NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh
Kommentit (2287)
Vielä vuosi mennään 8,9c/kwh hinnalla joten ei paljoa hetkauta ensi talven hintapiikitkään.
Mun vanha äiti uusi paskan sähkösopimuksen. Ollu sata vuotta sama sopimus ja piti olla lojaali tutulle yritykselle. Joo, yritin muuttaa äitin mieltä, mut kun ei. Nyt se maksaa tuplahintaa. Sen mä sille sanoin, että se tuttu yritys ei oo äitille paskan vertaa lojaali.
Vierailija kirjoitti:
Otin 25cent/kwh sopparin koska halusin sähköstä ennustettavaa, lisäksi ostin aurinkopaneelit ja maalämmön. Tulen rikkaaksi kun myyn kaiken tuottamani sähkön sähköyhtiöille.
Olen voittaja.
ATK-Insinööri joka teki vain 20000€ sijoitukset ja maksaa sähköstä 5000€ vuodessa.
Mitä järkeä maksaa ennustettavuudesta noin järkyttäviä summia? Eikös fiksumaa olisi maksaa halvempaa hintaa kuin paljon kalliimpaa? Samaa sähköä se edelleen on, vaikka paljon halvemmalla saa.
Uutisten mukaan 96% norjalaisista sähköasiakkaista on pörssisähkösopimus. Ihmekös niillä jää rahaa muuhun elämiseen....
Tämä on hankala rako. Järkevää ja oikein olisi vastustaa pörssisähköä, koska perushyödykkeellä ei pitäisi saada keinotella, mutta ei ole varaa toimia niin kuin pitäisi.
Vähän sama kuin kotimaisten tuotteiden suosiminen.
On tää saatanallinen verkko minkä ovat kutoneet.
Onko toi sun laskussa oleva keskihinta, vai pörssisähkön keskihinta yleisesti? Ihmisillä kuitenkin kuluu sähköä monesti enemmän päivällä, jolloin hinta on usein yötä kalliimpi. Eli loppukäyttäjän keskihinta toi ei välttämättä ole.
Toki nyt on ollut päivisinkin aika edullista, mutta ensi talvesta ei taas tiedä.
Mulla on toistaiseksi voimassa oleva soppari, jossa on 7 snt/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin 25cent/kwh sopparin koska halusin sähköstä ennustettavaa, lisäksi ostin aurinkopaneelit ja maalämmön. Tulen rikkaaksi kun myyn kaiken tuottamani sähkön sähköyhtiöille.
Olen voittaja.
ATK-Insinööri joka teki vain 20000€ sijoitukset ja maksaa sähköstä 5000€ vuodessa.
Mitä järkeä maksaa ennustettavuudesta noin järkyttäviä summia? Eikös fiksumaa olisi maksaa halvempaa hintaa kuin paljon kalliimpaa? Samaa sähköä se edelleen on, vaikka paljon halvemmalla saa.
Uutisten mukaan 96% norjalaisista sähköasiakkaista on pörssisähkösopimus. Ihmekös niillä jää rahaa muuhun elämiseen....
Kun on paalua millä paalata, mikään ei ole niin kallista kuin sähkön säästäminen.
Mistä ap on löytänyt toimivan kristallipallon?
Olin välillä pörssisähköllä mutta itse kyllä maksoin aina keskihintaa enemmän kun usein tarvetta sähkölle oli kalliimman hinnan aikana. Kyllästyin myös seuraamaan niitä hintoja. Nyt otin juuri n. 11 c/kWh sopimuksen niin ei tarvitse enää seurailla. Mieluummin siis menen helpointa reittiä ja saan unohtaa sähköjutut pitkäksi aikaa :) en asu sähkölämmitteisessä talossa joten joka tapauksessa kohdallani tämä ei ole mikään iso ongelma.
Kalliit sopimukset laskee haniitö maksetaan hyvitystä.
