NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh
Kommentit (2287)
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti tule Kiinteät sopparit on hinnoiteltu siten, että maksat sopimuskauden aikana aina extraa Parin hassun kalliin talvikuukauden aikana maksatkin muuna aikana moninkertaisesti.
Pari hassua kallista talvikuukautta = puolet vuodesta.
Ja edelleenkään sähköyhtiön myymillä kiinteillä soppareilla ei välttämättä ole mitään yhteyttä pörssisähkön hintaan vaan niihin sopimuksiin mitä yhtiö on jo aikoja sitten tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
No vastataan siihen ap:n kysymykseen: osa valitsee kiinteähintaisen sähkösopimuksen, koska heillä ei ole varaavaa yösähkömallisuutta, ei ole ilmalämpöpumppua tai tulisijaa tai ei ole mahdollisuutta lämmittää leivinuunia klo 6 aamulla, jotta uuni on lämmin kun korkeampi sähkönhinta alkaa. Esim. meillä on maalämpö, ei tulisijoja ja olemme työssä tai nukumme halvan sähkön aikana. Vaikka lattiaan varaavan maalämmönkin lämmitysaikaa voi säädellä, sain nyt kiinteän hinnan sopimuksen 8,19 sentillä ja olen valmis maksamaan ylimääräiset 1,09 senttiä helppoudesta ja siitä, että saan pestä pyykkiä, saunoa ja kokata ihan milloin haluan. Joko nyt tuli ap:lle tarpeeksi selvä selitys?
Mikä ylimääräinen 1,09c!?!????!??
Et kai nyt sentään joka tunti käytä saman verta sähköä koko vuoden että saisit 7c keskiarvoksi??? Ethän?
Olitko matikantunneilla nukumassa!?
Meillä 2023 keskiarvo oli 4.9c/kWh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vastataan siihen ap:n kysymykseen: osa valitsee kiinteähintaisen sähkösopimuksen, koska heillä ei ole varaavaa yösähkömallisuutta, ei ole ilmalämpöpumppua tai tulisijaa tai ei ole mahdollisuutta lämmittää leivinuunia klo 6 aamulla, jotta uuni on lämmin kun korkeampi sähkönhinta alkaa. Esim. meillä on maalämpö, ei tulisijoja ja olemme työssä tai nukumme halvan sähkön aikana. Vaikka lattiaan varaavan maalämmönkin lämmitysaikaa voi säädellä, sain nyt kiinteän hinnan sopimuksen 8,19 sentillä ja olen valmis maksamaan ylimääräiset 1,09 senttiä helppoudesta ja siitä, että saan pestä pyykkiä, saunoa ja kokata ihan milloin haluan. Joko nyt tuli ap:lle tarpeeksi selvä selitys?
Mikä ylimääräinen 1,09c!?!????!??
Et kai nyt sentään joka tunti käytä saman verta sähköä koko vuoden että saisit 7c keskiarvoksi??? Ethän?
Olitko
Kun on lusikalla annettu, on turha kauhalla vaatia.
Tein juuri 24 kk kiinteän 8,8 c/kwh sopparin. Kovasti tarjotaan pörssisähköä ja kulutusvaikutuksellista
sopimusta, mutta koska sähkönkulutukseni on kohtuullista 5500 kwh/vuodessa, niin ei viitsi kyttäillä ja ajoitella kulutusta.
Ja koska tarjotaan vain pörssisopparia ja varoitellaan kiinteistä, niin vaisto kertoo toimimaan päinvastoin.
Saatan olla väärässäkin, mutta eipä hetkuttele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkön keskihinta v 2023 oli 7,1 senttiä kilovattitunnille. Minulla nyt 8,19 senttiä kiinteä hinta. Aika pieni hinta huolettomuudesta.
Ei mulle pörssisähköä ole huolta aiheuttanut - ihan yhtä vakaata se on kuin naapurin kiinteäkin
sen sijaan mun lompakko kiitti, kun sähköön menee enää 1/3 siitä mitä ennen Ajattelin pitkään, että ihan sama mikä soppari, kun kulutan niin vähän No olihan siinä aikamoinen ero
Jos et ole osannut kilpailuttaa määräaikaisia fiksummin niin silloin pörssisähkö on ehkä paras vaihtoehto. Siinä kun ei pysty ajoittamaan sopimusten tekoa mitenkään ja kilpailuttaminen on vain marginaalin tuijottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkön keskihinta v 2023 oli 7,1 senttiä kilovattitunnille. Minulla nyt 8,19 senttiä kiinteä hinta. Aika pieni hinta huolettomuudesta.
