NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh
Kommentit (2287)
NYT JYSÄHTI ! Totta kerrankin , ennustajan vikaa taitaa olla.
Äitilleni oli Fortumilta lähetty (entisestä sähköyhtiöstä) kesäkuussa sähkötarjous, jossa oli 27, 34 ja 14 sentin vaihtoehdot. Äitini ei kysynyt meiltä neuvoa, vaan valitsi tuon halvimman, joka on kahden vuoden sopimus. Ai että mua harmitti kun asia paljastui nyt marraskuussa. Olisimme tietenkin etsineet paremman tarjouksen muilta sähköyhtiöiltä. Tietenkin tuo 14 senttiä vaikuttaa edulliselta kun laitetaan poskettomat hinnat siihen viereen. Sähkölämmitteinen 50 luvun talo. Onneksi on 2 pönttöuunia ja hella, joita äiti lämmittää nyt joka päivä. Onpahan puuhaa.
Kiinteä sopimus vain muutamia senttejä kalliimpi. Maksan sen verran mielelläni tasahintaisuudesta ja huolettomuudesta.
Mulla keskihinta 5,7 snt. Kesällä menee enempi sähköä.
Tämän päivän pörssisähköhinta on ylivoimaisesti paras Black Friday alennusmyynti.
Vierailija kirjoitti:
Äitilleni oli Fortumilta lähetty (entisestä sähköyhtiöstä) kesäkuussa sähkötarjous, jossa oli 27, 34 ja 14 sentin vaihtoehdot. Äitini ei kysynyt meiltä neuvoa, vaan valitsi tuon halvimman, joka on kahden vuoden sopimus. Ai että mua harmitti kun asia paljastui nyt marraskuussa. Olisimme tietenkin etsineet paremman tarjouksen muilta sähköyhtiöiltä. Tietenkin tuo 14 senttiä vaikuttaa edulliselta kun laitetaan poskettomat hinnat siihen viereen. Sähkölämmitteinen 50 luvun talo. Onneksi on 2 pönttöuunia ja hella, joita äiti lämmittää nyt joka päivä. Onpahan puuhaa.
Tosi kurja juttu . Heinäkuussa otettiin 24 kk määräaikainen kymmenen sentin hintaan kun hinnat olivat silloin vielä melko kalliita , sen jälkeen alkoi laskemaan . Vähän harmittaa .
Vierailija kirjoitti:
Maksan 4 c kwh, ei ole minun mielestä kovin paha.
Et maksa.
Mutta minä maksan tänään illalla -61.60 snt/kWh + 6 snt/kWh (siirtomaksu) = -56 snt/kWh. Taitaa olla sauna-, leipomis- ja talonlämmityspäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et maksa.
Mutta minä maksan tänään illalla -61.60 snt/kWh + 6 snt/kWh (siirtomaksu) = -56 snt/kWh. Taitaa olla sauna-, leipomis- ja talonlämmityspäivä.
Vähentääkö - laskun loppu summaa ? Vai onko vai ilmainen sähkö ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et maksa.
Siis vähennetäänkö tuo miinushinta oikeasti seuraavassa laskussa?
Joo helmikuussa loppuu "halpa" kiinteä kahden vuoden soppari (oli tuota avauksen keskihintaa halvempi). Tuli niin suolainen jatkorajous (melkein tuplahinnat) että siirryn kyllä myös pörssiähkön asiakkaaksi. Tulipa muuten "jatkotarjous" ovelasti juuri kun Olkiluoto oli alhaalla...Ja voimassaolo tarjoukselle todella lyhyt...
Mikähän on paras aika vuodesta saada halpa kiinteähintainen? Oliko parhaat tarjoukset syyskuussa? Elokuussa?
Tuo alhainen hinta -50c/kWh hinta on voimassa klo. 15-01 eli yhteensä kymmenen tuntia, koska sähkömarkkina on yhteinen Pohjolassa ja lasketaan Ruotsin kellonaikojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et maksa.
Siis vähennetäänkö tuo miinushinta oikeasti seuraavassa laskussa?
Vähennetään.Näin toimii pörssisähkö.
Onhan noita miinushintoja ollut ennenkin, mutta vain muutamia sentin kymmenyksiä. Eli vaikka sähkönmyyjän lasku noillakin hinnoilla pienenee, se pienenee kuitenkin vähemmän kuin sähkön siirto ja sähkövero maksaa. Tänään tosiaan menee miinukselle vaikka huomioidaan siirto ja sähkövero. Eli silkkaa säästöä esim. sähkökiukaan lämmitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et maksa.
Vähentääkö - laskun loppu summaa ? Vai onko vai ilmainen sähkö ?
Tietenkin vähentää. Niin se sähköpörssi toimii. Hauskinta on, että ALV:kin on negatiivisesta summasta negatiivinen. -50 snt/kWh verottomana, -62 snt/kWh ALVn kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo alhainen hinta -50c/kWh hinta on voimassa klo. 15-01 eli yhteensä kymmenen tuntia, koska sähkömarkkina on yhteinen Pohjolassa ja lasketaan Ruotsin kellonaikojen mukaan.
Oho, täytyypä varmistaa klo 14:n jälkeen. Jos näin on, tulee tienattua vielä kymppi lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on paras aika vuodesta saada halpa kiinteähintainen? Oliko parhaat tarjoukset syyskuussa? Elokuussa?
Otettiin heinäkuussa ja sen jälkeen laskivat kuin lehmän häntä .
Itse uusin juuri ok-taloni 2v sopparin 7,5c/kWh hintaan. Se on ihan hyvä hinta. Pörssisähkö on epävarma vaihtoehto näinä epävarmoina aikoina. On selvää, että Venäjä tulee harjoittamaan Natomaita kohtaan kiusantekoa ja todennäköisesti myös vandalisointia, joka oletettavasti tulee kohdistumaan mm. energiainfrastruktuuria. Tämä voi aiheuttaa heilahtelua pörssisähkön hinnoissa, samalla tavalla kuten taannoinen kaasuputken rikkoutuminen Suomenlahdella aiheutti. Lisäksi Olkiluoto 3:n kasvukivut aiheuttavat myös piikkejä. Itse en jaksa murehtia vaihtelevuudesta, joten siksi valitsin mieluummin kiinteän sopparin.
Nyt jysähti: Pörssisähkön hinta on tänään klo 15 - 24 vain -50 snt/kWh! :D Sähkön kokonaishinta jää siirtomaksun ja veron yms. kanssa vahvasti miinukselle eli pörssisähkön käyttäminen pienentää sähkölaskua.
Miten tässä nyt näin kävi?
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän pörssisähköhinta on ylivoimaisesti paras Black Friday alennusmyynti.
Muita ihan oikeita alennuksia ei näissä balck fridayssä ole koskaan ollutkaan, mutta nyt napsahti