Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?

Pörssisähkön valinnut
05.07.2023 |

Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh

Mistähän syystä moni on sopinut maksavansa monta kertaa kalliimpaa hintaa vuoden tai kahdenkin vuoden ajan? :O
Olen huomannut, että varsinkin ikäihmiset tekevät näitä kalliita määräaikaisia sopimuksia. Mistähän johtuu?

Kommentit (2287)

Vierailija
581/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin ok-talon elokuussa 2021, jolloin solmin 24kk määräaikaisen sähkösopimuksen hintaan 5,09snt/kWh. Vääntäkää nyt mulle oikein rautalangasta miten samalta ajanjaksolta pörssisähkö olisi tullut halvemmaksi?

Kuukausittaiset keskiarvohinnat voitte kattoa vaikka tuolta: 

https://omavoima.fi/spot-sahkon-hintahistoria/

Sulla ei olekaan kallis sähkösopimus, vaan ihan edullinen

Vierailija
582/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin ok-talon elokuussa 2021, jolloin solmin 24kk määräaikaisen sähkösopimuksen hintaan 5,09snt/kWh. Vääntäkää nyt mulle oikein rautalangasta miten samalta ajanjaksolta pörssisähkö olisi tullut halvemmaksi?

Niin mutta kun pörssisähkön väitetään olevan AINA edullisempi vaihtoehto pitkällä aikavälillä? Eihän tuo pörssisähkö ole ollut viimeiseen 26 kuukauteen edullisempi kuin neljänä kuukautena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa tuon hintahistorian perusteella, miten on mahdollista että kaikki palstan pörssisähkön ottaneet ovat maksaneet viime vuodet 4-6 s/kWh hintoja? Tuohon spot-hintaan vielä pitäisi lisätä sähköyhtiön perimä lisä. 

Vaikka kuinka lämmittäisi taloa vain öisin, en oikein jaksa uskoa satuihin. 

Vierailija
584/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hämeessä luulevat että wattenfal ja elenia ovat sama ei VOI EROTA.  eivät myöskään ymmärrä puh liityttymiä. täyttä kusetusta perus maksuineen.  katselin juuri äidille dementtia puhelinta doro tarjoo 2 sim kortin puhelinta HEI HALOO MITÄ DEMENTOITUNUT MUMMO TEKEE 2 KORTIN PUHELIMELLA. TODELLINEN VUODEN TURHAKE

Vierailija
585/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt kannattaisi pilkata niitä, jotka ottivat viime vuonna sopimuksen, joka nyt vaikuttaa kohtuuttomalta. Itselläni ei ole sellaista, mutta vain siksi että vanha halpa soppari oli voimassa vaikean talven yli. Tulevaisuuden sähkönsaanti oli tasan vuosi sitten niin hämärän peitossa, ettei siitä osannut juuri kukaan sanoa juuri yhtään mitään. Jälkeen päin ilkkuminen on mielestäni ilkeämielistä ja halpamaista.

Ilkeämielinen ja halpamainen ovat erinomaisia sanoja kuvaamaan tätä pörssisähköstä täällä avoimesti kuolaavaa ääliötä. Jatkuvasti solvaa kaikkia, jotka eivät tee juuri niin kuin hän haluaa.

Useimmat meistä kasvaa ton vaiheen ohi, mutta ei näköjään kaikki.

Vierailija
586/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En tiedä yhtään pörssisähkön käyttäjää, joka ei eläisi ihan normaalisti. Ei kenenkään pörssisähköä käyttävän tarvitse pestä pyykkiä tai käydä saunassa yöllä. Jopa suurten kulutuspiikkien aikaan pörssisähkö on edullisempaa kuin nämä yli 20s/kwh maksavat kiinteähintaiset. Oma sähkölaskuni laski pörssisähköön vaihtamisen jälkeen 50e->20e/2kk. Sillä on vuosi menty ja säästöä on tullut reippaasti ja teen ruuan, lämmitän saunan yms ihan normaalisti. "

Heh, ihmisten tyhmyys on aivan uskomatonta. Kun ei ymmärretä omaa sopimusta, tullaan panettelemaan muita. 

En tiedä oletko t.hmä vai moskovan trolli, jos et tiedä pörssisähkön hintaa.

Vain tyhmä tai trolli aukoo päätään anonyymilla palstalla...

Vierailija
587/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo sopimus ole nyt päättynyt vai solmitko sen alkamaan tulevaisuudessa? Jatkoitko uudella määräaikaisuudella vai vaihdoitko pörssisähköön?

Vierailija
588/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei taida olla kuin yksi ääliö, joka postailee noita pörssisähköä ylistäviä kommentteja jatkuvasti.

Taitaa vielä olla se sama tyyppi, joka häiriköi suurin piirtein joka toisessa ketjussa.

Vierailija
589/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hämeessä luulevat että wattenfal ja elenia ovat sama ei VOI EROTA.  eivät myöskään ymmärrä puh liityttymiä. täyttä kusetusta perus maksuineen.  katselin juuri äidille dementtia puhelinta doro tarjoo 2 sim kortin puhelinta HEI HALOO MITÄ DEMENTOITUNUT MUMMO TEKEE 2 KORTIN PUHELIMELLA. TODELLINEN VUODEN TURHAKE

Ehkä sinunkin kannattaisi hankkia "dementtia puhelin".

