimulaatiosta mutta ongelma on se että vaikka tunnetasolla tunnen jotain kiihottumista kun kosken genitaaleihin tulee ahdistava olo kun on se lidokaiiniolo alapäässä kuin puudutusainetta on ruiskutettu. Ongelma on myös se että kiihoittuminen ei pysy yllä vaan katoaa samantien. Seksi tuntuu oudolta koska en enää tunne jotenkin niitä tuntemuksia mitä ennen yhdyntä aiheutti mikä ahdistaa kuin kehoni olisi jotenkin oudon tunnoton. Näen myös unia jossa harrastan seksiä ja ihmettelen että mikä tässä on kun ei tunne.
Vastavuoroisesti minulla on päiviä jolloin esim orgasmi tuntuu vähän voimakkaammalta koska valitettavasti mielihyvätön orgasmi on minulle tuttu asia.
Yleensä tämä on liittynyt ovulaatiovaiheeseen eli silloin tulee parin päivän ikkuna koko loppukuun ollessa kuollutta.
Kykenen nykyään jo saavuttamaan orgasmin mutta ongelma on kivulias orgasmi ja se on vaimea kuin huippu usein jäisi pois. En myöskään tunne kevyttä kosketusta, kiihottumisvaihe jossa kiihotus kasvaa ei toimi.
Ainoa tapa kokea hetken jotain on vibraattori jolla laittaa laitteen surisevan kovempaa jolla saan nopeasti pienen tosi vaimean kiihoittumisen ja nopeaa jonkunlaisen vaimean orgasmin. On myös päiviä jolloin on se lidokaiiniolo jolloin edes vibraattori ei oikein toimi.
Tätä helvettiä on olo PSSD:n kanssa. Parisuhteeni joka on muuttunut kuin kämppiksen kanssa asumiseksi vetelee viimeisiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai paranit? Saako kysyä tästä tarkempaa tarinaa?
Kysyitkö minulta (775)? No, kerron joka tapauksessa lyhyesti. Noin puoli vuotta taisin käyttää lääkitystä ja vaikeudet alkoi heti ensimmäisten pillereiden myötä. Tunnoton alapää säikäytti, siis kuten joku kuvasikin että kuin puudutetta olisi pistetty. Jatkoin kuitenkin kun auttoi ahdistukseen mukavasti ja ajattelin että palautuu kun lopetan. Lopetuksen jälkeen tuo totaalinen puutuneisuus jatkui muistaakseni monta kuukautta, en siis käytännössä tuntenut esim. virtsan kulkemista. Se palautui melko yhtäkkiä jossain kohtaa, mutta seksuaalisia tuntemuksia ei käytännössä edelleenkään ollut. Sitten nekin palautuivat yhtäkkiä täysin, mutta ei kestänyt kauaa vaan kohta oltiin taas lähtötilanteessa. Tätä on-off "veivausta" kesti vuosia, kunnes noita toimintojen häviämisjaksoja
Minulla on myös tätä että en tunne kun virtsaan edelleeb kun on pssd. SSRItä käyttäessäni minulla oli paljon virtsaamisongelmia. Ei siis pystynyt pissaamaan kuin signaali aivoista ei olisi edennyt käskyksi alkaa virtsaamaan (helpottunut lopetuksen jälkeen) ja rakko ei kunnolla meinannut tyhjentyä. Saatoin istua kauan pöntöllä ja pissa ei tullut. Minulla oli usein pissatulehduksia mikä johti runsaaseen määrään antibiootteja. Välillisesti siis ssri:t tuhosi terveyttänikin melkoisesti. Kerran huomasin virtsanneeni housuun kun pissaa valui vielä enkä tajunnut sitä koska jotenkin yhteys välillä rakko aivot oli huono. Jouduin peittelemään sitä että pissasin housuuni neuleella töissä.
