NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh
Kommentit (2287)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkön keskihinta v 2023 oli 7,1 senttiä kilovattitunnille. Minulla nyt 8,19 senttiä kiinteä hinta. Aika pieni hinta huolettomuudesta.
Pörssisähkön keskihinta talvikuukausilta 2023 oli 8 senttiä + marginaalit eli sanotaan nyt vaikka 8,4 snt / kWh todellisuudessa. Jos ei pysty optimoimaan, niin todellinen hinta talvikuukausille 2023 on voinut olla esim. 10 snt/kWh.
No ei varmaan silloin kannata ottaa pörsisähkö. Ei varmaankaan kannata ottaa mitään jos ei osaa laskea ihan perusmatikkaa kun datat on saatavilla Fingridiltä.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkön keskihinta v 2023 oli 7,1 senttiä kilovattitunnille. Minulla nyt 8,19 senttiä kiinteä hinta. Aika pieni hinta huolettomuudesta.
Ei mulle pörssisähköä ole huolta aiheuttanut - ihan yhtä vakaata se on kuin naapurin kiinteäkin
sen sijaan mun lompakko kiitti, kun sähköön menee enää 1/3 siitä mitä ennen Ajattelin pitkään, että ihan sama mikä soppari, kun kulutan niin vähän No olihan siinä aikamoinen ero
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä kuussa säästänyt pösällä 5,44€ 8,5sentin kiinteään soppariin verrattuna. Mihinkähän sitä matkustaisi.
No, vuodessa toi 60e ja 10v 600e.. sillä saa jo lentoliput..
Toi oli vain tämä kk säästö, vuositasolla säästö noin 500-600€, eli 10v 5000-6000€. Sillähän saa jo pari lippua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Voi luoja tota ihmisten tyhmyyttä..
Okt sähkönkulutus. Keskimäärin per kk
Marraskuu -huhtikuu 3500kw/h
Touko -lokakuu 800kw/h..
Ei paljon auta jos vuoden keskiarvo on ollut 7.1 kun talvella millon pörssi sähkö oli todella kallista sähköä kului 3.5x enemmän kun kesällä jolloin PS oli ilmaista.
Auttaahan se. Ihmiset kun täällä puhuvat jatkuvasti ainoastaan keskihinnasta, eikä loka-maaliskuun keskihinnasta. Että kukahan lie se tyhmä täällä onkaan.
Ja se todellinen vuoden sähkön hinta omalla kohdalla on nimenomaan lähes täsmälleen sama kuin talvikuukausien sähkön hinta, johtuen näiden kuukausien moninkertaisesta kulutuksesta kesään verrattuna.
Koko vuoden yleisesti ilmoitetulla laskennallisella keskihinnalla ei ole mitään merkitystä
Sähkölämmittäjän pitäisi tajuta lämmittää sitä asuntoa pari astetta yli normaali silloin, kun se sähkö on halpaa ja alentaa lämmitystä silloin, kun sähkö on kallista Aika vähällä vaivalla saa isot säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa apissa ja 5,38c on ollut keskihinta tänä vuonna omassa käytössäni.
Niin, kun sulla on varaava sähkölämmitys. On paljon taloja, joissa on suorasähkö. Et voi väittää, että pörssisähkö on kaikille se halvin vaihtoehto.
En ole niin väittänytkään.
No kyllä ap: n aloitustekstistä sen kuvan saa että pörssisähkö kun on halvempaa, niin tyhmät vanhukset ne vaan maksaa kallista kiinteää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa apissa ja 5,38c on ollut keskihinta tänä vuonna omassa käytössäni.
Niin, kun sulla on varaava sähkölämmitys. On paljon taloja, joissa on suorasähkö. Et voi väittää, että pörssisähkö on kaikille se halvin vaihtoehto.
En ole niin väittänytkään.
No kyllä ap: n aloitustekstistä sen kuvan saa että pörssisähkö kun on halvempaa, niin tyhmät vanhukset ne vaan maksaa kallista kiinteää.
En ollut ap.