Vierailija
590/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väännä nyt itse, onko sinulla sähkön kilowattituntihinta edelleenkin 5.09 snt/kWh. Yritä oikein.

Vierailija
591/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta kun pörssisähkön väitetään olevan AINA edullisempi vaihtoehto pitkällä aikavälillä? Eihän tuo pörssisähkö ole ollut viimeiseen 26 kuukauteen edullisempi kuin neljänä kuukautena. 

Pörssisähkö on edullisin pitkälä aikavälillä.

Nyt ollaan erityisajassa, jossa hetkellisesti sopivaan aikaan tehty määräaikainen sopimus oli edullisempi kuin pörssisopimus.

Itsekin solmin syyskuussa 2021 kahden vuoden sopparin hintaan 5.2 snt/kWh, ja jälkeen päin voin tietenkin kiitellä hyvää onneani siitä, että niin tein. Ja erityisesti siitä, ettei sopimukseni ollut vuosi sitten katkolla, koska olisin saattanut itsekin sortua ottamaan sikahintaisen kiinteän, joka nyt harmittaisi.

Sähkömarkkinat ovat Venäjän poistuttua sektorilta niin epävakaat, että kiinteän hinnan lupaajat joutuvat pakostakin laskemaan kiinteään hintaan enemmän varmuusmarginaalia, koska muutenhan ne menevät nurin. Eli keskimäärin pörssisähkön pitäisi olla ihan havaittavastikin halvempaa kuin määräaikaisen sopimuksen.

Jos lämmittäisin omaa taloani sähköllä (suora sähkö, maalämpö tai ILP), niin kiusaus ottaa määräaikainen 8.6 sentin sopimus olisi aika suuri. Nyt kuitenkin olen kokeeksi elämäni ensimmäisellä pörssisähköjaksolla. Mikään ei ole varmaa (paitsi nettimouhoilla jotka tietävät kaiken), mutta vuoden kuluttuahan sen näkee, toteutuuko teoria vai onko kolmas maailmansota jo alkanut ja kaikki kadoksissa.

Vierailija
592/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en tajua ap mitä meinaat??? Miten minun määräaikainen 4cnt sopimus on kalliimpi kuin sun 7cnt? 🤔

Vierailija
593/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs nyt, kun 24 kk on mennyt jo? Otitko pörssisähkön?

Vierailija
594/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi perustaa Sähköosuuskunta, jossain päin Suomea näin on jo tehty ja he ennemminkin tienaavat sillä. Revi siitä. 

Vierailija
595/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei taida olla kuin yksi ääliö, joka postailee noita pörssisähköä ylistäviä kommentteja jatkuvasti.

Taitaa vielä olla se sama tyyppi, joka häiriköi suurin piirtein joka toisessa ketjussa.

En ymmärrä tätä vastakkainasettelua muutenkaan. Puolustetaan omaa valintaa hampaat irvessä.

Vierailija
596/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa tuon hintahistorian perusteella, miten on mahdollista että kaikki palstan pörssisähkön ottaneet ovat maksaneet viime vuodet 4-6 s/kWh hintoja? Tuohon spot-hintaan vielä pitäisi lisätä sähköyhtiön perimä lisä. 

Voin kertoa vain omasta kokemuksesta. Tuskin ovat viime vuodet maksaneet joka kuukausi tuota hintaa. Viime vuonna oli kallista sähköä, näkyy meillä olleen 8-24c/kWh/kk. Tämän vuoden keskihinta on tällä hetkellä n. 5,5c/kWh, kalleimmillaan vähän yli 7c/kWh,  halvimmillaan alle 1,94. Hinnat sisältää alv:n.

Silloin kun edellinen määräaikainen loppui, oli tarjolla vain niitä järkyttävän kalliita sopimuksia, joihin ei haluttu sitoutua. 

Vierailija
597/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi määräaikainen sähkösopimus 5 sit hintaan niin vaihtaisin siihen. Mutta sellaisia sopimuksia ei enää saa. Meillä on ollut pörssi viime helmikuusta. Sähkölämmitteinen asunto, yöllä lämpenee vesi. Mutta yöllä ei pestä pyykkiä tai tehdä muutakaan. Normaalisti eletty. Viime talven keskihinnat helmikuusta alkaen kuukausitasolla: 8,2/8,4/6,4/3,7/5,6/4,6/7,7/3,3/4,7. Marraskuulta en vielä tiedä keskihintaa. Ilman optimointia mun mielestä hyvinkin kohtuullinen. Ja tässä on mukana alvit ja spot. 

Vierailija
598/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kiinteä hinta ilaman pörssi-liitettä oli sen 4,5snt tjtn. Että kyllä se sulla on ollut kalliimpaa kuin mun määräaikainen.

Vierailija
599/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kiinteä hinta ilaman pörssi-liitettä oli sen 4,5snt tjtn. Että kyllä se sulla on ollut kalliimpaa kuin mun määräaikainen.

En tiedä kenelle puhut, mutta tällä hetkellä ei noin halpoja sopimuksia saa mistään. Minunkin sopimus oli aiemmin 3.99 snt/kwh, mutta mitä sitten?

Vierailija
600/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu 5c on mullekin se raja jolla ottaisin Kiinteän sopparin. Nyt oli oomilla tarjous 7,99 eli ihan liikaa edelleen