Itse uskon että ssrit vaimentaa kykyämme kuunnella kehomme viestejä ja tuntemuksia kehossa seksistä nälän tunteeseen ja kosketukseen. Pssdhen kuuluu itsellä tuntohäiriöt (pistely) ja vastavuoroisesti esim kevyt kosketus ei tunnu enää oikein miltään kuin ihossa olisi tunnottomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo todella "äärimmäisen" turvallisia. Yksikin pilleri kun unohtui niin sähköiskut paukkui päässä kun katse liikahti. Olin kuin narkkari joka yritti kaivaa reseptin mistä tahansa jos resepti oli unohtunut uusia. Kärsin seksuaalihäiriöistä koko käytön ajan millä oli suuria vaikutuksia omaan parisuhde-elämään ja nykyään PSSD:stä. Vieroitusvaiheessa kävin läpi mm sairaalloista sisäisen levottomuuden tunnetta missä tuntui että oli tarve liikutella raajoja ja uni häiriintyi pitkäksi aikaa.
Joka sanoo että masennuslääkkeet on turvallisia ilman seurantaa tai ymmärrystä esimerkiksi niiden järkevästä turvallisesta purkamisesta pitkän käyttöajan jälkeen ei tiedä mistä puhuu.
Hei tarkoitin äsken tätä kirjoitusta myös, onko sinun nyky tilasi nyt mikä? En ole varma osaanko vastata näihin kirjoituksiin oikein, joten anteeksi jos vaikuttaa sekavalta
Keho ei todellakaan palaudu kaikilla viikossa. Höpöhöpöhöpö. Pitkittyneet vieroitusoireet on tosiasia. Oireet mitkä kestää viikkoja, kuukausia. Voisi sanoa myös vuosia.
Mulla meni hermosto ihan tuhannen sekaisin ssri vieroituksessa unesta alkaen.
En tiedä pitäisikö niitä enää sanoa vieroitusoireiksi. Sanotaanko enemmän vaikka käytön seurauksiksi jotka vain jatkuu. Harmiksi? Joksikin hermoston tai autonomisen hermoston oireiksi?
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
En osaa vertailla, sillä olen koko seksuaalisesti aktiiviset vuoteni syönyt SSRI-lääkkeitä. Saan kyllä orgasmin mutta vain itse tai lelun kanssa. Joskus turhauttaa mutta koen mielenterveyden olevan tärkeämpää kuin orgasmit miehen seurassa. Toki tiedostan, että naisilla voi muutenkin olla hankalaa saada orgasmeja eli lääkitys ei välttämättä ole ainoa syy.
Kuule ei se syy ole lääke tai nainen vaan se mies. Vaikka mies olisi mekaanisesti taitavakin, se ei auta jos aivot ja keho eivät ole aidosti kiihottuneessa tilassa. Oikean miehen kanssa sama nainen tulee 10 sekunnissa, väärän kanssa ei koskaan. Tällaisia aidosti taitavia ja naisen seksuaalienergiaa ymmärtäviä miehiä on, mutta he ovat yleensä aika kokeneita eivätkä edes suostu parisuhteisiin
Vaikka vierelläni olisi maailman taitavin ja seksikkäin mies ei se tätä pssd:tä hävitä.
Tulevaekonomi kirjoitti:
Kyllä sinulle on syötetty paksua pajunköyttä jos uskot, että naisen kuuluisi nauttia siitetyksi tulemisesta. Luonnossa naaraat lähinnä välttelevät koiraita ja siitoksia tapahtuu vain sen verran, mitä on lisääntymiskapasiteettia, ja muutoin naaras on poikasen/poikasten kanssa. Tämä meemi siitä, että naiset nauttisivat myrkyllisen ja immuunipuolustukselle haitallisen sperman sisäänsä pumppaamisesta, syöpiä ja hormonihaittoja aiheuttavista steroideista, jatkuvaksi siitetyksi tulemisesta... On kollektiivinen seksiorjuusmeemi. Olet normaali nainen ja onnekas, että olet välttynyt seks.hyväksikäytöltä
Kun tällä puhutaan hyödystä masennuslääkkeistä niin minä jolla on PSSD, koin hyötyä omasta mielestäni masennuslääkkeistä alkuvaiheessa. Olen aika sosiaalisesti ahdistuva ujo tyyppi ja yhtäkkiä pälpättelin rohkeammin ihmisille ja elämä oli ihan kivaa. Siis aikansa.