Haluaako sähköyhtiöt tosiaan näillä aloituksilla saada lisää pörssisähkön käyttäjiä, jotta kulutus olisi tasaisempaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä kuussa säästänyt pösällä 5,44€ 8,5sentin kiinteään soppariin verrattuna. Mihinkähän sitä matkustaisi.
Toi oli vain tämä kk säästö, vuositasolla säästö noin 500-600€, eli 10v 5000-6000€. Sillähän saa jo pari lippua.
Ei kk, vaan tämä kuu, 18,5 vrk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuo kiinteä hinnoitellaan: Pörssisähkön oletettu hinta sopimuskaudella + riskipreemio.
Pörssisähkö on periaatteessa siis riskipreemion verran halvempaa, JOS ennustettu hinta toteutuu. Pörssisähkön hintaan vaikuttaa OLENNAISESTI se miten ja milloin sähköä tarvitsee.
Jos voi esimerkiksi esimerkiksi lämmittää yön halpoina tunteina ja samalla ladata sähköautoa, niin etenkin pörssisähkö lyö leiville. Toisaalta jos lämmittää suoralla sähkölämmityksellä niin kulutus painottuu paljolti pakkaspäiviin jolloin pörssisähkö ei aina ole niin halpaa ja toisaalta parin sentin lisäsatsaus mielenterveyteen voi olla ihan ok.
Kiinteät sopparit kylläkin hinnoitellaan myös sen mukaan minkälaisia suojauksia sähköyhtiöillä (ei pelkästään välittäjillä) on markkinoilla. Lisäksi luonnollisesti kaikki normaalit liiketoiminnan komponentit
Ei varmasti tule Kiinteät sopparit on hinnoiteltu siten, että maksat sopimuskauden aikana aina extraa Parin hassun kalliin talvikuukauden aikana maksatkin muuna aikana moninkertaisesti.
Eilen pörssisähkö oli keskihinnaltaa 0,5snt ja päivän alin -0,25snt. Kiinteässä sopparissa maksoit koko ajan sen 8,5snt.
Vierailija kirjoitti:
Sähkölämmittäjän pitäisi tajuta lämmittää sitä asuntoa pari astetta yli normaali silloin, kun se sähkö on halpaa ja alentaa lämmitystä silloin, kun sähkö on kallista Aika vähällä vaivalla saa isot säästöt.
Miksi ihmeessä pitäisi ylilämmittää kun sähköllä varattu vuorokauden energia halvalla ja se lämmittää asunnon tasaisesti?
Ap:n kysymykseen vastataakseni.
En halua kikkailla muutaman sentin säästön vuoksi. Minulla on iso omakotitalo joka lämpenee ilp ja vilp lämmityksellä. Sähkö maksaa minulle tasaisen 8,2snt/kwh eikä minun tarvitse kytätä sähkön hintoja.
Jos helmikuussa on tilanne että ulkona on 30 astetta pakkasta ja sähkö maksaa juuri silloin 180snt/kwh vaikkapa neljä päivää niin se tarkoittaisi täyttä katastrofia. Joko on lähdettävä evakkoon ja pudottaa sisälämpötila lähelle nollaa. Tai ottaa takkiin 500-2000 euroa jollaisia rahoja mulla ei ainakaan ole.
Melkoisia kysymyksiä.. luuleeko pörssisähkö hipit että kaikilla olisi se 8 kuution kokoinen leivinuuni keittiössä jota lämmitellään hintapiikit vai luuletteko että kaikki asuu kerrostalossa. Kerrostalossa varsinkin tuollainen pörssisähkö apinointi on täysin naurettavaa, teillä menee koko vuotena sen verran sähköä mitä minulla menee yhdessä viikossa talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitäisi ylilämmittää kun sähköllä varattu vuorokauden energia halvalla ja se lämmittää asunnon tasaisesti?
Kun sähköllä varattu vuorokauden energia halvalla? Mitä tämä on suomeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
täh
Vierailija kirjoitti:
En halua kikkailla muutaman sentin säästön vuoksi. Minulla on iso omakotitalo joka lämpenee ilp ja vilp lämmityksellä. Sähkö maksaa minulle tasaisen 8,2snt/kwh eikä minun tarvitse kytätä sähkön hintoja.