Ei mulle pörssisähköä ole huolta aiheuttanut - ihan yhtä vakaata se on kuin naapurin kiinteäkin
sen sijaan mun lompakko kiitti, kun sähköön menee enää 1/3 siitä mitä ennen Ajattelin pitkään, että ihan sama mikä soppari, kun kulutan niin vähän No olihan siinä aikamoinen ero
Jos et ole osannut kilpailuttaa määräaikaisia fiksummin niin silloin pörssisähkö on ehkä paras vaihtoehto. Siinä kun ei pysty ajoittamaan sopimusten tekoa mitenkään ja kilpailuttaminen on vain marginaalin tuijottamista.
Miten kilpailutat kun kyrväkkeet vaatii 7.8-10c sopimuksista?
Vierailija kirjoitti:
Sähkölasku 8,5snt määräaikaisella sopimuksella on ollut nyt kesällä sellaista 30-40e/kk. Jos olis pörssi ja jaksaisi pelleillä niin varmasti pääsis 10-25 euroon. Muttakun mä en jaksa stressata tuollaisen summan takia, mielummin ajan kerran kuukaudessa sen mcdonaldsin ohi ja säästän 40e siinä.
Eikä 8,5 senttiä ole kallis sähkösopimus, 40e sähkölaskun perässä tulee satasen carunalasku, ja siirtomaksu maksetaan jokaisesta kilowatista vaikka se pörssissä olisikin miinuksen puolella niin silti ei kannata käyttää yhtään turhaa sähköä.
Eli kävikö niille pörssisähköläisille ohraisesti, jotka viime talvena käytti tahallaan hirveät määrät sähköä kun hinta oli miinuksella? Kun luulivat tienaavansa sillä, että laittoivat patterit täysille ja ovet ulos auki.
Viime talvena pörssisähköä käyttäneet omakotitaloasujat varmaan menettivät kaikki halvan kauden säästöt ja moni enemmänkin. Järkyttäviä laskuja, joihin ei oltu varauduttu.
Vierailija kirjoitti:
Sähkölasku 8,5snt määräaikaisella sopimuksella on ollut nyt kesällä sellaista 30-40e/kk. Jos olis pörssi ja jaksaisi pelleillä niin varmasti pääsis 10-25 euroon. Muttakun mä en jaksa stressata tuollaisen summan takia, mielummin ajan kerran kuukaudessa sen mcdonaldsin ohi ja säästän 40e siinä.
Eikä 8,5 senttiä ole kallis sähkösopimus, 40e sähkölaskun perässä tulee satasen carunalasku, ja siirtomaksu maksetaan jokaisesta kilowatista vaikka se pörssissä olisikin miinuksen puolella niin silti ei kannata käyttää yhtään turhaa sähköä.
Pari kk kesässä meni alle kympin kuussa. ja pari oli n. 15€. Syyskuu 25€, helmi-huhtikuu keskiarvo n 50€ ja tammikuu 100€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Whaaat!? Kesällähän sähkö tosi halpaa ja meillä oli ihan normaalisti eläen miettimättä noin 1.1c/kWh koko kesän ajan.
Käys nyt ensin edes tsekkaamassa ne keskiarvotilastot ennenkuin tuut tänne jauhamaan paskaa, trolli. :D
Vierailija kirjoitti:
Viime talvena pörssisähköä käyttäneet omakotitaloasujat varmaan menettivät kaikki halvan kauden säästöt ja moni enemmänkin. Järkyttäviä laskuja, joihin ei oltu varauduttu.
En tiedä menikö säästöt kun viimeisen 21kk 1 kWh hinta on 4.8c/kWh ja sähköä mennyt 23688kWh.
Mitähän se olisi maksanut 8c sopparilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Whaaat!? Kesällähän sähkö tosi halpaa ja meillä oli ihan normaalisti eläen miettimättä noin 1.1c/kWh koko kesän ajan.
Käys nyt ensin edes tsekkaamassa ne keskiarvotilastot ennenkuin tuut tänne jauhamaan paskaa, trolli. :D
Mitkä keskiarvotilastot!? Kaikillehan tulee oma keskiarvo kun kuluttaa sähköä omaan tahtiin.
Etkö osaa laskea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kilpailutat kun kyrväkkeet vaatii 7.8-10c sopimuksista?
