Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?

Pörssisähkön valinnut
05.07.2023 |

Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh

Mistähän syystä moni on sopinut maksavansa monta kertaa kalliimpaa hintaa vuoden tai kahdenkin vuoden ajan? :O
Olen huomannut, että varsinkin ikäihmiset tekevät näitä kalliita määräaikaisia sopimuksia. Mistähän johtuu?

Kommentit (2287)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut maksaa muutaman euron lisää siitä hyvästä, ettei tarvitse pestä pyykkiä yöllä, tai kytätä hiki otsalla pörssisähkön hintaa. Maksan siitä, että saan nukuttua hyvin ilman ylimääräistä stressiä.

On siis parempi pestä pyykkiä päivällä 10 sentin hintaisella kiinteähintaisella sähköllä kuin pestä pyykkiä päivällä 5 sentin hintaisella pörssisähköllä? Vaikka pörssisähkö olisi yöllä ilmaista, on ihan turhaa lähteä käyttämään sitä yöllä, kun hintaero päivään on vain 5 senttiä.

Eri juttu sitten, jos päivällä olisi 90 senttiä ja yöllä ilmaista. Silloin yöllisellä puuhastelulla voi säästää jotain 60 sentin ja 1,50 euron väliltä. No pörsisähköllähän säästää niin paljon muutenkin, että harva pörssisähköasiakas viitsisi jonkun euron takia alkaa yötä valvomaan. Ja jos pörssisähkö on yöllä ilmaista, niin se on päiväl

Mä olen tullut siihen tulokseen, että tämä pörssisähkö vs kiinteähintainen sähkö on vähän samanlainen ihmettelyn aihe kuin asiointi eri kauppaketjuissa (K-ketju, S-ketju vai Lidl). Joillekin on tärkeää, että saa kaiken mahdollisimman halvalla. Varmasti se on tärkeää silloin, jos kuluttaa paljon. Sähköä tai vaikkapa ruokaa. Mutta jos kulutus on kohtuullisen pientä, voi hyvin maksaa 10c/kWh ja käydä ostamassa ruokansa K-ketjun kaupoista. 

Vierailija
542/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteä sopimus otettiin vuonna -22 kun pörssisähkön hinta huiteli taivaissa. Yhtenä vuonna säästettiin, toisena maksetaan vähän enemmän, keskimäärin ihan ok. Sopimusta ei oikein voi kesken kauden lopettaa, meidän sähkönkulutuksella ei siis kannattaisi maksaa sakkoja, ei maksa itseään takaisin joten tällä mennään. Pitää katsoa mikä sopimus sitten otetaan kun tämä nykyinen loppuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi törkeää sähköyrityksiltä ryöstää ihmisiltä kallista hintaa näillä huijalutilla sopimuksilla, joihin monet joutuivat viime vuonna. Jonkinlainen tolkku pitäisi tähän sähkönhintaan saada. Pörssisähkökin heittelee ihan miten sattuu, eilen esimerkiksi oli pahimmillaan 80c/KwH. Joka on tietty ennätys tuossa korkeassa hinnassa, mutta silti. Miten tällaiseen tilanteeseen on tultu.

Miten on huijattu sopimukseen? Onko siellä aseella uhaten pakotettu ottamaan idioottimaisen kallis parin vuoden sopimus?

Vierailija
544/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"_______________________

KESKIMÄÄRIN 7,1 snt/kWh

Mistähän syystä moni on sopinut maksavansa monta kertaa kalliimpaa hintaa vuoden tai kahdenkin vuoden ajan? :O

Olen huomannut, että varsinkin ikäihmiset tekevät näitä kalliita määräaikaisia sopimuksia. Mistähän johtuu?"

Keskihinta on ilmeisesti tuntematon käsite AP:lle? Kannattaisiko haastaa Suomen koululaitos oikeuteen, jos olet joskus läpäissyt sen?

Kuka jaksaa herätä aamuyöllä kello 3 laittamaan saunan ja pesukoneen/astianpesukoneen päälle? Tuo hinta perustuu vuorokauden keskihintaan, mutta monella kulutus ajoittuu kello 6 ja 8 välille sekä töiden jälkeen kello 16 ja kello 22 välille, jolloin keskihinta on aivan muuta. 

