Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset riitelevät perinnöstä? Siis ketä hittoa edes kiinnostaa toisen omaisuus, jos on vähänkään ylpeyttä vaurastua omalla työllä? Siis ihan uskomattomia juttuja olen saanut lukea noista perintöriidoista.

Haaskalinnut helvettihin
05.07.2023 |

En kyllä iki päivänä koskiksi tikullakaan mihinkään perintöön. Onneksi niistä voi kieltäytyä.

Lehdistä saa lukea kuinka perilliset ovat "löytäneet piirongin kätköistä" tms. itselleen edullisen testamentin ja sitä on sitten ihmetelty oikeudessa perintöä suuremmalla hinnalla, kun toinen perillinen on puolestaan löytänyt "kellarista" mielestään paremman testamentin.

Loppujen lopuksi kaikki perilliset ovat jääneet velkaa oikeudenkäyntikuluista ja katkaisseet välit keskenään. Perintö on mennyt lakitoimistoille eikä ole riittänyt siihenkään.

Ai että kun mä nauran!

Kommentit (263)

Vierailija
121/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää Suomen kieltä, vai kiemurteletko vain kun tarina ei toiminutkaan?

"halusi että kuolinpesä omistaa talot ja mökit ja niiden kuluja sitten maksetaan hamaan hautaan saakka kuolinpesän varoilla."

Hamaan hautaan saakka on suomalainen sananlasku. Ei tarkoita kirjaimellisesti sitä että kunnes maailma tuhoutuu, vaan pitkän aikaa. Ole hyvä.

Ai keksit taas ihan omasta päästä. Ei tarkoita. 

"Hamaan hautaan saakka" on idiomiksi, joka tarkoittaa loppuun asti tai loppumattomasti, korostaen pysyvyyttä tai sitoutumista, usein kuvaannollisessa merkityksessä. Se voi viitata johonkin, mikä jatkuu ilman päättymistä,"

Ole hyvä 

Vierailija
122/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai muita jotain itse ansaitsemaasikin? Kyllä se porvarikin yllättää joskus😅

Henkilökohtaisesti en hetkeäkään arvostaisi sitä että joku väkisin pitää omanaan jotain minulta jäänyttä, vaikkei sillä tee yhtään mitään. Vielä vähemmän sitä että joskus minulle kenties tärkeä mökki rapistuu jossain kun sen voisi myydä ihmisille jotka sitä käyttävät ja pitävät Siitä huolta. 

Henkilökohtaisesti en hetkeäkään arvostaisi sitä että joku olisi väkisin myymässä  omanaan jotain minulta jäänyttä, vaikkea pärjäisi omillaan. Vielä vähemmän sitä että joskus minulle kenties tärkeä mökki myydään ahneuksissan ilman tarvetta rahalle. jossain kun sen voisi jättää tuleville sukupolville  jotka sitä käyttävät ja pitävät Siitä huolta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisarusten tai ylipäätään lähisukulaisten luulisi voivan sopia nämä asiat keskenään ilman käräjöintiä. Oma lukunsa näinä nettitreffailujen aikoina on täysin ilmiselvästi hyötymismielessä ikääntyneiden ihmisten "puolisoiksi" ängenneet ulkopuoliset. Näissä tapauksissa usein asiat on sotkettu niin täydellisesti, ettei muuta vaihtoehtoa jää, kuin käräjöinti.

Veljeni vaimo ja isäni muut lapset mukaanlukien vaimonsa ovat tehneet minua kohtaan erittäin vakavia rikoksia. Mitäpä lottoat heidän tekevän kun pitäisi sopia jostakin reilussa hengessä? Ihmiset, jotka pahoinpitelevät, raisaavat tai rikkovat ihmisyyden aspekteja kuten äitiyttä erittäin väkivaltaisilla, itsekkäillä tavoilla? He ovat ammatiltaan tappajia, teurastajia, elävien olentojen kiduttajia. Hulluus elää tästä syystä heidän kehoissaan. 

Olen kiitollinen siitä, että on mahdollista elää näistä hirviöistä erossa. Tämä rauha ei ole asia, mistä olisin minkään rahamäärän vuoksi luopumaan. Syökööt toisensa hengiltä ja houkutelkoot muut rahanahneet mukaan tappeluun. Kiitos ei minulle.

Vierailija
124/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää Suomen kieltä, vai kiemurteletko vain kun tarina ei toiminutkaan?

"halusi että kuolinpesä omistaa talot ja mökit ja niiden kuluja sitten maksetaan hamaan hautaan saakka kuolinpesän varoilla."

Hamaan hautaan saakka on suomalainen sananlasku. Ei tarkoita kirjaimellisesti sitä että kunnes maailma tuhoutuu, vaan pitkän aikaa. Ole hyvä.