No jos väität että sun sähkölaskut pörssillä on vain 1/3 entisestä niin se kuulostaa siltä että olet aina tarttunut vain kalleimpaan mahdolliseen soppariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mite
Mulla määris 8.3c, saakelin kyrväkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kysymykseen vastataakseni.
En halua kikkailla muutaman sentin säästön vuoksi. Minulla on iso omakotitalo joka lämpenee ilp ja vilp lämmityksellä. Sähkö maksaa minulle tasaisen 8,2snt/kwh eikä minun tarvitse kytätä sähkön hintoja.
Jos helmikuussa on tilanne että ulkona on 30 astetta pakkasta ja sähkö maksaa juuri silloin 180snt/kwh vaikkapa neljä päivää niin se tarkoittaisi täyttä katastrofia. Joko on lähdettävä evakkoon ja pudottaa sisälämpötila lähelle nollaa. Tai ottaa takkiin 500-2000 euroa jollaisia rahoja mulla ei ainakaan ole.
Melkoisia kysymyksiä.. luuleeko pörssisähkö hipit että kaikilla olisi se 8 kuution kokoinen leivinuuni keittiössä jota lämmitellään hintapiikit vai luuletteko että kaikki asuu kerrostalossa. Kerrostalossa varsinkin tuollainen pörssisähkö apinointi on täysin naurettavaa, teillä menee koko vuotena sen verran sähköä mitä mi
Niin, jos pystyt lämmittämään jollakin muulla tavalla, olet kotona lämmittämässä ja talo pitää lämmön, pörssisähkö on sinulle halvempi vaihtoehto. Minun työkaveri kertoi viime talvena, että vaikka lämmittivät takkaa ja hellaa viikonlopun päivänä, tekivät kaikki ruuat siinä hellalla ja välttivät kaiken sähkön käyttöä, oli yhdeltä päivältä pörssisähkön lasku silti 200 euroa. Hinta oli todella korkealla ja ilmeisesti tuo 90 luvun talo melkoinen harakanpesä. Ja turha sanoa, että sehän oli vain yksi päivä. Kyllä hän oli pelokas, kun ei tiennyt missä hinnoissa sähkö on seuraavat 2kk, kun kylmä talvi vaan jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä keskiarvotilastot!? Kaikillehan tulee oma keskiarvo kun kuluttaa sähköä omaan tahtiin.
Etkö osaa laskea?
Mitä sä et ymmärtänyt? Ei edellistä kirjoittajaa kiinnosta sun mielikuvituskulutukset vaan yleinen hintataso mihin verrata omaa ratkaisuaan. Jos Suomesta löytyykin joku väsynyt pörssipelle joka jaksaa hinkata releet ja automaatiot kohdilleen ja voittaa pörssin keskihinnan niin se ei todellakaan tarkoita että se olisi mahdollista kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä keskiarv
Edellisellä kirjoittajalla 3c/kWh pörssillä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla määris 8.3c, saakelin kyrväkkeet.
Ei huono talven yli. Syyskuussa pörssisähkö oli jo 7 snt ja siihen marginaalit + ei optimoitu kulutus niin oli jo pösää parempi syyskuu eikä talvi ole vielä edes alkanut..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kysymykseen vastataakseni.
En halua kikkailla muutaman sentin säästön vuoksi. Minulla on iso omakotitalo joka lämpenee ilp ja vilp lämmityksellä. Sähkö maksaa minulle tasaisen 8,2snt/kwh eikä minun tarvitse kytätä sähkön hintoja.
Jos helmikuussa on tilanne että ulkona on 30 astetta pakkasta ja sähkö maksaa juuri silloin 180snt/kwh vaikkapa neljä päivää niin se tarkoittaisi täyttä katastrofia. Joko on lähdettävä evakkoon ja pudottaa sisälämpötila lähelle nollaa. Tai ottaa takkiin 500-2000 euroa jollaisia rahoja mulla ei ainakaan ole.
Melkoisia kysymyksiä.. luuleeko pörssisähkö hipit että kaikilla olisi se 8 kuution kokoinen leivinuuni keittiössä jota lämmitellään hintapiikit vai luuletteko että kaikki asuu kerrostalossa. Kerrostalossa varsinkin tuollainen pörssisähkö apinointi on täysin naurettavaa, teil
Meillä naapuri lämmitti piikkien aikaan 2 takkaa ja sitten jatkoi pörssillä.
Kehui että noin 4-5c vuositasolla kWh.
Meillä öljylömmitys toistaiseksi vielä.
Huonosti sitä talo pysyy lämpimänä ilman lämmitystäkään :D