En tiedä yhtään pörssisähkön käyttäjää, joka ei eläisi ihan normaalisti. Ei kenenkään pörssisähköä käyttävän tarvitse pestä pyykkiä tai käydä saunassa yöllä. Jopa suurten kulutuspiikkien aikaan pörssisähkö on edullisempaa kuin nämä yli 20s/kwh maksavat kiinteähintaiset. Oma sähkölaskuni laski pörssisähköön vaihtamisen jälkeen 50e->20e/2kk. Sillä on vuosi menty ja säästöä on tullut reippaasti ja teen ruuan, lämmitän saunan yms ihan normaalisti. 

Vierailija
545/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on pörssisähkö ja elämme ihan normaalia elämää sähköllä (lämpöpumpulla) lämpenevässä omakotitalossa. Sähkölaskut ovat olleet naurettavan pieniä kaikki nämä vuodet paitsi vuosi sitten tuli kaksi isompaa laskua.

Ei pörssisähkö tarkoita sitä, että pitäisi öisin elää ja kuluttaa sähköä. Lämmitys toimii yötäpäivää, ilmanvaihtokone toimii yötäpäivää jne. kulutus on aika tasaista läpi vuorokauden ja keskihinta toteutuu hyvin. :)

Sähkölämmitteisessä talossa tämä pitää aika hyvin paikkansa, koska itse lämmitys on dominoiva sähkönkulutusmuoto. Vielä paremmaksi tilanteen saa, jos on jokin lämpövarasto, johon energiaa voi yön aikana tallentaa, esimerkiksi iso lämminvesipata.

Heh, viime talvena sähkölämmitteisessä talossa asuvat itkivät palstalla pörssisähkön hintaa. Mikään muu ei ole pysyvää kuin ihmisten tyhmyys. Onneksi olkoon vain.

Jokaisen tilanne on erilainen, osa ottaa kiinteähintaisen rajoittaakseen tappion, osa sen takia, että eivät voi/halua ohjata kulutusta yön halpoihin tunteihin tai haluavat saunoa inhimilliseen aikaan. 

Miksi tämä ketju, ovatko ihmiset tosiaan näin kateellisia toisilleen ja halutaa isotella sähkösoppareilla tajuamatta oman sopimuksen rajoituksia?

Vierailija
546/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö on halpaa. Itse otin pörssisähkön vuoden alussa ja kuukausien toteutuneet hinnat pyörineet 3.2 - 8.5 välillä. Eli keskihinnaksi tulee noin 5-6.

Onko sinulla joku erikoissopimus, jossa sähkö laskutetaan toteutuneella keskihinnalla, riippumatta siitä, mihin aikaan sähköä kulutat, vai miksi jankutat 24/7 siitä keskihinnasta? Taidat olla niitä uuvatteja, jotka ei ymmärrä, mikä on keskihinta ja mikä on tuntihinta.

Vierailija
547/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli pörssisähkö, mutta saatiin vuoden hintaan sopimus vähän päälle 8 s, olen siihen tyytyväinen. Sauna lämpiää useammin eikä tarvitse kytätä hintoja. 

Jospa loppuisivat naapureidenkin yölliset tunteja kestävät  häiritsevät kuivausrumpusessiot, saisi nukkuakin.

Itse olen sen verran nuuka, että en viitsi laittaa saunaa päälle, jos hinta on noin korkea. Tänään illalla maksaa alle kaksi senttiä kilowattitunnilta, joten tänään on saunapäivä. 

Eli mielummin maksat koko ajan kallista hintaa?

Tuo on just sitä säätöä mitä en jaksaisi. Haluan pitää saunapäivän silloin kun tekee mieli saunoa. Meillä oli joskus pörssisähkö ja kun vaihdettiin kiinteään, laskut pieneni. No, nyt kiinteä hinta on kyllä keskimäärin vähän kalliimpi, joten pörssi varmaan kannattaisi, mutta ei jaksa seurata ja säätää kulutustaan, joten hintaero nykyisen ja pörssin välillä ei olisi mitenkään iso. Jos olisi sähkölämmitteinen talo niin olisi tietenkin eri asia.

Vierailija
548/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 11snt/kwh. Ärsyttää juu maksaa kalliimpaa hintaa nyt, mutta ei ole aikaa eikä energiaa kikkailla ja tarkkailla sähkön hintaa joten näillä mennään. Eipä meillä kaukolämpötalossa onneksi pahat sähkölaskut ole. 