Mutta kolikon kääntöpuolena jotain katosi. Olen ollut ennen emotionaalisesti tosi herkkä tyyppi niin se katosi. Olin pinnallisempi tunne-elämältäni. Vannon että tunsin vähemmän empatiaa ja myötäelin muiden tunteita lääkittynä. Tein rohkeampia päätöksiä hyvässä ja pahassa, toimin jotenkin aggressiivisemmin. Kuin semmoinen analysointi mikä mulle oli tyypillistä hävisi ja se ei ole välttämättä pelkästään hyvä asia. Jos otin vähääkään alkoholia lääkkeissä estot katosi herkemmin.
Hyötykin mitä näistä lääkkeistä voi tulla voi olla lainausmerkeissä hyötyä.
Kävin jollain jutteluajoilla ennen lääkkeitä mutta niistä saatu hyöty katosi. Totesin että kaikki on ihan ok. Mihin sitä juttelua tarvii?
Minua ei vakuuteta että näissä lääkkeissä on jokin pysyvä hyöty. Oman kokemukseni mukaan hyöty karisee, voi perustua plaseboon, masennukseen nämä voi vaikuttaa myös haitallisella tavalla leikaten tunteita ja muuttaen persoonaa ja tunne-elämää myös haitallisesti. Vieden vielä tämän intiimiyden tason ja seksuaalidraivin pois.
Nykyään lääkkeen jälkeen ymmärrän lääkkeetöntä minää paljon paremmin. Itseasiassa sekointa on, että samaistun enemmän siihen nuoreen ihmiseen lääkitsemättömänä kuin olisin jatkanut jotenkin siitä. Välissä oli vuosia lääkkeitä
On ihanaa että pystyy ymmärtämään tunne-elämäänsä paremmin lääkkeettömänä. Lääkkeet oli mulle ainakin jonkinsortin mind fuckia jossa irtaannuin sisimmästäni. Olen tehnyt valtavan määrän työtä itseni eteen lääkkeiden jälkeen ja olen löytänyt niin paljon asioita mitkä vaikuttaa vointiin siinä missä lääke jotenkin sammutti intuitiota ja kehon viestejä. Nyt tiedän että olen oikealla turvallisemmalla polulla.
Fyysistä mukautumista aiheuttavissa lääkkeissä on se ongelma että ne voi vaikuttaa hyödyllisemmältä mitä ne on koska lopetus voi saada olon heittelehtimään
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Kyllä sinulle on syötetty paksua pajunköyttä jos uskot, että naisen kuuluisi nauttia siitetyksi tulemisesta. Luonnossa naaraat lähinnä välttelevät koiraita ja siitoksia tapahtuu vain sen verran, mitä on lisääntymiskapasiteettia, ja muutoin naaras on poikasen/poikasten kanssa. Tämä meemi siitä, että naiset nauttisivat myrkyllisen ja immuunipuolustukselle haitallisen sperman sisäänsä pumppaamisesta, syöpiä ja hormonihaittoja aiheuttavista steroideista, jatkuvaksi siitetyksi tulemisesta... On kollektiivinen seksiorjuusm
Okay.
No minä kyllä naisena nautin suurestikin seksistä miehen kanssa ennen PSSD:tä. Ja on myös itsetyydytys jossa ei miestä tarvita. Seksuaalisuus on mahtavaa kun se toimii
Vierailija kirjoitti:
On jäänyt ikuinen seisokki, vähän hankalaa töissä.
-Gynekolooki
Ilmoitettu asiattomaksi, voisiko ylläpito poistaa?
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitettu asiattomaksi, voisiko ylläpito poistaa?
+1
Hei tarkoitin äsken tätä kirjoitusta myös, onko sinun nyky tilasi nyt mikä? En ole varma osaanko vastata näihin kirjoituksiin oikein, joten anteeksi jos vaikuttaa sekavalta 😀