Kuluttajariitalautakunta linjaa, että kalliita määräaikaisia sopimuksia pitää kohtuullistaa seuraukset voivat olla järisyttävät
https://www.hs.fi/talous/art-2000009674160.html
Sähköyhtiöt vastustavat sähkösopimushintojen kohtuullistamista vetoavat lainsäädäntöön
Kuluttajariitalautakunta teki vastikään päätöksen, jonka mukaan kohtuuttoman kalliita sähkösopimuksia pitää huojentaa.
https://yle.fi/a/74-20038553
Yritykset ovat yleensä kuunnelleet kuluttajariitalautakuntaa!
Vierailija kirjoitti:
Olen voittaja.
Juu, varmasti rikastut negatiivisilla sähkönhinnoilla kun siirtoyhtiö veloittaa siirroista molempiin suuntiin :D
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap on löytänyt toimivan kristallipallon?
Ei tarvita mitään palloa kun pörssisähkö on pitkän päälle aina halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko toi sun laskussa oleva keskihinta, vai pörssisähkön keskihinta yleisesti? Ihmisillä kuitenkin kuluu sähköä monesti enemmän päivällä, jolloin hinta on usein yötä kalliimpi. Eli loppukäyttäjän keskihinta toi ei välttämättä ole.
Toki nyt on ollut päivisinkin aika edullista, mutta ensi talvesta ei taas tiedä.
Loppukäyttäjän keskihinta on tod. näk. ollut alhaisempi koska kulutusta voi siirtää kalleilta tunneilta halvemmille varsin helposti.
Maksakoon vaikka 5 euroa kilowatti. Ei tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin omakotitalossa kulutus on kovempaa yöllä. Veden ja talon lämmitys, auton lataus. Ajoitetaan muitakin toimintoja halvoille tunneille (sauna, pesukoneet, imurit jne.). Eli ollaan päästy pörssisähköllä tuotakin alhaisempaan keskihintaan.
Pörssisähkö on ollut ehdottomasti paras valinta.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin toisinpäin. Keskihinta on todennäköisesti halvempi. Pörssisähkön käyttäjä optimoi käytön halvoille tunneille. Ja talven kovilla hinnoilla moni lämmitti puilla tms. Me ajastettiin vedenlämmitys, pesukoneet ym. vuorokauden halvimmille tunneille.
koska talvella on hintapiikki tiedossa. mukavampi maksaa
tasanen lasku kuin katsella miten hinta heiluu jatkuvasti.
En voi pestä vaatteita keskellä yötä.
Tai voin, mutta en voi lingota.
No, meillä jouduttiin uusimaan sähkösopimus juuri pahimman pelottelun aikaan viime vuoden marraskuussa. Silloin oli pörssisähkö järkyttävän kallista ja uhkailtiin vieläkin kalliimmilla hinnoilla - laskimme että silloisilla jopa 50snt/kWh olisi sähkölaskut olleet tonnin luokkaa. Kahden vuorotyöläisen, sekä lapsiperheen elämässä ei paljoa halpoja tunteja etsitä pyykinpesuun. Joten päädyimme silloiseen parhaimpaan tarjoukseen, 2v määräaikaiseen 16snt/kWh.
Kyllähän se tällä hetkellä vituttaa, että meni siihen pelottelukampanjaan mukaan ja vielä reilu vuosi kallista sopimusta jäljellä. Sähkötuet oli niin minimaaliset, ettei juuri ollut apua ja tulevana talvena ei tule niitäkään. Sähkönkulutusta kyllä leikattiin muutamilla investoinneilla -500kWh (sähkölämmitys) ja saunottiin vain kerran.
Pörssisähkö ärsyttää siksi, että elämässä olisi muutakin tekemistä kuin kytätä niitä edullisia tunteja, sähkö kun kuuluu perustarpeisiin eikä ihmisten kyykytykseen. Vesi varmaan seuraavana. Ja kas näin totutellaan ihmisiä pikkuhiljaa siihen että pian et määrää omassa elämässäsi mistään. Ihanan helppoa.
Olen voittaja.