Jos helmikuussa on tilanne että ulkona on 30 astetta pakkasta ja sähkö maksaa juuri silloin 180snt/kwh vaikkapa neljä päivää niin se tarkoittaisi täyttä katastrofia. Joko on lähdettävä evakkoon ja pudottaa sisälämpötila lähelle nollaa. Tai ottaa takkiin 500-2000 euroa jollaisia rahoja mulla ei ainakaan ole.
Melkoisia kysymyksiä.. luuleeko pörssisähkö hipit että kaikilla olisi se 8 kuution kokoinen leivinuuni keittiössä jota lämmitellään hintapiikit vai luuletteko että kaikki asuu kerrostalossa. Kerrostalossa varsinkin tuollainen pörssisähkö apinointi on täysin naurettavaa, teillä menee koko vuotena sen verran sähköä mitä minulla menee yhdessä viikossa talvella.
Meillä ainakin 2 takkaa ja sauna puilla joilla lämmitetään piikkien ylitse.
4.8c 2023.
Vierailija kirjoitti:
Koska sähkö on maksanut 180snt 4 vuorokautta peräkkäin?
Tosin kerrot käyttäväsi (v)ilppiäkin -30 asteen pakkasessakin lämmittääksesi ison omakotitalon Onnea vain valinnoillesi!
No vastataan siihen ap:n kysymykseen: osa valitsee kiinteähintaisen sähkösopimuksen, koska heillä ei ole varaavaa yösähkömallisuutta, ei ole ilmalämpöpumppua tai tulisijaa tai ei ole mahdollisuutta lämmittää leivinuunia klo 6 aamulla, jotta uuni on lämmin kun korkeampi sähkönhinta alkaa. Esim. meillä on maalämpö, ei tulisijoja ja olemme työssä tai nukumme halvan sähkön aikana. Vaikka lattiaan varaavan maalämmönkin lämmitysaikaa voi säädellä, sain nyt kiinteän hinnan sopimuksen 8,19 sentillä ja olen valmis maksamaan ylimääräiset 1,09 senttiä helppoudesta ja siitä, että saan pestä pyykkiä, saunoa ja kokata ihan milloin haluan. Joko nyt tuli ap:lle tarpeeksi selvä selitys?
Sähkölasku 8,5snt määräaikaisella sopimuksella on ollut nyt kesällä sellaista 30-40e/kk. Jos olis pörssi ja jaksaisi pelleillä niin varmasti pääsis 10-25 euroon. Muttakun mä en jaksa stressata tuollaisen summan takia, mielummin ajan kerran kuukaudessa sen mcdonaldsin ohi ja säästän 40e siinä.
Eikä 8,5 senttiä ole kallis sähkösopimus, 40e sähkölaskun perässä tulee satasen carunalasku, ja siirtomaksu maksetaan jokaisesta kilowatista vaikka se pörssissä olisikin miinuksen puolella niin silti ei kannata käyttää yhtään turhaa sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaapa rehellisesti: onko sulla sen puukiukaan lisäksi muita lämmitysmuotoja? Takka, hella, ilmalämpöpumppu?
Ap ei koskaan vastannut tähän... näiden avulla kun on helppo sulkea lämmitys kalliilla tunneilla.
Miksi ei saisi käyttää noita kalliilla tunneilla? Onko se huijaamista sun mielestä??
Vierailija kirjoitti:
Sähkölasku 8,5snt määräaikaisella sopimuksella on ollut nyt kesällä sellaista 30-40e/kk. Jos olis pörssi ja jaksaisi pelleillä niin varmasti pääsis 10-25 euroon. Muttakun mä en jaksa stressata tuollaisen summan takia, mielummin ajan kerran kuukaudessa sen mcdonaldsin ohi ja säästän 40e siinä.
Eikä 8,5 senttiä ole kallis sähkösopimus, 40e sähkölaskun perässä tulee satasen carunalasku, ja siirtomaksu maksetaan jokaisesta kilowatista vaikka se pörssissä olisikin miinuksen puolella niin silti ei kannata käyttää yhtään turhaa sähköä.
Whaaat!? Kesällähän sähkö tosi halpaa ja meillä oli ihan normaalisti eläen miettimättä noin 1.1c/kWh koko kesän ajan.