"Hamaan hautaan saakka" on idiomiksi, joka tarkoittaa loppuun asti tai loppumattomasti, korostaen pysyvyyttä tai sitoutumista, usein kuvaannollisessa merkityksessä. Se voi viitata johonkin, mikä jatkuu ilman päättymistä,"

Ole hyvä 

Voi hyvä luoja. Miten maksat kuluja rahoista jotka on käytetty?? Yritä nyt käyttää järkeäsi! Mutta eihän sitä ole sinulle selkeästi suostu.

Vierailija
125/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei vaan näyttää siltä että muut halusivat rahaa ja tämä yksi osakas halusi säilyttää perheen kodin ja mökin. Ymmärrän että et suostuisi, suurimmalle osalle suomalaista raha on nro.1, varsinkin ilmainen raha minkä eteen ei tarvitse tehdä mitään. "

Ei vaan näyttää siltä, että tämä yksi haluaa käyttää taloa ja mökkiä, niin että muut osallistuvat sen kustannuksiin. 

Ei vaan näyttää siltä että muut halusivat ilmaista rahaa ja tämä yksi osakas halusi säilyttää perheen kodin ja mökin.

Mikä perhe ja koti se on jos vanhemmat ovat kuolleet ja aikuisilla lapsilla on jo omat kodit?  Meillä kuolinpesää jaettassa veljeni sai osituksessa mökin, eikä hän ollut siitä minulta enää mitään remonttirahoja vailla. 

-ohis

Vierailija
126/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on usein kyse sisaruskateudesta, koetaan että toinen on ollut lellikki ja halutaan että perinnönjako edes menee reilusti. Ja toisella eri käsitys asioista. Eli ei välttämättä edes riidellä rahasta ja materiasta vaan siitä vanhempien rakkaudesta jota ei ehkä ole ollut riittävästi tarjolla aikanaan. Lisäksi suru saa ihmisen käyttäytymään joskus epärationaalisesti, sureva ihminen raivostuu normaalia helpommin oikein välit poikki- tyyliin, olen tämän nähnyt parikin kertaa mut en onneksi ihan osallisena noihin perinnönjakoihin kuitenkaan.

Näinpä. Ei siinä ole kyse siitä kuluneesta kuparikulhosta vaan siitä, että sinä olit mummon suosikki. 

Vierailija
127/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti en hetkeäkään arvostaisi sitä että joku väkisin pitää omanaan jotain minulta jäänyttä, vaikkei sillä tee yhtään mitään. Vielä vähemmän sitä että joskus minulle kenties tärkeä mökki rapistuu jossain kun sen voisi myydä ihmisille jotka sitä käyttävät ja pitävät Siitä huolta. 

Henkilökohtaisesti en hetkeäkään arvostaisi sitä että joku olisi väkisin myymässä  omanaan jotain minulta jäänyttä, vaikkea pärjäisi omillaan. Vielä vähemmän sitä että joskus minulle kenties tärkeä mökki myydään ahneuksissan ilman tarvetta rahalle. jossain kun sen voisi jättää tuleville sukupolville  jotka sitä käyttävät ja pitävät Siitä huolta. 

Nooh, toivotaan että jälkipolvet juovat koko perintösi niin saat pyöriä haudassasi ;)

Vierailija
128/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on ahne, jos menet kiintymään toisten omaisuuksiin? Osta omasi ja kiinny niihin.

Vierailija
129/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmassa tapauksessa riidellään niin, että puolet perinnöstä häviää asianajajien taskuihin. Tiedän tapauksia. 

Vierailija
130/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei vaan näyttää siltä että muut halusivat rahaa ja tämä yksi osakas halusi säilyttää perheen kodin ja mökin. Ymmärrän että et suostuisi, suurimmalle osalle suomalaista raha on nro.1, varsinkin ilmainen raha minkä eteen ei tarvitse tehdä mitään. "

Ei vaan näyttää siltä, että tämä yksi haluaa käyttää taloa ja mökkiä, niin että muut osallistuvat sen kustannuksiin. 

Ei vaan näyttää siltä että muut halusivat ilmaista rahaa ja tämä yksi osakas halusi säilyttää perheen kodin ja mökin.

Mikä perhe ja koti se on jos vanhemmat ovat kuolleet ja aikuisilla lapsilla on jo omat kodit?  Meillä kuolinpesää jaettassa veljeni sai osituksessa mökin, eikä hän ollut siitä minulta enää mitään remonttirahoja vailla. 

-ohis

Et ymmärrä yhtään mikä arvo esim lapsenlapsille voi olla isovanhempien koodilla tai suvun mökillä? Ymmärrät vain itselle tulevan rahan arvoa?