Tämä on kyllä niin omituinen kommentti joka väliin. Siis että pitäisi vartin välein käydä katsomassa sähkön hinta. 

Ainoa oikeasti paljon sähköä kuluttava asia, mihin voi tuntitasolla vaikuttaa on sähkökiuas. Katson miltä tilanne näyttää jos on saunominen suunnitelmissa. 

Ja kyllähän lööppilehdet ottaa ilon irti jos on oikeasti kallista sähköä. Ei tarvitse erikseen seurailla :D

Vierailija
549/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö on halpaa. Itse otin pörssisähkön vuoden alussa ja kuukausien toteutuneet hinnat pyörineet 3.2 - 8.5 välillä. Eli keskihinnaksi tulee noin 5-6.

Onko sinulla joku erikoissopimus, jossa sähkö laskutetaan toteutuneella keskihinnalla, riippumatta siitä, mihin aikaan sähköä kulutat, vai miksi jankutat 24/7 siitä keskihinnasta? Taidat olla niitä uuvatteja, jotka ei ymmärrä, mikä on keskihinta ja mikä on tuntihinta.

Ei se kovin korkeatasoista matematiikan ymmärrystä tarvitse, jos jakaa sähkölaskun eurot kulutetuilla kilowattitunneilla ja siinäpä meillä komeileekin sähkön keskihinta kilowattituntia kohti riippumatta siitä mihin kellonaikaan sähköä on kulutettu.

Vierailija
550/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtään pörssisähkön käyttäjää, joka ei eläisi ihan normaalisti. Ei kenenkään pörssisähköä käyttävän tarvitse pestä pyykkiä tai käydä saunassa yöllä. Jopa suurten kulutuspiikkien aikaan pörssisähkö on edullisempaa kuin nämä yli 20s/kwh maksavat kiinteähintaiset. Oma sähkölaskuni laski pörssisähköön vaihtamisen jälkeen 50e->20e/2kk. Sillä on vuosi menty ja säästöä on tullut reippaasti ja teen ruuan, lämmitän saunan yms ihan normaalisti. 

Mun tuntemat pörssisähkön käyttäjät tuntuu kyllä puhuvan ja seuraavan sitä koko ajan ja miettivän milloin kannattaa saunoa, pesee pyykkejä yöllä jne. Sähkön päivittäisestä hinnasta on tullut vakiopuheenaihe työpaikan kahvihuoneessa näitten ansiosta. 

Vierailija
551/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinä tonttu ymmärrä että sen toteutuneen pörssisähkön kuukausihinnan näkee sähkölaskusta. Se lasku määräytyy käytön mukaan.

Vierailija
552/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin 25cent/kwh sopparin koska halusin sähköstä ennustettavaa, lisäksi ostin aurinkopaneelit ja maalämmön. Tulen rikkaaksi kun myyn kaiken tuottamani sähkön sähköyhtiöille.

Olen voittaja.

ATK-Insinööri joka teki vain 20000€ sijoitukset ja maksaa sähköstä 5000€ vuodessa.

Enpä usko. Jos sinulla oikeasti on aurinkopaneelit, niin olisit kyllä saanut paremman sopimuksen kuin 25cnt/kwh. Sähköyhtiö haluaa tuottavan asiakkaan. 

Me saatiin 6snt sopimuksella, kun muut teki siihen aikaan 16-18 sentin sopimuksia, ja mikään muu ei ollut erona kuin se, että sähköyhtiö saa ostaa meiltä aurinkosähköä kesällä. 

Vierailija
553/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli pörssisähkö, mutta saatiin vuoden hintaan sopimus vähän päälle 8 s, olen siihen tyytyväinen. Sauna lämpiää useammin eikä tarvitse kytätä hintoja. 

Jospa loppuisivat naapureidenkin yölliset tunteja kestävät  häiritsevät kuivausrumpusessiot, saisi nukkuakin.

Itse olen sen verran nuuka, että en viitsi laittaa saunaa päälle, jos hinta on noin korkea. Tänään illalla maksaa alle kaksi senttiä kilowattitunnilta, joten tänään on saunapäivä. 

Eli mielummin maksat koko ajan kallista hintaa?

Tuo on just sitä säätöä mitä en jaksaisi. Haluan pitää saunapäivän silloin kun tekee mieli saunoa. Meillä oli joskus pörssisähkö ja kun vaihdettiin kiinteään, laskut pieneni. No, nyt kiinteä hinta on kyllä keskimäärin vähän kalliimpi, joten pörssi varmaan

Minulla ei ole mitään pakkoa päästä saunaan joka päivä, mutta enemmän minua ahdistaisi maksaa saunomiseta noin paljon ylipäätään. 

Mutta kukin tavallaan

Vierailija
554/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tiedä yhtään pörssisähkön käyttäjää, joka ei eläisi ihan normaalisti. Ei kenenkään pörssisähköä käyttävän tarvitse pestä pyykkiä tai käydä saunassa yöllä. Jopa suurten kulutuspiikkien aikaan pörssisähkö on edullisempaa kuin nämä yli 20s/kwh maksavat kiinteähintaiset. Oma sähkölaskuni laski pörssisähköön vaihtamisen jälkeen 50e->20e/2kk. Sillä on vuosi menty ja säästöä on tullut reippaasti ja teen ruuan, lämmitän saunan yms ihan normaalisti. "

Heh, ihmisten tyhmyys on aivan uskomatonta. Kun ei ymmärretä omaa sopimusta, tullaan panettelemaan muita. 

En tiedä oletko t.hmä vai moskovan trolli, jos et tiedä pörssisähkön hintaa.

Vierailija
555/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuntemat pörssisähkön käyttäjät tuntuu kyllä puhuvan ja seuraavan sitä koko ajan ja miettivän milloin kannattaa saunoa, pesee pyykkejä yöllä jne. Sähkön päivittäisestä hinnasta on tullut vakiopuheenaihe työpaikan kahvihuoneessa näitten ansiosta. 

Ja se on ehkä tylsin puheenaihe ikinä, sähkön hinta :D

Vierailija
556/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää tässä ketjussa lähinnä otsikko: Nyt jysähti.

Mikä tässä on se jysähdys ja ihmetyksen aihe. Itse olen tiennyt vuosia pörssisähkön hinnan. Onko jysähdys siis ap:n tietämättömyys?

Vierailija
557/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinä tonttu ymmärrä että sen toteutuneen pörssisähkön kuukausihinnan näkee sähkölaskusta. Se lasku määräytyy käytön mukaan.

Ei pörssisähköä myydä kuukausihinnalla Sitä myydään TUNTIhinnalla. Kyllä se olet sinä, joka tässä ei ymmärrä.

Vierailija
558/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähköä keskihinnalla.

Asuntoja keskihinnalla,

Palkkaa keskihinnalla.

Ei jumankauta mitä daijuja nämä jotkut pörssisähköhihhulit on. Aivan narussa vietäviä aaseja.

Vierailija
559/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kovin korkeatasoista matematiikan ymmärrystä tarvitse, jos jakaa sähkölaskun eurot kulutetuilla kilowattitunneilla ja siinäpä meillä komeileekin sähkön keskihinta kilowattituntia kohti riippumatta siitä mihin kellonaikaan sähköä on kulutettu.

Taas nero palstalla. Et varmaan omaa mitään vakuutusta, koska halvemmalla pääsee ilman vakutuuksia. Matkavakuutuskin on turha, koska harvoin matkoilla mitään sattuu. Ei hyvä palstan porukkaa

Vierailija
560/2287 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi törkeää sähköyrityksiltä ryöstää ihmisiltä kallista hintaa näillä huijalutilla sopimuksilla, joihin monet joutuivat viime vuonna. Jonkinlainen tolkku pitäisi tähän sähkönhintaan saada. Pörssisähkökin heittelee ihan miten sattuu, eilen esimerkiksi oli pahimmillaan 80c/KwH. Joka on tietty ennätys tuossa korkeassa hinnassa, mutta silti. Miten tällaiseen tilanteeseen on tultu.

Miten on huijattu sopimukseen? Onko siellä aseella uhaten pakotettu ottamaan idioottimaisen kallis parin vuoden sopimus?

Ei nyt kannattaisi pilkata niitä, jotka ottivat viime vuonna sopimuksen, joka nyt vaikuttaa kohtuuttomalta. Itselläni ei ole sellaista, mutta vain siksi että vanha halpa soppari oli voimassa vaikean talven yli. Tulevaisuuden sähkönsaanti oli tasan vuosi sitten niin hämärän peitossa, ettei siitä osannut juuri kukaan sanoa juuri yhtään mitään. Jälkeen päin ilkkuminen on mielestäni ilkeämielistä ja halpamaista.