Vierailija
131/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä 

Voi hyvä luoja. Miten maksat kuluja rahoista jotka on käytetty?? Yritä nyt käyttä

Voi hyvä luoja. Mitä ihmettä sekoilet. Ei niitä rahoja oltu käytetty vaan kuolinpesä piti maksaa kulut. Mutta jatka toki kiemurtelua, alat näyttää todella naurettavalta 😅

Vierailija
132/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ymmärrä yhtään mikä arvo esim lapsenlapsille voi olla isovanhempien koodilla tai suvun mökillä? Ymmärrät vain itselle tulevan rahan arvoa?

Suvun mökki oli ihan isovanhemman ulkopuoliselta ostama mökki. Lapsenlapsi ostaa oman mökin jos mökkeillä haluaa, ei mitään mökkiä hillota vuosikymmeniä jos joku sellaisen joskus haluaa. Ostaa oman jos haluaa.

Vierailija
133/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nooh, toivo

Söpöä kun ahneelta porvarilta loppuu Argumentit kesken ja menee fantasioinniksi😂😂😂

Vierailija
134/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelemattomuus, itsekkyys ja niin edelleen.

Isäni kuoli vaimonsa kanssa kun olin teini ja heidän yhteinen lapsensa, siskoni, jöi orvoksi. Minusta ei tullut orpoa, koska minulla on eri äiti.

Siskon äidin vanhemmat olivat sitä mieltä, että siskolle kuuluisi isän omaisuudesta enemmän perinnöksi kuin minulle, koska sisko oli ydinperheen lapsi, toisin kuin minä. Yrittivät riidellä perinnöstä kaikin mahdollisin keinoin, mikä tuntui siinä tilanteessa ihan typerältä, erityisen riitaisia olivat siitä, että perheen kotitalo oli pakko myydä, mikä siis oli myös siskon lapsuudenkoti.

Oliko kyse pelkästään sinun isäsi omaisuudesta? Vai puhuttiinko kuolleen avioparin yhteisestä omaisuudesta, jolloin tietysti siskopuolellesi kuului enemmän, perihän myös äitinsä.

Vierailija
135/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on ahn

Sinä olet ahne kun haluat rahaa toisten omaisuudesta etkä välitä kenestäkään muusta. Ole hyvä nyt tiedät kuka on ahne.

Vierailija
136/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä luoja. Mitä ihmettä sekoilet. Ei niitä rahoja oltu käytetty vaan kuolinpesä piti maksaa kulut. Mutta jatka toki kiemurtelua, alat näyttää todella naurettavalta 😅

Kuolinpesällä on 50t ja kulut kuukaudessa 300e, siitä lasket, jos osaat.

Vierailija
137/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä perhe ja koti se on jos vanhemmat ovat kuolleet ja aikuisilla lapsilla on jo omat kodit?  Meillä kuolinpesää jaettassa veljeni sai osituksessa mökin, eikä hän ollut siitä minulta enää mitään remonttirahoja vaill

Vanhan rahan suvuissa on ainakin sellainen perinne, että itselle tulevasta perinnöstä huolehditaan ja se siirretään eteenpäin. Siksi ne ovatkin vanhan rahan sukuja.

Sitten on tapauksia niin kuin tämä Jussi Salonoja, joka hassasi järjettömän suuren perityn omaisuuden ennätysajassa. Olikin ensimmäisen polven perijä. 

Vierailija
138/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvun mökki oli ihan isovanhemman ulkopuoliselta ostama mökki. Lapsenlapsi ostaa oman mökin jos mökkeillä haluaa, ei mitään mökkiä hillota vuosikymmeniä jos joku sellaisen joskus haluaa. Ostaa oman jos haluaa.

Mutta sinä et tienaa omia rahoja jos rahaa haluat? Niinpä, ahne on ahne.

Vierailija
139/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmassa tapauksessa riidellään niin, että puolet perinnöstä häviää asianajajien taskuihin. Tiedän tapauksia. 

Olen asianajaja eikä minusta tässä ole mitään pahaa. Riitapukari saa ansionsa mukaan.

Vierailija
140/263 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Meillä tuli riitaa siitä että yksi osakas halusi ettei perintöä jaeta ollenkaan, halusi että kuolinpesä omistaa talot ja mökit ja niiden kuluja sitten maksetaan hamaan hautaan saakka kuolinpesän varoilla. Kukaan muu tuota taloa ja mökkiä ei siis halunnut varsinaisesti käyttää kun tämä yksi osakas..

Eli vanhempien kodilla ja mökillä ei ollut mitään arvoa, mutta rahat piti silti saada pois koska omilla ei pärjää?

Ajattelitko perustaa jonkun museon sinne vanhempien kotiin ja mökille? Meillä koti myytiin ja mökki meni veljelle, kaikki olivat tyytyväisiä. Uusi omistaja remontoi lapsuuden kotiani omilla rahoillaan ja veljeni taas mökkiä omilla rahoillaan.

-ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi